REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy oddział szpitalny może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozliczeniach VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozliczeniach VAT
Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozliczeniach VAT

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia, dotycząca uznania oddziału szpitalnego za zorganizowana część przedsiębiorstwa w świetle przepisów podatkowych, ma kluczowe znaczenie przy odprowadzaniu podatku VAT.

Podatek VAT odprowadzany jest od czynności odpłatnej dostawy towarów ( rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Za towar  ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, uznaje:

- rzeczy ruchome,

- wszelkie postacie energii,

REKLAMA

- budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach

  wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

- grunty.

Jeżeli przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie ma obowiązku odprowadzenia podatku VAT i nie stosuje się do tej czynności przepisów ustawy o podatku VAT.

Oddział szpitalny jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Aby dany zespół składników mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą być spełnione określone warunki.

Po pierwsze, składniki te muszą być organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne polega na usytuowaniu danej części w ogólnej strukturze wewnętrznej przedsiębiorstwa, w postaci np. działu, oddziału, wydziału (na podstawie danego aktu prawnego- regulamin, statut lub inny). Wykorzystywanie tych aktywów, których nie wykorzystują pozostałe części przedsiębiorstwa lub odrębne miejsce prowadzenia działalności także może  przemawiać za wyodrębnieniem organizacyjnym.

Wyodrębnienie finansowe związane jest z ewidencjonowaniem zdarzeń gospodarczych w sposób, który pozwala na przyporządkowanie przychodów, kosztów oraz należności, zobowiązań związanych właśnie z tą częścią przedsiębiorstwa. Koszty również ujmowane są na wyodrębnionych kontach księgowych.

Po drugie, wyodrębnienie dotyczy to zarówno składników o charakterze materialnym jak i niematerialnym oraz zobowiązań. Będzie to zatem m.in. zespół praw, obowiązków i rzeczy połączonych węzłem organizacyjnym. Natomiast sporna była kwestia tego, czy do powyższego wyliczenia można zakwalifikować zobowiązania. W tym zakresie zostały przedstawiane dwa stanowiska.

Po trzecie, składniki te powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, także wyodrębniona część mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Dzięki temu można mówić o tych składnikach (pozostających w powiązaniach i wzajemnych relacjach) jako zespole a nie sumie poszczególnych elementów. Wiąże się to z tym, że opisywana część przedsiębiorstwa musi być wyodrębniona organizacyjnie oraz posiadać wewnętrzną samodzielność finansową.

Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy interpretować w sposób zbliżony do pojęcia dostawy towarów. Może mieć różną (w zasadzie każdą) postać czynności rozporządzającej np. sprzedaż, darowizna, zamiana.

Jeśli oddział szpitalny spełnia powyżej opisane warunki to może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że przepisy ustawy o VAT nie są stosowane do czynności jego zbycia a podatek nie jest odprowadzany.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

W sytuacji opisanej w interpretacji podatkowej, zbycie oddziału szpitala nastąpiło na podstawie jednej umowy sprzedaży. Przekazano nabywcy m.in. urządzenia, wyposażenia, zapasy materiałowe, prawa i obowiązki wynikające z kontraktów zawartych z NFZ, określone zobowiązania, pracowników z zachowaniem ich uprawnień.

Oddział istniał jako wyodrębniona komórka organizacyjna, składniki materialne i niematerialne były wydzielone w ewidencji szpitala, możliwe było przyporządkowanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań oraz określenie wyniku finansowego do danego oddziału, przychody z tytułu realizacji określonych umów księgowane były na wyodrębnionych kontach księgowych, na materiały zakupione do realizacji zadań oddziału wystawiane były przez kontrahentów oddzielne faktury.

Odział spełniał zatem warunki zawarte w definicji wyodrębnionej części przedsiębiorstwa jako organizacyjne i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 sierpnia 2011 roku (nr ILPP1/443-574/10/11-S/NS).

Podstawa prawna:

- art. 5 pkt1, art. 6, art.7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA