REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT od karnetu na siłownię

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Siłownia, fitness, ćwiczenia na siłowni - stawka VAT
Siłownia, fitness, ćwiczenia na siłowni - stawka VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca planujący sprzedaż karnetów na siłownię powinien dokładnie sprawdzić kwestię opodatkowana VAT sprzedaży takich wejściówek, ponieważ stanowisko fiskusa i sądów nie jest w tym przypadku jednakowe.

Opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. W poz. 186 tego załącznika mieszczą się "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo ustawodawca wskazał, że wskazane usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku bez względu na symbol PKWiU. Przepisy podatkowe nie definiują się pojęcia "wstępu", więc należy odwołać się do powszechnie przyjętego znaczenia tego słowa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, pod pojęciem tym należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś". Oznacza to, iż stawkę podatku w wysokości 8% należy stosować wyłącznie w przypadku, gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni.

Jednak pojęcia wstępu nie można utożsamiać z uczestniczeniem w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Sytuacja taka ma miejsce wówczas, gdy karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych pod kierunkiem wykwalifikowanego trenera lub innej osoby odpowiedzialnej za realizację określonego programu zajęć fizycznych. W takiej sytuacji opodatkować trzeba usługę z zastosowaniem stawki 23%.

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką interpretację przyjmowały izby skarbowe w interpretacjach indywidualnych wydawanych do końca 2011 r. Jednak w 2012 r. podejście to zmieniło się. Aktualnie organy podatkowe twierdzą, że także w przypadku, gdy osoba tylko korzysta z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu siłowni, zakupiony przez niego karnet obciążać będzie podatek z zastosowaniem wyższej stawki. Uważają bowiem, że „wstęp gdzieś” oznacza wyłącznie możliwość biernego uczestniczenia, tak samo jak w przypadku wstępu na stadion w celu oglądania meczu piłkarskiego. Możliwość korzystania z urządzeń oznacza już bowiem więcej niż sam wstęp - jest to czynne uczestniczenie. Źródła takiej wykładni doszukują się w przepisach unijnych, a konkretnie w treści art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady UE nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE.


REKLAMA

W sytuacji pojawienia się niekorzystnych rozstrzygnięć, podatnicy zaczęli składać skargi do wojewódzkich sądów administracyjnych. Pierwszy wyrok w tej sprawie wydał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach 8 maja 2012 r. (sygn. III SA/Gl 1543/11) - sąd ten przychylił się do stanowiska korzystnego dla fiskusa. Jednak rację podatników uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 28 września 2012 r. (sygn. I SA/Kr 889/12). Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 17 października 2012 r. (sygn. I SA/Łd 1049/12) ponownie uznał rację organu podatkowego.

Aktualnie, gdy sytuacji podatników nie wyjaśnia rozbieżne orzecznictwo sądów administracyjnych pierwszej instancji, bezpiecznym rozwiązaniem jest opodatkowanie karnetów wstępu na siłownię stawką 23% także wtedy, gdy klient nie jest uprawniony do skorzystania z pomocy wykwalifikowanego instruktora. Obecne niekorzystne stanowisko izb skarbowych nie przesądza, że podatnicy są na przegranej pozycji. Linia orzecznicza wojewódzkich sądów administracyjnych dopiero się kształtuje, a co więcej, w tym zakresie nie wypowiedział się jeszcze w jakimkolwiek wyroku Naczelny Sąd Administracyjny, którego stanowisko ma decydujące znaczenie.                     

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA