REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykreślenie z rejestru czynnych podatników VAT - decyzją, czy jako czy jako czynność materialno-techniczna [Uchwała NSA]

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wykreślenie z rejestru czynnych podatników VAT - decyzją, czy jako czy jako czynność materialno-techniczna [Uchwała NSA]
Wykreślenie z rejestru czynnych podatników VAT - decyzją, czy jako czy jako czynność materialno-techniczna [Uchwała NSA]

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślenie podatnika z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług w trybie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT następuje poprzez dokonanie czynności materialno-technicznej. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów z 23 października 2023 r.

Wykreślenie z rejestru czynnych podatników VAT - decyzją, czy jako czynność materialno-techniczna

W dniu 2 czerwca 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: “NSA”) przedstawił do rozstrzygnięcia składowi 7 sędziów NSA zagadnienie prawne, które budziło poważne wątpliwości prawne - czy wykreślenie podatnika z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług w trybie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT może nastąpić poprzez dokonanie czynności materialno-technicznej czy też wymaga formy decyzji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uchwała i argumentacja NSA

NSA w uchwale z 23 października 2023 r. stwierdził, że wykreślenie następuje w drodze czynności materialno-technicznej.

Jak wskazał NSA jakiekolwiek czynności organów podatkowych podejmowane w stosunku do podatników muszą mieścić się w reżimie przepisów Ordynacji podatkowej (dalej: “o.p.”), jako regulującej kompleksowo postępowanie podatkowe, czynności sprawdzające i kontrolę podatkową. Zdaniem sądu należy tu uwzględnić treść art. 207 o.p., który wskazuje, że “Organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji, chyba że przepis niniejszej ustawy stanowi inaczej. Decyzja rozstrzyga sprawę co do istoty albo w inny sposób kończy postępowanie w danej instancji.”, a zwłaszcza § 2 tego przepisu. Sąd wskazał, że “decyzją w postępowaniu podatkowym organ podatkowy dokonuje ukształtowania uprawnień lub obowiązków jednostki poprzez autorytatywną konkretyzację norm podatkowego prawa materialnego lub w określonym zakresie norm prawa procesowego do ustalonego stanu faktycznego, rozstrzygając sprawę co do jej istoty albo w inny sposób kończąc postępowanie w danej instancji.” 

Zdaniem NSA w sprawie wykreślenia podatnika, z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT po pierwsze nie mamy do czynienia ze sprawą podatkową w rozumieniu art. 207 o.p., a po drugie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT nie legitymuje organu podatkowego do wydania decyzji w przedmiocie wykreślenia podatnika z rejestru podatników podatku od towarów i usług. Treść tego przepisu wskazuje, że w przedmiocie tego wykreślenia nie prowadzi się żadnego postępowania, jak również nie wydaje się decyzji. 

NSA wskazał, że ordynacja podatkowa nie mówi o konieczności rozstrzygania decyzją - oczywiście zawsze istotne uprawnienia podatnika muszą być rozstrzygane w jej formie, ale tylko w przypadku, gdy taką podstawę dają przepisy prawa podatkowego. Stanowisko to zostało wyrażone przez NSA w uchwale z dnia 22 kwietnia 2002 r. (sygn. FPS 1/02). 

Zdaniem NSA, przepisy ustawy o VAT takiego zastrzeżenia formy dla rozstrzygnięcia w sprawie wykreślenia z podatnika z rejestru podatników nie zawierają. Jest to czynność faktyczna, oparta na ścisłym związaniu ustawowym organu (art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT w sposób jednoznaczny determinuje obowiązek wykonania przez organ podatkowy określonej czynności materialno-technicznej, a także określa przesłanki których wystąpienie obliguje organ do jej podjęcia z jednoczesnym wskazaniem sposobu jej wykonania), rodząca skutki prawne w stosunku do podatnika, lecz jedynie pośrednie, będące konsekwencją faktu wykreślenia. Nie powinna mieć ona zatem formy decyzji. 

Ponieważ czynność ta godzi jednak w interes podatnika NSA wskazał na możliwość zaskarżenia takiej czynności w oparciu o art. 3 § 2 pkt 4 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Tym samym prawidłowe zastosowanie przez organ podatkowy art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT podlega kontroli sądów administracyjnych.  Sąd wskazał też na możliwość przywrócenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego w oparciu o regulację art. 96 ust. ustawy o VAT.

REKLAMA

Ważne

Zarówno pytanie prawne jak i uchwała NSA formalnie dotyczą wyłącznie specyficznej sytuacji unormowanej w art. 96 ust. 9 pkt. 5 tj. wykreślenia spółki z powołanego rejestru, w sytuacji gdy organ posiada informacje wskazujące na prowadzenie przez skarżącą działań z zamiarem wykorzystywania działalności banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej. Nie jest jeszcze zupełnie jasne jaki wpływ będzie mieć przedmiotowa uchwała na inne sytuacje zawarte w dyspozycji art. 96 ust. 9 ustawy o VAT. 

Andrzej Zubik, Partner
Tomasz Pabiański, Partner
Mariusz Marecki, Vice-Director
Dawid Tylutki, Associate
PwC Polska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA