REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalendarz dla klientów opatrzony logo firmy a VAT

kalendarz; materiały reklamowe; nowelizacja; podatek VAT
kalendarz; materiały reklamowe; nowelizacja; podatek VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dowolnej wartości kalendarze opatrzone logo firmy można przekazywać w ramach reklamy, nie naliczając VAT do końca bieżącego roku. Jednak ulegnie to zmianie jeżeli zostanie przyjęta nowelizacja ustawy VAT. Wówczas nie będzie wystarczało, aby materiał spełniał definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego. Aby nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości, przy czym będą musieli zwracać uwagę na ich wartość, która nie będzie mogła przekraczać 10zł.

Wręczenie kalendarza na Nowy Rok, to ważne działanie, które poza miłym gestem, będzie przypominać kontrahentom o firmie i budować jej wizerunek. Kalendarz taki można przekazać też klientom oraz mediom. Nieodpłatne przekazania towarów, przy nabyciu których przysługiwało przedsiębiorcy prawo do odliczenia VAT-u, podlega opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku) albo koszt wytworzenia (określone w momencie przekazania).

REKLAMA

Autopromocja

Są jednak od tego wyjątki. Jednym z nich jest możliwość przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Co ważne, nie ma w tym przypadku znaczenia, jakiej wartości jest przekazywany kalendarz (lub inny materiał). Istotne jest by spełniał on definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego.

Typowym działaniem przedsiębiorców jest promocja i reklama, wśród których można również zaliczyć rozdawanie materiałów reklamowych. Czynności te do tej pory wyłączone były z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Rozdawanie gadżetów reklamowych a VAT

O ile wydatek mieszczący się w pierwszej kategorii i spełniający podstawowe cele kosztu, czyli poniesienie w celu uzyskania przychodu, można rozliczyć podatkowo, o tyle nie ma już takiej możliwości przy reprezentacji, która została przez ustawodawcę wprost wyłączona z kosztów podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie wyliczają jednak wprost, które działania można jeszcze uznać za reklamę, a które są już reprezentacją. Dlatego w rozstrzygnięciu tych kwestii trzeba się opierać na interpretacjach organów podatkowych lub orzecznictwie sądowym.

Materiał reklamowy bez VAT tylko do końca roku

REKLAMA

Trzeba więc mieć na uwadze dwie cechy, które muszą być spełnione łącznie. Po pierwsze z wyłączenia można skorzystać tylko, gdy coś jest drukowane. Nie ma przy tym ograniczenia, że druk musi być wykonany na papierze. Równie dobrze może to być inny materiał (na co wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z 19 października 2012 r., sygn. III SA/Wa 272/12 rozpatrując sprawę dotyczącą przekazania np. szklanek z logo firmy). Drugą ważną cechą jest funkcja reklamowa lub informacyjna. Ustawy podatkowe niestety nie zawierają definicji tych pojęć.

Przenosząc jednak na grunt ustawy o VAT wyroki sądów administracyjnych w sprawach dotyczących podatku dochodowego, można przyjąć, że przekazywany kalendarz, który zawiera logo firmy spełnia funkcję materiału o charakterze reklamowo-informacyjnym. Potwierdza to również powołany wyżej wyrok WSA z 19.10.2012 r. (w rozpatrywanej przez sąd sprawie przedmiotem akcji reklamowo-promocyjnych były między innymi szklanki z logo firmy). Co bardzo ważne sąd odmówił racji fiskusowi, który twierdził, że charakter użytkowy takich przedmiotów, wyłącza je z możliwości zaliczenia do grupy drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (wyrok ten nie jest jeszcze prawomocny).

Czy należy opodatkować VAT wydanie gadżetów reklamowych

Od 2012 roku bez biurokracji tylko kalendarz do 10 zł

Skorzystać z opisanej możliwości przedsiębiorcy mogą tylko do końca tego roku. W przyszłym roku, jeżeli zmiany ustawy o VAT w wersji przyjętej w piątek przez Sejm wejdą w życie, by nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości. Przekazując np. kalendarz z logo firmy trzeba będzie pilnować wartości przekazanych prezentów. Są dwie możliwości.

Po pierwsze przekazanie bardzo drobnych upominków, których cena jednostkowa (wartość wytworzenia) określona w momencie przekazania nie przekracza 10 zł. Takich upominków nie trzeba ujmować w ewidencji. Kwota 10 zł może wystarczyć do zamówienia przez przedsiębiorcę prostych kalendarzy na ścianę czy biurko lub kalendarza-notesu, ale z pewnością będzie zbyt mała aby kupić kalendarze w formie książkowej (format A4 lub A5) chyba, że zamówienie miałoby przekroczyć liczbę 1000 sztuk – szacuje Tax Care.

Druga możliwość dotyczy prezentów o wyższej wartości, jednak i w tym przypadku jest ustalona wartość graniczna. W ciągu całego roku łączna wartość prezentów przekazanych jednej osobie nie może przekroczyć 100 zł. Korzystanie ze zwolnienia wiąże się z biurokracją - przedsiębiorcy muszą prowadzić odpowiednią ewidencję i zliczać wartość prezentów przekazywanych każdej z obdarowanych osób.   

Przykład 1: gdy cena przekazywanego kalendarza przekroczy kwotę 10 zł i brak będzie ewidencji, takie działanie będzie stanowić odpłatną dostawę towarów, od której trzeba zapłacić VAT.

Przykład 2: gdy wcześniej, w trakcie roku przedsiębiorca przekazywał temu samemu kontrahentowi inne gadżety, o łącznej wartości 95 zł, a wartość przekazywanego kalendarza jest wyższa niż 5 zł, to nawet jeśli podarunek ten zostanie ujęty w ewidencji, to i tak trzeba będzie go opodatkować; w takiej sytuacji należy wystawić fakturę wewnętrzną (uwaga! w przyszłym roku ma być zniesiony obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych) i naliczyć VAT według stawki właściwej dla danego towaru. 

Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?


Zmniejszyć można też dochód

Przekazując kalendarz zawierający logo firmy, można również obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W tym przypadku trzeba jednak uważać na cienką granicę między reklamą a reprezentacją. O ile wydatek mieszczący się w pierwszej kategorii i spełniający podstawowe cele kosztu, czyli poniesienie w celu uzyskania przychodu, można rozliczyć podatkowo, o tyle nie ma już takiej możliwości przy reprezentacji, która została przez ustawodawcę wprost wyłączona z kosztów podatkowych.

Sprawa niestety jest dość skomplikowana i sprowadza się do nakreślenia granicy między pojęciami „reklama” i „reprezentacja”. Ustawy podatkowe nie zawierają definicji tych pojęć, mówią natomiast, że tylko wydatki reklamowe mogą być zaliczone w ciężar kosztów podatkowych.

Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe

Reklama jest kosztem podatkowym, a reprezentacja nie

Wydatki o charakterze reklamowym mogą stanowić koszt podatkowy. Ustawodawca nie wprowadza tu żadnych limitów. Cały wydatek poniesiony przez firmę w związku z jej działaniami reklamowymi będzie więc stanowił koszt, o ile ma związek z przychodem. Inaczej jest w przypadku reprezentacji – nawet jeśli ma ścisły związek z osiąganiem przychodów, nie można zaliczyć jej do kosztów. Przepisy podatkowe nie wyliczają jednak wprost, które działania można jeszcze uznać za reklamę, a które są już reprezentacją. Dlatego w rozstrzygnięciu tych kwestii trzeba się opierać na interpretacjach organów podatkowych lub orzecznictwie sądowym.

Zarówno na gruncie orzecznictwa, jak i w praktyce gospodarczej, ukształtował się pogląd, że gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo firmy i wydawane masowo obecnym lub potencjalnym kontrahentom są upominkami reklamowymi i tym samym nie mają charakteru reprezentacyjnego. Kalendarz by mógł być zaliczony w ciężar kosztów podatkowych powinien więc być opatrzony logo firmy i mieć drobną wartość.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA