REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odlicza VAT podatnik ponoszący straty?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jak odlicza VAT podatnik ponoszący straty?
Jak odlicza VAT podatnik ponoszący straty?

REKLAMA

REKLAMA

W założeniu, prowadzenie działalności gospodarczej jest ukierunkowane na osiągnięcie jak najwyższego zysku. Sposobów osiągnięcia tego celu jest bardzo wiele. Czasami zdarzyć się może, iż przedsiębiorcy, w dłuższej perspektywie czasowej, opłaci się dokonać sprzedaży w takim systemie rabatowym, że działalność nie tylko, że nie przynosi zysków, ale wręcz straty.

Jeśli więc podatnik podejmie strategię, iż przez jakiś czas dokonywać będzie sprzedaży towarów poniżej ceny ich nabycia, skutek w podatku VAT będzie taki, że kwota podatku naliczonego będzie przewyższać kwotę podatku należnego.

REKLAMA

REKLAMA

Czy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczają taką sytuację i podatnik będzie zachowywał prawo do obniżenia podatku należnego?

Podatnik dokonuje hurtowego zakupu towaru, który następnie odsprzedaje. By zdobyć klientów wprowadza system rabatowy, w efekcie którego towar będący przedmiotem sprzedaży zbywany jest po cenie niższej niż cena hurtowego zakupu. Strategia ta zaplanowana jest w pewnej perspektywie czasowej. Skutkiem powyższego podatek naliczony wykazywany w składanych deklaracjach znacznie przewyższa podatek należny. Czy w takiej sytuacji podatnik posiada prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT?

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowi jedną z fundamentalnych zasad w podatku od towarów i usług. Regulację w tym zakresie zawarto w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Zgodnie z jego brzmieniem: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika między innymi z tytułu nabycia towarów i usług.

Dokonanie odliczenia podatku naliczonego może nastąpić przy spełnieniu określonych warunków. W pierwszej kolejności należy wskazać, iż z prawa tego może skorzystać podatnik, który jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przesłankę tą jednoznacznie określa zapis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Drugi z podstawowych warunków dopuszczających prawo odliczenia podatku naliczonego jest występowanie związku pomiędzy dokonanymi zakupami, a czynnościami opodatkowanymi. Co ważne związek ten nie musi być bezpośredni, ważne jednak jest to by podatnik wykazał bezsporny związek zakupów z prowadzoną działalnością.

Przedstawione warunki nie są jedynymi, wspomnieć bowiem należy o obowiązku złożenia deklaracji VAT-7, oraz fakcie, iż samo odliczenie powinno nastąpić w określonych przepisami terminach.

Wracając do przedstawionego w przykładzie zdarzenia zauważyć należy, iż nie budzi wątpliwości fakt związku dokonanych zakupów (hurtowych) z czynnościami opodatkowanymi (dalsza odsprzedaż).

Jednocześnie biorąc pod uwagę treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż nie ma znaczenia, że ich sprzedaż nastąpi po cenie niższej niż cena zakupu.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują bowiem takich regulacji, które uzależniałyby prawo do odliczenia od osiągniętego zysku. Tym samym, nawet w sytuacji, gdy wystąpi strata – nie będzie stanowiło to podstawy pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Konsekwencją opisanej sytuacji może być wystąpienie w danym okresie rozliczeniowym wyższej kwoty VAT naliczonego od kwoty VAT należnego. W takim wypadku podatnik ma prawo do:

- obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe lub

- zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyboru sposobu “potraktowania” nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonuje podatnik w składanej deklaracji podatkowej VAT-7.

Wspomnieć jedynie przy tym należy, że w przypadku zadeklarowania prawa zwrotu różnicy na rachunek bankowy - zwrot co do zasady powinien nastąpić w terminie 60 dni. Naczelnik urzędu skarbowego może wydłużyć ten termin, gdy uzna, że zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania.

Polecamy: VAT 2011

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA