REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Nowodworski
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru
VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost popularności handlu przez internet w ostatnich latach spowodował, że przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność w ten właśnie sposób, zetknęli się z wieloma nowymi problemami związanymi z rozliczeniem podatku VAT. Jak prawidłowo – dla celów podatku VAT – zewidencjonować i rozliczyć koszty wysyłki towaru do klienta?

Podatnicy zajmujący się sprzedażą wysyłkową mają często problem z prawidłowym ustaleniem podstawy opodatkowania dokonanej dostawy. Nie wiedzą bowiem czy winna obejmować ona jedynie sprzedawany towar czy też może wszelkie koszty dodatkowe z tym związane.

REKLAMA

REKLAMA

W  pierwszej kolejności należy zauważyć, iż dostawa towaru dla zamawiającego go klienta oraz usługa wysyłki tego towaru stanowi jedno świadczenie kompleksowe (złożone). Świadczenie to dla celów podatkowych należy traktować jako jedną niepodzielną całość.

Pojęcie świadczenia złożonego nie zostało zdefiniowane w polskiej ustawie o VAT.  Koncepcja ta została wypracowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (vide: wyrok ETS z dnia 25 lutego 1999 r. C-349/96 Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise) jak i polskie sądy administracyjne.

Jej istotą jest traktowanie jako jednej całości świadczenia składającego się z kilku różnych świadczeń, jeżeli te gospodarczo i funkcjonalnie stanowią jedną całość.

REKLAMA

Przyjęcie, iż dostawa towaru oraz świadczenie usługi jego przesłania stanowi jedno świadczenie złożone (kwalifikowane jako sprzedaż towaru) pozwala jednoznacznie rozstrzygnąć kilka problemów, z którymi mają do czynienia przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty przesyłki należy wykazać na paragonie/fakturze

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Zatem sprzedawca internetowy nie powinien oddzielnie na fakturze VAT wykazywać ceny towaru i oddzielnie kosztów jego zapakowania/spedycji j przesłania.

W analizowanej sytuacji wydatek polegający na poniesieniu kosztów przesłania towaru winien bowiem stanowić jedynie element kalkulacyjny ceny tegoż towaru.

Przesłanką zasadniczą i podstawową czynności wykonywanej przez sprzedawcę jest dostarczenie na zamówienie zainteresowanego klienta towaru jaki chce nabyć (i który w tym celu ten towar zamówił).

Skorzystanie z usług spedycyjnych/pakowania a także poczty polskiej (i obciążenie następnie jej kosztami zamawiającego) jest czynnością pomocniczą, za pomocą której cel (dostawa towaru) zostaje zrealizowany.

Natomiast w przypadkach, gdy jedno lub więcej świadczeń ma charakter czynności zasadniczej, a inne elementy transakcji mają charakter czynności pomocniczych, czynności pomocnicze powinny być opodatkowane jak czynność główna.

Czynności pomocnicze nie stanowią bowiem celu samego w sobie lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Bez czynności zasadniczej (dostawa towaru) w analizowanym przypadku reszta czynności (pakowanie/spedycja oraz przesyłka) w ogóle by nie zaistniały.

W konsekwencji, wartość kosztów pocztowych powinna zostać wliczona w cenę towaru. Nie dochodzi bowiem w omawianym przypadku do sprzedaży oddzielnie towaru, a oddzielnie usługi pocztowej. W fakturze/na paragonie winna być ujęta jedna cena. Klient może zaś być dodatkowo poinformowany (na odrębnym dokumencie jakie były elementy kalkulacyjne ceny [np. książka 20zł, koszt wysyłki 8 zł]).

Jak fiskus kontroluje handel internetowy?

Stawka podatku VAT

Traktowanie dostawy towaru oraz jego wysyłki jako jednego świadczenia przesądza także, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usługi przesyłki.

Otóż, dla całości tego rodzaju świadczenia prawidłowym jest zastosowanie stawki podatku VAT właściwej dla dostarczanego towaru. Trzeba w tym miejscu szczególnie zwrócić uwagę na fakt, że nie ma znaczenia, jaką stawkę podatku zastosował faktyczny wykonawca usług (operator pocztowy/ firma kurierska).

Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy z aparatami słuchowymi (stawka 8%) wysyła oferowane przez siebie towary z pomocą firmy kurierskiej. Firma kurierska dolicza do swoich usług 23% podatek VAT. Przedsiębiorca powinien wykazać na fakturze/paragonie jedną transakcję sprzedaży aparatu słuchowego ze stawką 8%. Jednocześnie, przedsiębiorca zachowuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytej usługi kurierskiej.

Przedsiębiorca prowadzi sprzedaż wysyłkową produktów, dążąc do zapewnienia jak najniższej końcowej ceny towarów oferuje kupującym przesyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej. Usługi świadczone przez Pocztę Polską są zwolnione z podatku VAT. W tej sytuacji przedsiębiorca powinien opodatkować całość sprzedaży 23% stawką podatku VAT. Sytuacja, ta jest o tyle niekorzystna, że przedsiębiorca jest zobowiązany do wykazania podatku należnego, a jednocześnie nie występuje podatek naliczony, który mógłby zostać odliczony.

Wyłączenie kosztów przesyłki z podstawy opodatkowania

Warto też wspomnieć o treści art. 79 Dyrektywy 112/2006/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Otóż, przepis ten wyłącza z podstawy opodatkowania VAT otrzymany przez podatnika zwrot wydatków poniesionych na rzecz zleceniodawcy pod warunkiem, że podatnik zaksięgował na koncie przejściowym i dysponuje dowodami dokumentującymi rzeczywiste kwoty poniesionych kosztów, przy czym dowody te są wystawione na nabywcę (usługobiorcę), w którego imieniu i na rzecz którego zostały poniesione.

Podstawowym wymogiem zastosowania wyłączenia jest zatem działanie w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, co powinno wynikać z wyraźnego upoważnienia nabywcy do nabycia w jego imieniu i na jego rzecz usług przesyłki nabywanego towaru.

W takim przypadku przedsiębiorca nie powinien wykazywać kwoty odpowiadającej kosztom wysyłki nabywanego towaru na dokumencie potwierdzającym sprzedaż.

Przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy (zakres oferowanych towarów nie ma znaczenia). Klient w celu zamówienia towaru musi założyć imienne konto w sklepie, ponadto przy każdym zamówieniu proszony jest on o wyrażenie zgody na nabycie w jego imieniu i na jego rzecz usługi firmy kurierskiej. Klient wraz z należnością za towar przelewa na konto przedsiębiorcy kwotę stanowiącą zwrot koszów przesyłki. W takim przypadku przedsiębiorca nie powinien wykazywać tej dodatkowej kwoty na paragonie/fakturze. Jednocześnie należy pamiętać, iż zastosowanie tej konstrukcji powoduje, że przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usługi kurierskiej, bowiem usługę kurierską nabył klient, a nie przedsiębiorca.

Na zakończenie jeszcze parę słów o obowiązku podatkowym...

Obowiązek podatkowy

W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony został od sposobu uregulowania należności za zamówiony przez nabywcę towar.

W praktyce, w odniesieniu do ww. sprzedaży, najczęściej mamy do czynienia z następującymi sposobami regulowania należności (za zakupiony towar):

1) towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

2) nabywca dokonuje przedpłaty (wpłata na rachunek bankowy sprzedawcy).

Przypadek sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym (dokładnie za pobraniem) dotyczy sytuacji, w której sprzedawca wysyła zamówione przez nabywcę towary za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Zakupy przez Internet - poradnik

Pracownik poczty lub firmy kurierskiej w chwili oddawania towaru pobiera za niego zapłatę w gotówce. Następnie pieniądze te są przekazywane sprzedawcy. Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Powstaje on z chwilą otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast w sytuacji, gdy nabywca zamawiając towar dokonuje płatności przelewem bankowym jeszcze przed jego dostawą obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania należności przez sprzedawcę (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA