REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć limit odwrotnego obciążenia w przypadku telefonów sprzedawanych z rabatem

Subskrybuj nas na Youtube
Jak liczyć limit odwrotnego obciążenia w przypadku telefonów sprzedawanych z rabatem
Jak liczyć limit odwrotnego obciążenia w przypadku telefonów sprzedawanych z rabatem

REKLAMA

REKLAMA

Mamy zawartą umowę na czas nieokreślony z operatorem sieci telefonicznej na dostarczanie telefonów komórkowych. Telefony kupujemy w promocyjnej cenie, a operator na fakturze ujmuje cenę promocyjną i przed rabatem. Czy limit odwrotnego obciążenia jest liczony od ceny podstawowej czy po rabacie? Jak skonstruować umowę, aby nie narazić się na wieloletnie korekty? Czy operator może od pierwszej transakcji po 1 lipca 2015 r. założyć, że limit będzie przekroczony, i zastosować odwrotne obciążenie?

Ustalenia, czy limit stosowania odwrotnego obciążenia został przekroczony, należy dokonać na podstawie cen po rabacie. Jeśli z umowy nie wynika nawet przybliżona wartość zamówienia, to nie jest możliwe założenie przez operatora, że limit ten od 1 lipca 2015 r. jest zawsze przekroczony.

REKLAMA

Autopromocja

Katalog towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia został rozszerzony między innymi o telefony komórkowe, w tym smartfony (klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 26.30.22.0 obejmującym telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych) (zob. poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy o VAT). Objęcie dostaw telefonów komórkowych procedurą odwrotnego obciążenia ma jednak charakter warunkowy. Nabywcy telefonów komórkowych mogą być podatnikami z tytułu ich dostaw tylko wtedy, gdy – poza spełnieniem standardowych warunków – łączna wartość towarów wymienionych w poz. 28a–28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT (w tym telefonów komórkowych) w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza 20 000 zł (art. 17 ust. 1c ustawy o VAT).

1. Ustalanie limitu, gdy towary są sprzedawane z rabatem

REKLAMA

Z przepisów nie wynika, co należy rozumieć przez „łączną wartość towarów”. Należy jednak zauważyć, że podobnie jest w przypadku przepisów o treści faktur, gdzie pojawia się pojęcie wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto) (art. 106e ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT). Przyjmuje się powszechnie, że ta wartość to suma cen jednostkowych netto towarów lub usług, ale – co w omawianej sytuacji istotne – po odliczeniu kwot wszelkich opustów lub obniżek cen, które nie zostały uwzględnione w cenach jednostkowych netto.

Tak należy rozumieć pojęcie łącznej wartości towarów. A zatem łączna wartość towarów, o której mowa w art. 17 ust. 1c ustawy o VAT, to po prostu suma cen jednostkowych netto towarów wymienionych w poz. 28a–28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT (w tym telefonów komórkowych) po odliczeniu kwot wszelkich opustów lub obniżek cen, które nie zostały uwzględnione w cenach jednostkowych tych towarów. W przedstawionej sytuacji ustalanie, czy limit w wysokości 20 000 zł został przekroczony, powinno być zatem dokonywane w oparciu o ceny po rabacie.

Do limitu jednolitej gospodarczo transakcji wliczamy tylko kwoty netto, po uwzględnieniu udzielonych w momencie sprzedaży rabatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu uniknięcia wątpliwości warto określić w umowie, że na wystawianych fakturach ceny podstawowe nie będą wykazywane, lecz od razu wskazywane będą ceny po rabacie. Należy bowiem przypomnieć, że kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, muszą być wykazywane na fakturach tylko, o ile nie zostały uwzględnione w cenie jednostkowej netto (art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

2. Ustalanie limitu, gdy dostawy odbywają się w ramach umowy o stałej współpracy

Przepisy nie przewidują możliwości dobrowolnego przyjęcia przez podatnika, że limit w wysokości 20 000 zł został przekroczony. Jednocześnie limit ten jest limitem jednorazowym, nie zaś limitem rocznym (odnosi się on do wartości towarów będących przedmiotem jednej jednolitej gospodarczo transakcji).

Zdaniem MF dostawy dokonane w ramach umowy o współpracy to dostawy dokonane w ramach jednolitej gospodarczo transakcji.

Ministerstwo Finansów w wydanej broszurze informacyjnej wskazuje następujący sposób postępowania:

Za jednolitą gospodarczo transakcję, do której stosuje się odwrócone obciążenie, należy uznać umowę o współpracę, w ramach której dochodzi do wielu dostaw (które mogą być realizowane na podstawie wielu zamówień), jeśli z zawartej umowy wynika, że kontrahenci planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw sprzętu elektronicznego o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20 000 zł (wynika to bezpośrednio z zawartej umowy lub z całokształtu okoliczności jej zawarcia, co jest bezsporne dla obu stron)

• wszystkie dostawy (niezależnie od ich wartości jednostkowej) powinny być rozliczane na zasadzie odwróconego obciążenia


Jeżeli zawarta umowa o współpracy nie zawiera deklaracji o wartości planowanych dostaw (jak również nie wynika to z całokształtu okoliczności jej zawarcia) – dokonywane w ramach takiej umowy dostawy powinny być oceniane indywidualnie:

• gdy wartość dostarczanych towarów przekracza 20 000 zł – rozliczenie dostawy na zasadzie odwróconego obciążenia,

• gdy wartość dostarczanych towarów nie przekracza 20 000 zł – rozliczenie dostawy na zasadach ogólnych,

• gdy wartość dostarczanych każdorazowo towarów nie przekracza 20 000 zł, ale okoliczności realizacji dostaw mają nietypowy charakter) – rozliczenie każdej z dostaw na zasadzie odwróconego obciążenia.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Podstawa prawna:

• art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z poz. 28a–28c załącznika nr 11, art. 17 ust. 1c oraz art. 106e ust. 9–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1223

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA