REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe to nie towar – ich bezpłatne przekazanie nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe - podlegają VAT czy nie?
Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe - podlegają VAT czy nie?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpłatne przekazanie ulotek czy broszur w celach informacyjno-reklamowych, które ma na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do korzystania z towarów bądź usług świadczonych przez podmiot gospodarczy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Materiały informacyjne takie jak ulotki nie stanowią bowiem towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1). Przepisy ustawy o VAT przewidują też opodatkowanie nieodpłatnej dostawy towarów.

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno w przypadku odpłatnej, jak i nieodpłatnej dostawy, by doszło do opodatkowania – jej przedmiotem musi być towar. Sprawdzenie tej okoliczności jest okolicznością pierwotną, która musi być weryfikowana w pierwszej kolejności.

Towary wg ustawy o VAT

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak z powyższego wynika towarem jest rzecz ruchoma, będąca przedmiotem czynności opodatkowanej. Rzecz taka powinna podlegać sprzedaży, musi zatem wystąpić przysporzenie majątkowe z tytułu jej wykonania.

ZOBACZ TAKŻE: Co nie podlega opodatkowaniu VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odnosząc powyższą definicję towaru do ulotek i broszur przekazywanych nieodpłatnie w celach informacyjno-reklamowych trzeba stwierdzić, iż w odniesieniu do nich nie jest spełniony warunek przysporzenia majątkowego. Biorąc bowiem pod uwagę względy racjonalności i doświadczenia życiowego ulotek czy broszur reklamowych nie można uznawać za towar o charakterze konsumpcyjnym, przynoszącym nabywcy pewną korzyść ekonomiczną.

Kluczem, którym należy się posługiwać przy ocenie czy mamy do czynienia z towarem w ujęciu przepisów o VAT będzie więc ocena swoistego przysporzenia występującego u odbiorcy towaru/wyrobu. Jeśli więc towar/wyrób nie może być przedmiotem konsumpcji, czy korzyści majątkowej trudno mu będzie raczej dać przymiot towaru.

Nie należy jednak zapominać o tym, że ocena dotycząca przedmiotu czynności warunkowana jest okolicznościami sprawy.

Ten sam produkt/towar w jednych okolicznościach może być bowiem uznany za towar w rozumieniu przepisów VAT, w innych już nie. Przywołane ulotki i broszury o charakterze informacyjno-reklamowym świetnie tą kwestię ilustrują.

Dla wytwórcy ulotki są towarem

REKLAMA

Podmiot, który dokonał rozprowadzenia ulotek i broszur wcześniej musiał je zamówić w drukarni. Wytwarzający ulotki podmiot dokonał następnie ich odsprzedaży. W takim przypadku wytwórca dokonał dostawy, która w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegać opodatkowaniu.

W tym kontekście te same ulotki stanowić będą towar w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Nabywca dokona bowiem ich swoistej konsumpcji – spożytkuje je bowiem w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

ZOBACZ TAKŻE: Zasady odliczania w VAT

Fakt nabycia ulotek od ich wytwórcy ma swe konsekwencje w podatku naliczonym. Kwota podatku VAT wynikająca z faktury nabycia ulotek i broszur stanowi bowiem podstawę do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego jeśli nabyte towary mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten przy tym nie musi być bezpośredni.

Wystarczy, że podatnik wykaże choćby pośrednią relację pomiędzy dokonanym zakupem, a prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku ulotek i broszur informacyjno-reklamowych dotyczących prowadzonej działalności związek taki z pewnością zachodzi. Dzięki takim działaniom podatnik ma bowiem szansę poszerzyć zakres odbioru sprzedawanych towarów czy świadczonych usług.

Źródło: wyrok NSA z 28 lipca 2011 r. - sygn. akt. 1201/10

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA