REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pusta faktura i wystawiona do niej korekta "do zera" - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Pusta faktura i wystawiona do niej korekta
Pusta faktura i wystawiona do niej korekta "do zera" - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Na wykonanie usługi pomyłkowo zostały wystawione dwie faktury z datą 28 lutego 2022 r. Następnie 3 marca 2022 r. do jednej z nich została wystawiona faktura korygująca "do zera". Czy podatnik powinien w rozliczeniu za luty 2022 r. wykazać dwie faktury sprzedaży, a korektę "do zera" w rozliczeniu za marzec 2022 r.? Czy podatnik jest uprawniony do wykazania korekty w lutym 2022 r. oraz niezawyżania wartości sprzedaży i kwoty VAT?

Pusta faktura i korekta "do zera" a VAT

Ważne!
Sprzedawca nie będzie obowiązany do wykazania zawyżonej kwoty VAT wynikającej z pustej faktury oraz korekty "do zera" w składanych JPK VAT zarówno w przypadku, gdy skorzysta z możliwości anulowania tych dokumentów, jak i w sytuacji wprowadzenia tych dokumentów do obrotu prawnego. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Pustą fakturą jest też faktura VAT, która dokumentuje po raz drugi tę samą sprzedaż

REKLAMA

Kolejna faktura VAT, która dokumentuje po raz drugi tę samą sprzedaż (dostawę towarów lub świadczenie usług) generalnie może zostać uznana za tzw. pustą fakturą. Sprowadza się to do tego, że nie dokumentuje ona już żadnej rzeczywistej transakcji, ponieważ dostawa towarów lub wykonanie usług zostały już potwierdzone pierwszą fakturą. Z tego powodu może się to wiązać z negatywnymi skutkami po stronie sprzedawcy. W takim przypadku, na podstawie art. 108 ustawy o VAT, na wystawcy pustej faktury będzie ciążył obowiązek zapłaty VAT należnego wynikającego z tego dokumentu. Dodatkowo zastosowanie mogą znaleźć także sankcyjne przepisy wynikające z Kodeksu karnego skarbowego.

Jeżeli jednak wystawienie pustej faktury wynika wyłącznie z niedopatrzenia sprzedawcy i nie jest efektem zamierzonego działania (np. chęci popełnienia przestępstwa), to zasadniczo istnieją dwie możliwości uniknięcia negatywnych konsekwencji:

  1. anulowanie pustej faktury,
  2. wystawienie faktury korygującej "do zera" do pustej faktury.

Anulowanie pustej faktury

Anulowanie to sposób wycofania pustej faktury. Jest możliwy tylko wtedy, gdy dokument nie trafił do obiegu prawnego, czyli wtedy, gdy co prawda pusta faktura została wystawiona przez sprzedawcę, ale nie została przekazana nabywcy. W takiej sytuacji możliwe jest tzw. anulowanie faktury, które powinno odbyć się poprzez jej przekreślenie i opatrzenie odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania. Powinna być przechowywana w dokumentacji podatkowej sprzedawcy, bez konieczności wprowadzania jej do ewidencji i wykazywania wynikających z niej kwot w rozliczeniach VAT za dany miesiąc (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2019.1.AK).

Jeżeli w analizowanej sprawie pusta faktura oraz wystawiona korekta "do zera" nie zostały wprowadzone do obrotu gospodarczego, to w ocenie autora mogą one zostać anulowane, co w konsekwencji będzie wyłączało konieczność ich wykazywania w rozliczeniach podatkowych VAT sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie faktury korygującej "do zera" wystawionej do pustej faktury

REKLAMA

Jeżeli pusta faktura została przekazana nabywcy (wprowadzona do obrotu prawnego), to sprzedawca w stosownym czasie powinien wystawić fakturę korygującą "do zera". Generalnie wystawca faktury powinien jak najszybciej wyeliminować ryzyko uszczuplenia należności budżetowej wynikającej z wprowadzania do obrotu pustej faktury. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organem podatkowym, wystawienie korekty "do zera" powinno nastąpić przed skorzystaniem z prawa do odliczenia VAT przez nabywcę (por. wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2021 r., sygn. akt I SA/Ol 451/21 - orzeczenie nieprawomocne) oraz przed ujawnieniem fikcyjności dokumentu przez organy podatkowe (por. wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 322/17).

Jeżeli zatem sądy dopuszczają możliwość skorygowania pustej faktury, to należałoby się zastanowić, czy należny VAT wynikający z pustej faktury podlega wykazaniu w rozliczeniach VAT sprzedawcy. W tym względzie należy pamiętać, że gdyby podatnik nie skorygował pustej faktury w odpowiednim czasie, to zasadniczo byłby obowiązany do odprowadzenia VAT należnego wynikającego z takiej faktury. Zapłata podatku przez wystawcę pustej faktury nie jest jednak związana z powstaniem obowiązku podatkowego VAT z tytułu dokonanej sprzedaży, lecz powstaje z mocy prawa tj. z powodu wprowadzenia do obrotu prawnego pustej faktury. Z tego względu VAT należny z faktur pustych, do których stosuje się art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega wykazywaniu w pliku JPK_VAT.

Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW), w której organ wskazał, że:

(…) nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy, ponieważ Sąd stwierdził w wyroku, że pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem nie doszło do zawarcia transakcji, czyli że nie doszło pomiędzy Stronami do sprzedaży i tym samym wystawiona przez Spółkę faktura, dokumentuje czynność, która nie miała miejsca.

W związku z tym Wnioskodawca nie był zobowiązany do wykazania podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej.

Zdaniem autora powyższe wnioski będą aktualne również w odniesieniu do korekty "do zera" wystawionej do pustej faktury. Nie dokumentuje ona bowiem rzeczywistego zdarzenia gospodarczego skutkującego powstaniem obowiązku podatkowego VAT, a w konsekwencji nie można jej rozliczać dla celów VAT w składanym JPK VAT.

Jeżeli zatem w analizowanej sprawie sprzedawca wystawił w odpowiednim czasie fakturę korygującą "do zera" do pustej faktury, to nie będzie on obowiązany do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pustej faktury oraz "korekty zerującej". Dokumenty te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży, a w konsekwencji nie powinny być rozliczane w składanych plikach JPK VAT.

Podstawa prawna:

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2019.1.AK)

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW)

POWOŁANE WYROKI SĄDÓW:

  • wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r. (sygn. akt I FSK 322/17)

  • wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2021 r. (sygn. akt I SA/Ol 451/2), orzeczenie nieprawomocne

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

REKLAMA

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA