REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pusta faktura i wystawiona do niej korekta "do zera" - rozliczenie VAT

Pusta faktura i wystawiona do niej korekta
Pusta faktura i wystawiona do niej korekta "do zera" - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Na wykonanie usługi pomyłkowo zostały wystawione dwie faktury z datą 28 lutego 2022 r. Następnie 3 marca 2022 r. do jednej z nich została wystawiona faktura korygująca "do zera". Czy podatnik powinien w rozliczeniu za luty 2022 r. wykazać dwie faktury sprzedaży, a korektę "do zera" w rozliczeniu za marzec 2022 r.? Czy podatnik jest uprawniony do wykazania korekty w lutym 2022 r. oraz niezawyżania wartości sprzedaży i kwoty VAT?

Pusta faktura i korekta "do zera" a VAT

Ważne!
Sprzedawca nie będzie obowiązany do wykazania zawyżonej kwoty VAT wynikającej z pustej faktury oraz korekty "do zera" w składanych JPK VAT zarówno w przypadku, gdy skorzysta z możliwości anulowania tych dokumentów, jak i w sytuacji wprowadzenia tych dokumentów do obrotu prawnego. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Pustą fakturą jest też faktura VAT, która dokumentuje po raz drugi tę samą sprzedaż

Kolejna faktura VAT, która dokumentuje po raz drugi tę samą sprzedaż (dostawę towarów lub świadczenie usług) generalnie może zostać uznana za tzw. pustą fakturą. Sprowadza się to do tego, że nie dokumentuje ona już żadnej rzeczywistej transakcji, ponieważ dostawa towarów lub wykonanie usług zostały już potwierdzone pierwszą fakturą. Z tego powodu może się to wiązać z negatywnymi skutkami po stronie sprzedawcy. W takim przypadku, na podstawie art. 108 ustawy o VAT, na wystawcy pustej faktury będzie ciążył obowiązek zapłaty VAT należnego wynikającego z tego dokumentu. Dodatkowo zastosowanie mogą znaleźć także sankcyjne przepisy wynikające z Kodeksu karnego skarbowego.

Jeżeli jednak wystawienie pustej faktury wynika wyłącznie z niedopatrzenia sprzedawcy i nie jest efektem zamierzonego działania (np. chęci popełnienia przestępstwa), to zasadniczo istnieją dwie możliwości uniknięcia negatywnych konsekwencji:

  1. anulowanie pustej faktury,
  2. wystawienie faktury korygującej "do zera" do pustej faktury.

Anulowanie pustej faktury

Anulowanie to sposób wycofania pustej faktury. Jest możliwy tylko wtedy, gdy dokument nie trafił do obiegu prawnego, czyli wtedy, gdy co prawda pusta faktura została wystawiona przez sprzedawcę, ale nie została przekazana nabywcy. W takiej sytuacji możliwe jest tzw. anulowanie faktury, które powinno odbyć się poprzez jej przekreślenie i opatrzenie odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania. Powinna być przechowywana w dokumentacji podatkowej sprzedawcy, bez konieczności wprowadzania jej do ewidencji i wykazywania wynikających z niej kwot w rozliczeniach VAT za dany miesiąc (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2019.1.AK).

Jeżeli w analizowanej sprawie pusta faktura oraz wystawiona korekta "do zera" nie zostały wprowadzone do obrotu gospodarczego, to w ocenie autora mogą one zostać anulowane, co w konsekwencji będzie wyłączało konieczność ich wykazywania w rozliczeniach podatkowych VAT sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie faktury korygującej "do zera" wystawionej do pustej faktury

REKLAMA

Jeżeli pusta faktura została przekazana nabywcy (wprowadzona do obrotu prawnego), to sprzedawca w stosownym czasie powinien wystawić fakturę korygującą "do zera". Generalnie wystawca faktury powinien jak najszybciej wyeliminować ryzyko uszczuplenia należności budżetowej wynikającej z wprowadzania do obrotu pustej faktury. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organem podatkowym, wystawienie korekty "do zera" powinno nastąpić przed skorzystaniem z prawa do odliczenia VAT przez nabywcę (por. wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2021 r., sygn. akt I SA/Ol 451/21 - orzeczenie nieprawomocne) oraz przed ujawnieniem fikcyjności dokumentu przez organy podatkowe (por. wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 322/17).

Jeżeli zatem sądy dopuszczają możliwość skorygowania pustej faktury, to należałoby się zastanowić, czy należny VAT wynikający z pustej faktury podlega wykazaniu w rozliczeniach VAT sprzedawcy. W tym względzie należy pamiętać, że gdyby podatnik nie skorygował pustej faktury w odpowiednim czasie, to zasadniczo byłby obowiązany do odprowadzenia VAT należnego wynikającego z takiej faktury. Zapłata podatku przez wystawcę pustej faktury nie jest jednak związana z powstaniem obowiązku podatkowego VAT z tytułu dokonanej sprzedaży, lecz powstaje z mocy prawa tj. z powodu wprowadzenia do obrotu prawnego pustej faktury. Z tego względu VAT należny z faktur pustych, do których stosuje się art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega wykazywaniu w pliku JPK_VAT.

Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW), w której organ wskazał, że:

(…) nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy, ponieważ Sąd stwierdził w wyroku, że pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem nie doszło do zawarcia transakcji, czyli że nie doszło pomiędzy Stronami do sprzedaży i tym samym wystawiona przez Spółkę faktura, dokumentuje czynność, która nie miała miejsca.

W związku z tym Wnioskodawca nie był zobowiązany do wykazania podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej.

Zdaniem autora powyższe wnioski będą aktualne również w odniesieniu do korekty "do zera" wystawionej do pustej faktury. Nie dokumentuje ona bowiem rzeczywistego zdarzenia gospodarczego skutkującego powstaniem obowiązku podatkowego VAT, a w konsekwencji nie można jej rozliczać dla celów VAT w składanym JPK VAT.

Jeżeli zatem w analizowanej sprawie sprzedawca wystawił w odpowiednim czasie fakturę korygującą "do zera" do pustej faktury, to nie będzie on obowiązany do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pustej faktury oraz "korekty zerującej". Dokumenty te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży, a w konsekwencji nie powinny być rozliczane w składanych plikach JPK VAT.

Podstawa prawna:

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2019.1.AK)

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW)

POWOŁANE WYROKI SĄDÓW:

  • wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r. (sygn. akt I FSK 322/17)

  • wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2021 r. (sygn. akt I SA/Ol 451/2), orzeczenie nieprawomocne

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA