REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT
Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach ubezpieczenie przedmiotu najmu nie jest nierozerwalnie związane z usługą najmu (w szczególności jest tak, gdy istnieje możliwość zawarcia osobnej umowy ubezpieczenia przez najemcę). W takiej sytuacji koszt ubezpieczenia powinien być refakturowany na najemcę jako osobna usługa przy zastosowaniu zwolnienia z VAT.

Czy najem i ubezpieczenie przedmiotu najmu to jedno świadczenie?

Transakcje dotyczące komercyjnego najmu nieruchomości niejednokrotnie przybierają złożony charakter, wykraczający poza zobowiązanie do przekazania nieruchomości do użytkowania w zamian za zapłatę czynszu. W szczególności umowa wiążąca wynajmującego z najemcą może odnosić się także do ubezpieczenia tej nieruchomości. Spotykaną praktyką jest to, że najpierw umowa ubezpieczenia zawierana jest przez wynajmującego (nabywającego tym samym status ubezpieczonego), następnie zaś następuje obciążanie najemcy kosztami tego ubezpieczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W takich przypadkach mogą pojawiać się problemy interpretacyjne odnośnie rozliczenia podatku VAT dotyczące tego, czy zwracany wynajmującemu koszt ubezpieczenia jest częścią zapłaty za najem (i powinien być włączony do podstawy opodatkowania VAT z tego tytułu jako jego koszt dodatkowy), czy też jest zapłatą za osobną od najmu usługę ubezpieczeniową.

Biuletyn VAT

Czynność pomocnicza w ramach świadczenia złożonego a refaktura odrębnej usługi

REKLAMA

Świadczeniem złożonym jest usługa składająca się z szeregu ściśle powiązanych ze sobą czynności (świadczenia głównego i czynności pomocniczych), które stanowią razem funkcjonalną całość. W przypadku uznania ubezpieczenia nieruchomości (którego kosztem obciążany jest najemca) za czynność pomocniczą wobec samego najmu, do całości takiej złożonej usługi zastosowanie znalazłyby zasady opodatkowania VAT właściwe dla danego rodzaju najmu, w szczególności w odniesieniu do właściwej stawki podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli ubezpieczenie nie będzie składnikiem usługi najmu, to należy uznać, że wynajmujący refakturuje (odsprzedaje) usługę ubezpieczeniową na rzecz najemcy. W konsekwencji, na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, uznaje się, że wynajmujący najpierw nabywa usługę ubezpieczenia (od ubezpieczyciela), a następnie świadczy ją na rzecz najemcy. Świadczona na rzecz najemcy usługa ubezpieczeniowa będzie opodatkowana w sposób odrębny od najmu. W szczególności, znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku dotyczące usługi ubezpieczeniowych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Refaktura usługi ubezpieczeniowej

Kwestia usługi w zakresie ubezpieczenia przedmiotu najmu była przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.11.2015 r., znak IPPP1/4512-939/15-2/JL. Rozstrzygnięcie to dotyczyło wynajmującego, który, oprócz właściwego czynszu, obciążał najemców także innymi kosztami, min. składką na ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości. Co jednakże istotne, możliwa była sytuacja, w której najemca sam zwarłby ekwiwalentną umowę ubezpieczenia, w której wynajmujący zostałaby wskazany jako ubezpieczony. Dopiero w przypadku braku takiej umowy, najemca zostałby obciążony kosztami ubezpieczenia.

W analizowanej sytuacji, organ podatkowy potwierdził, że ubezpieczenie nie było nierozerwalnie związane z usługą najmu. W konsekwencji, jego koszt powinien być refakturowany na najemcę jako osobna usługa przy zastosowaniu zwolnienia z podatku. Podstawową okolicznością, która przemawiała za przyjęciem takiego stanowiska była potencjalna możliwość zawarcia osobnej umowy ubezpieczenia przez najemcę. Ponadto należność z tytułu ubezpieczenia była fakturowana osobno od czynszu. Co więcej, sam stosunek najmu nie mógł być rozwiązany z powodu zwłoki z płatnością zwrotu kosztów ubezpieczenia (w przeciwieństwie do przypadku zwłoki w spłacie czynszu).


Konieczność analizy konkretnych przypadków

Rozpatrywana interpretacja dotyczyła szczególnego stanu faktycznego, charakteryzującego się zwłaszcza tym, że najemca mógł sam zawrzeć ekwiwalentną umowę ubezpieczenia. Należy więc mieć na uwadze to, że w innych sytuacjach organy podatkowe mogą zajmować przeciwne stanowisko, tj. wymagać włączenia wartości zwrotu kosztów ubezpieczenia do podstawy opodatkowania z tytułu najmu. Podatnicy powinni, w związku z tym dokonywać każdorazowo analizy okoliczności konkretnych przypadków.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA