REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 pojazd będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Aktualizację informacji VAT-26 trzeba złożyć najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - skutki w VAT

Prowadzę działalność opodatkowaną VAT. W lipcu 2014 r. kupiłem samochód osobowy. Cena netto wyniosła 52 000 zł. Od zakupu odliczyłem 100% VAT, ponieważ zdecydowałem się prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Odliczałem również 100% VAT od wydatków związanych z eksploatacją tego samochodu. Od nowego roku chciałbym zrezygnować z prowadzenia ewidencji. Co muszę zrobić, żeby w 2016 r. jej nie prowadzić? Czy taka rezygnacja ma jakieś skutki w VAT?

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik, który zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, musi złożyć aktualizację informacji VAT-26. Należy to zrobić najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Decydując się na rezygnację z prowadzenia ewidencji przebiegu dla osobowego samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik utraci prawo do odliczania 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją. Prowadzenie ewidencji jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczania VAT od samochodów osobowych (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem od 1 stycznia 2016 r. podatnik przestanie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla samochodu, o którym mowa w pytaniu, to od tego dnia odliczy tylko 50% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją.

Aktualizacji informacji VAT-26 należy dokonać najpóźniej przed dniem, od którego następuje rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26

Podatnik, decydując się na odliczanie 100% VAT od zakupu samochodu, o którym mowa w pytaniu, oraz od wydatków związanych z jego eksploatacją, musiał złożyć informację VAT-26.

Aktywny druk informacji VAT-26 zamieszczamy na www.bv.infor.pl, w zakładce Formularze.

Jeśli podatnik rezygnuje z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a co za tym idzie – z odliczania 100% VAT, to ma obowiązek aktualizacji informacji VAT-26. Wynika to wprost z brzmienia art. 86a ust. 14 ustawy o VAT. W przepisie tym zapisano, że:

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12 [czyli informacji VAT-26 – przyp. autora], najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Jeżeli podatnik zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji od 1 stycznia 2016 r., to na podstawie przywołanego przepisu aktualizacji informacji VAT-26 musi dokonać najpóźniej 31 grudnia 2015 r.

Podatnik powinien dokonać aktualizacji, zaznaczając w części A krzyżykiem poz. 7 „aktualizacja informacji”. Natomiast w części C w kolumnie h musi wpisać datę, od której następuje zmiana. W tym przypadku będzie to 1 stycznia 2016 r. Wzór wypełnionej informacji VAT-26 prezentujemy poniżej.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wzór wypełnionej informacji VAT-26

Obowiązek korekty VAT naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia samochodu

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Do końca 2015 r. samochód był wykorzystywany tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Ponieważ z pytania wynika, że samochód został nabyty w lipcu 2014 r., a jego cena netto wyniosła 52 000 zł, więc podatnik będzie zobowiązany do przeprowadzenia korekty VAT odliczonego przy jego zakupie na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika m.in., że podatnik ma obowiązek dokonania korekty VAT, jeżeli w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabył samochód, nastąpiła zmiana jego wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza. Korekty podatnik powinien dokonać w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).


W takiej sytuacji podatnik będzie musiał „oddać” część odliczonego VAT. Obowiązek korekty dotyczy tylko VAT od wydatku związanego z zakupem samochodu. VAT od pozostałych wydatków nie podlega korekcie.

Przykład:

Podatnik nabył w lipcu 2014 r. samochód osobowy. Złożył dla niego informację VAT-26. Od jego zakupu odliczył 100% VAT w wysokości 10 000 zł. Od 1 stycznia 2016 r. zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 31 grudnia 2015 r. podatnik złoży aktualizację informacji VAT-26. Zmiana przeznaczenia samochodu następuje w okresie korekty, czyli w czasie od lipca 2014 r. do czerwca 2019 r. Korekty VAT podatnik dokona następująco:

Krok 1. Ustalenie kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie: 10 000 zł x 50% = 5000 zł

Krok 2. Wyliczenie liczby miesięcy pozostałych do końca okresu korekty: 42 miesiące (okres od stycznia 2016 r. do czerwca 2019 r.)

Krok 3. Wyliczenie korekty VAT: 5000 zł x 42/60 = 3500 zł

Podatnik wykaże korektę w deklaracji za styczeń 2016 r. składanej do 25 lutego 2016 r. Korektę należy wpisać w poz. 45 „Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych” deklaracji, przy założeniu, że podatnik będzie składał za styczeń wersję 15 deklaracji VAT-7. Wpisu trzeba dokonać ze znakiem minus.

Najpóźniej 31 grudnia 2015 r. podatnik musi złożyć aktualizację VAT-26.

Podstawa prawna:

• art. 90b ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA