REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza powiększa podstawę VAT od usługi składowania w składzie podatkowym

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza powiększa podstawę VAT
Akcyza powiększa podstawę VAT

REKLAMA

REKLAMA

Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.

Z dobrodziejstwa tego mogą korzystać tylko te podmioty, które otrzymają stosowne zezwolenie od właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pozostałe podmioty przy zakupie takich samych towarów w innym kraju UE muszą:

- najpierw uiścić z tego tytułu akcyzę w tamtym kraju,

- następnie zapłacić polską akcyzę w kraju

REKLAMA

i dopiero na tej podstawie można (za pośrednictwem sprzedawcy) wnioskować kraju zakupu o zwrot tam zapłaconej akcyzy, co jest i długotrwałe i niewątpliwie uciążliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub wykonywanie działalności w charakterze zarejestrowanego odbiorcy nie jest proste, z uwagi na konieczność spełnienia wielu wymogów. Stąd coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług już działających podmiotów, które przywiozą nasz towar do Polski na podstawie swojego zezwolenia, uiszczą stosowaną akcyzę i go nam wydadzą, zaoszczędzając nam wiele czasu i kłopotów na samodzielne odzyskiwanie zagranicznej akcyzy.

Polecamy: Usługi świadczone na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich – co z VAT

Skorzystanie z takiej usługi może nastąpić na 2 sposoby:

1. uprawniony podmiot całościowo załatwia z urzędem celnym wszystkie formalności związane z przywozem towaru do kraju oraz składa w swoim imieniu deklarację podatkową podatku akcyzowego i dokonuje wpłaty podatku albo

2. podmiot ten dokonuje jedynie przywozu, a wszelkie formalności związane z wyprowadzeniem towaru ze składu podatkowego oraz zadeklarowaniem i zapłatą akcyzy spadają na nas.

W tym drugim przypadku musimy jednak najpierw uzyskać swojego naczelnika urzędu celnego tzw. zezwolenie wyprowadzenia, które uprawnia nas do „wyciągania” danych wyrobów akcyzowych z konkretnego składu podatkowego.

Zarówno za pierwszą, jak i drugą formę świadczonej nam usługi przywozu i/lub opodatkowania, musimy oczywiście zapłacić podmiotowi, który mam ją świadczy. Ponieważ zezwolenie na bycie prowadzącym skład podatkowy lub wykonywanie działalności jako zarejestrowany odbiorca uzyskać może jedynie podatnik VAT, to za usługę tą otrzymamy fakturę VAT.

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy do podstawy opodatkowania VAT od powyższej usługi wliczyć należy wyłącznie wynagrodzenie za te czynności, czy też również doliczyć do niej trzeba podatek akcyzowy, który faktyczny nabywca towaru zwraca prowadzącemu skład podatkowy ?

Problem ten rozwiązał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji podatkowej nr IPP3/443-1428/11-2/SM z 16 stycznia 2012 r. stwierdził, że jeżeli prowadzący skład podatkowy uiszcza akcyzę od wyprowadzanych ze swojego składu podatkowego wyrobów będących własnością innego podmiotu, a faktyczny ich właściciel oddaje mu tą akcyzę (bo stanowi to element umowy tej usługi), to niestety ten „refundowany” podatek akcyzowy musi być doliczony do podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

Polecamy: Czy można stosować stawkę 0% VAT, gdy w dokumencie celnym podano zaniżoną wartość towarów?

Interpretacja ta dotyczy wyłącznie sprowadzania wyrobów akcyzowych na rzecz innych osób poprzez skład podatkowy, ale ta sama zasada wliczania „refundowanej przez klientów” akcyzy do podstawy opodatkowania VAT dotyczy przywozu dokonywanego przez zarejestrowanego odbiorcę na rzecz innych osób.

Wynika to z faktu, iż różnica pomiędzy tymi dwoma czynnościami jest taka, że zobowiązanie podatkowe w akcyzie u zarejestrowanego odbiorcy powstaje od razu po przywozie wyrobów akcyzowych, a u prowadzącego skład podatkowy dopiero przy wyprowadzeniu towarów ze składu podatkowego, w którym mogą one „poleżeć” sobie trochę czasu po ich przywozie do kraju.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA