REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odlicza VAT podatnik ponoszący straty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jak odlicza VAT podatnik ponoszący straty?
Jak odlicza VAT podatnik ponoszący straty?

REKLAMA

REKLAMA

W założeniu, prowadzenie działalności gospodarczej jest ukierunkowane na osiągnięcie jak najwyższego zysku. Sposobów osiągnięcia tego celu jest bardzo wiele. Czasami zdarzyć się może, iż przedsiębiorcy, w dłuższej perspektywie czasowej, opłaci się dokonać sprzedaży w takim systemie rabatowym, że działalność nie tylko, że nie przynosi zysków, ale wręcz straty.

Jeśli więc podatnik podejmie strategię, iż przez jakiś czas dokonywać będzie sprzedaży towarów poniżej ceny ich nabycia, skutek w podatku VAT będzie taki, że kwota podatku naliczonego będzie przewyższać kwotę podatku należnego.

REKLAMA

Czy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczają taką sytuację i podatnik będzie zachowywał prawo do obniżenia podatku należnego?

REKLAMA

Podatnik dokonuje hurtowego zakupu towaru, który następnie odsprzedaje. By zdobyć klientów wprowadza system rabatowy, w efekcie którego towar będący przedmiotem sprzedaży zbywany jest po cenie niższej niż cena hurtowego zakupu. Strategia ta zaplanowana jest w pewnej perspektywie czasowej. Skutkiem powyższego podatek naliczony wykazywany w składanych deklaracjach znacznie przewyższa podatek należny. Czy w takiej sytuacji podatnik posiada prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT?

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowi jedną z fundamentalnych zasad w podatku od towarów i usług. Regulację w tym zakresie zawarto w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z jego brzmieniem: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika między innymi z tytułu nabycia towarów i usług.

Dokonanie odliczenia podatku naliczonego może nastąpić przy spełnieniu określonych warunków. W pierwszej kolejności należy wskazać, iż z prawa tego może skorzystać podatnik, który jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

REKLAMA

Przesłankę tą jednoznacznie określa zapis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Drugi z podstawowych warunków dopuszczających prawo odliczenia podatku naliczonego jest występowanie związku pomiędzy dokonanymi zakupami, a czynnościami opodatkowanymi. Co ważne związek ten nie musi być bezpośredni, ważne jednak jest to by podatnik wykazał bezsporny związek zakupów z prowadzoną działalnością.

Przedstawione warunki nie są jedynymi, wspomnieć bowiem należy o obowiązku złożenia deklaracji VAT-7, oraz fakcie, iż samo odliczenie powinno nastąpić w określonych przepisami terminach.

Wracając do przedstawionego w przykładzie zdarzenia zauważyć należy, iż nie budzi wątpliwości fakt związku dokonanych zakupów (hurtowych) z czynnościami opodatkowanymi (dalsza odsprzedaż).

Jednocześnie biorąc pod uwagę treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż nie ma znaczenia, że ich sprzedaż nastąpi po cenie niższej niż cena zakupu.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują bowiem takich regulacji, które uzależniałyby prawo do odliczenia od osiągniętego zysku. Tym samym, nawet w sytuacji, gdy wystąpi strata – nie będzie stanowiło to podstawy pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Konsekwencją opisanej sytuacji może być wystąpienie w danym okresie rozliczeniowym wyższej kwoty VAT naliczonego od kwoty VAT należnego. W takim wypadku podatnik ma prawo do:

- obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe lub

- zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyboru sposobu “potraktowania” nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonuje podatnik w składanej deklaracji podatkowej VAT-7.

Wspomnieć jedynie przy tym należy, że w przypadku zadeklarowania prawa zwrotu różnicy na rachunek bankowy - zwrot co do zasady powinien nastąpić w terminie 60 dni. Naczelnik urzędu skarbowego może wydłużyć ten termin, gdy uzna, że zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania.

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA