REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić stawkę VAT na fakturze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak ustalić stawkę VAT na fakturze? / Fot. Fotolia
Jak ustalić stawkę VAT na fakturze? / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja do VAT niesie z sobą podstawowy obowiązek wymagający znajomości przepisów. Każdy VAT-owiec musi pilnować, aby do transakcji doliczać VAT według odpowiednich stawek. Pomyłki w tym zakresie mogą pociągać za sobą skutki podatkowe odczuwalne zarówno przez przedsiębiorcę, jak i jego klienta.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA


Jakie stawki VAT są dostępne?

Każda wystawiana przez przedsiębiorcę faktura musi zawierać określone dane. Należą do nich m.in. oznaczenie sprzedawcy i nabywcy, nazwa towaru lub usługi, cena, a także stawka i kwota VAT. Prawidłowe określenie stawki VAT to obowiązek, który zawsze leży po stronie wystawiającego fakturę, czyli sprzedawcy (z wyjątkiem tzw. samofakturowania, w którym fakturę wystawia nabywca).

Obecnie na fakturach w pozycji dotyczącej VAT-u mogą pojawić się takie stawki:

  • 23% - stawka podstawowa, którą stosuje się niejako domyślnie – zawsze, gdy przepisy podatkowe nie przewidują innej stawki podatku dla danego towaru lub usługi,
  • 8% - stawka obniżona, którą stosuje się przy sprzedaży m.in. gazet i czasopism, leków i produktów farmaceutycznych oraz usług niektórych twórców i artystów,
  • 5% - stawka obniżona, którą obecnie objęte są głównie produkty spożywcze i książki,
  • 0% - stawka przewidziana m.in. dla eksportu towarów i Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów (czyli niektórych transakcji dokonywanych z innymi firmami z Unii).

Ponadto dla określonych transakcji w miejscu stawki VAT pojawiają się jeszcze dwa inne oznaczenia.

  • zw (zwolnienie z VAT) – to oznaczenie stosują zarówno przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia na podstawie kwoty limitu, jak i przedsiębiorcy stosujący zwolnienie według branży (np. usługi lekarza);
  • np (nie podlega opodatkowaniu) – to oznaczenie stosuje się najczęściej w przypadku sprzedaży usług poza Polskę, kiedy VAT płaci nabywca.

Warto wiedzieć, że te dwa oznaczenia nie są niezbędne na fakturach (nie figurują w przepisach). Są jednak bardzo często stosowane, ponieważ przekazują ważną informację dotyczącą VAT – zarówno dla stron transakcji, jak i dla fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędna stawka VAT - skutki

Stawka 0% a oznaczenie zw – łatwo o pomyłkę

REKLAMA

Częstym błędem, który popełniają przedsiębiorcy jest wpisywanie na fakturze stawki 0% w sytuacji, gdy dana sprzedaż jest zwolniona z VAT (i na fakturze powinna znaleźć się adnotacja „zw”). Wbrew pozorom „zw” i 0% znaczą co innego.

Co prawda ani przy stawce 0%, ani przy sprzedaży zwolnionej na fakturze nie pojawia się kwota VAT, jednakże stosowanie stawki zerowej to nadal sprzedaż opodatkowana (a nie zwolniona). Sprzedaż opodatkowana pozwala przedsiębiorcy odliczać VAT od zakupów, które jej dotyczą, w przeciwieństwie do sprzedaży zwolnionej.

Jeżeli więc przedsiębiorca odliczył VAT od zakupów związanych ze sprzedażą, którą błędnie opodatkował stawką 0% musi skorygować deklarację VAT za okres, w którym niepotrzebnie wykazał podatek do odliczenia.

Zobacz: Kalkulator VAT

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Skutki zastosowania błędnej stawki podatkowej

Zdarza się, że przedsiębiorcy wystawiają faktury z błędną stawką podatku VAT. Może to być skutek zwykłej pomyłki albo niewiedzy jaką stawką jest objęta dana usługa lub towar. Jeżeli przedsiębiorca ma wątpliwości jaką stawkę zastosować może zwrócić się z prośbą o rozstrzygnięcie tej kwestii do urzędu skarbowego.

Konsekwencje zastosowania błędnej stawki na fakturze mogą być dwojakie:

  • W sytuacji, gdy stawka została zawyżona (np. przedsiębiorca wystawiał faktury ze stawką 23% zamiast 8%) towar lub usługa jest po prostu sprzedawana w wyższej cenie, a fiskusowi trzeba płacić podatek w większej wysokości.

Nabywca może odliczyć VAT ustalony według zawyżonej stawki. Oczywiście sprzedawca może (ale nie musi) zdecydować się na korektę faktury i deklaracji VAT, jeśli została złożona, aby odzyskać nadpłaconą kwotę.

  • Jeżeli stawka została zaniżona konsekwencje są znacznie poważniejsze, ponieważ zaniżone zostaje zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT. W takiej sytuacji trzeba możliwie szybko skorygować fakturę, a także skorygować deklarację VAT, jeśli została już złożona za okres, którego dotyczy faktura. Trzeba też oczywiście dopłacić brakujący VAT, wraz z ewentualnymi odsetkami. Jeśli taka sytuacja zostałaby wykryta w trakcie kontroli, to trzeba dodatkowo liczyć się z rozpoczęciem postępowania karnoskarbowego.

Dla nabywcy nie ma negatywnych konsekwencji. Ma on wówczas prawo odliczyć wyższą kwotę VAT ze skorygowanej faktury.

Jak widać poważne konsekwencje rodzi zastosowanie zaniżonej stawki, gdyż w wyniku takiej sytuacji fiskus otrzymuje niższą kwotę podatku niż powinien. Natomiast gdy zastosowana stawka jest wyższa niż powinna być to można dokonać korekt, ale nie jest to konieczne.


Uwaga:

Nabywca towaru lub usługi udokumentowanej fakturą z błędną stawką VAT nie ma możliwości samodzielnego skorygowania pomyłki. Nie jest m.in. możliwe wystawienie noty korygującej przez odbiorcę faktury. W takim przypadku powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie korekty – może bowiem okazać się, że sprzedawca nie jest świadomy błędnej stawki. Nabywca, który otrzyma od sprzedawcy fakturę z zaniżoną stawką odlicza mniej VAT-u i w konsekwencji płaci więcej podatku. Dopiero gdy otrzyma skorygowaną fakturę od sprzedawcy może dokonać korekty swoich rozliczeń i odliczyć wyższy VAT.


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA