REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu VAT przechodzi na podatnika, który zarządza interfejsem elektronicznym
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

Rozwiązaniem tym jest swego rodzaju fikcja prawna, która ma miejsce jedynie w ww. ustawie o podatku od towarów i usług (nie ma żadnego zastosowania np. w kontekście stosunków cywilno-prawnych). Fikcja ta polega w praktyce na tym, że odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu VAT dotyczących konkretnych dostaw towarów  przechodzi na podatnika, który zarządza danym interfejsem elektronicznym. Zabieg ten miał na celu zwiększyć efektywność poboru podatków oraz zmniejszyć dość duże obciążenia administracyjne po obu stronach. 

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest interfejs elektroniczny

Idąc dalej ważna jest sama definicja interfejsu elektronicznego (platformy). Pojęcie to oznacza  dowolne urządzenie lub oprogramowanie, które pozwala na nawiązanie kontaktu pomiędzy użytkownikami będącymi sprzedawcami, a użytkownikami będącymi  nabywcami ww. towarów. Ustawodawca w tym pojęciu zawarł dość szeroki zakres, bo można tu wyszczególnić chociażby strony internetowe, platformy handlowe, a nawet interfejsy API. 

Zatem fikcja prawna dla towarów o których mówi art. 7a ustawy o VAT ma od 1 lipca 2021 r. zastosowanie dla platform przy dwóch okolicznościach:

  • nabycie towarów, czyli dostawa B2B między platformą a sprzedawcą, który w praktyce sprzedaje towary na potrzeby konsumentów,
  • dokonanie dostawy towarów B2C pomiędzy platformą a faktycznym konsumentem.

W dalszej kolejności istotne jest to, jak wcześniej wspomniane zmiany wpłyną na OSS w kontekście sprzedaży przez interfejs elektroniczny (platformę):

REKLAMA

  • Na takich platformach ciąży nakaz wyświetlania kwoty podatku VAT, która będzie zmuszony zapłacić nabywca przy dostawie towaru (najpóźniej na koniec procesu zamawiania). Stawka ta powinna być zgodna ze stawką państwa członkowskiego, na którego teren są wysyłane/transportowane towary.
  • Platformy mają również nakaz pobrania podatku VAT od nabywców dal sprzedaży zarówno wewnątrzwspólnotowej jak i krajowej. 
  • Interfejsy elektroniczne są odpowiedzialne za przesłanie miesięcznych deklaracji VAT za pomocą portalu OSS do którego jest zarejestrowany.
  • Platformy te również są zobowiązane do prowadzenia przez 10 lat rejestrów sprzedaży, których towarów, których dostawę ułatwiała.

Wyszczególnione są również sytuacje, w których to platforma jest odpowiedzialna za zapłatę podatku VAT w sytuacji, gdy rzeczywistym nabywcom jest podatnik państwa członkowskiego, a rzeczywistym sprzedawcą podatnik państw trzecich. Wcześniej wspomniana czynność ma miejsce gdy: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ułatwiana jest sprzedaż towarów na odległość wewnątrz UE, czyli np. gdy towar jest zamawiany w państwie członkowskim, ale innym niż nabywca danego towaru,
  • miejsce ma dostawa krajowa towaru, czyli gdy dany towar jest zarówno wysyłany jak i zamawiany w tym samym państwie członkowskim, w którym znajduje się nabywca takiego towaru.

Za sprzedawcę uważany jest interfejs elektroniczny

Kolejnym ważnym wątkiem jest IOSS w sytuacji, gdy sprzedaż ma miejsce za pomocą interfejsu elektronicznego. W tej sytuacji właśnie miejsce ma wcześniej wymieniona fikcja prawna – w sytuacji gdy dostawa towarów jest wykonywana dla konsumentów UE, to za sprzedawcę na potrzeby podatku do towarów i usług uznaje się ów interfejs i to właśnie ten podmiot co do zasady jest odpowiedzialny za zapłatę podatku od towarów i usług. 

Ciekawy jest również wątek podatku akcyzowego. Towary, które są importowane i następnie sprzedawane na odległość przez sprzedawcę, a których sprzedaż ułatwia dana platforma to w dwóch określonych przypadkach mogą one nie podlegać podatkom akcyzowym, warunki jakie muszą spełnić to:

  • wysyłka lub transport towarów spoza UE w momencie ich sprzedaży,
  • gdy wysyłka lub transport w przesyłkach, których wartość nie przekracza 150 euro.

Na koniec warto jeszcze wyjaśnić czym jest wspomniany OSS oraz IOSS. Dużo mówi już samo rozwinięcie skrótu (one stop shop), który można rozumieć jako punkt obsługi mający na celu uproszczenie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług. Procedura ta ma na celu zapobiegnięcie sytuacjom, w których podatnik dokonujący sprzedaży towarów na rzecz konsumentów (B2C) byłby zmuszony do rejestracji na potrzeby VAT do każdego z państw członkowskich, w których dokonywana jest sprzedaż. Procedura ta udostępnia takiemu podatnikowi portal, za pomocą którego zbierane są informacje na temat danych transakcji na podstawie złożonych przez podatnika deklaracji oraz sama pobiera, dzieli i odprowadza odpowiednią wartość podatku VAT do państw członkowskich w których dokonywana byłą sprzedaż. Procedura ta jest bardzo korzystna dla podatników, gdyż znacząco zmniejsza ona obciążenia administracyjne. Aby skorzystać z tej procedury należy zarejestrować się w jednym z krajów Unii Europejskiej (w przypadku Polski poprzez formularz VIU-R). Procedura ta obejmuje takie transakcje jak np.: 

  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na odległość (WSTO, sprzedaż wysyłkowa),
  • świadczenie usług B2C – pod warunkiem że miejscem świadczenia tych usług jest kraj UE, w którym usługodawca nie posiada siedziby ani FE,
  • świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych, gastronomicznych, targowych, edukacyjnych, wynajmu itd.

W przypadku platform, o których była mowa to jest to WSTO oraz dostawa towarów na rzecz nie podatnika. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA