REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku
Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 13 grudnia 2010 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, czyli tak zwaną ustawę okołobudżetową. Wskazana ustawa nowelizuje, między innymi, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług poprzez wprowadzenie nowych (wyższych) stawek podatku VAT, które mają obowiązywać począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jaka jest zasada?

Ustawodawca zdecydował się na dodanie do ustawy o podatku od towarów i usług szeregu przepisów przejściowych, których celem jest wprowadzenie jednolitych zasad opodatkowania czynności, które dokonywane będą na przełomie roku lub, dla których data wykonania czynności i data powstania obowiązku podatkowego przypadały będą odpowiednio na 2010 i 2011 rok. Co do zasady, decydujące znaczenie dla zastosowania właściwej stawki podatku będzie miała data wykonania czynności, a nie data powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przykładowo, podatnik dokonujący dostawy towarów w dniu 30 grudnia 2010 r. powinien opodatkować transakcję według aktualnie obowiązującej stawki podatku VAT (22%), nawet, jeżeli faktura z tytułu takiej transakcji zostanie wystawiona 3 stycznia 2011 r., a więc pomimo tego, że obowiązek podatkowy powstanie już w 2011 r.

Wyjątek dla WNT

Jednakże, odmiennie ustalone zostały zasady dotyczące zastosowania właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do transakcji wewnątrzspólnotowego nabycia towarów. Mianowicie, art. 41 ust. 14g ustawy o VAT, po wejściu w życie omawianych zmian, stanowił, iż przepisów ust. 14a–14f (uzależniających właściwą stawkę podatku od daty wykonania czynności) nie stosuje się w przypadku importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla których to czynności wysokość opodatkowania podatkiem określa się według stawek podatku obowiązujących w dniu powstania obowiązku podatkowego.

Z powołanego przepisu wynika, iż decydujące znaczenie przy ustalaniu stawki podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ma moment powstania obowiązku podatkowego, a nie data faktycznego dokonania dostawy.

REKLAMA

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe oznacza, iż możliwe są sytuacje, w których podatnik będzie zobowiązany zastosować nowe stawki podatku VAT w odniesieniu do dostaw, które faktycznie miały miejsce jeszcze w grudniu 2010 r.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje, co do zasady, 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Jeżeli przed tym terminem wystawiono fakturę, obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje z dniem wystawienia faktury przez dostawcę (a nie z dniem jej wpływu do nabywcy) - co wynika z art. 20 ust. 6 analizowanej ustawy.

Warto również pamiętać, iż w sytuacji, w której faktura została wystawiona przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, gdyż faktura taka, jako faktura przedwczesna nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu WNT.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

W kontekście powyższego rozważmy następujące sytuacje. Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu 29 grudnia 2010 r. Faktura z tego tytułu wystawiona zostaje:

1. dnia 28 grudnia 2010 r. – faktura taka jest fakturą przedwczesną, a obowiązek podatkowy powstanie z dniem 15 stycznia 2011 r.
2. w dniu 29 grudnia 2010 r., wówczas obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury przez dostawcę, a zatem 29 grudnia 2010 r. (bez względu na datę jej wpływu do nabywcy w Polsce),
3. W dniu 3 stycznia 2011 r. - obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstanie w dniu wystawienia faktury VAT.

W przedstawionym przykładzie, w sytuacji opisanej w pkt 2, podatnik zobowiązany będzie do opodatkowana transakcji według stawki podatku w wysokości 22%.

Natomiast, w sytuacji, o której mowa w pkt 1 i 3 właściwa będzie stawka podatku VAT w wysokości 23%, gdyż obowiązek podatkowy z tytułu transakcji powstanie już w chwili obowiązywania nowych stawek podatku VAT.

Pamiętać należy, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej, w której określa kwotę podatku należnego. Kwota ta stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego. Oczywiście jedynie w sytuacji, gdy zakup służy sprzedaży opodatkowanej.

Zatem podatnicy winni pamiętać o przewidzianym przez ustawodawcę wyjątku dotyczącym zastosowania właściwej stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonywanego na przełomie 2010 i 2011 roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA