REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe to nie towar – ich bezpłatne przekazanie nie podlega VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe - podlegają VAT czy nie?
Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe - podlegają VAT czy nie?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpłatne przekazanie ulotek czy broszur w celach informacyjno-reklamowych, które ma na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do korzystania z towarów bądź usług świadczonych przez podmiot gospodarczy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Materiały informacyjne takie jak ulotki nie stanowią bowiem towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1). Przepisy ustawy o VAT przewidują też opodatkowanie nieodpłatnej dostawy towarów.

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno w przypadku odpłatnej, jak i nieodpłatnej dostawy, by doszło do opodatkowania – jej przedmiotem musi być towar. Sprawdzenie tej okoliczności jest okolicznością pierwotną, która musi być weryfikowana w pierwszej kolejności.

Towary wg ustawy o VAT

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak z powyższego wynika towarem jest rzecz ruchoma, będąca przedmiotem czynności opodatkowanej. Rzecz taka powinna podlegać sprzedaży, musi zatem wystąpić przysporzenie majątkowe z tytułu jej wykonania.

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE: Co nie podlega opodatkowaniu VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc powyższą definicję towaru do ulotek i broszur przekazywanych nieodpłatnie w celach informacyjno-reklamowych trzeba stwierdzić, iż w odniesieniu do nich nie jest spełniony warunek przysporzenia majątkowego. Biorąc bowiem pod uwagę względy racjonalności i doświadczenia życiowego ulotek czy broszur reklamowych nie można uznawać za towar o charakterze konsumpcyjnym, przynoszącym nabywcy pewną korzyść ekonomiczną.

Kluczem, którym należy się posługiwać przy ocenie czy mamy do czynienia z towarem w ujęciu przepisów o VAT będzie więc ocena swoistego przysporzenia występującego u odbiorcy towaru/wyrobu. Jeśli więc towar/wyrób nie może być przedmiotem konsumpcji, czy korzyści majątkowej trudno mu będzie raczej dać przymiot towaru.

Nie należy jednak zapominać o tym, że ocena dotycząca przedmiotu czynności warunkowana jest okolicznościami sprawy.

Ten sam produkt/towar w jednych okolicznościach może być bowiem uznany za towar w rozumieniu przepisów VAT, w innych już nie. Przywołane ulotki i broszury o charakterze informacyjno-reklamowym świetnie tą kwestię ilustrują.

Dla wytwórcy ulotki są towarem

Podmiot, który dokonał rozprowadzenia ulotek i broszur wcześniej musiał je zamówić w drukarni. Wytwarzający ulotki podmiot dokonał następnie ich odsprzedaży. W takim przypadku wytwórca dokonał dostawy, która w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegać opodatkowaniu.

W tym kontekście te same ulotki stanowić będą towar w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Nabywca dokona bowiem ich swoistej konsumpcji – spożytkuje je bowiem w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

ZOBACZ TAKŻE: Zasady odliczania w VAT

Fakt nabycia ulotek od ich wytwórcy ma swe konsekwencje w podatku naliczonym. Kwota podatku VAT wynikająca z faktury nabycia ulotek i broszur stanowi bowiem podstawę do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego jeśli nabyte towary mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten przy tym nie musi być bezpośredni.

Wystarczy, że podatnik wykaże choćby pośrednią relację pomiędzy dokonanym zakupem, a prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku ulotek i broszur informacyjno-reklamowych dotyczących prowadzonej działalności związek taki z pewnością zachodzi. Dzięki takim działaniom podatnik ma bowiem szansę poszerzyć zakres odbioru sprzedawanych towarów czy świadczonych usług.

Źródło: wyrok NSA z 28 lipca 2011 r. - sygn. akt. 1201/10

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA