REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady rozliczania VAT dla handlu internetowego od 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady rozliczania VAT dla handlu internetowego od 2018 r. /Fot. Fotolia
Nowe zasady rozliczania VAT dla handlu internetowego od 2018 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

A więc doczekaliśmy się unijnej inicjatywy nierzucającej przedsiębiorcom kłód pod nogi, a wręcz przeciwnie: wychodzącej im naprzeciw. Komisja Europejska zaproponowała na rok 2018 pakiet zmian obejmujących zasady rozliczania się z podatku VAT przez przedsiębiorstwa zajmujące się coraz popularniejszym ostatnimi czasy międzynarodowym handlem internetowym oraz świadczeniem innego rodzaju usług w sieci.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Adresatami mającej wejść w życie już w 2018 roku reformy będą mikroprzedsiębiorstwa, tzw. start–upy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP).

Dwie najważniejsze zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów przewidują opłatę podatku VAT w kraju ostatecznego konsumenta, oraz możliwość uproszczonego rozliczania się z rzeczonej daniny drogą elektroniczną, a będzie to można robić za pomocą internetowego punktu kompleksowej obsługi do spraw VAT. Rozliczenia dokonywane będą kwartalnie, a co najważniejsze w języku oraz miejscu rezydencji przedsiębiorcy. Dotychczas było to o wiele bardziej skomplikowane, jako że osoba prowadząca międzynarodowy handel bądź świadcząca usługi w internecie musiała rejestrować się jako płatnik VAT w każdym kraju, w którym działała. W praktyce oznaczało to korzystanie z usług całej rzeszy prawników – ekspertów w dziedzinie podatku VAT w każdym z krajów Unii Europejskiej, co oczywiście generowało wysokie koszty. Obecnie, korzystanie z jednego portalu ograniczy je w znaczącym stopniu.

REKLAMA

Ale to nie wszystko. Reformatorzy zajęli się także przedsiębiorstwami sprzedającymi tzw. e–publikacje. Dotychczasowe przepisy, umożliwiające stosowanie obniżonej stawki VAT na tradycyjne (drukowane) książki i czasopisma, zostaną rozciągnięte także na ich wersje elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu przeciwdziałania oszustwom związanym z podatkiem VAT, Komisja Europejska planuje likwidację ulgi, polegającej na zwolnieniu z obowiązku zapłaty tego podatku od pochodzących spoza Unii przesyłek o wartości niższej niż 22 Euro. Ten przepis był często wykorzystywany do uniknięcia kosztów daniny, poprzez zaniżanie wartości towaru lub też wysyłanie go w częściach, z których każda była odpowiednio tania.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zamiary Komisji Europejskiej wydają się być szczególnie interesujące dla tych przedsiębiorców, którzy planują rejestrację lub przeniesienie firmy do Wielkiej Brytanii. I to z kilku przyczyn. Przede wszystkim firmy prowadzące działalność via internet to podręcznikowy przykład przedsiębiorstw, które łatwo i legalnie można przenieść za granicę. Do tego jurysdykcja brytyjska oferuje o wiele atrakcyjniejsze warunki do prowadzenia działalności niż polska (i w ogóle najlepsze w Europie), a to, w połączeniu z uproszczeniem procedur związanych z rozliczeniem i zapłatą VAT od towarów i usług sprzedawanych za granicą, sprawi, że firma zajmująca się tego rodzaju działalnością, funkcjonująca w oparciu o brytyjskie prawo oraz korzystająca ze znowelizowanych przepisów UE, ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju. A zarządzać nią można... z własnego domu w dowolnym miejscu na świecie.

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA