REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowanie różnych stawek VAT na tortillę i podkłady do pizzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Andrzejczyk
Stosowanie różnych stawek VAT na tortillę i podkłady do pizzy
Stosowanie różnych stawek VAT na tortillę i podkłady do pizzy

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem podatników stosowanie różnych stawek podatku VAT na tortillę i podkłady do pizzy skutkuje różnicą cen w zakupie detalicznym oraz prowadzi do zróżnicowanego traktowania przedsiębiorców na rynku. Co na to Ministerstwo Finansów?

REKLAMA

Autopromocja

Według posła Michała Jarosa, który skierował prośbę o wyjaśnienia w tej sprawie do MF, obecnie przepisy o PKWiU wprost wiążą konkretny numer PKWiU z konkretnym numerem CN. Ponadto, z przepisów o PKWiU wynika, iż wydając opinię statystyczną GUS powinien wziąć pod uwagę przyporządkowanie danego towaru do CN. Tymczasem nadanie przez Urząd Statystyczny PKWiU 10.72.19.0 dla tortilli o długim terminie przydatności do spożycia, jest sprzeczne z decyzją WIT wydaną przez Dyrektora Izby Celnej w Warszawie. Kod CN 1905 90 60 jest bowiem w świetle przepisów o PKWiU przypisany do grupowania PKWiU 10.71.12.0, czyli „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”. Podobnie zatem jak dla pozostałych tortilli. Zdaniem podatników zatem wszystkie te tortille powinny mieć zarówno tę samą klasyfikację CN i PKWiU, a w związku z czym powinny być opodatkowane tą samą stawką VAT 8%. Tymczasem w interpretacjach podatkowych, organy w oparciu o błędne PKWiU (bowiem urząd statystyczny nadaje odmienne PKWiU na te produkty), nie analizując klasyfikacji CN, mimo jej mocy wiążącej (decyzja WIT) w zakresie VAT, określają jako właściwą stawkę VAT 23%. Podobnie kwestia ta wygląda w zakresie podkładów po pizzy. Prowadzi ta sytuacja do znacznych różnic w cenach towarów na poziomie konsumpcji (zakupu detalicznego), jak i do nierównego traktowania przedsiębiorców na rynku.

Stawka VAT na e-booki - wyroki TSUE w sprawie Francji i Luksemburga

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że numery stanowią jedynie pomoc dla wnioskodawcy, w sytuacji niejednoznacznego ustalenia odpowiedniej grupy: wyrobów lub usług. Nawet niewielkie różnice w opisie danego towaru lub usługi mogą doprowadzić do różnych klasyfikacji.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), dokonuje podziału wyrobów piekarskich na świeże oraz suche lub konserwowane, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • PKWiU 10.71.1 Pieczywo, świeże wyroby ciastkarskie i ciastka, w ramach którego wyodrębnione zostały grupowania;
  • PKWiU 10.71.11.0 Pieczywo świeże;
  • PKWiU 10.71.12.0 Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże;
  • PKWiU 10.72.1 Suchary i herbatniki; konserwowane wyroby ciastkarskie i ciasta, w tym PKWiU 10.72.19.0 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane.

Przy czym, PKWiU nie definiuje pojęcia wyrobów piekarskich i ciastkarskich świeżych oraz wyrobów o przedłużonej trwałości i nie podaje okresów przydatności do spożycia dla przedmiotowych wyrobów. Podobnie Nomenklatura Scalona (CN), będąca bazą pojęciową i merytoryczną PKWiU w zakresie wyrobów - nie zawiera ustaleń w tym zakresie.

Polecamy: Biuletyn VAT

W przypadku wyrobów piekarskich (w tym placków tortilli i podkładów pizzy), okres przydatności do spożycia nie decyduje więc o sposobie zaklasyfikowania wyrobu.

Zaklasyfikowanie placków tortilli i podkładów do pizzy uzależnione jest od składu surowcowego (w tym obecności środka konserwującego) i postaci w jakiej są sprzedawane wyroby (ciasto surowe, wyroby podpieczone lub upieczone).


REKLAMA

Zgodnie z powyższym:
placki tortilli i podkłady pizzy stanowiące wyroby surowe, bez względu na sposób pakowania, mieszczą się w grupowaniu:
PKWiU 10.61.24.0 Mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich, (odpowiednio pozycji CN 1901 20 00 - Mieszaniny i ciasta, do wytworzenia wyrobów piekarniczych objętych pozycją 1905:, która obejmuje m. in.: gotowe mieszanki do produkcji ciast,
zawierające głównie mąkę zbożową z cukrem, tłuszcz, jaja (włącznie z mieszankami w formach lub ostatecznie ukształtowanymi));
placki tortilli i podkłady pizzy, stanowiące wyroby podpieczone lub upieczone (nawet zamrożone):
gdy nie zawierają środków konserwujących, mieszczą się w grupowaniu:
PKWiU 10.71.12.0 Wyroby ciastkarskie i ciasta świeże (powiązanym z pozycją CN 1905 Chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka, herbatniki i pozostałe wyroby piekarnicze, nawet zawierające kakao; opłatki sakralne, puste kapsułki stosowane do celów farmaceutycznych, wafle wytłaczane, papier ryżowy i podobne wyroby, podpozycją CN 1905 90 60 - Pozostałe: - - Pozostałe: - - - Pozostałe: - - - - Z dodatkiem środka słodzącego);
gdy zawierają środki konserwujące, mieszczą się w grupowaniu:
PKWiU 10.72.19.0 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane
(powiązanym z pozycją CN 1905, podpozycją CN 1905 90 90 - Pozostałe: - - Pozostałe: - - -
Pozostałe: - - - - Pozostałe).

Zgodnie z pkt 6.3.3 zasad metodycznych PKWiU – w PKWiU 2008 zakres rzeczowy grupowań siedmiocyfrowych obejmujących wyroby z reguły w pełni odpowiada zakresom rzeczowym odpowiednich grupowań Nomenklatury Scalonej (CN) – co nie oznacza pełnej odpowiedniości grupowań.

Jak ustalić stawkę VAT na fakturze?

Prezes GUS wyjaśnił, że jeżeli produkt, określony w wystąpieniu jako „tortilla”, spełnia definicję dania gotowego - czyli jest przygotowanym, przyprawionym i ugotowanym posiłkiem lub daniem, składającym się co najmniej z dwóch różnych składników, z wyłączeniem przypraw (w konkretnym przypadku będzie to placek wypełniony nadzieniem), pakowanym i etykietowanym z przeznaczeniem na sprzedaż (zamrożonym lub pakowanym próżniowo),  innym  niż przeznaczony  do  natychmiastowego  spożycia  -  mieści  się w grupowaniu: PKWiU 10.85.19.0  Pozostałe gotowe posiłki i dania, włączając pizzę zamrożoną.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego uprzejmie informuję, że placki tortilli i podkłady pizzy sklasyfikowane w grupowaniu:

  • PKWiU 10.61.24.0 - podlegają opodatkowaniu 5% stawką VAT – zgodnie z art. 41 ust. 2a w związku z pozycją 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,
  • PKWiU 10.71.12.0 - ww. towary, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni, podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz pozycją 32 załącznika nr 3 do ustawy o VAT; ww. towary sklasyfikowane w tym grupowaniu PKWiU nie spełniające ww. kryterium podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, PKWiU 10.72.19.0 podlegają opodatkowaniu 23% stawką VAT,
  • PKWiU 10.85.19.0 podlegają opodatkowaniu 5% stawką VAT, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% – zgodnie z art. 41 ust. 2a w związku z pozycją 28 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Minister finansów za jedną stawką VAT

W interpretacjach indywidualnych organy podatkowe, określają różne stawki podatku VAT na przedmiotowe towary. Natomiast symbol grupowania PKWiU, co do zasady stanowi element stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), jak jednak stwierdził NSA w wyroku z dnia 15 czerwca 2010 r. sygn. akt I FSK 1021/09, ”organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez wnioskodawcę”.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA