REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

Katarzyna Broniszewska
Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?
Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre jednostki budżetowe (np. szkoła, urząd, ośrodek pomocy społecznej) w wyniku niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych nie odprowadzały od początku 2011 roku podatku VAT od sprzedaży, mimo istnienia takiego obowiązku. Takie jednostki stanęły przed koniecznością korekty faktur i zeznania podatkowego. Jak to zrobić?

Stan faktyczny

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednostka budżetowa rozlicza swoje dochody i wydatki z budżetem państwa. Nie od wszystkich świadczonych przez siebie usług odprowadzała podatek VAT.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535) te usługi, które nie były wykonywane po to, żeby regularnie otrzymywać zysk - a jeśli zysk wystąpił to był przeznaczany przede wszystkim na poprawę jakości, dalsze realizowanie tych usług - nie podlegały do końca 2010 roku opodatkowaniu VAT (np. niektóre usługi związek z kulturą).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1.01.2011 roku załącznik ten nie obowiązuje, jego przepisy zostały uchylone. Niemniej jednak, zanim to się stało jednostka budżetowa niesłusznie mogła uznać, że jej usługi spełniają kryteria przedstawione w załączniku i rozliczać tylko podatek należny od sprzedaży, odprowadzając kwotę podatku do właściwego Urzędu Skarbowego.

Od momentu uznania swojego błędu, jednostka prawidłowo rozliczała faktury, uwzględniając podatek należny od sprzedaży i naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą objętą podatkiem.

Jak powinna wyglądać korekta faktur VAT?

Jednostka budżetowa powinna poprawić błędne rozliczenia, na których była określona nieprawidłowa stawka VAT poprzez wystawienie faktur korygujących. Są one wystawiane w wypadku:

- podwyższenia ceny po wystawieniu faktury

- stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku

- stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Błąd, będący podstawą dokonania korekty, może być stwierdzony także za pomocą dokumentów innych w niż faktura bądź paragon fiskalny.

Fakturę korygującą wystawia tylko sprzedawca. Oznacza ją umieszczając wyraz „KOREKTA” albo „FAKTURA KORYGUJĄCA”. Oprócz oznaczenia powinna zawierać takie elementy jak:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich

  adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty

sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym

podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem

podania daty wystawienia faktury;

  1. kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Wyżej wskazane informacje wynikają z § 13 i 14 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Korekta deklaracji VAT

Skoro niepoprawnie wystawione faktury zostały skorygowane to i deklaracja podatkowa podlega zmianie. Opierała się bowiem na złych danych pochodzących z wcześniejszych faktur. Błędy w deklaracji dotyczą zazwyczaj określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku.

Korekta polega na powtórnym, prawidłowym wypełnieniu deklaracji. Będzie ona bazować na zmienionych danych z poprawionych faktur. Należy również wyjaśnić powód ponownego złożenia deklaracji, dlatego dołącza się do niej uzasadnienie sporządzone na piśmie.

Prawo do złożenia korekty deklaracji podatkowej wynika z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Doznaje ono pewnych ograniczeń czasowych, ponieważ nie można z niego skorzystać w okresie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Po ich zakończeniu przeszkoda ta przestaje istnieć.

Ponadto prawo do korekty deklaracji podatkowej istnieje wtedy, kiedy istniej obowiązek zapłaty podatku. Jeśli uległ on przedawnieniu- a stanie się tak wraz z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku- złożenie poprawionej deklaracji nie będzie możliwe.

Po upływie okresu przedawnienia podatnik nie ma już obowiązku zapłaty podatku a organ podatkowy nie ma możliwości domaganie się tego. Gdy od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin do zapłacenia podatku, minie pięć lat, obowiązek jego uiszczenia wygasa. Wraz z nim wygasa prawo do złożenia poprawionej deklaracji.

Na pięcioletni termin mają wpływ zawieszenie i przerwanie biegu przedawnienia. Zawieszenie wiąże się z sytuacjami, które obiektywnie uniemożliwiają podejmowanie działań skłaniających do zapłaty podatku. Zdarzenia takie wymienione są w art. art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa.

Jednostka budżetowa będzie miała obowiązek skorygowania sprzedaży za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jednostka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych  (z pewnymi wyjątkami)- art. 86 ustawy dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U.04.54.535.

Korekta podatku naliczonego

Jednostka budżetowa otrzymywała od Urzędu Skarbowego w każdym miesiącu zwrot różnicy w podatku. Jeśli bowiem kwota podatku naliczanego przy zakupach jest większa od kwoty podatku należnego od sprzedaży Urząd Skarbowy zwraca podatnikowi tę różnicę.

Podatek wskazany na fakturach własnych, wystawionych przez jednostkę budżetową jest podatkiem należnym, podatek określony na fakturach otrzymanych od kontrahentów, dostawców to podatek naliczony.

W związku z korektą faktur może nasunąć się wątpliwość czy jednostka będzie mogła skorygować także wysokość podatku naliczonego.

Podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymywał fakturę. Jeśli tego nie zrobi w tym czasie prawo daje mu kolejną szansę, ponieważ może dokonać obniżenia podatku za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Także jeśli i ten termin nie zostanie wykorzystany to podatnik ma możliwość  obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ustawy o VAT).

Z przepisów Ordynacji wynika, że jednostka budżetowa w przedstawionej sytuacji

może skorygować podatek naliczony za okres w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tekst powstał na podstawie interpretacji indywidualnej z dnia 03.06.2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP2/443-443/11-2/AK).

Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA