REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie skutki w VAT wywołuje umowa nieważna wg prawa cywilnego

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Czy wywołuje skutki w podatku od towarów i usług fakt, że klient przy zawarciu umowy posłużył się sfałszowanym dokumentem, przez co czynność ta jest nieważna na gruncie prawa cywilnego? Czy w konsekwencji tego do czynności takich nie stosuje się przepisów ustawy o VAT?

W prowadzonej działalności gospodarczej występują sytuacje, na które przedsiębiorca nie ma wpływu, a które wywołują negatywne skutki podatkowe. Warto przyjrzeć się przypadkom, w których podatnicy świadczący usługi bądź dostarczający towar, zgodnie z umową nie otrzymują płatności w chwili jej zawarcia, bo jest ona odroczona w czasie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ma to miejsce np. przy usługach telekomunikacyjnych, bądź w sytuacji, gdy płatność rozłożona jest na raty. Jeżeli nabywca takiej usługi lub towaru przy zawarciu umowy posłuży się sfałszowanym dokumentem tożsamości w celu wprowadzenia w błąd sprzedawcy, czynność taka na gruncie prawa cywilnego jest bezskuteczna co jest równoznaczne z jej nieważnością.

W konsekwencji mamy więc sytuację, w której nieuczciwy kontrahent wchodzi w posiadanie towaru i może nim rozporządzać, bądź uzyskał usługę, za które to świadczenia nie zapłacił - na gruncie prawa cywilnego umowa jest nieważna.

Podatnik świadczy usługi telekomunikacyjne. W ramach tej działalności nabywa telefony, które następnie odsprzedaje po cenie niższej niż cena nabycia. Z nabywcą telefonu podpisuje umowę, zgodnie z którą w określonym okresie będą świadczone usługi telekomunikacyjne. Nabywca telefonu posługuje się fikcyjnym dokumentem tożsamości, podając się za inną osobę, dzięki czemu uzyskuje telefon oraz korzysta z usług, za które nie płaci.

REKLAMA

W przedstawionym przykładzie mamy do czynienia z umową nieważną na gruncie prawa cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Czy oznacza to, że w przedstawionej sytuacji nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług?

Zarówno krajowe sądy administracyjne, jak i Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w wydawanych orzeczeniach stoją na stanowisku, że do takich sytuacji nie stosuje się wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT.

Jak się bowiem uzasadnia, przepis ten odnosi się do wyłączenia z opodatkowania czynności bezskutecznych na gruncie prawa, odnosząc się do istoty samej czynności. Przepis ten nie ma natomiast zastosowania, gdy bezskuteczność umowy wynika z okoliczności towarzyszących zawarciu konkretnej umowy.

Polecamy serwis: Podatki osobiste

W wyroku z dnia 22 kwietnia 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 2010/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził „ [...] przepis ten mówi o "czynnościach, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy" co oznacza, że przedmiotowa norma dotyczy tego typu sytuacji gdzie określona czynność (działanie, zobowiązanie do działania lub zaniechania) in abstracto nie będzie mogła w żadnych okolicznościach faktycznych stać się przedmiotem prawnie skutecznej umowy.”

W konsekwencji następuje oderwanie skutków podatkowych od oceny skuteczności umowy opartej na przepisach prawa cywilnego. Znaczenia nabiera ekonomiczny aspekt czynności. Jeśli więc podatnik świadczy usługi, które co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a w jednostkowych przypadkach nie otrzymują z tego tytułu wynagrodzenia (klient posłużył się sfałszowanym dokumentem tożsamości) we wszystkich przypadkach zastosowanie maja przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawodawca nie uzależnił bowiem opodatkowania czynności od uzyskania zapłaty za świadczone usługi czy dostarczony towar. Podstawą opodatkowania jest obrót, jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku, a nie kwota uzyskanego wynagrodzenia.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż w każdym przypadku, gdy zawarta umowa będzie nieważna na gruncie prawa cywilnego należy dokonać oceny czy skutek taki jest wynikiem samej umowy i uniemożliwia faktyczne rozporządzanie rzeczą czy też jest to skutkiem wad samej czynności np. wymaganej prawem formy. Istotne jest więc czy nabywca uzyskał możliwość rozporządzania towarem jak właściciel.

Zobacz także: Jakie skutki w VAT wywoła likwidacja spółki cywilnej

W jakich sytuacjach będzie miał zastosowanie przepis art. 6 pkt 2 ustawy o VAT?

Pomocne w tym zakresie jest orzecznictwo ETS. ETS stoi na stanowisku, że opodatkowaniem należy objąć, oprócz czynności zgodnych z prawem, również te czynności zabronione, które co prawda są niezgodne z prawem, ale mogły być dokonane jako legalne.

Tym samym sprzedaż podrobionych kosmetyków podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast handel narkotykami już nie. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wywiódł takie stanowisko z zasady neutralności podatku VAT oraz konieczności eliminowania zakłóceń konkurencji.

W ocenie Trybunału przy opodatkowaniu nie należy dokonywać rozróżnienia na czynności legalne i nielegalne, poza tymi wyjątkami, gdy przedmiotem obrotu są takie towary, które w ogóle nie mogą być wprowadzone na rynek do obrotu publicznego.

Wracając do przedstawionego na wstępie przykładu sprzedaży usług telekomunikacyjnych stwierdzić należy, że są one przedmiotem legalnego obrotu. Fakt, że konkretna umowa uznana może być na gruncie prawa cywilnego za nieważną (bezskuteczną), jednak na jej podstawie podatnik zobowiązał się do świadczenia usług na rzecz osoby wskazanej w umowie i usługi te faktycznie świadczy. W konsekwencji takie świadczenie usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu VAT.


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA