REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS
VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS

REKLAMA

REKLAMA

VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS. 20 maja 2021 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT wdrażającą unijny pakiet VAT e-commerce, przynoszący spore zmiany dla podatników z sektora handlu internetowego. Nowe zasady opodatkowania VAT-em handlu internetowego mają obowiązywać w całej UE już od 1 lipca br.

VAT-OSS - czym będzie?

Jednym z głównych rozwiązań jakie przewiduje pakiet VAT dla sektora e-commerce jest rozszerzenie oraz modyfikacja, znanej już dla części podatników, procedury szczególnej dla usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług świadczonych drogą elektroniczną - “usługi TBE” (funkcjonującej dotychczas jako mały punkt kompleksowej obsługi, tzw. Mini One Stop Shop, “MOSS”).
Docelowo, od 1 lipca 2021 r. dotychczasowy system VAT-MOSS zostanie rozszerzony na inne usługi B2C, wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, a także na niektóre krajowe dostawy towarów i stanie się One Stop Shop “OSS”. Ponadto dodany zostanie “moduł” dla nowej procedury importu (Import One Stop Shop).

Tym samym VAT-OSS będzie składał się z 3 schematów/modułów:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. Schematu nieunijnego, tzw. non-union scheme - dotyczącego usług B2C, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, świadczonych przez podmioty spoza UE;
  2. Schematu unijnego, tzw. union scheme - obejmującego wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (“WSTO”), wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług oraz niektóre krajowe dostawy towarów - w relacjach B2C;
  3. Schematu importowego, tzw. Import One Stop Shop (“IOSS”) będącego nowym schematem zgłaszania i płatności VAT od sprzedaży (B2C) na odległość towarów o niskiej wartości (do 150 EUR) importowanych z krajów trzecich lub terytoriów trzecich.

Warto mieć na uwadze, że stosowanie ww. schematów ma charakter fakultatywny, alternatywą jest standardowa rejestracja na VAT w państwach członkowskich konsumpcji.

Schemat nieunijny

Schemat ten odnosił się będzie wyłącznie do podmiotów spoza UE i obejmie usługi TBE oraz inne usługi świadczone na rzecz konsumentów, dla których miejscem świadczenia będzie terytorium państwa członkowskiego konsumpcji. Mowa tu o usługach, do których nie ma zastosowania ogólna zasada określona w art. 28c ustawy o VAT (zgodnie, z którą miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada, co do zasady, siedzibę działalności gospodarczej).

Przykładowe rodzaje usług B2C, które będzie można rozliczać w ramach procedury poza unijnej, to:

REKLAMA

  • usługi noclegowe,
  • usługi wstępu na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe,
  • usługi transportowe,
  • usługi związane z nieruchomościami,
  • wynajem środków transportu.

Schemat unijny / OSS

Schemat unijny odnosił się będzie do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Podmiotów mających siedzibę na terytorium UE, w celu rozliczenia VAT:
  • z tytułu świadczonych przez nich usług na rzecz konsumentów mieszkających w innych państwach UE,
  • z tytułu dokonywanej WSTO.
  1. Podmiotów nieunijnych z tytułu dokonywanej WSTO.
  2. Podmiotów pośredniczących, jeżeli zostały uznane za dostawcę towarów (m.in. platform elektronicznych, mających siedzibę w UE lub poza UE), z tytułu:
  • dokonywania WSTO,
  • dokonywania krajowych dostaw towarów (przykładowo, sytuacja, w której towary zamawiane będą przez platformę od dostawcy mającego siedzibę poza UE, gdy towary wysyłane zostaną z kraju konsumenta (tzn. gdy były już wcześniej zaimportowane).

Podmioty te przed skorzystaniem z procedury unijnej i zapłatą VAT w jednym państwie członkowskim identyfikacji, zobowiązane będą do rejestracji i uzyskania numeru VAT niezbędnego do skorzystania z VAT-OSS. Istotne jest przy tym, że podobnie jak w schemacie nieunijnym, również tutaj, wybór deklarowania i płacenia VAT w ramach OSS obejmuje konsekwentnie wszystkie usługi lub dostawy będące przedmiotem tej procedury (nie jest możliwe wybiórcze stosowanie VAT-OSS).

Schemat importowy / IOSS (Import One Stop Shop)

Importowy OSS jest procedurą szczególną, która umożliwia rozliczenie VAT należnego państwu członkowskiemu konsumpcji z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych (“SOTI”), za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. Dla samego rozpoznania SOTI istotne jest miejsce, w którym znajdują się towary w momencie ich sprzedaży (dostawy), gdyż muszą znajdować się poza terytorium UE, skąd są następnie wysyłane lub transportowane do konsumenta na terytorium UE.

W założeniach, zastosowanie IOSS sprawi, że import towarów w przesyłkach o niskiej wartości (w przesyłkach do 150 euro) do UE będzie zwolniony z VAT importowego, gdyż VAT zostanie zapłacony w momencie sprzedaży do konsumenta.

Schemat importowy odnosił się będzie do:

  1. Podmiotów mających siedzibę na terytorium UE, w celu rozliczenia VAT z tytułu dokonywanej SOTI.
  2. Podmiotów nieunijnych z tytułu dokonywanej SOTI, przy czym podmioty te mogą korzystać ze schematu importowego:
  • bezpośrednio - jeżeli kraj trzeci, w którym mają siedzibę zawarł z UE porozumienie w sprawie wzajemnej pomocy w odniesieniu do podatku VAT,
  • pośrednio - wyznaczając pośrednika mającego siedzibę w UE.
  1. Podmiotów pośredniczących (m.in. platform elektronicznych) w SOTI, które zostały uznane za dostawcę, bez względu na kraj siedziby. Jeżeli platforma nie ma siedziby w Państwie UE, wówczas będzie zobowiązana do wyznaczenia pośrednika (wyjątek odnosi się do państw, z którymi UE podpisała porozumienie o wzajemnej pomocy w zakresie VAT).

W odniesieniu do poruszonej powyżej kwestii ustanowienia pośrednika należy wskazać, że podatnik z państwa członkowskiego UE może ustanowić pośrednika. Zgodnie z projektowanymi przepisami polskiej ustawy o VAT, w Polsce pośrednik będzie musiał spełnić wymogi przewidziane dla przedstawiciela podatkowego. 

Jeżeli podmiot zdecydował się na rozliczanie VAT przez IOSS to obowiązek jego stosowania rozciąga się na wszystkie SOTI. Podatnik zainteresowany rozliczeniem VAT w IOSS będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, nadany mu zostanie numer identyfikacyjny VAT na potrzeby korzystania z procedury importu. 

Podstawa prawna: 

  1. Dyrektywa Rady UE nr 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r.,
  2. Dyrektywa Rady UE nr 2019/1995 z 21 listopada 2019 r.,
  3. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - (druk sejmowy 1114), dotyczący dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej dotyczących tzw. Pakietu VAT e-commerce; uszczelnienia VAT i pokonania barier w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami,
  4. Noty wyjaśniające dot. zasad opodatkowania VAT handlu elektronicznego.

Iwona Jaskułowska, Manager
Mateusz Ziaja, Manager
Patryk Kulak, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA