REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć w VAT eksport z wolnego obszaru celnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jak rozliczyć w VAT eksport z wolnego obszaru celnego?
Jak rozliczyć w VAT eksport z wolnego obszaru celnego?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzona na wolnym obszarze celnym sprzedaż przez podatnika towarów na rzecz kontrahenta spoza Unii Europejskiej stanowi eksport towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy spełnieniu przy tym określonych warunków do czynności tej będzie miała zastosowanie stawka preferencyjna podatku VAT – 0%.

Przy „typowym” eksporcie towarów przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie pozostawiają wątpliwości – podlega on opodatkowaniu VAT. Regulacja w tym zakresie zawarta została w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast pojawiają się wątpliwości czy przepis ten ma zastosowanie w sytuacji, gdy sprzedaż na rzecz kontrahenta spoza Wspólnoty odbywa się z wolnego obszaru celnego.

Wątpliwości te wynikają przy tym z tego czy wolny obszar celny należy traktować jako część terytorium kraju, czy też jest on z tego terytorium wyłączony.

Jest bowiem tak, iż jednym z kryteriów zakwalifikowania sprzedaży jako dostawy eksportowej jest wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej.

Czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą na terenie wolnego obszaru celnego. W ramach działalności dokonuje on sprzedaży (poza procedurą składu celnego) nowych samochodów osobowych sprowadzonych z terytorium Unii Europejskiej. Odbiorcą pojazdów jest kontrahent z Ukrainy. Samochody są objęte dozorem celnym i są ujęte w wymaganej przepisami ewidencji towarów prowadzonej przez podatnika. W związku z powyższym pojawia się pytanie czy przedmiotowa sprzedaż będzie się mieściła w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu, czy też z uwagi na szczególny charakter miejsca, z którego jest prowadzona nie podlega opodatkowaniu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowe z punktu widzenia odpowiedzi na powyższe pytanie będzie ustalenie pojęcia „terytorium kraju” oraz wyjaśnienie czy wolny obszar celny w terytorium tym się „mieści”.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 1 określają, iż przez „terytorium kraju” rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Polecamy: Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Brak jest przy tym dalszych regulacji co kryje się pod pojęciem terytorium RP, w konsekwencji zastosowanie mieć będą przepisy ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej.

Odstępując od szczegółowego powołania zawartych tam regulacji, na potrzeby niniejszego artykułu stwierdzić należy, iż nie zawarto tam wyłączenia spod terytorium kraju wolnego obszaru celnego.

Podobnie zresztą rzecz się przedstawia w ustawie o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji za słuszny należy przyjąć wniosek, iż wolny obszar celny jest traktowany przez ustawodawcę jako część terytorium Polski. Przedstawiona w przykładzie sprzedaż samochodów dokonywana więc jest z terytorium kraju – co ma znaczenie z punktu widzenia dalszych regulacji dotyczących opodatkowania eksportu.

Co to jest eksport w świetle VAT?

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług wyjaśnił pojęcie eksportu towarów.

Polecamy: Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

Zgodnie z art. 2 ust. 8, gdy w przepisach o VAT jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005";

Zgodnie z przywołanym powyżej art. 7 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

REKLAMA

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez:
- dostawcę lub na jego rzecz i na niego są wystawione dokumenty eksportowe – eksport bezpośredni,
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz i na niego są wystawione dokumenty eksportowe – eksport pośredni.

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa jako miejsce świadczenia przy dostawie towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W świetle powołanych przepisów dokonana przez podatnika w przedstawionym przykładzie sprzedaż samochodów na rzecz kontrahenta z Ukrainy stanowić będzie dostawę towarów. Miejscem świadczenia dostawy pojazdów, zgodnie z powołanym wyżej art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będzie terytorium Polski. W konsekwencji przedmiotowa sprzedaż stanowić będzie eksport towarów.

Stawka VAT przy eksporcie

Przechodząc natomiast do kwestii opodatkowania tej sprzedaży opisanej w przykładzie odnieść się należy do zapisów art 41 ustawy o VAT. Zgodnie z ogólną zasadą przy eksporcie towarów stosuje się 0% stawkę podatku VAT – jej zastosowanie uzależnione jest jednakże od spełnienia określonych warunków.

Polecamy: VAT 2011

Co istotne warunki te nieco inaczej się kształtują przy eksporcie bezpośrednim, a inaczej przy eksporcie pośrednim.

REKLAMA

Eksport bezpośredni: stawkę podatku 0 % stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Takim dokumentem będzie przede wszystkim ostemplowany dokument SAD. Jeżeli warunek ten nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres.

W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w tym terminie - mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Z przepisu ust. 8 art. 41 wynika ponadto, że możliwość wykazania dostawy jako eksportowej istnieje także wówczas, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Eksport pośredni: stosuje się stawkę podatku 0 %, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej. 

Polecamy:Nie każda dostawa towarów z zagranicy jest importem wg ustawy o VAT

Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Jeżeli warunek ten nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania kopii dokumentu przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres.

W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w tym terminie mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym upoważnia podatnika do dokonania korekty VAT należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA