REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki związane ze sprzedażą samochodu firmowego - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki związane ze sprzedażą samochodu firmowego - odliczenie VAT
Wydatki związane ze sprzedażą samochodu firmowego - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Firma prowadząca działalność mieszaną sprzedaje swoje samochody, w tym samochody osobowe. Czy firmie przysługuje prawo do odliczenia w całości VAT od zakupów związanych ze sprzedażą samochodów, np. kosztów ogłoszeń, przetargu czy wyceny rzeczoznawcy?

Firma jest uprawniona do odliczenia w całości podatku od wskazanych zakupów związanych ze sprzedażą samochodów. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kwota podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest ograniczona, co do zasady, do 50% (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Wydatki, których dotyczy to ograniczenie, określa art. 86a ust. 2 ustawy o VAT. Należą do nich m.in. wydatki dotyczące:

  • nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów,
  • usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów (art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT).

Zauważyć jednak należy, że nie wszystkie koszty dotyczące samochodów są kosztami związanymi z ich eksploatacją lub używaniem. Na przykład nie są takimi kosztami wydatki na oklejanie reklamą samochodów (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2015 r., sygn. IPPP1/443-1397/14-2/JL).

Taki właśnie charakter mają również koszty ponoszone w celu sprzedaży posiadanych samochodów. Koszty takie – skoro są w istocie ponoszone w celu zaprzestania eksploatacji lub używania tych samochodów – nie są kosztami towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych. W związku z tym w zakresie takich kosztów wskazane ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50% nie ma zastosowania.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odliczanie 50% VAT dotyczy samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności mieszanej w zakresie nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim nabywane przez nich towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Zdarza się przy tym często, że podatnicy wykonują w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie tylko czynności opodatkowane podatkiem VAT, ale również czynności zwolnione od tego podatku.

W takich przypadkach u podatników mogą wystąpić trzy rodzaje zakupów:

  1. wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych,
  2. wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku,
  3. wykorzystywane do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku.

W pierwszym przypadku podatnicy mają prawo do odliczenia całości podatku naliczonego związanego z zakupami, gdyż zakupy te stanowią nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 marca 2017 r. (sygn. 1462-IPPP1.4512.8.2017.2.EK), w której czytamy, że:

(…) skoro, towary i usługi związane z wykonywanymi usługami serwisowymi związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować te wydatki do usługi serwisowej świadczonej na rzecz operatora, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu nabycia od podwykonawców usług naprawy związanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi serwisowej dla operatora. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu nabycia od podwykonawców usług naprawy związanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi serwisowej dla operatora. Wobec powyższego w stosunku do podatku naliczonego od ww. wydatków nie znajdą zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy.

Lekarz stomatolog zarejestrowany jako czynny podatnik VAT prowadzi gabinet, w którym poza świadczeniem usług dentystycznych oferuje zakup artykułów dentystycznych (szczoteczek do zębów, past do zębów itp.), których sprzedaż jest opodatkowana VAT. W takim przypadku zakupy artykułów dentystycznych przeznaczonych do odsprzedaży uprawniają lekarza do odliczania VAT w całości, mimo że większość prowadzonej przez niego sprzedaży jest zwolniona od podatku.

Z kolei w drugim przypadku podatnicy w ogóle nie mają prawa do odliczenia, gdyż zakupy te stanowią nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Czynny podatnik VAT prowadzi szkołę językową, w ramach której świadczy zwolnione od podatku usługi nauki języków obcych oraz dokonuje odpłatnych dostaw książek (np. podręczników do nauki języków obcych). Podatnik kupił ławki, które będą wykorzystywane do świadczenia usług nauki języków obcych. Z tytułu zakupu ławek podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego w żadnej części (mimo że prowadzi opodatkowaną sprzedaż książek).

Tylko zatem w trzecim ze wskazanych przypadków prawo do odliczenia przysługuje częściowo.

Podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność opodatkowaną oraz zwolnioną od podatku. Na potrzeby obu tych rodzajów działalności kupił komputer. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie komputera przysługuje podatnikowi częściowo.


Dostawy (sprzedaż) samochodów, o których mowa w pytaniu, będą najprawdopodobniej opodatkowane VAT według stawki podstawowej 23% (tak też zakładamy na użytek dalszej części odpowiedzi). Oznacza to, że zakupy bezpośrednio związane z ich sprzedażą (takie jak wskazane w treści pytania zakupy związane z nabyciem ogłoszeń, organizacją przetargów czy wyceną rzeczoznawcy) zostaną wykorzystane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów przysługuje firmie w całości. Jest tak, mimo że firma prowadzi działalność mieszaną i samochody zapewne były (a może nawet są nadal) wykorzystywane do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku.

Zatem w przedstawionej sytuacji nie ma zastosowania ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50%. Jednocześnie – kontynuując założenie, że dostawa (sprzedaż) samochodów będzie opodatkowana VAT według stawki podstawowej 23% – prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest ograniczone. Firma jest uprawniona do odliczenia w całości podatku od zakupów związanych ze sprzedażą samochodów, np. kosztów ogłoszeń, przetargu czy wyceny rzeczoznawcy.

Niestety, nie są znane żadne wyjaśnienia organów podatkowych dotyczące przedstawionej kwestii. W związku z tym ze względów profilaktycznych wskazane byłoby wystąpienie przez firmę do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

UWAGA!

Wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej należy kierować do Krajowej Informacji Skarbowej na adres:

ul. Teodora Sixta 17,

43-300 Bielsko-Biała

lub drogą elektroniczną przez e-PUAP na adres skrytki Krajowej Informacji Skarbowej.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA