REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy oddział szpitalny może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozliczeniach VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozliczeniach VAT
Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozliczeniach VAT

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia, dotycząca uznania oddziału szpitalnego za zorganizowana część przedsiębiorstwa w świetle przepisów podatkowych, ma kluczowe znaczenie przy odprowadzaniu podatku VAT.

Podatek VAT odprowadzany jest od czynności odpłatnej dostawy towarów ( rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

REKLAMA

Autopromocja

Za towar  ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, uznaje:

- rzeczy ruchome,

- wszelkie postacie energii,

- budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach

  wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

- grunty.

Jeżeli przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie ma obowiązku odprowadzenia podatku VAT i nie stosuje się do tej czynności przepisów ustawy o podatku VAT.

Oddział szpitalny jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Aby dany zespół składników mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą być spełnione określone warunki.

Po pierwsze, składniki te muszą być organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie.

REKLAMA

Wyodrębnienie organizacyjne polega na usytuowaniu danej części w ogólnej strukturze wewnętrznej przedsiębiorstwa, w postaci np. działu, oddziału, wydziału (na podstawie danego aktu prawnego- regulamin, statut lub inny). Wykorzystywanie tych aktywów, których nie wykorzystują pozostałe części przedsiębiorstwa lub odrębne miejsce prowadzenia działalności także może  przemawiać za wyodrębnieniem organizacyjnym.

Wyodrębnienie finansowe związane jest z ewidencjonowaniem zdarzeń gospodarczych w sposób, który pozwala na przyporządkowanie przychodów, kosztów oraz należności, zobowiązań związanych właśnie z tą częścią przedsiębiorstwa. Koszty również ujmowane są na wyodrębnionych kontach księgowych.

Po drugie, wyodrębnienie dotyczy to zarówno składników o charakterze materialnym jak i niematerialnym oraz zobowiązań. Będzie to zatem m.in. zespół praw, obowiązków i rzeczy połączonych węzłem organizacyjnym. Natomiast sporna była kwestia tego, czy do powyższego wyliczenia można zakwalifikować zobowiązania. W tym zakresie zostały przedstawiane dwa stanowiska.

REKLAMA

Po trzecie, składniki te powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, także wyodrębniona część mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Dzięki temu można mówić o tych składnikach (pozostających w powiązaniach i wzajemnych relacjach) jako zespole a nie sumie poszczególnych elementów. Wiąże się to z tym, że opisywana część przedsiębiorstwa musi być wyodrębniona organizacyjnie oraz posiadać wewnętrzną samodzielność finansową.

Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy interpretować w sposób zbliżony do pojęcia dostawy towarów. Może mieć różną (w zasadzie każdą) postać czynności rozporządzającej np. sprzedaż, darowizna, zamiana.

Jeśli oddział szpitalny spełnia powyżej opisane warunki to może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że przepisy ustawy o VAT nie są stosowane do czynności jego zbycia a podatek nie jest odprowadzany.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

W sytuacji opisanej w interpretacji podatkowej, zbycie oddziału szpitala nastąpiło na podstawie jednej umowy sprzedaży. Przekazano nabywcy m.in. urządzenia, wyposażenia, zapasy materiałowe, prawa i obowiązki wynikające z kontraktów zawartych z NFZ, określone zobowiązania, pracowników z zachowaniem ich uprawnień.

Oddział istniał jako wyodrębniona komórka organizacyjna, składniki materialne i niematerialne były wydzielone w ewidencji szpitala, możliwe było przyporządkowanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań oraz określenie wyniku finansowego do danego oddziału, przychody z tytułu realizacji określonych umów księgowane były na wyodrębnionych kontach księgowych, na materiały zakupione do realizacji zadań oddziału wystawiane były przez kontrahentów oddzielne faktury.

Odział spełniał zatem warunki zawarte w definicji wyodrębnionej części przedsiębiorstwa jako organizacyjne i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 sierpnia 2011 roku (nr ILPP1/443-574/10/11-S/NS).

Podstawa prawna:

- art. 5 pkt1, art. 6, art.7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA