REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mogą zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Najnowsze interpretacje podatkowe potwierdzają, iż skorzystanie z opodatkowania takich usług, jest również możliwe w przypadku podmiotu nieprowadzącego działalności w branży finansowej.

Możliwość wyboru opodatkowania usług finansowych

Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41 ustawy o VAT. Z możliwości rezygnacji korzystają usługi finansowe takie jak między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną;
  • usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi;
  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę; usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Warunki uprawniające do skorzystania z rezygnacji ze zwolnienia podatkowego

Aby podatnik mógł zrezygnować z przedmiotowego zwolnienia musi spełnić warunki przewidziane w ustawie o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  2. złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu, rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania usług finansowych, jest możliwa wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podatników, tzn. w relacji B2B (business to business). Zatem, usługi finansowe świadczone na rzecz podmiotów, które nie są podatnikami, nadal są zwolnione przedmiotowo, a podatnik nie może zrezygnować z tego zwolnienia.

Jak ustawodawca wskazał w uzasadnieniu do projektu zmian ustawy o VAT, przyznanie podatnikom możliwości wyboru opodatkowania usług finansowych ma na celu zapewnienie większej neutralności podatku VAT w sektorze finansowym, co mogłoby stanowić dodatkową zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji podmiotów z branży finansowej.

REKLAMA

Dotychczas stosowane zwolnienie od podatku powoduje, że podatek naliczony związany ze świadczeniem tych usług nie podlega co do zasady odliczeniu. Opodatkowanie usług finansowych spowoduje powstanie u podmiotów świadczących te usługi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych ze świadczeniem tych usług. Z kolei podmioty będące podatnikami – nabywcy takich opodatkowanych usług finansowych – będą miały prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie opodatkowania usług finansowych na ogólnych zasadach, tj. jeżeli usługi te będą związane z wykonywaniem przez nich czynności opodatkowanych (Druk sejmowy IX kadencji Nr 1532).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moment powstania obowiązku w przypadku rezygnacji ze zwolnienia

Co do zasady, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT. Zatem, obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia części usług finansowych, które są zwolnione powstaje w momencie otrzymania zapłaty (tzw. metoda kasowa).

Jak to wygląda w sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego dla usług finansowych? Ustawa o VAT nie przewiduje żadnych szczególnych regulacji w przedmiotowym zakresie, zatem obowiązek podatkowy dla usług finansowych, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania (tj. niewskazanych w punktach 37-41 ww. przepisu), będzie powstawał na zasadach ogólnych.

Podmioty inne niż finansowe

Potencjalne zastosowanie rezygnacji ze zwolnienia świadczonych usług finansowych może być nie tylko interesujące dla branży ściśle finansowej, ale także dla podmiotów, które działają wśród grupy kapitałowej i które korzystają z finansowania wewnętrznego.

Ciekawą interpretację podatkową w przedmiotowym zakresie, wydał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w której potwierdził, iż rezygnacja ze zwolnienia może dotyczyć także podatników, których działalność znajduje się poza sektorem finansowym.

Zgodnie z interpretacją podatkową z dnia 24 maja 2022 r., znak 0112-KDIL3.4012.144.2022.1.LS, wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą jako tzw. centrum usług wspólnych dla innych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej. W zakresie świadczonych usług znajdywały się głownie usługi księgowe i rachunkowe, doradcze oraz controllingowe.

W związku dynamicznym rozwojem grupy kapitałowej, wnioskodawca jest zainteresowany udzieleniem oprocentowanych pożyczek pieniężnych z własnych środków, podmiotom wchodzącym w skład grupy kapitałowej.

Organ uznał, iż udzielając pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy wnioskodawca będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a udzielenie pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W ocenie organu, świadczenie usług finansowych w zakresie udzielenia oprocentowanej pożyczki przez tzw. centrum usług wspólnych będzie podlegało opodatkowaniu na gruncie ustawy. A więc, co do zasady świadczenie przedmiotowych usług, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, z możliwością rezygnacji z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, możliwość rezygnacji ze zwolnienia opodatkowania VAT-em usług finansowych przez centrum usług wspólnych jest korzystną alternatywą, gdyż w takim przypadku mamy do czynienia z finansowaniem wewnętrznym, którego warunki są zazwyczaj atrakcyjniejsze od finansowania zewnętrznego. Dodatkowo spółka, która nabywa przedmiotową usługę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawa prawna: Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e, art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41, art. 43 ust. 22.

Klaudia Źrebiec, starszy konsultant podatkowy w Zespole ds. podatków pośrednich w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie muszą być w KSeF. Czy wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA