REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT

Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 pojazd będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Aktualizację informacji VAT-26 trzeba złożyć najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - skutki w VAT

Prowadzę działalność opodatkowaną VAT. W lipcu 2014 r. kupiłem samochód osobowy. Cena netto wyniosła 52 000 zł. Od zakupu odliczyłem 100% VAT, ponieważ zdecydowałem się prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Odliczałem również 100% VAT od wydatków związanych z eksploatacją tego samochodu. Od nowego roku chciałbym zrezygnować z prowadzenia ewidencji. Co muszę zrobić, żeby w 2016 r. jej nie prowadzić? Czy taka rezygnacja ma jakieś skutki w VAT?

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik, który zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, musi złożyć aktualizację informacji VAT-26. Należy to zrobić najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Decydując się na rezygnację z prowadzenia ewidencji przebiegu dla osobowego samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik utraci prawo do odliczania 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją. Prowadzenie ewidencji jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczania VAT od samochodów osobowych (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem od 1 stycznia 2016 r. podatnik przestanie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla samochodu, o którym mowa w pytaniu, to od tego dnia odliczy tylko 50% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją.

Aktualizacji informacji VAT-26 należy dokonać najpóźniej przed dniem, od którego następuje rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26

Podatnik, decydując się na odliczanie 100% VAT od zakupu samochodu, o którym mowa w pytaniu, oraz od wydatków związanych z jego eksploatacją, musiał złożyć informację VAT-26.

Aktywny druk informacji VAT-26 zamieszczamy na www.bv.infor.pl, w zakładce Formularze.

REKLAMA

Jeśli podatnik rezygnuje z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a co za tym idzie – z odliczania 100% VAT, to ma obowiązek aktualizacji informacji VAT-26. Wynika to wprost z brzmienia art. 86a ust. 14 ustawy o VAT. W przepisie tym zapisano, że:

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12 [czyli informacji VAT-26 – przyp. autora], najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Jeżeli podatnik zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji od 1 stycznia 2016 r., to na podstawie przywołanego przepisu aktualizacji informacji VAT-26 musi dokonać najpóźniej 31 grudnia 2015 r.

Podatnik powinien dokonać aktualizacji, zaznaczając w części A krzyżykiem poz. 7 „aktualizacja informacji”. Natomiast w części C w kolumnie h musi wpisać datę, od której następuje zmiana. W tym przypadku będzie to 1 stycznia 2016 r. Wzór wypełnionej informacji VAT-26 prezentujemy poniżej.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wzór wypełnionej informacji VAT-26

Obowiązek korekty VAT naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia samochodu

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Do końca 2015 r. samochód był wykorzystywany tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Ponieważ z pytania wynika, że samochód został nabyty w lipcu 2014 r., a jego cena netto wyniosła 52 000 zł, więc podatnik będzie zobowiązany do przeprowadzenia korekty VAT odliczonego przy jego zakupie na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika m.in., że podatnik ma obowiązek dokonania korekty VAT, jeżeli w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabył samochód, nastąpiła zmiana jego wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza. Korekty podatnik powinien dokonać w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).


W takiej sytuacji podatnik będzie musiał „oddać” część odliczonego VAT. Obowiązek korekty dotyczy tylko VAT od wydatku związanego z zakupem samochodu. VAT od pozostałych wydatków nie podlega korekcie.

Przykład:

Podatnik nabył w lipcu 2014 r. samochód osobowy. Złożył dla niego informację VAT-26. Od jego zakupu odliczył 100% VAT w wysokości 10 000 zł. Od 1 stycznia 2016 r. zamierza zrezygnować z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 31 grudnia 2015 r. podatnik złoży aktualizację informacji VAT-26. Zmiana przeznaczenia samochodu następuje w okresie korekty, czyli w czasie od lipca 2014 r. do czerwca 2019 r. Korekty VAT podatnik dokona następująco:

Krok 1. Ustalenie kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie: 10 000 zł x 50% = 5000 zł

Krok 2. Wyliczenie liczby miesięcy pozostałych do końca okresu korekty: 42 miesiące (okres od stycznia 2016 r. do czerwca 2019 r.)

Krok 3. Wyliczenie korekty VAT: 5000 zł x 42/60 = 3500 zł

Podatnik wykaże korektę w deklaracji za styczeń 2016 r. składanej do 25 lutego 2016 r. Korektę należy wpisać w poz. 45 „Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych” deklaracji, przy założeniu, że podatnik będzie składał za styczeń wersję 15 deklaracji VAT-7. Wpisu trzeba dokonać ze znakiem minus.

Najpóźniej 31 grudnia 2015 r. podatnik musi złożyć aktualizację VAT-26.

Podstawa prawna:

• art. 90b ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA