REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku
Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 13 grudnia 2010 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, czyli tak zwaną ustawę okołobudżetową. Wskazana ustawa nowelizuje, między innymi, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług poprzez wprowadzenie nowych (wyższych) stawek podatku VAT, które mają obowiązywać począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jaka jest zasada?

Ustawodawca zdecydował się na dodanie do ustawy o podatku od towarów i usług szeregu przepisów przejściowych, których celem jest wprowadzenie jednolitych zasad opodatkowania czynności, które dokonywane będą na przełomie roku lub, dla których data wykonania czynności i data powstania obowiązku podatkowego przypadały będą odpowiednio na 2010 i 2011 rok. Co do zasady, decydujące znaczenie dla zastosowania właściwej stawki podatku będzie miała data wykonania czynności, a nie data powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Przykładowo, podatnik dokonujący dostawy towarów w dniu 30 grudnia 2010 r. powinien opodatkować transakcję według aktualnie obowiązującej stawki podatku VAT (22%), nawet, jeżeli faktura z tytułu takiej transakcji zostanie wystawiona 3 stycznia 2011 r., a więc pomimo tego, że obowiązek podatkowy powstanie już w 2011 r.

Wyjątek dla WNT

REKLAMA

Jednakże, odmiennie ustalone zostały zasady dotyczące zastosowania właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do transakcji wewnątrzspólnotowego nabycia towarów. Mianowicie, art. 41 ust. 14g ustawy o VAT, po wejściu w życie omawianych zmian, stanowił, iż przepisów ust. 14a–14f (uzależniających właściwą stawkę podatku od daty wykonania czynności) nie stosuje się w przypadku importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla których to czynności wysokość opodatkowania podatkiem określa się według stawek podatku obowiązujących w dniu powstania obowiązku podatkowego.

Z powołanego przepisu wynika, iż decydujące znaczenie przy ustalaniu stawki podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ma moment powstania obowiązku podatkowego, a nie data faktycznego dokonania dostawy.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe oznacza, iż możliwe są sytuacje, w których podatnik będzie zobowiązany zastosować nowe stawki podatku VAT w odniesieniu do dostaw, które faktycznie miały miejsce jeszcze w grudniu 2010 r.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje, co do zasady, 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Jeżeli przed tym terminem wystawiono fakturę, obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje z dniem wystawienia faktury przez dostawcę (a nie z dniem jej wpływu do nabywcy) - co wynika z art. 20 ust. 6 analizowanej ustawy.

Warto również pamiętać, iż w sytuacji, w której faktura została wystawiona przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, gdyż faktura taka, jako faktura przedwczesna nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu WNT.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

W kontekście powyższego rozważmy następujące sytuacje. Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu 29 grudnia 2010 r. Faktura z tego tytułu wystawiona zostaje:

1. dnia 28 grudnia 2010 r. – faktura taka jest fakturą przedwczesną, a obowiązek podatkowy powstanie z dniem 15 stycznia 2011 r.
2. w dniu 29 grudnia 2010 r., wówczas obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury przez dostawcę, a zatem 29 grudnia 2010 r. (bez względu na datę jej wpływu do nabywcy w Polsce),
3. W dniu 3 stycznia 2011 r. - obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstanie w dniu wystawienia faktury VAT.

W przedstawionym przykładzie, w sytuacji opisanej w pkt 2, podatnik zobowiązany będzie do opodatkowana transakcji według stawki podatku w wysokości 22%.

Natomiast, w sytuacji, o której mowa w pkt 1 i 3 właściwa będzie stawka podatku VAT w wysokości 23%, gdyż obowiązek podatkowy z tytułu transakcji powstanie już w chwili obowiązywania nowych stawek podatku VAT.

REKLAMA

Pamiętać należy, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej, w której określa kwotę podatku należnego. Kwota ta stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego. Oczywiście jedynie w sytuacji, gdy zakup służy sprzedaży opodatkowanej.

Zatem podatnicy winni pamiętać o przewidzianym przez ustawodawcę wyjątku dotyczącym zastosowania właściwej stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonywanego na przełomie 2010 i 2011 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA