REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?
Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre jednostki budżetowe (np. szkoła, urząd, ośrodek pomocy społecznej) w wyniku niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych nie odprowadzały od początku 2011 roku podatku VAT od sprzedaży, mimo istnienia takiego obowiązku. Takie jednostki stanęły przed koniecznością korekty faktur i zeznania podatkowego. Jak to zrobić?

Stan faktyczny

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa rozlicza swoje dochody i wydatki z budżetem państwa. Nie od wszystkich świadczonych przez siebie usług odprowadzała podatek VAT.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535) te usługi, które nie były wykonywane po to, żeby regularnie otrzymywać zysk - a jeśli zysk wystąpił to był przeznaczany przede wszystkim na poprawę jakości, dalsze realizowanie tych usług - nie podlegały do końca 2010 roku opodatkowaniu VAT (np. niektóre usługi związek z kulturą).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1.01.2011 roku załącznik ten nie obowiązuje, jego przepisy zostały uchylone. Niemniej jednak, zanim to się stało jednostka budżetowa niesłusznie mogła uznać, że jej usługi spełniają kryteria przedstawione w załączniku i rozliczać tylko podatek należny od sprzedaży, odprowadzając kwotę podatku do właściwego Urzędu Skarbowego.

Od momentu uznania swojego błędu, jednostka prawidłowo rozliczała faktury, uwzględniając podatek należny od sprzedaży i naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą objętą podatkiem.

Jak powinna wyglądać korekta faktur VAT?

Jednostka budżetowa powinna poprawić błędne rozliczenia, na których była określona nieprawidłowa stawka VAT poprzez wystawienie faktur korygujących. Są one wystawiane w wypadku:

- podwyższenia ceny po wystawieniu faktury

- stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku

- stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Błąd, będący podstawą dokonania korekty, może być stwierdzony także za pomocą dokumentów innych w niż faktura bądź paragon fiskalny.

Fakturę korygującą wystawia tylko sprzedawca. Oznacza ją umieszczając wyraz „KOREKTA” albo „FAKTURA KORYGUJĄCA”. Oprócz oznaczenia powinna zawierać takie elementy jak:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich

  adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty

sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym

podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem

podania daty wystawienia faktury;

  1. kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Wyżej wskazane informacje wynikają z § 13 i 14 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Korekta deklaracji VAT

Skoro niepoprawnie wystawione faktury zostały skorygowane to i deklaracja podatkowa podlega zmianie. Opierała się bowiem na złych danych pochodzących z wcześniejszych faktur. Błędy w deklaracji dotyczą zazwyczaj określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku.

Korekta polega na powtórnym, prawidłowym wypełnieniu deklaracji. Będzie ona bazować na zmienionych danych z poprawionych faktur. Należy również wyjaśnić powód ponownego złożenia deklaracji, dlatego dołącza się do niej uzasadnienie sporządzone na piśmie.

Prawo do złożenia korekty deklaracji podatkowej wynika z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Doznaje ono pewnych ograniczeń czasowych, ponieważ nie można z niego skorzystać w okresie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Po ich zakończeniu przeszkoda ta przestaje istnieć.

Ponadto prawo do korekty deklaracji podatkowej istnieje wtedy, kiedy istniej obowiązek zapłaty podatku. Jeśli uległ on przedawnieniu- a stanie się tak wraz z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku- złożenie poprawionej deklaracji nie będzie możliwe.

Po upływie okresu przedawnienia podatnik nie ma już obowiązku zapłaty podatku a organ podatkowy nie ma możliwości domaganie się tego. Gdy od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin do zapłacenia podatku, minie pięć lat, obowiązek jego uiszczenia wygasa. Wraz z nim wygasa prawo do złożenia poprawionej deklaracji.

Na pięcioletni termin mają wpływ zawieszenie i przerwanie biegu przedawnienia. Zawieszenie wiąże się z sytuacjami, które obiektywnie uniemożliwiają podejmowanie działań skłaniających do zapłaty podatku. Zdarzenia takie wymienione są w art. art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa.

Jednostka budżetowa będzie miała obowiązek skorygowania sprzedaży za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jednostka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych  (z pewnymi wyjątkami)- art. 86 ustawy dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U.04.54.535.

Korekta podatku naliczonego

Jednostka budżetowa otrzymywała od Urzędu Skarbowego w każdym miesiącu zwrot różnicy w podatku. Jeśli bowiem kwota podatku naliczanego przy zakupach jest większa od kwoty podatku należnego od sprzedaży Urząd Skarbowy zwraca podatnikowi tę różnicę.

Podatek wskazany na fakturach własnych, wystawionych przez jednostkę budżetową jest podatkiem należnym, podatek określony na fakturach otrzymanych od kontrahentów, dostawców to podatek naliczony.

W związku z korektą faktur może nasunąć się wątpliwość czy jednostka będzie mogła skorygować także wysokość podatku naliczonego.

Podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymywał fakturę. Jeśli tego nie zrobi w tym czasie prawo daje mu kolejną szansę, ponieważ może dokonać obniżenia podatku za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Także jeśli i ten termin nie zostanie wykorzystany to podatnik ma możliwość  obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ustawy o VAT).

Z przepisów Ordynacji wynika, że jednostka budżetowa w przedstawionej sytuacji

może skorygować podatek naliczony za okres w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tekst powstał na podstawie interpretacji indywidualnej z dnia 03.06.2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP2/443-443/11-2/AK).

Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA