REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe to nie towar – ich bezpłatne przekazanie nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe - podlegają VAT czy nie?
Ulotki i broszury informacyjno-reklamowe - podlegają VAT czy nie?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpłatne przekazanie ulotek czy broszur w celach informacyjno-reklamowych, które ma na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do korzystania z towarów bądź usług świadczonych przez podmiot gospodarczy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Materiały informacyjne takie jak ulotki nie stanowią bowiem towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1). Przepisy ustawy o VAT przewidują też opodatkowanie nieodpłatnej dostawy towarów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno w przypadku odpłatnej, jak i nieodpłatnej dostawy, by doszło do opodatkowania – jej przedmiotem musi być towar. Sprawdzenie tej okoliczności jest okolicznością pierwotną, która musi być weryfikowana w pierwszej kolejności.

Towary wg ustawy o VAT

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak z powyższego wynika towarem jest rzecz ruchoma, będąca przedmiotem czynności opodatkowanej. Rzecz taka powinna podlegać sprzedaży, musi zatem wystąpić przysporzenie majątkowe z tytułu jej wykonania.

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE: Co nie podlega opodatkowaniu VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc powyższą definicję towaru do ulotek i broszur przekazywanych nieodpłatnie w celach informacyjno-reklamowych trzeba stwierdzić, iż w odniesieniu do nich nie jest spełniony warunek przysporzenia majątkowego. Biorąc bowiem pod uwagę względy racjonalności i doświadczenia życiowego ulotek czy broszur reklamowych nie można uznawać za towar o charakterze konsumpcyjnym, przynoszącym nabywcy pewną korzyść ekonomiczną.

Kluczem, którym należy się posługiwać przy ocenie czy mamy do czynienia z towarem w ujęciu przepisów o VAT będzie więc ocena swoistego przysporzenia występującego u odbiorcy towaru/wyrobu. Jeśli więc towar/wyrób nie może być przedmiotem konsumpcji, czy korzyści majątkowej trudno mu będzie raczej dać przymiot towaru.

Nie należy jednak zapominać o tym, że ocena dotycząca przedmiotu czynności warunkowana jest okolicznościami sprawy.

Ten sam produkt/towar w jednych okolicznościach może być bowiem uznany za towar w rozumieniu przepisów VAT, w innych już nie. Przywołane ulotki i broszury o charakterze informacyjno-reklamowym świetnie tą kwestię ilustrują.

Dla wytwórcy ulotki są towarem

Podmiot, który dokonał rozprowadzenia ulotek i broszur wcześniej musiał je zamówić w drukarni. Wytwarzający ulotki podmiot dokonał następnie ich odsprzedaży. W takim przypadku wytwórca dokonał dostawy, która w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegać opodatkowaniu.

W tym kontekście te same ulotki stanowić będą towar w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Nabywca dokona bowiem ich swoistej konsumpcji – spożytkuje je bowiem w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

ZOBACZ TAKŻE: Zasady odliczania w VAT

Fakt nabycia ulotek od ich wytwórcy ma swe konsekwencje w podatku naliczonym. Kwota podatku VAT wynikająca z faktury nabycia ulotek i broszur stanowi bowiem podstawę do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego jeśli nabyte towary mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten przy tym nie musi być bezpośredni.

Wystarczy, że podatnik wykaże choćby pośrednią relację pomiędzy dokonanym zakupem, a prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku ulotek i broszur informacyjno-reklamowych dotyczących prowadzonej działalności związek taki z pewnością zachodzi. Dzięki takim działaniom podatnik ma bowiem szansę poszerzyć zakres odbioru sprzedawanych towarów czy świadczonych usług.

Źródło: wyrok NSA z 28 lipca 2011 r. - sygn. akt. 1201/10

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA