REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?
Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre jednostki budżetowe (np. szkoła, urząd, ośrodek pomocy społecznej) w wyniku niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych nie odprowadzały od początku 2011 roku podatku VAT od sprzedaży, mimo istnienia takiego obowiązku. Takie jednostki stanęły przed koniecznością korekty faktur i zeznania podatkowego. Jak to zrobić?

Stan faktyczny

REKLAMA

Jednostka budżetowa rozlicza swoje dochody i wydatki z budżetem państwa. Nie od wszystkich świadczonych przez siebie usług odprowadzała podatek VAT.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535) te usługi, które nie były wykonywane po to, żeby regularnie otrzymywać zysk - a jeśli zysk wystąpił to był przeznaczany przede wszystkim na poprawę jakości, dalsze realizowanie tych usług - nie podlegały do końca 2010 roku opodatkowaniu VAT (np. niektóre usługi związek z kulturą).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1.01.2011 roku załącznik ten nie obowiązuje, jego przepisy zostały uchylone. Niemniej jednak, zanim to się stało jednostka budżetowa niesłusznie mogła uznać, że jej usługi spełniają kryteria przedstawione w załączniku i rozliczać tylko podatek należny od sprzedaży, odprowadzając kwotę podatku do właściwego Urzędu Skarbowego.

Od momentu uznania swojego błędu, jednostka prawidłowo rozliczała faktury, uwzględniając podatek należny od sprzedaży i naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą objętą podatkiem.

Jak powinna wyglądać korekta faktur VAT?

Jednostka budżetowa powinna poprawić błędne rozliczenia, na których była określona nieprawidłowa stawka VAT poprzez wystawienie faktur korygujących. Są one wystawiane w wypadku:

- podwyższenia ceny po wystawieniu faktury

- stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku

- stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Błąd, będący podstawą dokonania korekty, może być stwierdzony także za pomocą dokumentów innych w niż faktura bądź paragon fiskalny.

Fakturę korygującą wystawia tylko sprzedawca. Oznacza ją umieszczając wyraz „KOREKTA” albo „FAKTURA KORYGUJĄCA”. Oprócz oznaczenia powinna zawierać takie elementy jak:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich

  adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty

sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym

podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem

podania daty wystawienia faktury;

  1. kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Wyżej wskazane informacje wynikają z § 13 i 14 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Korekta deklaracji VAT

Skoro niepoprawnie wystawione faktury zostały skorygowane to i deklaracja podatkowa podlega zmianie. Opierała się bowiem na złych danych pochodzących z wcześniejszych faktur. Błędy w deklaracji dotyczą zazwyczaj określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku.

Korekta polega na powtórnym, prawidłowym wypełnieniu deklaracji. Będzie ona bazować na zmienionych danych z poprawionych faktur. Należy również wyjaśnić powód ponownego złożenia deklaracji, dlatego dołącza się do niej uzasadnienie sporządzone na piśmie.

Prawo do złożenia korekty deklaracji podatkowej wynika z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Doznaje ono pewnych ograniczeń czasowych, ponieważ nie można z niego skorzystać w okresie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Po ich zakończeniu przeszkoda ta przestaje istnieć.

Ponadto prawo do korekty deklaracji podatkowej istnieje wtedy, kiedy istniej obowiązek zapłaty podatku. Jeśli uległ on przedawnieniu- a stanie się tak wraz z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku- złożenie poprawionej deklaracji nie będzie możliwe.

REKLAMA

Po upływie okresu przedawnienia podatnik nie ma już obowiązku zapłaty podatku a organ podatkowy nie ma możliwości domaganie się tego. Gdy od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin do zapłacenia podatku, minie pięć lat, obowiązek jego uiszczenia wygasa. Wraz z nim wygasa prawo do złożenia poprawionej deklaracji.

Na pięcioletni termin mają wpływ zawieszenie i przerwanie biegu przedawnienia. Zawieszenie wiąże się z sytuacjami, które obiektywnie uniemożliwiają podejmowanie działań skłaniających do zapłaty podatku. Zdarzenia takie wymienione są w art. art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa.

Jednostka budżetowa będzie miała obowiązek skorygowania sprzedaży za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jednostka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych  (z pewnymi wyjątkami)- art. 86 ustawy dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U.04.54.535.

Korekta podatku naliczonego

Jednostka budżetowa otrzymywała od Urzędu Skarbowego w każdym miesiącu zwrot różnicy w podatku. Jeśli bowiem kwota podatku naliczanego przy zakupach jest większa od kwoty podatku należnego od sprzedaży Urząd Skarbowy zwraca podatnikowi tę różnicę.

Podatek wskazany na fakturach własnych, wystawionych przez jednostkę budżetową jest podatkiem należnym, podatek określony na fakturach otrzymanych od kontrahentów, dostawców to podatek naliczony.

W związku z korektą faktur może nasunąć się wątpliwość czy jednostka będzie mogła skorygować także wysokość podatku naliczonego.

Podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymywał fakturę. Jeśli tego nie zrobi w tym czasie prawo daje mu kolejną szansę, ponieważ może dokonać obniżenia podatku za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Także jeśli i ten termin nie zostanie wykorzystany to podatnik ma możliwość  obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ustawy o VAT).

Z przepisów Ordynacji wynika, że jednostka budżetowa w przedstawionej sytuacji

może skorygować podatek naliczony za okres w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tekst powstał na podstawie interpretacji indywidualnej z dnia 03.06.2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP2/443-443/11-2/AK).

Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA