REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza powiększa podstawę VAT od usługi składowania w składzie podatkowym

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza powiększa podstawę VAT
Akcyza powiększa podstawę VAT

REKLAMA

REKLAMA

Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.

Z dobrodziejstwa tego mogą korzystać tylko te podmioty, które otrzymają stosowne zezwolenie od właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego.

REKLAMA

Autopromocja

Pozostałe podmioty przy zakupie takich samych towarów w innym kraju UE muszą:

- najpierw uiścić z tego tytułu akcyzę w tamtym kraju,

- następnie zapłacić polską akcyzę w kraju

i dopiero na tej podstawie można (za pośrednictwem sprzedawcy) wnioskować kraju zakupu o zwrot tam zapłaconej akcyzy, co jest i długotrwałe i niewątpliwie uciążliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub wykonywanie działalności w charakterze zarejestrowanego odbiorcy nie jest proste, z uwagi na konieczność spełnienia wielu wymogów. Stąd coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług już działających podmiotów, które przywiozą nasz towar do Polski na podstawie swojego zezwolenia, uiszczą stosowaną akcyzę i go nam wydadzą, zaoszczędzając nam wiele czasu i kłopotów na samodzielne odzyskiwanie zagranicznej akcyzy.

Polecamy: Usługi świadczone na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich – co z VAT

Skorzystanie z takiej usługi może nastąpić na 2 sposoby:

1. uprawniony podmiot całościowo załatwia z urzędem celnym wszystkie formalności związane z przywozem towaru do kraju oraz składa w swoim imieniu deklarację podatkową podatku akcyzowego i dokonuje wpłaty podatku albo

2. podmiot ten dokonuje jedynie przywozu, a wszelkie formalności związane z wyprowadzeniem towaru ze składu podatkowego oraz zadeklarowaniem i zapłatą akcyzy spadają na nas.

W tym drugim przypadku musimy jednak najpierw uzyskać swojego naczelnika urzędu celnego tzw. zezwolenie wyprowadzenia, które uprawnia nas do „wyciągania” danych wyrobów akcyzowych z konkretnego składu podatkowego.

Zarówno za pierwszą, jak i drugą formę świadczonej nam usługi przywozu i/lub opodatkowania, musimy oczywiście zapłacić podmiotowi, który mam ją świadczy. Ponieważ zezwolenie na bycie prowadzącym skład podatkowy lub wykonywanie działalności jako zarejestrowany odbiorca uzyskać może jedynie podatnik VAT, to za usługę tą otrzymamy fakturę VAT.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy do podstawy opodatkowania VAT od powyższej usługi wliczyć należy wyłącznie wynagrodzenie za te czynności, czy też również doliczyć do niej trzeba podatek akcyzowy, który faktyczny nabywca towaru zwraca prowadzącemu skład podatkowy ?

Problem ten rozwiązał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji podatkowej nr IPP3/443-1428/11-2/SM z 16 stycznia 2012 r. stwierdził, że jeżeli prowadzący skład podatkowy uiszcza akcyzę od wyprowadzanych ze swojego składu podatkowego wyrobów będących własnością innego podmiotu, a faktyczny ich właściciel oddaje mu tą akcyzę (bo stanowi to element umowy tej usługi), to niestety ten „refundowany” podatek akcyzowy musi być doliczony do podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

Polecamy: Czy można stosować stawkę 0% VAT, gdy w dokumencie celnym podano zaniżoną wartość towarów?

REKLAMA

Interpretacja ta dotyczy wyłącznie sprowadzania wyrobów akcyzowych na rzecz innych osób poprzez skład podatkowy, ale ta sama zasada wliczania „refundowanej przez klientów” akcyzy do podstawy opodatkowania VAT dotyczy przywozu dokonywanego przez zarejestrowanego odbiorcę na rzecz innych osób.

Wynika to z faktu, iż różnica pomiędzy tymi dwoma czynnościami jest taka, że zobowiązanie podatkowe w akcyzie u zarejestrowanego odbiorcy powstaje od razu po przywozie wyrobów akcyzowych, a u prowadzącego skład podatkowy dopiero przy wyprowadzeniu towarów ze składu podatkowego, w którym mogą one „poleżeć” sobie trochę czasu po ich przywozie do kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA