REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić stawkę VAT na fakturze?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak ustalić stawkę VAT na fakturze? / Fot. Fotolia
Jak ustalić stawkę VAT na fakturze? / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja do VAT niesie z sobą podstawowy obowiązek wymagający znajomości przepisów. Każdy VAT-owiec musi pilnować, aby do transakcji doliczać VAT według odpowiednich stawek. Pomyłki w tym zakresie mogą pociągać za sobą skutki podatkowe odczuwalne zarówno przez przedsiębiorcę, jak i jego klienta.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

Autopromocja


Jakie stawki VAT są dostępne?

Każda wystawiana przez przedsiębiorcę faktura musi zawierać określone dane. Należą do nich m.in. oznaczenie sprzedawcy i nabywcy, nazwa towaru lub usługi, cena, a także stawka i kwota VAT. Prawidłowe określenie stawki VAT to obowiązek, który zawsze leży po stronie wystawiającego fakturę, czyli sprzedawcy (z wyjątkiem tzw. samofakturowania, w którym fakturę wystawia nabywca).

Obecnie na fakturach w pozycji dotyczącej VAT-u mogą pojawić się takie stawki:

  • 23% - stawka podstawowa, którą stosuje się niejako domyślnie – zawsze, gdy przepisy podatkowe nie przewidują innej stawki podatku dla danego towaru lub usługi,
  • 8% - stawka obniżona, którą stosuje się przy sprzedaży m.in. gazet i czasopism, leków i produktów farmaceutycznych oraz usług niektórych twórców i artystów,
  • 5% - stawka obniżona, którą obecnie objęte są głównie produkty spożywcze i książki,
  • 0% - stawka przewidziana m.in. dla eksportu towarów i Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów (czyli niektórych transakcji dokonywanych z innymi firmami z Unii).

Ponadto dla określonych transakcji w miejscu stawki VAT pojawiają się jeszcze dwa inne oznaczenia.

  • zw (zwolnienie z VAT) – to oznaczenie stosują zarówno przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia na podstawie kwoty limitu, jak i przedsiębiorcy stosujący zwolnienie według branży (np. usługi lekarza);
  • np (nie podlega opodatkowaniu) – to oznaczenie stosuje się najczęściej w przypadku sprzedaży usług poza Polskę, kiedy VAT płaci nabywca.

Warto wiedzieć, że te dwa oznaczenia nie są niezbędne na fakturach (nie figurują w przepisach). Są jednak bardzo często stosowane, ponieważ przekazują ważną informację dotyczącą VAT – zarówno dla stron transakcji, jak i dla fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędna stawka VAT - skutki

Stawka 0% a oznaczenie zw – łatwo o pomyłkę

Częstym błędem, który popełniają przedsiębiorcy jest wpisywanie na fakturze stawki 0% w sytuacji, gdy dana sprzedaż jest zwolniona z VAT (i na fakturze powinna znaleźć się adnotacja „zw”). Wbrew pozorom „zw” i 0% znaczą co innego.

Co prawda ani przy stawce 0%, ani przy sprzedaży zwolnionej na fakturze nie pojawia się kwota VAT, jednakże stosowanie stawki zerowej to nadal sprzedaż opodatkowana (a nie zwolniona). Sprzedaż opodatkowana pozwala przedsiębiorcy odliczać VAT od zakupów, które jej dotyczą, w przeciwieństwie do sprzedaży zwolnionej.

Jeżeli więc przedsiębiorca odliczył VAT od zakupów związanych ze sprzedażą, którą błędnie opodatkował stawką 0% musi skorygować deklarację VAT za okres, w którym niepotrzebnie wykazał podatek do odliczenia.

Zobacz: Kalkulator VAT

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Skutki zastosowania błędnej stawki podatkowej

Zdarza się, że przedsiębiorcy wystawiają faktury z błędną stawką podatku VAT. Może to być skutek zwykłej pomyłki albo niewiedzy jaką stawką jest objęta dana usługa lub towar. Jeżeli przedsiębiorca ma wątpliwości jaką stawkę zastosować może zwrócić się z prośbą o rozstrzygnięcie tej kwestii do urzędu skarbowego.

Konsekwencje zastosowania błędnej stawki na fakturze mogą być dwojakie:

  • W sytuacji, gdy stawka została zawyżona (np. przedsiębiorca wystawiał faktury ze stawką 23% zamiast 8%) towar lub usługa jest po prostu sprzedawana w wyższej cenie, a fiskusowi trzeba płacić podatek w większej wysokości.

Nabywca może odliczyć VAT ustalony według zawyżonej stawki. Oczywiście sprzedawca może (ale nie musi) zdecydować się na korektę faktury i deklaracji VAT, jeśli została złożona, aby odzyskać nadpłaconą kwotę.

  • Jeżeli stawka została zaniżona konsekwencje są znacznie poważniejsze, ponieważ zaniżone zostaje zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT. W takiej sytuacji trzeba możliwie szybko skorygować fakturę, a także skorygować deklarację VAT, jeśli została już złożona za okres, którego dotyczy faktura. Trzeba też oczywiście dopłacić brakujący VAT, wraz z ewentualnymi odsetkami. Jeśli taka sytuacja zostałaby wykryta w trakcie kontroli, to trzeba dodatkowo liczyć się z rozpoczęciem postępowania karnoskarbowego.

Dla nabywcy nie ma negatywnych konsekwencji. Ma on wówczas prawo odliczyć wyższą kwotę VAT ze skorygowanej faktury.

Jak widać poważne konsekwencje rodzi zastosowanie zaniżonej stawki, gdyż w wyniku takiej sytuacji fiskus otrzymuje niższą kwotę podatku niż powinien. Natomiast gdy zastosowana stawka jest wyższa niż powinna być to można dokonać korekt, ale nie jest to konieczne.


Uwaga:

Nabywca towaru lub usługi udokumentowanej fakturą z błędną stawką VAT nie ma możliwości samodzielnego skorygowania pomyłki. Nie jest m.in. możliwe wystawienie noty korygującej przez odbiorcę faktury. W takim przypadku powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie korekty – może bowiem okazać się, że sprzedawca nie jest świadomy błędnej stawki. Nabywca, który otrzyma od sprzedawcy fakturę z zaniżoną stawką odlicza mniej VAT-u i w konsekwencji płaci więcej podatku. Dopiero gdy otrzyma skorygowaną fakturę od sprzedawcy może dokonać korekty swoich rozliczeń i odliczyć wyższy VAT.


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA