REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza powiększa podstawę VAT od usługi składowania w składzie podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza powiększa podstawę VAT
Akcyza powiększa podstawę VAT

REKLAMA

REKLAMA

Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.

Z dobrodziejstwa tego mogą korzystać tylko te podmioty, które otrzymają stosowne zezwolenie od właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego.

REKLAMA

Pozostałe podmioty przy zakupie takich samych towarów w innym kraju UE muszą:

- najpierw uiścić z tego tytułu akcyzę w tamtym kraju,

- następnie zapłacić polską akcyzę w kraju

i dopiero na tej podstawie można (za pośrednictwem sprzedawcy) wnioskować kraju zakupu o zwrot tam zapłaconej akcyzy, co jest i długotrwałe i niewątpliwie uciążliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub wykonywanie działalności w charakterze zarejestrowanego odbiorcy nie jest proste, z uwagi na konieczność spełnienia wielu wymogów. Stąd coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług już działających podmiotów, które przywiozą nasz towar do Polski na podstawie swojego zezwolenia, uiszczą stosowaną akcyzę i go nam wydadzą, zaoszczędzając nam wiele czasu i kłopotów na samodzielne odzyskiwanie zagranicznej akcyzy.

Polecamy: Usługi świadczone na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich – co z VAT

Skorzystanie z takiej usługi może nastąpić na 2 sposoby:

1. uprawniony podmiot całościowo załatwia z urzędem celnym wszystkie formalności związane z przywozem towaru do kraju oraz składa w swoim imieniu deklarację podatkową podatku akcyzowego i dokonuje wpłaty podatku albo

2. podmiot ten dokonuje jedynie przywozu, a wszelkie formalności związane z wyprowadzeniem towaru ze składu podatkowego oraz zadeklarowaniem i zapłatą akcyzy spadają na nas.

W tym drugim przypadku musimy jednak najpierw uzyskać swojego naczelnika urzędu celnego tzw. zezwolenie wyprowadzenia, które uprawnia nas do „wyciągania” danych wyrobów akcyzowych z konkretnego składu podatkowego.

REKLAMA

Zarówno za pierwszą, jak i drugą formę świadczonej nam usługi przywozu i/lub opodatkowania, musimy oczywiście zapłacić podmiotowi, który mam ją świadczy. Ponieważ zezwolenie na bycie prowadzącym skład podatkowy lub wykonywanie działalności jako zarejestrowany odbiorca uzyskać może jedynie podatnik VAT, to za usługę tą otrzymamy fakturę VAT.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy do podstawy opodatkowania VAT od powyższej usługi wliczyć należy wyłącznie wynagrodzenie za te czynności, czy też również doliczyć do niej trzeba podatek akcyzowy, który faktyczny nabywca towaru zwraca prowadzącemu skład podatkowy ?

Problem ten rozwiązał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji podatkowej nr IPP3/443-1428/11-2/SM z 16 stycznia 2012 r. stwierdził, że jeżeli prowadzący skład podatkowy uiszcza akcyzę od wyprowadzanych ze swojego składu podatkowego wyrobów będących własnością innego podmiotu, a faktyczny ich właściciel oddaje mu tą akcyzę (bo stanowi to element umowy tej usługi), to niestety ten „refundowany” podatek akcyzowy musi być doliczony do podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

Polecamy: Czy można stosować stawkę 0% VAT, gdy w dokumencie celnym podano zaniżoną wartość towarów?

REKLAMA

Interpretacja ta dotyczy wyłącznie sprowadzania wyrobów akcyzowych na rzecz innych osób poprzez skład podatkowy, ale ta sama zasada wliczania „refundowanej przez klientów” akcyzy do podstawy opodatkowania VAT dotyczy przywozu dokonywanego przez zarejestrowanego odbiorcę na rzecz innych osób.

Wynika to z faktu, iż różnica pomiędzy tymi dwoma czynnościami jest taka, że zobowiązanie podatkowe w akcyzie u zarejestrowanego odbiorcy powstaje od razu po przywozie wyrobów akcyzowych, a u prowadzącego skład podatkowy dopiero przy wyprowadzeniu towarów ze składu podatkowego, w którym mogą one „poleżeć” sobie trochę czasu po ich przywozie do kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA