REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pusta faktura i wystawiona do niej korekta "do zera" - rozliczenie VAT

Pusta faktura i wystawiona do niej korekta
Pusta faktura i wystawiona do niej korekta "do zera" - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Na wykonanie usługi pomyłkowo zostały wystawione dwie faktury z datą 28 lutego 2022 r. Następnie 3 marca 2022 r. do jednej z nich została wystawiona faktura korygująca "do zera". Czy podatnik powinien w rozliczeniu za luty 2022 r. wykazać dwie faktury sprzedaży, a korektę "do zera" w rozliczeniu za marzec 2022 r.? Czy podatnik jest uprawniony do wykazania korekty w lutym 2022 r. oraz niezawyżania wartości sprzedaży i kwoty VAT?

Pusta faktura i korekta "do zera" a VAT

Ważne!
Sprzedawca nie będzie obowiązany do wykazania zawyżonej kwoty VAT wynikającej z pustej faktury oraz korekty "do zera" w składanych JPK VAT zarówno w przypadku, gdy skorzysta z możliwości anulowania tych dokumentów, jak i w sytuacji wprowadzenia tych dokumentów do obrotu prawnego. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Pustą fakturą jest też faktura VAT, która dokumentuje po raz drugi tę samą sprzedaż

Kolejna faktura VAT, która dokumentuje po raz drugi tę samą sprzedaż (dostawę towarów lub świadczenie usług) generalnie może zostać uznana za tzw. pustą fakturą. Sprowadza się to do tego, że nie dokumentuje ona już żadnej rzeczywistej transakcji, ponieważ dostawa towarów lub wykonanie usług zostały już potwierdzone pierwszą fakturą. Z tego powodu może się to wiązać z negatywnymi skutkami po stronie sprzedawcy. W takim przypadku, na podstawie art. 108 ustawy o VAT, na wystawcy pustej faktury będzie ciążył obowiązek zapłaty VAT należnego wynikającego z tego dokumentu. Dodatkowo zastosowanie mogą znaleźć także sankcyjne przepisy wynikające z Kodeksu karnego skarbowego.

Jeżeli jednak wystawienie pustej faktury wynika wyłącznie z niedopatrzenia sprzedawcy i nie jest efektem zamierzonego działania (np. chęci popełnienia przestępstwa), to zasadniczo istnieją dwie możliwości uniknięcia negatywnych konsekwencji:

  1. anulowanie pustej faktury,
  2. wystawienie faktury korygującej "do zera" do pustej faktury.

Anulowanie pustej faktury

Anulowanie to sposób wycofania pustej faktury. Jest możliwy tylko wtedy, gdy dokument nie trafił do obiegu prawnego, czyli wtedy, gdy co prawda pusta faktura została wystawiona przez sprzedawcę, ale nie została przekazana nabywcy. W takiej sytuacji możliwe jest tzw. anulowanie faktury, które powinno odbyć się poprzez jej przekreślenie i opatrzenie odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania. Powinna być przechowywana w dokumentacji podatkowej sprzedawcy, bez konieczności wprowadzania jej do ewidencji i wykazywania wynikających z niej kwot w rozliczeniach VAT za dany miesiąc (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2019.1.AK).

REKLAMA

Jeżeli w analizowanej sprawie pusta faktura oraz wystawiona korekta "do zera" nie zostały wprowadzone do obrotu gospodarczego, to w ocenie autora mogą one zostać anulowane, co w konsekwencji będzie wyłączało konieczność ich wykazywania w rozliczeniach podatkowych VAT sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie faktury korygującej "do zera" wystawionej do pustej faktury

Jeżeli pusta faktura została przekazana nabywcy (wprowadzona do obrotu prawnego), to sprzedawca w stosownym czasie powinien wystawić fakturę korygującą "do zera". Generalnie wystawca faktury powinien jak najszybciej wyeliminować ryzyko uszczuplenia należności budżetowej wynikającej z wprowadzania do obrotu pustej faktury. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organem podatkowym, wystawienie korekty "do zera" powinno nastąpić przed skorzystaniem z prawa do odliczenia VAT przez nabywcę (por. wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2021 r., sygn. akt I SA/Ol 451/21 - orzeczenie nieprawomocne) oraz przed ujawnieniem fikcyjności dokumentu przez organy podatkowe (por. wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 322/17).

Jeżeli zatem sądy dopuszczają możliwość skorygowania pustej faktury, to należałoby się zastanowić, czy należny VAT wynikający z pustej faktury podlega wykazaniu w rozliczeniach VAT sprzedawcy. W tym względzie należy pamiętać, że gdyby podatnik nie skorygował pustej faktury w odpowiednim czasie, to zasadniczo byłby obowiązany do odprowadzenia VAT należnego wynikającego z takiej faktury. Zapłata podatku przez wystawcę pustej faktury nie jest jednak związana z powstaniem obowiązku podatkowego VAT z tytułu dokonanej sprzedaży, lecz powstaje z mocy prawa tj. z powodu wprowadzenia do obrotu prawnego pustej faktury. Z tego względu VAT należny z faktur pustych, do których stosuje się art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega wykazywaniu w pliku JPK_VAT.

Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW), w której organ wskazał, że:

(…) nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy, ponieważ Sąd stwierdził w wyroku, że pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem nie doszło do zawarcia transakcji, czyli że nie doszło pomiędzy Stronami do sprzedaży i tym samym wystawiona przez Spółkę faktura, dokumentuje czynność, która nie miała miejsca.

W związku z tym Wnioskodawca nie był zobowiązany do wykazania podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej.

Zdaniem autora powyższe wnioski będą aktualne również w odniesieniu do korekty "do zera" wystawionej do pustej faktury. Nie dokumentuje ona bowiem rzeczywistego zdarzenia gospodarczego skutkującego powstaniem obowiązku podatkowego VAT, a w konsekwencji nie można jej rozliczać dla celów VAT w składanym JPK VAT.

Jeżeli zatem w analizowanej sprawie sprzedawca wystawił w odpowiednim czasie fakturę korygującą "do zera" do pustej faktury, to nie będzie on obowiązany do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pustej faktury oraz "korekty zerującej". Dokumenty te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży, a w konsekwencji nie powinny być rozliczane w składanych plikach JPK VAT.

Podstawa prawna:

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2019.1.AK)

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW)

POWOŁANE WYROKI SĄDÓW:

  • wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r. (sygn. akt I FSK 322/17)

  • wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2021 r. (sygn. akt I SA/Ol 451/2), orzeczenie nieprawomocne

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA