REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrotu części nabytego towaru a VAT. Jak rozliczyć w JPK_V7M? Co z odliczeniem podatku naliczonego?

Zwrotu części nabytego towaru a VAT. Jak rozliczyć w JPK_V7M? Co z odliczeniem podatku naliczonego?
Zwrotu części nabytego towaru a VAT. Jak rozliczyć w JPK_V7M? Co z odliczeniem podatku naliczonego?

REKLAMA

REKLAMA

W lutym 2024 r. nabyłam towar handlowy. Na początku marca po ustaleniu ze sprzedawcą warunków zwrotu dokonałam częściowego zwrotu tego towaru. W dniu 4 marca 2024 r. otrzymałam fakturę korygującą „in minus”. Rozliczam VAT miesięcznie. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w JPK_V7M? 

Zwrot części zakupionego towaru. Korekta in minus. Rozliczenie VAT

Ważne

W przedstawionym przypadku, jeżeli plik JPK_V7M za luty 2024 r. nie został jeszcze złożony (co jest wysoce prawdopodobne), to ma Pani prawo dokonać odliczenia VAT od nabytego towaru handlowego w wartości pomniejszonej o wartość wynikającą z otrzymanej faktury korygującej. Szczegóły poniżej.

Kiedy podatnik ma prawo do odliczenia VAT?

Prawo do odliczenia VAT od nabytych towarów powstaje – co do zasady – w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do tych towarów powstał obowiązek podatkowy. Przy czym odliczenia można dokonać nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę (art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT). Zatem warunkiem odliczenia VAT od nabytych towarów jest:

- powstanie po stronie sprzedawcy obowiązku podatkowego od danej czynności oraz 
- posiadanie przez nabywcę faktury dokumentującej zakup.

Jeżeli podatnik nie dokona odliczenia VAT w wymienionym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie – w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

W praktyce zdarza się, że nabywcy dokonują zwrotu całości albo części nabytych towarów handlowych. Z tym drugim przypadkiem mamy do czynienia w stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu. Zwrot części towaru nabytego w lutym 2024 r. został dokonany na początku marca 2024 r. i udokumentowany fakturą korygującą „in minus” wystawioną 4 marca 2024 r. 

Jak rozliczyć fakturę korygującą „in minus” otrzymaną przed złożeniem pliku JPK_V7M za miesiąc, w którym wystawiono fakturę pierwotną

Z art. 86 ust. 19a zdanie pierwsze i drugie ustawy o VAT wynika, że w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania m.in. na skutek dokonania zwrotu towaru nabywca towaru jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego. Musi tego dokonać w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały:
- uzgodnione z dostawcą towarów, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, albo 
- spełnione – w przeciwnym razie.

To oznacza, że termin rozliczenia przez nabywcę faktury korygującej dokumentującej zwrot towaru nie zależy od daty jej wystawienia ani otrzymania. Najważniejsza jest data uzgodnienia warunków dokonania zwrotu i spełnienie tych warunków. 

Jednocześnie w zdaniu trzecim art. 86 ust. 19a ustawy o VAT zastrzeżono, że jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, to zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia. To oznacza, że jeżeli plik JPK_V7M za luty 2024 r. nie został jeszcze złożony (co jest wysoce prawdopodobne), to ma Pani prawo dokonać odliczenia VAT od nabytego towaru handlowego w wartości pomniejszonej o wartość wynikającą z otrzymanej faktury korygującej. 

Warto dodać, że taki sposób rozliczenia faktury korygującej „in minus” potwierdziło również Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 23 kwietnia 2021 r. dotyczących SLIM VAT. Możemy w nich przeczytać, że:

Nie uległa zmianie zasada, zgodnie z którą jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Oznacza to, że jeżeli podatnik nie dokonał jeszcze obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury pierwotnej, a doszło już do uzgodnienia warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku z tej faktury oraz uzgodnione warunki zostały spełnione - podatnik od razu uwzględnia odliczenie w wartości pomniejszonej o wartość korekty wynikającą z uzgodnienia i spełnienia uzgodnionych warunków korekty.

Jak rozliczyć fakturę korygującą „in minus” otrzymaną po złożeniu pliku JPK_V7M za miesiąc, w którym wystawiono fakturę pierwotną

Jeżeli złożyła już Pani plik JPK_V7M za luty 2024 r. i wykazała w nim fakturę pierwotną dotyczącą zakupu towaru handlowego, to otrzymaną korektę rozliczy Pani w pliku składanym za marzec 2024 r., czyli za miesiąc, w którym warunki zwrotu zostały ustalone i spełnione. 

 

Katarzyna Wojciechowska, ekspert w zakresie podatków

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA