REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji
Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w 2011 r. zdecydował się na leasing samochodu „z kratką” ma prawo do odliczenia 60 % kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej płatność raty leasingowej. Inaczej jest, gdy leasing takiego pojazdu rozpoczął się w 2010 r. W takiej bowiem sytuacji przedsiębiorca, który wyleasingował samochód „z kratką” może od nowego roku odliczyć całą kwotę podatku naliczonego.

Przepisy, które pozwalają na kontynuację prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zastrzegają jednakże, iż muszą być spełnione pewne warunki. Dotyczą one daty rozpoczęcia leasingu, treści umowy oraz jej zarejestrowania we właściwym urzędzie skarbowym do 31 stycznia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle powyższego warto przyjrzeć się temu jaki wpływ na wysokość odliczenia podatku VAT będzie miała dokonana w ramach gwarancji wymiana na nowy wyleasingowanego samochodu, gdy będzie to miało miejsce w roku 2011.

Polecamy: Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing.

Czy wówczas należy uznać leasing nowego pojazdu za rozpoczęty w roku 2011? Czy zmiana samochodu stanowi zmianę treści umowy leasingu? Jeśli przynajmniej odpowiedź na jedno z tych pytań brzmi: „tak” – podatnik będzie mógł odliczyć tylko cześć podatku VAT, zgodnie z regułami obowiązującymi od nowego roku.

REKLAMA

Punktem wyjścia oceny przedstawionego zdarzenia będą przepisy kodeksu cywilnego regulujące kwestie rękojmi za wady i gwarancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy w tym względzie stanowią, iż z chwilą zawarcia umowy leasingu z mocą ustawy na leasingobiorcę przechodzą uprawnienia z tytułu wad rzeczy tj. rękojmia za wady i gwarancja jakości. Obie te instytucje przy wystąpieniu określonych okoliczności dają uprawnionemu prawo żądania dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad.

Tym samym, gdy dojdzie do takiego uszkodzenia samochodu leasingowanego, którego nie da się naprawić, leasingobiorca może żądać wymiany samochodu na nowy – w ramach tej samej umowy.

Tego rodzaju działanie będzie stanowić element realizacji umowy leasingu i będzie konsekwencją zawartej między stronami umowy. Dalsza realizacja leasingu będzie więc kontynuacją umowy wcześniej zawartej. Wymiana w tych okolicznościach samochodu nie będzie więc stanowić nowej umowy leasingu.
Uznać przy tym też należy, iż realizacja uprawnień wynikających z gwarancji czy rękojmi za wady nie będzie stanowiła sytuacji, w której można mówić o zmianie umowy leasingu.

Polecamy: Odliczanie VAT od kupionych i leasingowanych samochodów osobowych.

Wprawdzie jest rzeczą oczywistą, iż przy wymianie pojazdu w opisanych okolicznościach zostanie sporządzony aneks do umowy, ale jego treść nie będzie dotyczyć podstawowych ustaleń umownych – te bowiem pozostaną bez zmian.

Przedmiotem aneksu będzie bowiem nowe określenie rzeczy leasingowanej – nastąpiła bowiem zmiana konkretnego pojazdu. Nowy samochód będzie miał inny numer VIN.

Zmiana leasingowanego samochodu na nowy, z powodów niezależnych od przedsiębiorcy, w wyniku realizacji uprawnień związanych z umową leasingu, nie wpłynie na realizacje prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli więc nowy pojazd będzie posiadał takie same parametry, podatnik który zawarł umowę leasingu przed 1 stycznia 2011 r. zachowa prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe.

Źródło:

- interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-196/11-4/PG.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA