REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda kasowa w VAT – od kiedy może ją stosować podatnik rozpoczynający działalność

Metoda kasowa w VAT – od kiedy może ją stosować podatnik rozpoczynający działalność
Metoda kasowa w VAT – od kiedy może ją stosować podatnik rozpoczynający działalność
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe pozwalają nowym podatnikom na wybór kasowej metody rozliczania VAT od pierwszego dnia ich działalności, nawet jeśli nie wypada pierwszego dnia kwartału.

Metoda memoriałowa i metoda kasowa w VAT

VAT-owcy z reguły rozliczają VAT metodą memoriałową, która w skrócie sprowadza się do obowiązku rozliczenia VAT-u nawet z nieopłaconych przez kontrahentów faktur. Nierzadko wywołuje to zatory pieniężne w firmach, bo podatek trzeba zapłacić od sprzedaży „na kreskę”. Oczywiście na takiej samej zasadzie można odliczyć VAT naliczony od nierozliczonych zakupów, jednak kiedy nie przewyższają one sprzedaży, przedsiębiorca musi uregulować rachunek z fiskusem mimo braku przelewów od kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy metodzie kasowej, VAT należny płaci się dopiero, kiedy kontrahent ureguluje należność (w niektórych przypadkach nie później jednak niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru czy wykonania usługi), a VAT naliczony odliczyć wyłącznie po dokonaniu zapłaty za zakupione towary i usługi. Metoda kasowa nie zmusza zatem przedsiębiorcy do zewnętrznego finansowania biznesu.

Konsekwencją wyboru metody kasowej jest to, że przedsiębiorca powinien rozliczać VAT z wystawianych faktur:

  • z dniem otrzymania całości lub części zapłaty – w przypadku dokonania dostawy towaru czy świadczenia usług na rzecz czynnego podatnika VAT,
  • z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – kiedy nabywcą towaru bądź usługi jest podatnik zwolniony z VAT lub gdy nie jest podatnikiem, np. osobą fizyczną nieprowadzącą  własnej działalności.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Limit wysokości zarobku

Takie rozwiązanie to jednak wyłączny przywilej tzw. małego podatnika. A to oznacza, że w 2016 r. kasowo mogą rozliczać się Ci przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży w 2015 r. nie przekroczyła (wraz z kwotą należnego VAT-u) równowartości 1 200 000 euro, a u maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, równowartości 45 000 euro. To obecnie odpowiednio 5 092 000 zł i 191 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

Co do zasady przed rozpoczęciem kwartału, ale…

Wybór metody kasowej automatycznie oznacza też rozliczanie podatku od towarów i usług co kwartał. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli decydujemy się na kasową metodę rozliczania VAT-u, powinniśmy pisemnie poinformować o tym nasz urząd skarbowy w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres (kwartał), za który będziemy stosować tę metodę, czyli np. do końca grudnia, jeśli chcemy rozliczać VAT kasowo już od początku roku. Przepis ten może zatem wzbudzać wątpliwości, co do możliwości wyboru metody kasowej w przypadku przedsiębiorców startujących z biznesem w trakcie kwartału. I takie właśnie wywołał u urzędników skarbówki, którzy kwestionowali rozpoczęcie korzystania z metody kasowej od drugiego kwartału przez przedsiębiorcę, który działalność gospodarczą w środku czerwca 2015 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2015 r. o sygn. IPPP2/4512-608/15-2/RR rozstrzygnął powyższą kwestię na korzyść podatnika, stwierdzając, że osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą w trakcie kwartału, za który będzie dokonywała rozliczenia VAT jako mały podatnik, może zrobić to metodą kasową. Fiskus przychylił się do stanowiska podatnika, który wskazywał metodę kasową jako formę pomocy dla startującego przedsiębiorcy, szczególnie ważną właśnie na samym początku prowadzenia firmy. Takie rozliczanie się pomaga w wejściu i utrzymaniu się rynku zwłaszcza, kiedy firma stawia pierwsze kroki i generuje więcej kosztów niż przynosi zysków. Niepewność co do terminowego regulowania należności przez kontrahentów oraz konieczność utrzymania płynności finansowej firmy są w końcu jednymi z podstawowych czynników decydujących o wyborze tej metody.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA