REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodu elektrycznego dofinansowanego z NFOŚiGW. Czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenie VAT od samochodu elektrycznego dofinansowanego z NFOŚiGW. Czy to możliwe?
Odliczenie VAT od samochodu elektrycznego dofinansowanego z NFOŚiGW. Czy to możliwe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Nabyłam samochód osobowy, do którego zakupu otrzymałam dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach programu „Mój elektryk”). Samochód będę wykorzystywała tylko do prowadzonej działalności gospodarczej. Złożę VAT-26. Czy mogę odliczyć VAT od zakupu takiego samochodu? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy na odliczenie ma wpływ to, że część ceny zapłaciłam z otrzymanej dotacji?

Czy można odliczyć VAT od samochodu elektrycznego, którego zakup został dofinansowany z NFOŚiGW?

Od nabytego elektrycznego samochodu osobowego przysługuje Pani prawo do odliczenia pełnego VAT. Fakt współfinansowania zakupu tego pojazdu z dotacji pochodzącej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ma wpływu na wysokość przysługującego odliczenia VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Program „Mój elektryk”

Z informacji dotyczących programu „Mój elektryk” wynika, że w jego ramach przewidziano możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie albo leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu energię elektryczną. 

Czy finansowanie zakupu samochodu z dotacji wpływa na prawo do odliczenia VAT 

Z pytania wynika, że skorzystała Pani z tego programu przy zakupie elektrycznego samochodu osobowego. W związku z tym ma Pani wątpliwość, czy fakt, że część środków na zakup tego samochodu stanowiła dotacja otrzymana z programu „Mój elektryk”, ma wpływ na możliwość odliczenia VAT od tego zakupu. Odpowiedź na to pytanie jest przecząca. W ustawie o VAT wśród warunków określających prawo do odliczenia VAT naliczonego nie wymieniono obowiązku sfinansowania wydatku z własnych środków podatnika. W konsekwencji nic nie stoi na przeszkodzie, aby mogła Pani odliczać VAT od wydatku częściowo sfinansowanego dotacją otrzymaną z programu „Mój elektryk”.

Czy ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów osobowych dotyczą samochodów elektrycznych 

Z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnik ma, co do zasady, prawo odliczyć 50% VAT od wydatków dotyczących nabycia pojazdu samochodowego. Na potrzeby ustawy o VAT przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 2 pkt 34 ustawy o VAT). Z art. 2 pkt 33 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym wynika, że pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego). 
Z kolei w art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wskazano, że pojazd elektryczny to pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. 

Biorąc pod uwagę powyższe definicje należy stwierdzić, że pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy o VAT jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, w tym także pojazd elektryczny. W związku z tym do elektrycznych samochodów osobowych należy stosować te same zasady odliczania VAT co do pozostałych samochodów osobowych.

Ważne

Do elektrycznych samochodów osobowych mają zastosowanie te same zasady odliczania VAT naliczonego co do pozostałych samochodów osobowych. 

W jakiej wysokości odliczymy VAT od zakupionego samochodu elektrycznego

Jak już wspomniano na wstępie, podatnik, co do zasady, może odliczyć od nabycia samochodu osobowego tylko 50% VAT naliczonego. Możliwość pełnego odliczania VAT przysługuje mu m.in. w przypadku, gdy nabyty samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, tj. m.in. gdy sposób wykorzystywania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną dla tego pojazdu ewidencją przebiegu, wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Dla takiego pojazdu podatnik ma również obowiązek złożyć informację VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Z pytania wynika, że nabyty elektryczny samochód osobowy zamierza Pani wykorzystywać wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej. Planuje Pani również złożenie dla niego informacji VAT-26. Jeżeli będzie Pani prowadziła dla tego samochodu ewidencję przebiegu pojazdu, to będzie Pani uprawniona do odliczenia pełnego VAT od jego zakupu oraz wydatków związanych z jego użytkowaniem. Oczywiście pod warunkiem, że organy podatkowe nie zakwestionują sposobu użytkowania samochodu. Na przykład zdaniem organów podatkowych samochód parkowany pod domem podatnika lub jego pracowników wyklucza możliwość uznania go za samochód wykorzystywany wyłącznie do działalności. 

 

Katarzyna Wojciechowska, ekspert w zakresie VAT

 

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA