REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma
Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma

REKLAMA

REKLAMA

W październiku 2014 r. otrzymałam fakturę za prenumeratę czasopisma na 2015 r. Zapłacę ją do końca października. Czy w tej sytuacji VAT mogę odliczyć w deklaracji VAT-7 za październik? A kiedy mogłabym odliczyć VAT, gdybym zapłaciła w listopadzie?

Jeżeli faktura, o której mowa w pytaniu, dokumentuje zakup prenumeraty papierowej czasopisma, to niezależnie od tego, kiedy ją Pani opłaci, VAT może Pani z niej odliczyć już w deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. Jeżeli faktura dokumentuje zakup prenumeraty czasopisma w wersji elektronicznej, to odliczenia VAT może Pani dokonać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym dokona Pani zapłaty, tj. albo w deklaracji za październik 2014 r., albo w deklaracji za listopad 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). Zasada ta obowiązuje również przy nabywaniu czasopism, w tym prenumerat czasopism.

Ponieważ z pytania nie wynika, jaką prenumeratę czasopisma Pani nabyła (papierową czy w formie elektronicznej), przedstawiamy zasady odliczenia VAT dla obu przypadków.

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma w wersji papierowej

Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw czasopism papierowych, w tym dostarczanych w ramach prenumeraty, powstaje z chwilą otrzymania części lub całości zapłaty (gdy następuje przed dostawą) albo w chwili wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu do jej wystawienia (art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b) w zw. z art. 19a ust. 7 i 8 ustawy o VAT).

REKLAMA

Wynika z tego, że faktury za dostawę czasopism papierowych zawsze dokumentują dostawy towarów, dla których już powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (w momencie ich wystawienia). Prowadzi to do wniosku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywanie czasopism papierowych (w tym w ramach prenumeraty) powstaje zawsze w okresie rozliczeniowym otrzymania tych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem z punktu widzenia powstania prawa do odliczenia nie ma w przedstawionej sytuacji znaczenia, kiedy opłaci Pani fakturę za prenumeratę czasopisma papierowego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury powstało w październiku 2014 r. (w miesiącu jej otrzymania), a więc podatek z tej faktury może Pani odliczyć (niezależnie od tego, kiedy zostanie opłacona):

1) w ramach deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. lub

2) w ramach deklaracji VAT-7 za listopad lub grudzień 2014 r. (na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT), lub

3) w drodze korekty deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. (na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT) – jeżeli odliczenia będzie Pani dokonywać po 26 stycznia 2015 r. (tj. po upływie terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2014 r.; 25 stycznia 2015 r. przypada w niedzielę, dlatego termin złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń przesuwa się na poniedziałek 26 stycznia 2015 r.).

Faktura za dostawę czasopism papierowych powinna być wystawiona nie później niż 60 dnia od dnia wydania (art. 106i ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT) i nie wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem dostawy.

Kalkulatory

Odliczenie VAT z faktury za prenumeratę czasopisma w wersji elektronicznej

Zupełnie inaczej przedstawia się odliczenie VAT z faktury za prenumeratę elektroniczną. W takim bowiem przypadku faktura dokumentowałaby zakup usługi, dla której obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT. W związku z tym:

• wystawienie faktury przed końcem prenumeraty na 2015 r. nie spowodowało u sprzedawcy, od którego nabyła Pani prenumeratę, powstania obowiązku podatkowego w VAT,

• opłacenie przez Panią faktury przed końcem okresu prenumeraty (tj. przed wykonaniem usługi) skutkowałoby natomiast powstaniem u sprzedawcy obowiązku podatkowego z tytułu tej usługi (na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

A zatem opłacenie przez Panią otrzymanej faktury dopiero w listopadzie 2014 r. oznaczałoby, że w tym miesiącu powstanie prawo do odliczenia z tej faktury. Podatek z tej faktury mógłby zostać przez Panią odliczony dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za listopad 2014 r. (ewentualnie w ramach deklaracji za grudzień 2014 r. lub styczeń 2015 r., na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Na początku października 2014 r. podatnik otrzymał fakturę za prenumeratę czasopisma na 2015 r. Fakturę tę opłacił na początku listopada 2014 r. W takim przypadku, jeżeli:

1) faktura dokumentuje prenumeratę papierową czasopisma – podatnik może odliczyć z niej podatek już w ramach deklaracji VAT-7 za październik 2014 r.,

2) faktura dokumentuje prenumeratę elektroniczną czasopisma – podatnik może odliczyć z niej podatek najwcześniej dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za listopad 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 86 ust. 10–13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA