REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec pozytywnej linii interpretacyjnej w sprawie stawki VAT na budynki zbiorowego zamieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Koniec pozytywnej linii interpretacyjnej w sprawie stawki VAT na budynki zbiorowego zamieszkania
Koniec pozytywnej linii interpretacyjnej w sprawie stawki VAT na budynki zbiorowego zamieszkania
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie rozstrzygnięcia organów podatkowych nie pozostawiają złudzeń. Skarbówka zmienia stanowisko w kwestii opodatkowania VAT prac budowlanych dotyczących niektórych budynków zbiorowego zamieszkania. Obniżona 8% stawka VAT nie jest już właściwa. Organy zmieniają z urzędu wydane wcześniej rozstrzygnięcia, nakazując opodatkowanie według 23% stawki VAT.

Tak orzekł Dyrektor KIS m.in. w decyzji z 14 sierpnia br. o zmianie wiążącej informacji stawkowej (WIS) z 6 sierpnia 2020 r., w związku ze stwierdzeniem jej nieprawidłowości. Rozpatrując sprawę ponownie, w ramach nadzoru nad poprawnością wydawanych WIS, organ podatkowy uznał, że poprzednie rozstrzygnięcie, określające 8% stawkę VAT, jest niezgodne z przepisami prawa. W rezultacie zmienił je z urzędu, określając 23% stawkę VAT. Uzasadnienie decyzji zmieniającej jest przejawem nowego podejścia organów podatkowych – jeżeli obiekt nie służy stałemu zamieszkaniu, o obniżonej stawce VAT nie może być mowy.

REKLAMA

REKLAMA

Czego dotyczyła sprawa?

Z wnioskiem o WIS wystąpił podatnik świadczący usługę polegającą na budowie budynku zakwaterowania osadzonych w zakładzie karnym. Z oświadczenia wnioskodawcy wynikało, że obiekt ten stanowić miał budynek mieszkalny, tj. ponad 50% powierzchni użytkowej budynku miało być przeznaczone na cele mieszkalne. Ponadto, zgodnie z uzyskaną opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, budynek mieścił się w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11, w grupie 113, w klasie 1130, obejmującej budynki zbiorowego zamieszkania. Wydany dla wnioskodawcy WIS miał rozstrzygnąć, według jakiej stawki VAT opodatkować opisaną usługę.

Co na to organ podatkowy?

Opierając się na wskazanej przez wnioskodawcę klasyfikacji budynku na gruncie PKOB, Dyrektor KIS uznał, że zastosowanie w sprawie znajdzie 8% stawka VAT. Uzasadniając swoje stanowisko, organ podatkowy stwierdził, że budynek ten kwalifikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z uwagi na zaliczenie go do klasy 1130 PKOB. Konkluzja ta przesądziła o objęciu opisanej usługi obniżoną stawką VAT.

To już nieaktualne...

Problem w tym, że organ podatkowy nie wziął pod uwagę stałości zamieszkania jako przesłanki determinującej prawo do objęcia budynków zbiorowego zamieszkania 8% stawką VAT. Oparł się natomiast na klasyfikacji budynku na gruncie PKOB, która zgodnie z aktualnym podejściem skarbówki, nie jest już w tym zakresie wystarczająca…

Zdecydowało to o zmianie z urzędu wydanego WIS. Nowe rozstrzygnięcie Dyrektora KIS, będące rezultatem ponownego rozpatrzenia sprawy, określa 23% stawkę VAT. W uzasadnieniu decyzji zmieniającej Dyrektor KIS wskazał, że przedmiotowy budynek nie kwalifikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż nie służy, w ocenie organu, stałemu zamieszkaniu. Okoliczność ta wyklucza, zdaniem organu, zastosowanie 8% stawki VAT.

Wyjaśniając motywy aktualnego rozstrzygnięcia, Dyrektor KIS wskazał w szczególności, że:

REKLAMA

  • pobyt w zakładzie karnym ma na celu odbycie kary pozbawiania wolności – nie służy natomiast realizacji celu mieszkaniowego, zaspokajanego przez osadzonych w miejscu ich stałego zamieszkania (w którym zamieszkują na stałe przed i po odbyciu kary pozbawienia wolności);
  • budynek zakwaterowania na terenie zakładu karnego przeznaczony jest do okresowego pobytu ludzi – zgodnie z definicją „budynku zbiorowego zamieszkania”, zawartą w rozporządzeniu ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (i nie ma tu zdaniem organu znaczenia, że pobyt w zakładzie karnym może trwać nieprzerwanie przez okres kilku lat);
  • regulacje dotyczące stosowania obniżonych stawek VAT mają charakter wyjątkowy i w związku z tym ich rozszerzająca wykładnia jest niedopuszczalna – co znajduje potwierdzenie w utrwalonej w tym zakresie linii orzeczniczej. 

Decyzja Dyrektora KIS z 14 sierpnia br. o zmianie WIS z 6 sierpnia 2020 r. (decyzja zmieniająca: sygn. 0110-KSI2-2.442.1.2022.7.KTG; decyzja zmieniona: sygn. 0112-KDSL2-1.450.365.2020.1.MK).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takich rozstrzygnięć jest więcej...

Zmiana linii interpretacyjnej dotyczy również innych budynków zbiorowego zamieszkania.

Które z nich nie mogą już korzystać, w świetle aktualnej praktyki interpretacyjnej, z 8% stawki VAT?

Najnowsze, niekorzystne rozstrzygnięcia skarbówki omówimy w trakcie naszego webinarium – zapraszamy już w czwartek, 16 listopada 2023 r.!

Zapisuje się! [link]

Uczestnicząc w naszym szkoleniu, dowiecie się Państwo również:

  • Jak interpretować przesłankę stałości zamieszkania, celem ustalenia właściwej stawki VAT w konkretnym przypadku? Jakie podejście w tym zakresie przyjmują organy podatkowe?
  • Jakie konsekwencje wynikają z zastosowania nieprawidłowej stawki VAT?
  • Co z transakcjami rozliczonymi w przeszłości? Czy zmiana stanowiska organów skutkuje ryzykiem zakwestionowania rozliczeń podatkowych za przeszłe okresy rozliczeniowe?
  • Jak zabezpieczyć swoją pozycję podatkową, aby skutecznie uchronić się przed ryzykiem zakwestionowania rozliczeń VAT? O co warto zadbać na etapie przedtransakcyjnym? Jakie kroki podjąć w przypadku ogłoszenia lub udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, z punktu widzenia zamawiającego i wykonawcy?
  • Co na to sądy administracyjne? Czy podzielają obecne stanowisko organów podatkowych?

Zachęcamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji [link]
Termin webinarium: 16 listopada 2023 r. o godz. 10:00 – zapraszamy!

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA