REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z procedury VAT OSS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak skorzystać z procedury VAT OSS?
Jak skorzystać z procedury VAT OSS?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Procedura VAT OSS umożliwia na jednej deklaracji naliczyć VAT od sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE. Dzięki VAT OSS można złożyć deklarację za sprzedaż do każdego z krajów UE w ramach jednego rozliczenia do jednego urzędu. Co jeszcze warto wiedzieć o VAT OSS?

Pakiet VAT e-commerce

Pakiet VAT e-commerce, obowiązujący od 1 lipca 2021 roku, ułatwia rozliczenia VAT wszystkim firmom, które sprzedają wysyłkowo przez internet do prywatnych użytkowników w wielu krajach Unii Europejskiej. To dobra wiadomość dla tych przedsiębiorców, którzy korzystają z różnego rodzaju platform i sklepów internetowych, takich jak EBay, Amazon czy Etsy wysyłając swoje towary do wielu krajów.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenia VAT w poszczególnych krajach sprzedaży, konieczność pilnowania limitów sprzedaży oraz inne obowiązki podatkowe zostają zniesione lub bardzo uproszczone. Mimo, że Wielka Brytania nie jest już członkiem wspólnego rynku UE specjalne rozwiązania objęły w ramach pakietu także brytyjskie firmy. 

Procedura VAT OSS

VAT OSS (czyli One Stop Shop) to procedura łatwego rozliczania podatku VAT, z której mogą skorzystać sprzedający towary do różnych krajów UE. Dotychczas istniała taka procedura tylko dla sprzedaży usług elektronicznych, dostępów, usług nadawczych czy telekomunikacyjnych i nazywała się VAT MOSS (Mini One Stop Shop). Od 1 lipca 2021 roku procedura VAT MOSS, została rozszerzona o także sprzedaż wysyłkową towarów i nosi nazwę VAT OSS.

VAT OSS pozwala na jednej deklaracji naliczyć VAT od sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE. W praktyce dzięki VAT OSS można złożyć deklarację za sprzedaż do każdego z krajów UE w ramach jednego rozliczenia do jednego urzędu. VAT OSS obejmuje sprzedaż do osób prywatnych. 

REKLAMA

VAT OSS - kiedy ma zastosowanie?

Do 10 tysięcy euro sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE łącznie, firma może naliczać jeden VAT od sprzedaży, VAT kraju rejestracji swojej firmy lub rejestracji do VAT. Innymi słowy do tego limitu, firma dodaje taki sam VAT do wszystkich sprzedanych towarów. Powyżej tego limitu musi naliczać VAT kraju, w którym znajduje się osoba, która nabyła towar, czyli sprzedając towary do różnych krajów, stosuje stawkę danego kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca nie korzysta z VAT OSS musi rejestrować się do VAT w każdym kraju gdzie sprzedaje towary, gdy tylko przekroczy limit sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych w danych krajach. Oznacza to konieczność rejestracji w wielu krajach i składania deklaracji do poszczególnych urzędów skarbowych. Zazwyczaj przedsiębiorca korzystał z lokalnych biur księgowych, czasami w wielu krajach Unii. Korzystając z VAT OSS rejestruje się i rozlicza VAT w swoim urzędzie skarbowym. Składa jedną deklarację, niezależnie od tego w ilu krajach ma sprzedaż oraz dokonuje jednej płatności VAT.

VAT OSS - czy jest obowiązkowy?

Rejestracja do VAT OSS nie jest obowiązkowa, ale jest ułatwieniem, bo do jednego urzędu deklaruje się i płaci VAT należny za sprzedaż w całej UE, zamiast składać deklaracje w wielu krajach i w wielu krajach płacić należny VAT.  W razie problemów sprawy rozwiązuje też ten jeden urząd i nie ma potrzeby kontaktu z urzędami w innych krajach. Domyślnie jest to nasz urząd w kraju, w którym mieszkamy/prowadzimy firmę, a więc nie ma też bariery językowej.

Rejestracja do VAT OSS

Firma, która się zarejestruje do OSS, musi od tej pory sprzedaż do wszystkich krajów UE deklarować przez OSS. NIe może robić tak, że sprzedaż np. w Niemczech deklaruje na niemieckich deklaracjach VAT, a sprzedaż w jakimś innym kraju wysyła deklaracje przez OSS. 

Rejestracja do VAT OSS spółki brytyjskiej

Spółki spoza UE, sprzedające towary wysyłkowo do UE mogą zarejestrować się do systemu w dowolnym kraju UE i również korzystać z VAT OSS (wówczas procedura nazywa się IOSS, czyli Import One Stop Shop). Spółka brytyjska może dokonać rejestracji w Polsce i rozliczać sprzedaż w polskim Urzędzie Skarbowym. Dla spółek spoza UE obowiązuje limit wartości towaru sprzedanego wysyłkowo, który wynosi 150 euro. Tylko towary do takiej wartości można rozliczać za pomocą IOSS (Import One Stop Shop).

Jeśli spółka spoza UE magazynuje lub wysyła towary z terenu UE, powinna zarejestrować się do VAT w kraju przechowywania towarów i składać deklaracje lokalnie. Jednocześnie jest możliwa rejestracja do VAT OSS na potrzeby sprzedaży do innych krajów UE niż kraj przechowywania towaru.

Źródło: Admiral.Tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA