REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z procedury VAT OSS?

Jak skorzystać z procedury VAT OSS?
Jak skorzystać z procedury VAT OSS?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Procedura VAT OSS umożliwia na jednej deklaracji naliczyć VAT od sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE. Dzięki VAT OSS można złożyć deklarację za sprzedaż do każdego z krajów UE w ramach jednego rozliczenia do jednego urzędu. Co jeszcze warto wiedzieć o VAT OSS?

Pakiet VAT e-commerce

Pakiet VAT e-commerce, obowiązujący od 1 lipca 2021 roku, ułatwia rozliczenia VAT wszystkim firmom, które sprzedają wysyłkowo przez internet do prywatnych użytkowników w wielu krajach Unii Europejskiej. To dobra wiadomość dla tych przedsiębiorców, którzy korzystają z różnego rodzaju platform i sklepów internetowych, takich jak EBay, Amazon czy Etsy wysyłając swoje towary do wielu krajów.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenia VAT w poszczególnych krajach sprzedaży, konieczność pilnowania limitów sprzedaży oraz inne obowiązki podatkowe zostają zniesione lub bardzo uproszczone. Mimo, że Wielka Brytania nie jest już członkiem wspólnego rynku UE specjalne rozwiązania objęły w ramach pakietu także brytyjskie firmy. 

Procedura VAT OSS

VAT OSS (czyli One Stop Shop) to procedura łatwego rozliczania podatku VAT, z której mogą skorzystać sprzedający towary do różnych krajów UE. Dotychczas istniała taka procedura tylko dla sprzedaży usług elektronicznych, dostępów, usług nadawczych czy telekomunikacyjnych i nazywała się VAT MOSS (Mini One Stop Shop). Od 1 lipca 2021 roku procedura VAT MOSS, została rozszerzona o także sprzedaż wysyłkową towarów i nosi nazwę VAT OSS.

VAT OSS pozwala na jednej deklaracji naliczyć VAT od sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE. W praktyce dzięki VAT OSS można złożyć deklarację za sprzedaż do każdego z krajów UE w ramach jednego rozliczenia do jednego urzędu. VAT OSS obejmuje sprzedaż do osób prywatnych. 

VAT OSS - kiedy ma zastosowanie?

REKLAMA

Do 10 tysięcy euro sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE łącznie, firma może naliczać jeden VAT od sprzedaży, VAT kraju rejestracji swojej firmy lub rejestracji do VAT. Innymi słowy do tego limitu, firma dodaje taki sam VAT do wszystkich sprzedanych towarów. Powyżej tego limitu musi naliczać VAT kraju, w którym znajduje się osoba, która nabyła towar, czyli sprzedając towary do różnych krajów, stosuje stawkę danego kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca nie korzysta z VAT OSS musi rejestrować się do VAT w każdym kraju gdzie sprzedaje towary, gdy tylko przekroczy limit sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych w danych krajach. Oznacza to konieczność rejestracji w wielu krajach i składania deklaracji do poszczególnych urzędów skarbowych. Zazwyczaj przedsiębiorca korzystał z lokalnych biur księgowych, czasami w wielu krajach Unii. Korzystając z VAT OSS rejestruje się i rozlicza VAT w swoim urzędzie skarbowym. Składa jedną deklarację, niezależnie od tego w ilu krajach ma sprzedaż oraz dokonuje jednej płatności VAT.

VAT OSS - czy jest obowiązkowy?

Rejestracja do VAT OSS nie jest obowiązkowa, ale jest ułatwieniem, bo do jednego urzędu deklaruje się i płaci VAT należny za sprzedaż w całej UE, zamiast składać deklaracje w wielu krajach i w wielu krajach płacić należny VAT.  W razie problemów sprawy rozwiązuje też ten jeden urząd i nie ma potrzeby kontaktu z urzędami w innych krajach. Domyślnie jest to nasz urząd w kraju, w którym mieszkamy/prowadzimy firmę, a więc nie ma też bariery językowej.

Rejestracja do VAT OSS

Firma, która się zarejestruje do OSS, musi od tej pory sprzedaż do wszystkich krajów UE deklarować przez OSS. NIe może robić tak, że sprzedaż np. w Niemczech deklaruje na niemieckich deklaracjach VAT, a sprzedaż w jakimś innym kraju wysyła deklaracje przez OSS. 

Rejestracja do VAT OSS spółki brytyjskiej

Spółki spoza UE, sprzedające towary wysyłkowo do UE mogą zarejestrować się do systemu w dowolnym kraju UE i również korzystać z VAT OSS (wówczas procedura nazywa się IOSS, czyli Import One Stop Shop). Spółka brytyjska może dokonać rejestracji w Polsce i rozliczać sprzedaż w polskim Urzędzie Skarbowym. Dla spółek spoza UE obowiązuje limit wartości towaru sprzedanego wysyłkowo, który wynosi 150 euro. Tylko towary do takiej wartości można rozliczać za pomocą IOSS (Import One Stop Shop).

Jeśli spółka spoza UE magazynuje lub wysyła towary z terenu UE, powinna zarejestrować się do VAT w kraju przechowywania towarów i składać deklaracje lokalnie. Jednocześnie jest możliwa rejestracja do VAT OSS na potrzeby sprzedaży do innych krajów UE niż kraj przechowywania towaru.

Źródło: Admiral.Tax

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA