REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 pojazd będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Aktualizację informacji VAT-26 trzeba złożyć najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - skutki w VAT

Prowadzę działalność opodatkowaną VAT. W lipcu 2014 r. kupiłem samochód osobowy. Cena netto wyniosła 52 000 zł. Od zakupu odliczyłem 100% VAT, ponieważ zdecydowałem się prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Odliczałem również 100% VAT od wydatków związanych z eksploatacją tego samochodu. Od nowego roku chciałbym zrezygnować z prowadzenia ewidencji. Co muszę zrobić, żeby w 2016 r. jej nie prowadzić? Czy taka rezygnacja ma jakieś skutki w VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, musi złożyć aktualizację informacji VAT-26. Należy to zrobić najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Decydując się na rezygnację z prowadzenia ewidencji przebiegu dla osobowego samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik utraci prawo do odliczania 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją. Prowadzenie ewidencji jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczania VAT od samochodów osobowych (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem od 1 stycznia 2016 r. podatnik przestanie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla samochodu, o którym mowa w pytaniu, to od tego dnia odliczy tylko 50% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją.

Aktualizacji informacji VAT-26 należy dokonać najpóźniej przed dniem, od którego następuje rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26

Podatnik, decydując się na odliczanie 100% VAT od zakupu samochodu, o którym mowa w pytaniu, oraz od wydatków związanych z jego eksploatacją, musiał złożyć informację VAT-26.

Aktywny druk informacji VAT-26 zamieszczamy na www.bv.infor.pl, w zakładce Formularze.

Jeśli podatnik rezygnuje z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a co za tym idzie – z odliczania 100% VAT, to ma obowiązek aktualizacji informacji VAT-26. Wynika to wprost z brzmienia art. 86a ust. 14 ustawy o VAT. W przepisie tym zapisano, że:

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12 [czyli informacji VAT-26 – przyp. autora], najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Jeżeli podatnik zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji od 1 stycznia 2016 r., to na podstawie przywołanego przepisu aktualizacji informacji VAT-26 musi dokonać najpóźniej 31 grudnia 2015 r.

Podatnik powinien dokonać aktualizacji, zaznaczając w części A krzyżykiem poz. 7 „aktualizacja informacji”. Natomiast w części C w kolumnie h musi wpisać datę, od której następuje zmiana. W tym przypadku będzie to 1 stycznia 2016 r. Wzór wypełnionej informacji VAT-26 prezentujemy poniżej.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wzór wypełnionej informacji VAT-26

Obowiązek korekty VAT naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia samochodu

REKLAMA

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Do końca 2015 r. samochód był wykorzystywany tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Ponieważ z pytania wynika, że samochód został nabyty w lipcu 2014 r., a jego cena netto wyniosła 52 000 zł, więc podatnik będzie zobowiązany do przeprowadzenia korekty VAT odliczonego przy jego zakupie na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika m.in., że podatnik ma obowiązek dokonania korekty VAT, jeżeli w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabył samochód, nastąpiła zmiana jego wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza. Korekty podatnik powinien dokonać w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).


W takiej sytuacji podatnik będzie musiał „oddać” część odliczonego VAT. Obowiązek korekty dotyczy tylko VAT od wydatku związanego z zakupem samochodu. VAT od pozostałych wydatków nie podlega korekcie.

Przykład:

Podatnik nabył w lipcu 2014 r. samochód osobowy. Złożył dla niego informację VAT-26. Od jego zakupu odliczył 100% VAT w wysokości 10 000 zł. Od 1 stycznia 2016 r. zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 31 grudnia 2015 r. podatnik złoży aktualizację informacji VAT-26. Zmiana przeznaczenia samochodu następuje w okresie korekty, czyli w czasie od lipca 2014 r. do czerwca 2019 r. Korekty VAT podatnik dokona następująco:

Krok 1. Ustalenie kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie: 10 000 zł x 50% = 5000 zł

Krok 2. Wyliczenie liczby miesięcy pozostałych do końca okresu korekty: 42 miesiące (okres od stycznia 2016 r. do czerwca 2019 r.)

Krok 3. Wyliczenie korekty VAT: 5000 zł x 42/60 = 3500 zł

Podatnik wykaże korektę w deklaracji za styczeń 2016 r. składanej do 25 lutego 2016 r. Korektę należy wpisać w poz. 45 „Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych” deklaracji, przy założeniu, że podatnik będzie składał za styczeń wersję 15 deklaracji VAT-7. Wpisu trzeba dokonać ze znakiem minus.

Najpóźniej 31 grudnia 2015 r. podatnik musi złożyć aktualizację VAT-26.

Podstawa prawna:

• art. 90b ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA