REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji
Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w 2011 r. zdecydował się na leasing samochodu „z kratką” ma prawo do odliczenia 60 % kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej płatność raty leasingowej. Inaczej jest, gdy leasing takiego pojazdu rozpoczął się w 2010 r. W takiej bowiem sytuacji przedsiębiorca, który wyleasingował samochód „z kratką” może od nowego roku odliczyć całą kwotę podatku naliczonego.

Przepisy, które pozwalają na kontynuację prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zastrzegają jednakże, iż muszą być spełnione pewne warunki. Dotyczą one daty rozpoczęcia leasingu, treści umowy oraz jej zarejestrowania we właściwym urzędzie skarbowym do 31 stycznia 2011 r.

REKLAMA

Autopromocja

W świetle powyższego warto przyjrzeć się temu jaki wpływ na wysokość odliczenia podatku VAT będzie miała dokonana w ramach gwarancji wymiana na nowy wyleasingowanego samochodu, gdy będzie to miało miejsce w roku 2011.

Polecamy: Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing.

Czy wówczas należy uznać leasing nowego pojazdu za rozpoczęty w roku 2011? Czy zmiana samochodu stanowi zmianę treści umowy leasingu? Jeśli przynajmniej odpowiedź na jedno z tych pytań brzmi: „tak” – podatnik będzie mógł odliczyć tylko cześć podatku VAT, zgodnie z regułami obowiązującymi od nowego roku.

Punktem wyjścia oceny przedstawionego zdarzenia będą przepisy kodeksu cywilnego regulujące kwestie rękojmi za wady i gwarancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy w tym względzie stanowią, iż z chwilą zawarcia umowy leasingu z mocą ustawy na leasingobiorcę przechodzą uprawnienia z tytułu wad rzeczy tj. rękojmia za wady i gwarancja jakości. Obie te instytucje przy wystąpieniu określonych okoliczności dają uprawnionemu prawo żądania dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad.

Tym samym, gdy dojdzie do takiego uszkodzenia samochodu leasingowanego, którego nie da się naprawić, leasingobiorca może żądać wymiany samochodu na nowy – w ramach tej samej umowy.

Tego rodzaju działanie będzie stanowić element realizacji umowy leasingu i będzie konsekwencją zawartej między stronami umowy. Dalsza realizacja leasingu będzie więc kontynuacją umowy wcześniej zawartej. Wymiana w tych okolicznościach samochodu nie będzie więc stanowić nowej umowy leasingu.
Uznać przy tym też należy, iż realizacja uprawnień wynikających z gwarancji czy rękojmi za wady nie będzie stanowiła sytuacji, w której można mówić o zmianie umowy leasingu.

Polecamy: Odliczanie VAT od kupionych i leasingowanych samochodów osobowych.

Wprawdzie jest rzeczą oczywistą, iż przy wymianie pojazdu w opisanych okolicznościach zostanie sporządzony aneks do umowy, ale jego treść nie będzie dotyczyć podstawowych ustaleń umownych – te bowiem pozostaną bez zmian.

Przedmiotem aneksu będzie bowiem nowe określenie rzeczy leasingowanej – nastąpiła bowiem zmiana konkretnego pojazdu. Nowy samochód będzie miał inny numer VIN.

Zmiana leasingowanego samochodu na nowy, z powodów niezależnych od przedsiębiorcy, w wyniku realizacji uprawnień związanych z umową leasingu, nie wpłynie na realizacje prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli więc nowy pojazd będzie posiadał takie same parametry, podatnik który zawarł umowę leasingu przed 1 stycznia 2011 r. zachowa prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe.

Źródło:

- interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-196/11-4/PG.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA