REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 pojazd będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Aktualizację informacji VAT-26 trzeba złożyć najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - skutki w VAT

Prowadzę działalność opodatkowaną VAT. W lipcu 2014 r. kupiłem samochód osobowy. Cena netto wyniosła 52 000 zł. Od zakupu odliczyłem 100% VAT, ponieważ zdecydowałem się prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Odliczałem również 100% VAT od wydatków związanych z eksploatacją tego samochodu. Od nowego roku chciałbym zrezygnować z prowadzenia ewidencji. Co muszę zrobić, żeby w 2016 r. jej nie prowadzić? Czy taka rezygnacja ma jakieś skutki w VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, musi złożyć aktualizację informacji VAT-26. Należy to zrobić najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Decydując się na rezygnację z prowadzenia ewidencji przebiegu dla osobowego samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik utraci prawo do odliczania 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją. Prowadzenie ewidencji jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczania VAT od samochodów osobowych (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem od 1 stycznia 2016 r. podatnik przestanie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla samochodu, o którym mowa w pytaniu, to od tego dnia odliczy tylko 50% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją.

Aktualizacji informacji VAT-26 należy dokonać najpóźniej przed dniem, od którego następuje rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26

Podatnik, decydując się na odliczanie 100% VAT od zakupu samochodu, o którym mowa w pytaniu, oraz od wydatków związanych z jego eksploatacją, musiał złożyć informację VAT-26.

Aktywny druk informacji VAT-26 zamieszczamy na www.bv.infor.pl, w zakładce Formularze.

Jeśli podatnik rezygnuje z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a co za tym idzie – z odliczania 100% VAT, to ma obowiązek aktualizacji informacji VAT-26. Wynika to wprost z brzmienia art. 86a ust. 14 ustawy o VAT. W przepisie tym zapisano, że:

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12 [czyli informacji VAT-26 – przyp. autora], najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Jeżeli podatnik zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji od 1 stycznia 2016 r., to na podstawie przywołanego przepisu aktualizacji informacji VAT-26 musi dokonać najpóźniej 31 grudnia 2015 r.

Podatnik powinien dokonać aktualizacji, zaznaczając w części A krzyżykiem poz. 7 „aktualizacja informacji”. Natomiast w części C w kolumnie h musi wpisać datę, od której następuje zmiana. W tym przypadku będzie to 1 stycznia 2016 r. Wzór wypełnionej informacji VAT-26 prezentujemy poniżej.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wzór wypełnionej informacji VAT-26

Obowiązek korekty VAT naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia samochodu

REKLAMA

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Do końca 2015 r. samochód był wykorzystywany tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Ponieważ z pytania wynika, że samochód został nabyty w lipcu 2014 r., a jego cena netto wyniosła 52 000 zł, więc podatnik będzie zobowiązany do przeprowadzenia korekty VAT odliczonego przy jego zakupie na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika m.in., że podatnik ma obowiązek dokonania korekty VAT, jeżeli w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabył samochód, nastąpiła zmiana jego wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza. Korekty podatnik powinien dokonać w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).


W takiej sytuacji podatnik będzie musiał „oddać” część odliczonego VAT. Obowiązek korekty dotyczy tylko VAT od wydatku związanego z zakupem samochodu. VAT od pozostałych wydatków nie podlega korekcie.

Przykład:

Podatnik nabył w lipcu 2014 r. samochód osobowy. Złożył dla niego informację VAT-26. Od jego zakupu odliczył 100% VAT w wysokości 10 000 zł. Od 1 stycznia 2016 r. zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 31 grudnia 2015 r. podatnik złoży aktualizację informacji VAT-26. Zmiana przeznaczenia samochodu następuje w okresie korekty, czyli w czasie od lipca 2014 r. do czerwca 2019 r. Korekty VAT podatnik dokona następująco:

Krok 1. Ustalenie kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie: 10 000 zł x 50% = 5000 zł

Krok 2. Wyliczenie liczby miesięcy pozostałych do końca okresu korekty: 42 miesiące (okres od stycznia 2016 r. do czerwca 2019 r.)

Krok 3. Wyliczenie korekty VAT: 5000 zł x 42/60 = 3500 zł

Podatnik wykaże korektę w deklaracji za styczeń 2016 r. składanej do 25 lutego 2016 r. Korektę należy wpisać w poz. 45 „Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych” deklaracji, przy założeniu, że podatnik będzie składał za styczeń wersję 15 deklaracji VAT-7. Wpisu trzeba dokonać ze znakiem minus.

Najpóźniej 31 grudnia 2015 r. podatnik musi złożyć aktualizację VAT-26.

Podstawa prawna:

• art. 90b ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA