REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma
Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma

REKLAMA

REKLAMA

W październiku 2014 r. otrzymałam fakturę za prenumeratę czasopisma na 2015 r. Zapłacę ją do końca października. Czy w tej sytuacji VAT mogę odliczyć w deklaracji VAT-7 za październik? A kiedy mogłabym odliczyć VAT, gdybym zapłaciła w listopadzie?

Jeżeli faktura, o której mowa w pytaniu, dokumentuje zakup prenumeraty papierowej czasopisma, to niezależnie od tego, kiedy ją Pani opłaci, VAT może Pani z niej odliczyć już w deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. Jeżeli faktura dokumentuje zakup prenumeraty czasopisma w wersji elektronicznej, to odliczenia VAT może Pani dokonać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym dokona Pani zapłaty, tj. albo w deklaracji za październik 2014 r., albo w deklaracji za listopad 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). Zasada ta obowiązuje również przy nabywaniu czasopism, w tym prenumerat czasopism.

Ponieważ z pytania nie wynika, jaką prenumeratę czasopisma Pani nabyła (papierową czy w formie elektronicznej), przedstawiamy zasady odliczenia VAT dla obu przypadków.

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma w wersji papierowej

Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw czasopism papierowych, w tym dostarczanych w ramach prenumeraty, powstaje z chwilą otrzymania części lub całości zapłaty (gdy następuje przed dostawą) albo w chwili wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu do jej wystawienia (art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b) w zw. z art. 19a ust. 7 i 8 ustawy o VAT).

Wynika z tego, że faktury za dostawę czasopism papierowych zawsze dokumentują dostawy towarów, dla których już powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (w momencie ich wystawienia). Prowadzi to do wniosku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywanie czasopism papierowych (w tym w ramach prenumeraty) powstaje zawsze w okresie rozliczeniowym otrzymania tych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem z punktu widzenia powstania prawa do odliczenia nie ma w przedstawionej sytuacji znaczenia, kiedy opłaci Pani fakturę za prenumeratę czasopisma papierowego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury powstało w październiku 2014 r. (w miesiącu jej otrzymania), a więc podatek z tej faktury może Pani odliczyć (niezależnie od tego, kiedy zostanie opłacona):

1) w ramach deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. lub

2) w ramach deklaracji VAT-7 za listopad lub grudzień 2014 r. (na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT), lub

3) w drodze korekty deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. (na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT) – jeżeli odliczenia będzie Pani dokonywać po 26 stycznia 2015 r. (tj. po upływie terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2014 r.; 25 stycznia 2015 r. przypada w niedzielę, dlatego termin złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń przesuwa się na poniedziałek 26 stycznia 2015 r.).

Faktura za dostawę czasopism papierowych powinna być wystawiona nie później niż 60 dnia od dnia wydania (art. 106i ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT) i nie wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem dostawy.

Kalkulatory

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma w wersji elektronicznej

Zupełnie inaczej przedstawia się odliczenie VAT z faktury za prenumeratę elektroniczną. W takim bowiem przypadku faktura dokumentowałaby zakup usługi, dla której obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT. W związku z tym:

• wystawienie faktury przed końcem prenumeraty na 2015 r. nie spowodowało u sprzedawcy, od którego nabyła Pani prenumeratę, powstania obowiązku podatkowego w VAT,

• opłacenie przez Panią faktury przed końcem okresu prenumeraty (tj. przed wykonaniem usługi) skutkowałoby natomiast powstaniem u sprzedawcy obowiązku podatkowego z tytułu tej usługi (na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

A zatem opłacenie przez Panią otrzymanej faktury dopiero w listopadzie 2014 r. oznaczałoby, że w tym miesiącu powstanie prawo do odliczenia z tej faktury. Podatek z tej faktury mógłby zostać przez Panią odliczony dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za listopad 2014 r. (ewentualnie w ramach deklaracji za grudzień 2014 r. lub styczeń 2015 r., na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Na początku października 2014 r. podatnik otrzymał fakturę za prenumeratę czasopisma na 2015 r. Fakturę tę opłacił na początku listopada 2014 r. W takim przypadku, jeżeli:

1) faktura dokumentuje prenumeratę papierową czasopisma – podatnik może odliczyć z niej podatek już w ramach deklaracji VAT-7 za październik 2014 r.,

2) faktura dokumentuje prenumeratę elektroniczną czasopisma – podatnik może odliczyć z niej podatek najwcześniej dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za listopad 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 86 ust. 10–13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA