REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowy wzór deklaracji importowej VAT-IM od 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA


Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie z 19 grudnia 2008 r. w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług. W efekcie od stycznia 2011 roku obowiązywać będzie nowy wzór deklaracji importowej VAT-IM dla podatku VAT, który będzie musiał być stosowany począwszy od rozliczeń za styczeń 2011 r.

Nowy wzór deklaracji importowej VAT-IM stał się konieczny wobec wprowadzenia od 2011 roku nowych stawek VAT na mocy ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, które wprowadzają na okresy przejściowe podwyższone stawki podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W dotychczasowym wzorze deklaracji VAT-IM wprowadzone zostały następujące zmiany:

I. W części C. „Rozliczenie importu towarów” zmieniono brzmienie następujących wierszy:

„1. Import towarów opodatkowanych stawką 22%”
na „1. Import towarów opodatkowanych stawką podstawową”
„2. Import towarów opodatkowanych stawką 7%”
na „2. Import towarów opodatkowanych stawką obniżoną”
„3. Import towarów opodatkowanych stawką 3%”
na „3. Import towarów opodatkowanych stawką super obniżoną”

II. W objaśnieniach do deklaracji dodane zostały pkt 5-7 o następującej treści:

REKLAMA

„5. W wierszu 1. „Import towarów opodatkowanych stawką podstawową” w poz. 22 wykazuje się podstawę opodatkowania importu towarów stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy lub stawką, która na okres przejściowy zastępuje tę stawkę (tzn. stawką w wysokości 22% lub w okresie przejściowym odpowiednio 23%, 24%, 25%), a w poz. 23 podatek należny od tych czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

6. W wierszu 2. „Import towarów opodatkowanych stawką obniżoną” w poz. 24 wykazuje się podstawę opodatkowania importu towarów stawką, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 16 oraz art. 120 ust. 2 lub stawką, która na okres przejściowy zastępuje tę stawkę (tzn. stawką w wysokości 7% lub w okresie przejściowym odpowiednio 8%, 9%, 10%), a w poz. 25 podatek należny od tych czynności.

7. W wierszu 3. „Import towarów opodatkowanych stawką super obniżoną” w poz. 26 wykazuje się podstawę opodatkowania importu towarów stawką, o której mowa w art. 41 ust. 2a oraz art. 41 ust. 16 lub stawką, która na okres przejściowy zastępuje tę stawkę (tzn. stawką w wysokości 5% lub w okresie przejściowym odpowiednio 6%, 7%), a w poz. 27 podatek należny od tych czynności.”

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Jednocześnie dokonano zmiany pouczenia zawartego w deklaracji VAT-IM.

Zgodnie z nowym pouczeniem, w wypadku niewpłacenia w obowiązującym terminie kwoty z poz. 30 lub wpłacenia jej w niepełnej wysokości, z zastrzeżeniem art. 33a ustawy, niniejsza deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954m, z późn. zm.).

Zmiana pouczenia ma charakter doprecyzowujący. Jeżeli podatnik rozlicza podatek na zasadach określonych w art. 33a, nie jest zobowiązany do wpłaty podatku wynikającego z deklaracji importowej. Kwota podatku wynikającego z deklaracji importowej zostanie bowiem rozliczona przez podatnika w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy – miesiąc lub kwartał.

Załącznik do ww. rozporządzenia zawiera również załącznik do deklaracji importowej VATIM/A. Jednak w załączniku VAT-IM/A nie będą dokonywane zmiany w porównaniu do wzoru dotychczasowego.

Ogólne określenie stawek podatku (tj. stawka podstawowa, obniżona i super obniżona) wynika z konieczności ujednolicenia stosowanej nomenklatury w obowiązujących przepisach w zakresie podatku od towarów i usług.

Zastosowanie ww. nomenklatury planowane jest również w innych deklaracjach dla podatku od towarów i usług.

Podstawą do wydania rozporządzenia jest art. 33b ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., tj. razem z zakładanym na ten dzień wejściem w życie przepisów ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA