REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy trzeba płacić VAT przy sprzedaży działek

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna dokonująca podziału, a następnie sprzedaży działek będących jej własnością co do zasady nie podlega opodatkowaniu VAT. Zasada ta nie ma zastosowania w sytuacji, gdy wejście w posiadanie gruntu nastąpiło z zamiarem handlowym.

Od 1 maja 2004r. opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa gruntów.
Ministerstwo Finansów dokonując interpretacji przepisów (art. 5 ust.1 pkt 1, art.2 pkt 6 oraz art.15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT) - do 2007r. stało na stanowisku, że wystarczy dokonać podziału gruntu na kilka działek z założeniem dalszej odsprzedaży, by osobie takiej przypisano zamiar dokonywania czynności dostawy gruntu w sposób częstotliwy, w konsekwencji by uznać ją za podatnika podatku od towarów i usług. Nie miało przy tym znaczenia, czy osoba dokonująca podziału i sprzedaży gruntu nabyła go w drodze darowizny, zakupiła na potrzeby własne w celu powiększenia majątku osobistego lub wspólnego. Zdaniem MF osoba taka stawała się podatnikiem obowiązanym do zarejestrowania i odprowadzenia podatku już od sprzedaży pierwszej z działek.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy z takim stanowiskiem się nie zgadzali występując na drodze sądowej o uznanie, że nie może być podatnikiem VAT - osoba, która sprzedaje działki znajdujące się w jej majątku osobistym.

Orzecznictwo w tej kwestii było różne.

Dopiero wyrok NSA z dnia 29.10.2007r. (I FPSK 3/07), który zapadł w rozszerzonym składzie siedmiu sędziów, wskazał jak należy interpretować sporną kwestię.

NSA stwierdził, że warunkiem koniecznym do uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika VAT jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec. Zdaniem NSA okoliczność, że czynność została wykonana z zamiarem częstotliwości nie może przesądzać o jej opodatkowaniu. W sytuacji, gdy grunty nabywane są na cele własne, a nie z przeznaczeniem do działalności handlowej ich sprzedaż zarówno w całości jak i w częściach, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową skutkującą uznaniem podmiotu za podatnika VAT.
NSA podkreślił przy tym, że aby przesądzić o opodatkowaniu danej czynności należy każdorazowo ustalić w odniesieniu do konkretnej czynności, że podmiot działał w charakterze podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo, że od wydania powyższego orzeczenia minęły prawie trzy lata, podatnicy w dalszym ciągu toczą spory z fiskusem.

Warto zatem na konkretnych przykładach, kierując się wykładnią NSA, wskazać kiedy podmiot występuje w charakterze podatnika, a kiedy nie.

Zobacz także: Jak rozliczyć VAT przy wynajmie powierzchni reklamowej

Rozważmy omawiany problem w sytuacjach o podobnym stanie faktycznym:

1a
Osoba fizyczna zakupiła w 2000r. na własne potrzeby działkę o powierzchni 1ha przeznaczoną w planie zagospodarowania przestrzennego do użytkowania rolniczego. W 2006r. działka została przekwalifikowana na budowlaną i podzielona na 10 działek. W kolejnym roku wszystkie działki zostały sprzedane z dużym zyskiem.

W przedstawionej sytuacji podmiot nie występuje w charakterze podatnika VAT albowiem działka została zakupiona w celach prywatnych (taki był zamiar w momencie zakupu)- nie był to cel handlowy.

1b
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami zakupiła w 2000r. działkę o powierzchni 1ha przeznaczoną w planie zagospodarowania przestrzennego do użytkowania rolniczego. Zakup został zrealizowany z zamiarem dalszej odsprzedaży w przyszłości. W 2006r. działka została przekwalifikowana na budowlaną i podzielona na 10 działek. W kolejnym roku wszystkie działki zostały sprzedane z dużym zyskiem.

W przedstawionej sytuacji podmiot występuje w charakterze podatnika VAT albowiem działka została zakupiona w celu handlowym (taki był zamiar w momencie zakupu) - nie był to cel prywatny.

Podobna sytuacja występuje w następującym stanie faktycznym:

REKLAMA

2a
W skład gospodarstwa rolnego wchodzą dwie działki (10 i 2 ha). Na jednej jest prowadzona działalność rolnicza i agroturystyka (jako dochód dodatkowy). Druga stanowiąca nieużytki rolne została przekwalifikowana na budowlaną i podzielona na 10 działek, które sprzedano w kolejnym roku.

W przedstawionej sytuacji podmiot nie występuje w charakterze podatnika VAT albowiem dokonano sprzedaży gruntu z majątku osobistego nie związanego z prowadzoną działalnością rolniczą.

2b
W skład gospodarstwa rolnego wchodzą dwie działki (10 i 2 ha). Obie są wykorzystywane do celów rolniczych. Rolnik postanawia przekwalifikować mniejszą z działek na budowlaną i sprzedać (w celu uzyskania funduszy na prowadzenie hodowli koni). Działka zostaje podzielona na 10 i sprzedana w kolejnym roku.

W przedstawionej sytuacji podmiot występuje w charakterze podatnika VAT albowiem dokonano sprzedaży gruntu związanego z prowadzoną działalnością rolniczą.

Jak wskazują wyżej przytoczone przykłady nawet w zbliżonych stanach faktycznych mogą wystąpić odmienne konsekwencje w zakresie opodatkowania podatkiem VAT poszczególnych czynności.

Ważne zatem jest by w konkretnym stanie faktycznym na kanwie art.5 ust.1 pkt 1, art.2 pkt 6 oraz art.15 ust. 1, 2 ustawy o podatku VAT, a także wyroku NSA z 29.10.2007r., realnie ocenić czy w odniesieniu do danej czynności podmiot występował w charakterze podatnika.

Polecamy serwis: PIT

Warto też dodać, że kierunek wskazany przez NSA w wyroku z dnia 29.10.2007r. został utrwalony w orzeczeniach innych Sądów, które przyjęły przychylną dla podatników interpretację przepisów (I FSK 1043 z 27.10.2009r., I SA/Wr 1353/09 z 16.12.2009r., I FSK 1208/08 z 06.01.2010r., I FSK45/09 z 25.02.2010r.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA