REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT
Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach ubezpieczenie przedmiotu najmu nie jest nierozerwalnie związane z usługą najmu (w szczególności jest tak, gdy istnieje możliwość zawarcia osobnej umowy ubezpieczenia przez najemcę). W takiej sytuacji koszt ubezpieczenia powinien być refakturowany na najemcę jako osobna usługa przy zastosowaniu zwolnienia z VAT.

Czy najem i ubezpieczenie przedmiotu najmu to jedno świadczenie?

REKLAMA

Transakcje dotyczące komercyjnego najmu nieruchomości niejednokrotnie przybierają złożony charakter, wykraczający poza zobowiązanie do przekazania nieruchomości do użytkowania w zamian za zapłatę czynszu. W szczególności umowa wiążąca wynajmującego z najemcą może odnosić się także do ubezpieczenia tej nieruchomości. Spotykaną praktyką jest to, że najpierw umowa ubezpieczenia zawierana jest przez wynajmującego (nabywającego tym samym status ubezpieczonego), następnie zaś następuje obciążanie najemcy kosztami tego ubezpieczenia.

REKLAMA

W takich przypadkach mogą pojawiać się problemy interpretacyjne odnośnie rozliczenia podatku VAT dotyczące tego, czy zwracany wynajmującemu koszt ubezpieczenia jest częścią zapłaty za najem (i powinien być włączony do podstawy opodatkowania VAT z tego tytułu jako jego koszt dodatkowy), czy też jest zapłatą za osobną od najmu usługę ubezpieczeniową.

Biuletyn VAT

Czynność pomocnicza w ramach świadczenia złożonego a refaktura odrębnej usługi

REKLAMA

Świadczeniem złożonym jest usługa składająca się z szeregu ściśle powiązanych ze sobą czynności (świadczenia głównego i czynności pomocniczych), które stanowią razem funkcjonalną całość. W przypadku uznania ubezpieczenia nieruchomości (którego kosztem obciążany jest najemca) za czynność pomocniczą wobec samego najmu, do całości takiej złożonej usługi zastosowanie znalazłyby zasady opodatkowania VAT właściwe dla danego rodzaju najmu, w szczególności w odniesieniu do właściwej stawki podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli ubezpieczenie nie będzie składnikiem usługi najmu, to należy uznać, że wynajmujący refakturuje (odsprzedaje) usługę ubezpieczeniową na rzecz najemcy. W konsekwencji, na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, uznaje się, że wynajmujący najpierw nabywa usługę ubezpieczenia (od ubezpieczyciela), a następnie świadczy ją na rzecz najemcy. Świadczona na rzecz najemcy usługa ubezpieczeniowa będzie opodatkowana w sposób odrębny od najmu. W szczególności, znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku dotyczące usługi ubezpieczeniowych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Refaktura usługi ubezpieczeniowej

Kwestia usługi w zakresie ubezpieczenia przedmiotu najmu była przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.11.2015 r., znak IPPP1/4512-939/15-2/JL. Rozstrzygnięcie to dotyczyło wynajmującego, który, oprócz właściwego czynszu, obciążał najemców także innymi kosztami, min. składką na ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości. Co jednakże istotne, możliwa była sytuacja, w której najemca sam zwarłby ekwiwalentną umowę ubezpieczenia, w której wynajmujący zostałaby wskazany jako ubezpieczony. Dopiero w przypadku braku takiej umowy, najemca zostałby obciążony kosztami ubezpieczenia.

W analizowanej sytuacji, organ podatkowy potwierdził, że ubezpieczenie nie było nierozerwalnie związane z usługą najmu. W konsekwencji, jego koszt powinien być refakturowany na najemcę jako osobna usługa przy zastosowaniu zwolnienia z podatku. Podstawową okolicznością, która przemawiała za przyjęciem takiego stanowiska była potencjalna możliwość zawarcia osobnej umowy ubezpieczenia przez najemcę. Ponadto należność z tytułu ubezpieczenia była fakturowana osobno od czynszu. Co więcej, sam stosunek najmu nie mógł być rozwiązany z powodu zwłoki z płatnością zwrotu kosztów ubezpieczenia (w przeciwieństwie do przypadku zwłoki w spłacie czynszu).


Konieczność analizy konkretnych przypadków

Rozpatrywana interpretacja dotyczyła szczególnego stanu faktycznego, charakteryzującego się zwłaszcza tym, że najemca mógł sam zawrzeć ekwiwalentną umowę ubezpieczenia. Należy więc mieć na uwadze to, że w innych sytuacjach organy podatkowe mogą zajmować przeciwne stanowisko, tj. wymagać włączenia wartości zwrotu kosztów ubezpieczenia do podstawy opodatkowania z tytułu najmu. Podatnicy powinni, w związku z tym dokonywać każdorazowo analizy okoliczności konkretnych przypadków.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA