Jaką stawkę VAT zastosować dla sprzedaży czasopism z gadżetem
REKLAMA
REKLAMA
Wydawca musi wówczas oddzielnie naliczyć VAT od gazety i od gadżetu. Nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem nie podlega VAT.
REKLAMA
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane zostało Wyrokiem Sądu Administracyjgo:
Nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem nie podlega VAT. Spółce, która nabyła towary, a następnie przekazała je nieodpłatnie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą przysługuje także prawo do odliczenia VAT od tych towarów. Nabycie towarów związane jest z działalnością opodatkowaną spółki a nie tylko nieodpłatnym przekazaniem (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie mz dnia 14 września 2009 r. – sygn. III SA/Wa 673/2009).
Zatem dołączając do części nakładu gazety płytę DVD lub inny gadżet i sprzedając ją po wyższej cenie, nie można stosować 7- proc. stawki VAT i powoływać się na art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W takiej sytuacji nie można mówić o sprzedaży łącznej i trzeba stosować dwie stawki VAT.
Przeczytaj również: Czy firma może odzyskać zagraniczny VAT
Skoro klient płaci więcej za gazetę z płytą, to nie można mówić o dostawie bez wynagrodzenia. Poza tym art. 7 ust. 2 odnosi się do przekazania niezwiązanego z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jak zostało to zauważone we wcześniejszym orzeczeniu Sądu Administracyjnego, przy sprzedaży czasopisma z gadżetem mamy do czynienia z dostawą dwóch towarów. Nie ma integralnego związku między gadżetem i czasopismem, a także nie jest to towar o charakterze pomocniczym.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 lipca 2009 r. III SA/Wa 2771/2008
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat