REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji
Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w 2011 r. zdecydował się na leasing samochodu „z kratką” ma prawo do odliczenia 60 % kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej płatność raty leasingowej. Inaczej jest, gdy leasing takiego pojazdu rozpoczął się w 2010 r. W takiej bowiem sytuacji przedsiębiorca, który wyleasingował samochód „z kratką” może od nowego roku odliczyć całą kwotę podatku naliczonego.

Przepisy, które pozwalają na kontynuację prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zastrzegają jednakże, iż muszą być spełnione pewne warunki. Dotyczą one daty rozpoczęcia leasingu, treści umowy oraz jej zarejestrowania we właściwym urzędzie skarbowym do 31 stycznia 2011 r.

REKLAMA

W świetle powyższego warto przyjrzeć się temu jaki wpływ na wysokość odliczenia podatku VAT będzie miała dokonana w ramach gwarancji wymiana na nowy wyleasingowanego samochodu, gdy będzie to miało miejsce w roku 2011.

Polecamy: Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing.

Czy wówczas należy uznać leasing nowego pojazdu za rozpoczęty w roku 2011? Czy zmiana samochodu stanowi zmianę treści umowy leasingu? Jeśli przynajmniej odpowiedź na jedno z tych pytań brzmi: „tak” – podatnik będzie mógł odliczyć tylko cześć podatku VAT, zgodnie z regułami obowiązującymi od nowego roku.

Punktem wyjścia oceny przedstawionego zdarzenia będą przepisy kodeksu cywilnego regulujące kwestie rękojmi za wady i gwarancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy w tym względzie stanowią, iż z chwilą zawarcia umowy leasingu z mocą ustawy na leasingobiorcę przechodzą uprawnienia z tytułu wad rzeczy tj. rękojmia za wady i gwarancja jakości. Obie te instytucje przy wystąpieniu określonych okoliczności dają uprawnionemu prawo żądania dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad.

Tym samym, gdy dojdzie do takiego uszkodzenia samochodu leasingowanego, którego nie da się naprawić, leasingobiorca może żądać wymiany samochodu na nowy – w ramach tej samej umowy.

Tego rodzaju działanie będzie stanowić element realizacji umowy leasingu i będzie konsekwencją zawartej między stronami umowy. Dalsza realizacja leasingu będzie więc kontynuacją umowy wcześniej zawartej. Wymiana w tych okolicznościach samochodu nie będzie więc stanowić nowej umowy leasingu.
Uznać przy tym też należy, iż realizacja uprawnień wynikających z gwarancji czy rękojmi za wady nie będzie stanowiła sytuacji, w której można mówić o zmianie umowy leasingu.

Polecamy: Odliczanie VAT od kupionych i leasingowanych samochodów osobowych.

Wprawdzie jest rzeczą oczywistą, iż przy wymianie pojazdu w opisanych okolicznościach zostanie sporządzony aneks do umowy, ale jego treść nie będzie dotyczyć podstawowych ustaleń umownych – te bowiem pozostaną bez zmian.

Przedmiotem aneksu będzie bowiem nowe określenie rzeczy leasingowanej – nastąpiła bowiem zmiana konkretnego pojazdu. Nowy samochód będzie miał inny numer VIN.

Zmiana leasingowanego samochodu na nowy, z powodów niezależnych od przedsiębiorcy, w wyniku realizacji uprawnień związanych z umową leasingu, nie wpłynie na realizacje prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli więc nowy pojazd będzie posiadał takie same parametry, podatnik który zawarł umowę leasingu przed 1 stycznia 2011 r. zachowa prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe.

Źródło:

- interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-196/11-4/PG.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA