REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma
Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma

REKLAMA

REKLAMA

W październiku 2014 r. otrzymałam fakturę za prenumeratę czasopisma na 2015 r. Zapłacę ją do końca października. Czy w tej sytuacji VAT mogę odliczyć w deklaracji VAT-7 za październik? A kiedy mogłabym odliczyć VAT, gdybym zapłaciła w listopadzie?

Jeżeli faktura, o której mowa w pytaniu, dokumentuje zakup prenumeraty papierowej czasopisma, to niezależnie od tego, kiedy ją Pani opłaci, VAT może Pani z niej odliczyć już w deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. Jeżeli faktura dokumentuje zakup prenumeraty czasopisma w wersji elektronicznej, to odliczenia VAT może Pani dokonać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym dokona Pani zapłaty, tj. albo w deklaracji za październik 2014 r., albo w deklaracji za listopad 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). Zasada ta obowiązuje również przy nabywaniu czasopism, w tym prenumerat czasopism.

Ponieważ z pytania nie wynika, jaką prenumeratę czasopisma Pani nabyła (papierową czy w formie elektronicznej), przedstawiamy zasady odliczenia VAT dla obu przypadków.

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma w wersji papierowej

Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw czasopism papierowych, w tym dostarczanych w ramach prenumeraty, powstaje z chwilą otrzymania części lub całości zapłaty (gdy następuje przed dostawą) albo w chwili wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu do jej wystawienia (art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b) w zw. z art. 19a ust. 7 i 8 ustawy o VAT).

Wynika z tego, że faktury za dostawę czasopism papierowych zawsze dokumentują dostawy towarów, dla których już powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (w momencie ich wystawienia). Prowadzi to do wniosku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywanie czasopism papierowych (w tym w ramach prenumeraty) powstaje zawsze w okresie rozliczeniowym otrzymania tych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem z punktu widzenia powstania prawa do odliczenia nie ma w przedstawionej sytuacji znaczenia, kiedy opłaci Pani fakturę za prenumeratę czasopisma papierowego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury powstało w październiku 2014 r. (w miesiącu jej otrzymania), a więc podatek z tej faktury może Pani odliczyć (niezależnie od tego, kiedy zostanie opłacona):

1) w ramach deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. lub

2) w ramach deklaracji VAT-7 za listopad lub grudzień 2014 r. (na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT), lub

3) w drodze korekty deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. (na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT) – jeżeli odliczenia będzie Pani dokonywać po 26 stycznia 2015 r. (tj. po upływie terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2014 r.; 25 stycznia 2015 r. przypada w niedzielę, dlatego termin złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń przesuwa się na poniedziałek 26 stycznia 2015 r.).

Faktura za dostawę czasopism papierowych powinna być wystawiona nie później niż 60 dnia od dnia wydania (art. 106i ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT) i nie wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem dostawy.

Kalkulatory

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma w wersji elektronicznej

Zupełnie inaczej przedstawia się odliczenie VAT z faktury za prenumeratę elektroniczną. W takim bowiem przypadku faktura dokumentowałaby zakup usługi, dla której obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT. W związku z tym:

• wystawienie faktury przed końcem prenumeraty na 2015 r. nie spowodowało u sprzedawcy, od którego nabyła Pani prenumeratę, powstania obowiązku podatkowego w VAT,

• opłacenie przez Panią faktury przed końcem okresu prenumeraty (tj. przed wykonaniem usługi) skutkowałoby natomiast powstaniem u sprzedawcy obowiązku podatkowego z tytułu tej usługi (na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

REKLAMA

A zatem opłacenie przez Panią otrzymanej faktury dopiero w listopadzie 2014 r. oznaczałoby, że w tym miesiącu powstanie prawo do odliczenia z tej faktury. Podatek z tej faktury mógłby zostać przez Panią odliczony dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za listopad 2014 r. (ewentualnie w ramach deklaracji za grudzień 2014 r. lub styczeń 2015 r., na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Na początku października 2014 r. podatnik otrzymał fakturę za prenumeratę czasopisma na 2015 r. Fakturę tę opłacił na początku listopada 2014 r. W takim przypadku, jeżeli:

1) faktura dokumentuje prenumeratę papierową czasopisma – podatnik może odliczyć z niej podatek już w ramach deklaracji VAT-7 za październik 2014 r.,

2) faktura dokumentuje prenumeratę elektroniczną czasopisma – podatnik może odliczyć z niej podatek najwcześniej dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za listopad 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 86 ust. 10–13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA