REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza powiększa podstawę VAT od usługi składowania w składzie podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza powiększa podstawę VAT
Akcyza powiększa podstawę VAT

REKLAMA

REKLAMA

Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.

Z dobrodziejstwa tego mogą korzystać tylko te podmioty, które otrzymają stosowne zezwolenie od właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego.

REKLAMA

REKLAMA

Pozostałe podmioty przy zakupie takich samych towarów w innym kraju UE muszą:

- najpierw uiścić z tego tytułu akcyzę w tamtym kraju,

- następnie zapłacić polską akcyzę w kraju

REKLAMA

i dopiero na tej podstawie można (za pośrednictwem sprzedawcy) wnioskować kraju zakupu o zwrot tam zapłaconej akcyzy, co jest i długotrwałe i niewątpliwie uciążliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub wykonywanie działalności w charakterze zarejestrowanego odbiorcy nie jest proste, z uwagi na konieczność spełnienia wielu wymogów. Stąd coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług już działających podmiotów, które przywiozą nasz towar do Polski na podstawie swojego zezwolenia, uiszczą stosowaną akcyzę i go nam wydadzą, zaoszczędzając nam wiele czasu i kłopotów na samodzielne odzyskiwanie zagranicznej akcyzy.

Polecamy: Usługi świadczone na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich – co z VAT

Skorzystanie z takiej usługi może nastąpić na 2 sposoby:

1. uprawniony podmiot całościowo załatwia z urzędem celnym wszystkie formalności związane z przywozem towaru do kraju oraz składa w swoim imieniu deklarację podatkową podatku akcyzowego i dokonuje wpłaty podatku albo

2. podmiot ten dokonuje jedynie przywozu, a wszelkie formalności związane z wyprowadzeniem towaru ze składu podatkowego oraz zadeklarowaniem i zapłatą akcyzy spadają na nas.

W tym drugim przypadku musimy jednak najpierw uzyskać swojego naczelnika urzędu celnego tzw. zezwolenie wyprowadzenia, które uprawnia nas do „wyciągania” danych wyrobów akcyzowych z konkretnego składu podatkowego.

Zarówno za pierwszą, jak i drugą formę świadczonej nam usługi przywozu i/lub opodatkowania, musimy oczywiście zapłacić podmiotowi, który mam ją świadczy. Ponieważ zezwolenie na bycie prowadzącym skład podatkowy lub wykonywanie działalności jako zarejestrowany odbiorca uzyskać może jedynie podatnik VAT, to za usługę tą otrzymamy fakturę VAT.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy do podstawy opodatkowania VAT od powyższej usługi wliczyć należy wyłącznie wynagrodzenie za te czynności, czy też również doliczyć do niej trzeba podatek akcyzowy, który faktyczny nabywca towaru zwraca prowadzącemu skład podatkowy ?

Problem ten rozwiązał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji podatkowej nr IPP3/443-1428/11-2/SM z 16 stycznia 2012 r. stwierdził, że jeżeli prowadzący skład podatkowy uiszcza akcyzę od wyprowadzanych ze swojego składu podatkowego wyrobów będących własnością innego podmiotu, a faktyczny ich właściciel oddaje mu tą akcyzę (bo stanowi to element umowy tej usługi), to niestety ten „refundowany” podatek akcyzowy musi być doliczony do podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

Polecamy: Czy można stosować stawkę 0% VAT, gdy w dokumencie celnym podano zaniżoną wartość towarów?

Interpretacja ta dotyczy wyłącznie sprowadzania wyrobów akcyzowych na rzecz innych osób poprzez skład podatkowy, ale ta sama zasada wliczania „refundowanej przez klientów” akcyzy do podstawy opodatkowania VAT dotyczy przywozu dokonywanego przez zarejestrowanego odbiorcę na rzecz innych osób.

Wynika to z faktu, iż różnica pomiędzy tymi dwoma czynnościami jest taka, że zobowiązanie podatkowe w akcyzie u zarejestrowanego odbiorcy powstaje od razu po przywozie wyrobów akcyzowych, a u prowadzącego skład podatkowy dopiero przy wyprowadzeniu towarów ze składu podatkowego, w którym mogą one „poleżeć” sobie trochę czasu po ich przywozie do kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA