REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT z faktury, w której zastosowano nieprawidłowy kurs waluty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak odliczyć VAT z faktury, w której zastosowano nieprawidłowy kurs waluty?
Jak odliczyć VAT z faktury, w której zastosowano nieprawidłowy kurs waluty?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje gospodarcze w obrocie krajowym pomiędzy przedsiębiorcami są najczęściej dokumentowane fakturami. Faktury mogą być wystawiane w walucie krajowej lub w walucie obcej. Niekiedy podatnicy mogą mieć problem z przewalutowaniem faktur po właściwym kursie. W razie zastosowania niewłaściwego kursu waluty przez sprzedawcę, nabywcy mają wątpliwości odnośnie możliwości skorzystania z prawa od odliczenia podatku naliczonego z faktury obarczonej tego rodzaju błędem.

Powyższe zagadnienie warto rozważyć w oparciu o konkretny przykład. Wyobraźmy sobie, że pewna Spółka otrzymała od kontrahenta fakturę z tytułu nabycia na terenie kraju towarów wystawioną w walucie obcej na kwotę 30.000 EUR, w tym 5.609,76 EUR podatku VAT. Fakturę wystawiono już po dokonaniu dostawy towarów. Kontrahent nie przeliczył jednak podatku wg średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego obowiązek podatkowy 1 EUR=4,2654 PLN, tylko po kursie korporacyjnym 1 EUR=4,2000 PLN. Jak w takiej sytuacji Spółka powinna rozliczyć podatek VAT, czy Spółka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego?

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego, w tym wypadku, stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych z tytułu nabycia towarów.

Ustawa o VAT zawiera w art. 88 zamknięty katalog wyjątków, kiedy podatnik nie będzie miał możliwości odliczenia podatku, będą to przypadki, gdy:

  • nabycie dotyczy usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
  • nabycie dotyczy wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3 (otrzymanie od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku),
  • faktura została wystawiona przez podmiot nieistniejący,
  • transakcja nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku,
  • wystawiona faktura stwierdza czynności, które nie zostały dokonane,
  • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  • wykazana w fakturze kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku w fakturze,
  • obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7,
  • nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumentem, który uprawnia Spółkę do odliczenia podatku naliczonego, jest więc poprawnie wystawiona faktura. Kwoty podatku w fakturze powinny być wykazane w złotych, a w przypadku wystawienia faktury w walucie obcej przeliczenia na złote dokonuje się co do zasady według kursu średniego NBP (lub EBC) z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 w zw. z art. 106e ust. 11).

Sprzedawca wykazał w fakturze i odprowadził do urzędu skarbowego należny podatek VAT w wysokości 5.609,76 EUR, tj. 23.560,98 zł, zamiast 23.927,85 zł. Ponieważ błędnie przyjęty kurs nie znalazł się w katalogu art. 88 ustawy o VAT wykluczającego możliwość odliczenia podatku, Spółka  może wykazać podatek naliczony, ale w takiej samej wysokości jak sprzedawca (przy założeniu możliwości odliczenia przez nabywcę 100% kwoty podatku naliczonego). Nabywca nie może sam skorygować kursu i wykazać podatku naliczonego w wysokości 23.927,85 zł, gdyż kwota ta byłaby wyższa o 366,87 zł niż kwota podatku należnego wykazanego w fakturze przez sprzedawcę. Z założenia podatek od towarów i usług ma być neutralny, czyli sprzedawca i nabywca powinni wykazać go w tej samej kwocie.

Nie budzi wątpliwości, że błędny kurs i różnicę w podatku należy skorygować fakturą korygującą.  W przypadku gdy nabywca towaru otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT (dot. obniżenia podstawy opodatkowania), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia (art. 86 ust. 19a). Ustawa o VAT nie reguluje natomiast kiedy należy ująć fakturę zwiększającą podatek naliczony. W ocenie Autorki, w przypadku Spółki prawo do odliczenia podatku naliczonego o wartość zwiększenia kwoty podatku (366,87 zł) powstaje w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury korygującej in plus.

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA