REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersje wokół odwróconego VAT-u w budownictwie: tu przecież obowiązuje „fakturowy” moment powstania obowiązku podatkowego?

Kontrowersje wokół odwróconego VAT-u w budownictwie: tu przecież obowiązuje „fakturowy” moment powstania obowiązku podatkowego?
Kontrowersje wokół odwróconego VAT-u w budownictwie: tu przecież obowiązuje „fakturowy” moment powstania obowiązku podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Jak wiemy od początku 2017 roku podwykonawcy usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT przestają płacić podatek od towarów i usług. Obowiązek podatkowy ciąży tu na usługobiorcy, jeżeli jest on podatnikiem VAT-czynnym.

Już sam pomysł jest dostatecznie kontrowersyjny; spadną dochody budżetowe, tak jak w przypadku pozostałych branż objętych tym „wynalazkiem” (w latach 2011-2015, gdy upowszechniono to rozwiązanie, nastąpił najgłębszy spadek realny dochodów z tego podatku), a mają wzrosnąć nawet do 143 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Tu jednak jest inna, znacznie poważniejsza dla podatników wada: obowiązek podatkowy, który ciąży na usługobiorcy, powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o VAT, z dniem… wystawienia faktury, którą przecież wystawia podwykonawca! Obowiązują ustawowe terminy jej wystawienia, a jeżeli nie zostanie wystawiona, to obowiązek podatkowy powstaje w terminie płatności.

Teraz usługobiorcy zachodzą w głowę jak ewidencyjnie rozliczać ten podatek: będą musieli czekać na faktury i data jej wystawienia będzie rozstrzygać o miesiącu, w którym będą musieli wykazać w deklaracji podatek należny a także podatek naliczony z tego tytułu.

Będzie to z oczywistych powodów kłopotliwe a nawet dość trudne, bo moment wystawienia faktury jest dla podwykonawców istotny (roszczenie o zapłatę), a brak opodatkowania powodować będzie przyspieszenie ich wystawiania. Podwykonawca może przecież wystawić fakturę już w dniu wykonania całości lub części usługi – nie musi czekać 30 dni, tak jak reguluje to przepis ustawy. W ten sposób zostaje przyspieszony termin płatności, bo najczęściej jest on skorelowany z dniem wystawienia faktury (np. 14 dni od dnia wystawienia faktury). Jest to w interesie podwykonawców, bo jak wiadomo szybko ujawni się u nich problem płynności: muszą kupować towary (z wyjątkiem wyrobów stali i metali kolorowych) z kwoty podatku naliczonego, a wystawiać będą faktury netto – bez czyli nie uzyskają finansowania całości zobowiązań z otrzymywanych wpływów. A na zwrot podatku naliczonego z organu podatkowego będą musieli długo czekać – co najmniej 60 dni od dnia złożenia deklaracji albo nawet dłużej.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabywcy usług budowlanych nie wiedzą jak zadziała nowy system fakturowania. Ich formalny obowiązek podatkowy będzie powstawał w dniu wystawienia faktury przez podwykonawców albo w dniu zapłaty zaliczek (przedpłat) – wszystko zależeć będzie od treści umów i ich faktycznego wykonania oraz umiejętności dostosowania się do nowej sytuacji.

Podwykonawcy patrzą z niepokojem na rok 2017: to prawda, nie będą płacić nic do urzędu skarbowego, ale ich płynność będzie w coraz większym stopniu zależeć od rytmiki i terminowości zwrotów podatku naliczonego przez te organy, a z tym może być źle. Dlaczego? Bo uzyskanie kilkunastomiliardowego przyrostu dochodów budżetowych będzie trudne, nawet bardzo.

Najprościej to osiągnąć wydłużając terminy zwrotów. Gdyby to dotyczyło oszustów i innych wyłudzaczy, to nikt by się tym nie martwił. Gorzej, że stracić na tym mogą uczciwi podatnicy. Już w 2016 roku ograniczono lub wydłużono terminy zwrotów tego podatku, co dało statystyczny wzrost dochodów budżetowych. Reorganizacja organów podatkowych, która nastąpi od 1 marca 2017 r. raczej nie będzie sprzyjać przyspieszeniu wypłat zwrotów. Stracą więc wszyscy: budżet i podwykonawcy, mimo że nie będą już nic płacić do urzędów skarbowych. Po co więc wprowadzono tą „reformę”?

Witold Modzelewski

Uniwersytet Warszawski

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA