REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalendarz dla klientów opatrzony logo firmy a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kalendarz; materiały reklamowe; nowelizacja; podatek VAT
kalendarz; materiały reklamowe; nowelizacja; podatek VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dowolnej wartości kalendarze opatrzone logo firmy można przekazywać w ramach reklamy, nie naliczając VAT do końca bieżącego roku. Jednak ulegnie to zmianie jeżeli zostanie przyjęta nowelizacja ustawy VAT. Wówczas nie będzie wystarczało, aby materiał spełniał definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego. Aby nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości, przy czym będą musieli zwracać uwagę na ich wartość, która nie będzie mogła przekraczać 10zł.

Wręczenie kalendarza na Nowy Rok, to ważne działanie, które poza miłym gestem, będzie przypominać kontrahentom o firmie i budować jej wizerunek. Kalendarz taki można przekazać też klientom oraz mediom. Nieodpłatne przekazania towarów, przy nabyciu których przysługiwało przedsiębiorcy prawo do odliczenia VAT-u, podlega opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku) albo koszt wytworzenia (określone w momencie przekazania).

REKLAMA

Autopromocja

Są jednak od tego wyjątki. Jednym z nich jest możliwość przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Co ważne, nie ma w tym przypadku znaczenia, jakiej wartości jest przekazywany kalendarz (lub inny materiał). Istotne jest by spełniał on definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego.

Typowym działaniem przedsiębiorców jest promocja i reklama, wśród których można również zaliczyć rozdawanie materiałów reklamowych. Czynności te do tej pory wyłączone były z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Rozdawanie gadżetów reklamowych a VAT

O ile wydatek mieszczący się w pierwszej kategorii i spełniający podstawowe cele kosztu, czyli poniesienie w celu uzyskania przychodu, można rozliczyć podatkowo, o tyle nie ma już takiej możliwości przy reprezentacji, która została przez ustawodawcę wprost wyłączona z kosztów podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie wyliczają jednak wprost, które działania można jeszcze uznać za reklamę, a które są już reprezentacją. Dlatego w rozstrzygnięciu tych kwestii trzeba się opierać na interpretacjach organów podatkowych lub orzecznictwie sądowym.

Materiał reklamowy bez VAT tylko do końca roku

Trzeba więc mieć na uwadze dwie cechy, które muszą być spełnione łącznie. Po pierwsze z wyłączenia można skorzystać tylko, gdy coś jest drukowane. Nie ma przy tym ograniczenia, że druk musi być wykonany na papierze. Równie dobrze może to być inny materiał (na co wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z 19 października 2012 r., sygn. III SA/Wa 272/12 rozpatrując sprawę dotyczącą przekazania np. szklanek z logo firmy). Drugą ważną cechą jest funkcja reklamowa lub informacyjna. Ustawy podatkowe niestety nie zawierają definicji tych pojęć.

Przenosząc jednak na grunt ustawy o VAT wyroki sądów administracyjnych w sprawach dotyczących podatku dochodowego, można przyjąć, że przekazywany kalendarz, który zawiera logo firmy spełnia funkcję materiału o charakterze reklamowo-informacyjnym. Potwierdza to również powołany wyżej wyrok WSA z 19.10.2012 r. (w rozpatrywanej przez sąd sprawie przedmiotem akcji reklamowo-promocyjnych były między innymi szklanki z logo firmy). Co bardzo ważne sąd odmówił racji fiskusowi, który twierdził, że charakter użytkowy takich przedmiotów, wyłącza je z możliwości zaliczenia do grupy drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (wyrok ten nie jest jeszcze prawomocny).

Czy należy opodatkować VAT wydanie gadżetów reklamowych

Od 2012 roku bez biurokracji tylko kalendarz do 10 zł

Skorzystać z opisanej możliwości przedsiębiorcy mogą tylko do końca tego roku. W przyszłym roku, jeżeli zmiany ustawy o VAT w wersji przyjętej w piątek przez Sejm wejdą w życie, by nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości. Przekazując np. kalendarz z logo firmy trzeba będzie pilnować wartości przekazanych prezentów. Są dwie możliwości.

Po pierwsze przekazanie bardzo drobnych upominków, których cena jednostkowa (wartość wytworzenia) określona w momencie przekazania nie przekracza 10 zł. Takich upominków nie trzeba ujmować w ewidencji. Kwota 10 zł może wystarczyć do zamówienia przez przedsiębiorcę prostych kalendarzy na ścianę czy biurko lub kalendarza-notesu, ale z pewnością będzie zbyt mała aby kupić kalendarze w formie książkowej (format A4 lub A5) chyba, że zamówienie miałoby przekroczyć liczbę 1000 sztuk – szacuje Tax Care.

Druga możliwość dotyczy prezentów o wyższej wartości, jednak i w tym przypadku jest ustalona wartość graniczna. W ciągu całego roku łączna wartość prezentów przekazanych jednej osobie nie może przekroczyć 100 zł. Korzystanie ze zwolnienia wiąże się z biurokracją - przedsiębiorcy muszą prowadzić odpowiednią ewidencję i zliczać wartość prezentów przekazywanych każdej z obdarowanych osób.   

Przykład 1: gdy cena przekazywanego kalendarza przekroczy kwotę 10 zł i brak będzie ewidencji, takie działanie będzie stanowić odpłatną dostawę towarów, od której trzeba zapłacić VAT.

Przykład 2: gdy wcześniej, w trakcie roku przedsiębiorca przekazywał temu samemu kontrahentowi inne gadżety, o łącznej wartości 95 zł, a wartość przekazywanego kalendarza jest wyższa niż 5 zł, to nawet jeśli podarunek ten zostanie ujęty w ewidencji, to i tak trzeba będzie go opodatkować; w takiej sytuacji należy wystawić fakturę wewnętrzną (uwaga! w przyszłym roku ma być zniesiony obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych) i naliczyć VAT według stawki właściwej dla danego towaru. 

Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?


Zmniejszyć można też dochód

Przekazując kalendarz zawierający logo firmy, można również obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W tym przypadku trzeba jednak uważać na cienką granicę między reklamą a reprezentacją. O ile wydatek mieszczący się w pierwszej kategorii i spełniający podstawowe cele kosztu, czyli poniesienie w celu uzyskania przychodu, można rozliczyć podatkowo, o tyle nie ma już takiej możliwości przy reprezentacji, która została przez ustawodawcę wprost wyłączona z kosztów podatkowych.

Sprawa niestety jest dość skomplikowana i sprowadza się do nakreślenia granicy między pojęciami „reklama” i „reprezentacja”. Ustawy podatkowe nie zawierają definicji tych pojęć, mówią natomiast, że tylko wydatki reklamowe mogą być zaliczone w ciężar kosztów podatkowych.

Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe

Reklama jest kosztem podatkowym, a reprezentacja nie

Wydatki o charakterze reklamowym mogą stanowić koszt podatkowy. Ustawodawca nie wprowadza tu żadnych limitów. Cały wydatek poniesiony przez firmę w związku z jej działaniami reklamowymi będzie więc stanowił koszt, o ile ma związek z przychodem. Inaczej jest w przypadku reprezentacji – nawet jeśli ma ścisły związek z osiąganiem przychodów, nie można zaliczyć jej do kosztów. Przepisy podatkowe nie wyliczają jednak wprost, które działania można jeszcze uznać za reklamę, a które są już reprezentacją. Dlatego w rozstrzygnięciu tych kwestii trzeba się opierać na interpretacjach organów podatkowych lub orzecznictwie sądowym.

Zarówno na gruncie orzecznictwa, jak i w praktyce gospodarczej, ukształtował się pogląd, że gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo firmy i wydawane masowo obecnym lub potencjalnym kontrahentom są upominkami reklamowymi i tym samym nie mają charakteru reprezentacyjnego. Kalendarz by mógł być zaliczony w ciężar kosztów podatkowych powinien więc być opatrzony logo firmy i mieć drobną wartość.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA