REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro podróży czasem nie będzie musiało płacić VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biuro podróży czasem nie będzie musiało płacić VAT
Biuro podróży czasem nie będzie musiało płacić VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uważa, że w przypadku biur podróży podstawą opodatkowania VAT powinna być suma marż uzyskanych w danym okresie rozliczeniowym, a nie marża uzyskana na każdej wycieczce z osobna. To oznacza, że w niektórych przypadkach biuro podróży może nie zapłacić VAT w ogóle.

Minister Finansów wydał ogólną interpretację podatkową, dotyczącą sposobu liczenia podstawy opodatkowania na potrzeby VAT. Jest ona korzystniejsza dla podatników niż niektóre interpretacje, wydawane przez izby skarbowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Suma marż, czy suma podatków - co jest podstawą opodatkowania VAT?

Zgodnie z prawem – unijnym i polskim – do określania podstawy opodatkowania VAT w przypadku biur podróży, które w imieniu nabywców występują w we własnym imieniu i jednocześnie do realizacji podróży wykorzystują dostawy towarów i usługi od innych podmiotów, stosuje się procedurę szczegółową. Generalnie za podstawę opodatkowania uznaje się marżę, czyli różnicę między ceną płaconą przez klienta a wydatkami na realizację podróży. Generalnie tę marżę wylicza się dla potrzeb VAT dla każdej sprzedanej przez biuro usługi z osobna.

Tę zasadę potwierdził m.in. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 września 2013 r. w sprawie C-189/11. Według resortu finansów, ta zasada znalazła wyraz w art. 119 ust. 2 ustawy o VAT.

Jednak część urzędów wywnioskowała z tego, że skoro marża – a więc podstawa opodatkowania – powinna być liczona do każdej z usług z osobna, w ten sam sposób należy obliczać również podatek.

REKLAMA

Efekt był niekorzystny dla biur podróży. Mianowicie w niektórych okresach – choćby gwałtownych zmian na rynku walutowym – płaciły podwykonawcom za usługi więcej niż brały od klientów, a więc miały ujemna marżę. Od tych wycieczek nie płaciły VAT, ale od innych, gdzie uzyskały dodatni wynik płacić musiały. I to nawet jeśli łączna suma marż w okresie rozliczeniowym była ujemna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Ustawa nie zakazuje sumowania marż

W interpretacji ogólnej z 30 listopada 2015 r. (sygnatura pisma PT2.8101.3.2015.EPT.403), podpisanej przez wiceministra finansów Konrada Raczkowskiego, resort zaleca dopuszczenie możliwości sumowania marż w danym okresie rozliczeniowym, aby od uzyskanej w ten sposób podstawy opodatkowania wyliczyć VAT. A więc podstawą do naliczania podatku nie będzie marża od pojedynczej wycieczki, ale od wszystkich sprzedanych w danym okresie rozliczeniowym – miesięcznym lub kwartalnym – po uprzednim zsumowaniu.

Jak wynika z interpretacji, resort stoi na stanowisku, że z art. 119 ust. 2 ustawy o VAT nie wynika jednoznacznie, że nakazuje ona liczyć podatek dla każdej usługi z osobna. A skoro nie ma tam takiego zapisu, można stosować właśnie sumowanie marż dla danego okresu. Poza tym, przypomina resort, możliwość sumowania marż uwzględnia linię orzecznictwa NSA w tej sprawie.

Czasem bez VAT

Z interpretacji wynika, że resort zdaje sobie sprawę, że liczenie VAT od sumy marż spowoduje, że w niektórych wypadkach biura podróży nie zapłacą w ogóle tego podatku. Będzie tak, jeśli w danym okresie rozliczeniowym po zsumowaniu łączna marża uzyskana przez biuro będzie ujemna. Jako że VAT nie może mieć wartości ujemnych, biuro borykające się z kłopotami podatku nie zapłaci.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA