REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak skorzystać z procedury VAT OSS?
Jak skorzystać z procedury VAT OSS?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Procedura VAT OSS umożliwia na jednej deklaracji naliczyć VAT od sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE. Dzięki VAT OSS można złożyć deklarację za sprzedaż do każdego z krajów UE w ramach jednego rozliczenia do jednego urzędu. Co jeszcze warto wiedzieć o VAT OSS?

Pakiet VAT e-commerce

Pakiet VAT e-commerce, obowiązujący od 1 lipca 2021 roku, ułatwia rozliczenia VAT wszystkim firmom, które sprzedają wysyłkowo przez internet do prywatnych użytkowników w wielu krajach Unii Europejskiej. To dobra wiadomość dla tych przedsiębiorców, którzy korzystają z różnego rodzaju platform i sklepów internetowych, takich jak EBay, Amazon czy Etsy wysyłając swoje towary do wielu krajów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenia VAT w poszczególnych krajach sprzedaży, konieczność pilnowania limitów sprzedaży oraz inne obowiązki podatkowe zostają zniesione lub bardzo uproszczone. Mimo, że Wielka Brytania nie jest już członkiem wspólnego rynku UE specjalne rozwiązania objęły w ramach pakietu także brytyjskie firmy. 

Procedura VAT OSS

VAT OSS (czyli One Stop Shop) to procedura łatwego rozliczania podatku VAT, z której mogą skorzystać sprzedający towary do różnych krajów UE. Dotychczas istniała taka procedura tylko dla sprzedaży usług elektronicznych, dostępów, usług nadawczych czy telekomunikacyjnych i nazywała się VAT MOSS (Mini One Stop Shop). Od 1 lipca 2021 roku procedura VAT MOSS, została rozszerzona o także sprzedaż wysyłkową towarów i nosi nazwę VAT OSS.

VAT OSS pozwala na jednej deklaracji naliczyć VAT od sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE. W praktyce dzięki VAT OSS można złożyć deklarację za sprzedaż do każdego z krajów UE w ramach jednego rozliczenia do jednego urzędu. VAT OSS obejmuje sprzedaż do osób prywatnych. 

REKLAMA

VAT OSS - kiedy ma zastosowanie?

Do 10 tysięcy euro sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE łącznie, firma może naliczać jeden VAT od sprzedaży, VAT kraju rejestracji swojej firmy lub rejestracji do VAT. Innymi słowy do tego limitu, firma dodaje taki sam VAT do wszystkich sprzedanych towarów. Powyżej tego limitu musi naliczać VAT kraju, w którym znajduje się osoba, która nabyła towar, czyli sprzedając towary do różnych krajów, stosuje stawkę danego kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca nie korzysta z VAT OSS musi rejestrować się do VAT w każdym kraju gdzie sprzedaje towary, gdy tylko przekroczy limit sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych w danych krajach. Oznacza to konieczność rejestracji w wielu krajach i składania deklaracji do poszczególnych urzędów skarbowych. Zazwyczaj przedsiębiorca korzystał z lokalnych biur księgowych, czasami w wielu krajach Unii. Korzystając z VAT OSS rejestruje się i rozlicza VAT w swoim urzędzie skarbowym. Składa jedną deklarację, niezależnie od tego w ilu krajach ma sprzedaż oraz dokonuje jednej płatności VAT.

VAT OSS - czy jest obowiązkowy?

Rejestracja do VAT OSS nie jest obowiązkowa, ale jest ułatwieniem, bo do jednego urzędu deklaruje się i płaci VAT należny za sprzedaż w całej UE, zamiast składać deklaracje w wielu krajach i w wielu krajach płacić należny VAT.  W razie problemów sprawy rozwiązuje też ten jeden urząd i nie ma potrzeby kontaktu z urzędami w innych krajach. Domyślnie jest to nasz urząd w kraju, w którym mieszkamy/prowadzimy firmę, a więc nie ma też bariery językowej.

Rejestracja do VAT OSS

Firma, która się zarejestruje do OSS, musi od tej pory sprzedaż do wszystkich krajów UE deklarować przez OSS. NIe może robić tak, że sprzedaż np. w Niemczech deklaruje na niemieckich deklaracjach VAT, a sprzedaż w jakimś innym kraju wysyła deklaracje przez OSS. 

Rejestracja do VAT OSS spółki brytyjskiej

Spółki spoza UE, sprzedające towary wysyłkowo do UE mogą zarejestrować się do systemu w dowolnym kraju UE i również korzystać z VAT OSS (wówczas procedura nazywa się IOSS, czyli Import One Stop Shop). Spółka brytyjska może dokonać rejestracji w Polsce i rozliczać sprzedaż w polskim Urzędzie Skarbowym. Dla spółek spoza UE obowiązuje limit wartości towaru sprzedanego wysyłkowo, który wynosi 150 euro. Tylko towary do takiej wartości można rozliczać za pomocą IOSS (Import One Stop Shop).

Jeśli spółka spoza UE magazynuje lub wysyła towary z terenu UE, powinna zarejestrować się do VAT w kraju przechowywania towarów i składać deklaracje lokalnie. Jednocześnie jest możliwa rejestracja do VAT OSS na potrzeby sprzedaży do innych krajów UE niż kraj przechowywania towaru.

Źródło: Admiral.Tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA