REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mogą zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Najnowsze interpretacje podatkowe potwierdzają, iż skorzystanie z opodatkowania takich usług, jest również możliwe w przypadku podmiotu nieprowadzącego działalności w branży finansowej.

Możliwość wyboru opodatkowania usług finansowych

Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41 ustawy o VAT. Z możliwości rezygnacji korzystają usługi finansowe takie jak między innymi:

REKLAMA

  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną;
  • usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi;
  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę; usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Warunki uprawniające do skorzystania z rezygnacji ze zwolnienia podatkowego

Aby podatnik mógł zrezygnować z przedmiotowego zwolnienia musi spełnić warunki przewidziane w ustawie o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  2. złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu, rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania usług finansowych, jest możliwa wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podatników, tzn. w relacji B2B (business to business). Zatem, usługi finansowe świadczone na rzecz podmiotów, które nie są podatnikami, nadal są zwolnione przedmiotowo, a podatnik nie może zrezygnować z tego zwolnienia.

Jak ustawodawca wskazał w uzasadnieniu do projektu zmian ustawy o VAT, przyznanie podatnikom możliwości wyboru opodatkowania usług finansowych ma na celu zapewnienie większej neutralności podatku VAT w sektorze finansowym, co mogłoby stanowić dodatkową zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji podmiotów z branży finansowej.

Dotychczas stosowane zwolnienie od podatku powoduje, że podatek naliczony związany ze świadczeniem tych usług nie podlega co do zasady odliczeniu. Opodatkowanie usług finansowych spowoduje powstanie u podmiotów świadczących te usługi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych ze świadczeniem tych usług. Z kolei podmioty będące podatnikami – nabywcy takich opodatkowanych usług finansowych – będą miały prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie opodatkowania usług finansowych na ogólnych zasadach, tj. jeżeli usługi te będą związane z wykonywaniem przez nich czynności opodatkowanych (Druk sejmowy IX kadencji Nr 1532).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moment powstania obowiązku w przypadku rezygnacji ze zwolnienia

REKLAMA

Co do zasady, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT. Zatem, obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia części usług finansowych, które są zwolnione powstaje w momencie otrzymania zapłaty (tzw. metoda kasowa).

Jak to wygląda w sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego dla usług finansowych? Ustawa o VAT nie przewiduje żadnych szczególnych regulacji w przedmiotowym zakresie, zatem obowiązek podatkowy dla usług finansowych, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania (tj. niewskazanych w punktach 37-41 ww. przepisu), będzie powstawał na zasadach ogólnych.

Podmioty inne niż finansowe

Potencjalne zastosowanie rezygnacji ze zwolnienia świadczonych usług finansowych może być nie tylko interesujące dla branży ściśle finansowej, ale także dla podmiotów, które działają wśród grupy kapitałowej i które korzystają z finansowania wewnętrznego.

Ciekawą interpretację podatkową w przedmiotowym zakresie, wydał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w której potwierdził, iż rezygnacja ze zwolnienia może dotyczyć także podatników, których działalność znajduje się poza sektorem finansowym.

Zgodnie z interpretacją podatkową z dnia 24 maja 2022 r., znak 0112-KDIL3.4012.144.2022.1.LS, wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą jako tzw. centrum usług wspólnych dla innych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej. W zakresie świadczonych usług znajdywały się głownie usługi księgowe i rachunkowe, doradcze oraz controllingowe.

W związku dynamicznym rozwojem grupy kapitałowej, wnioskodawca jest zainteresowany udzieleniem oprocentowanych pożyczek pieniężnych z własnych środków, podmiotom wchodzącym w skład grupy kapitałowej.

Organ uznał, iż udzielając pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy wnioskodawca będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a udzielenie pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W ocenie organu, świadczenie usług finansowych w zakresie udzielenia oprocentowanej pożyczki przez tzw. centrum usług wspólnych będzie podlegało opodatkowaniu na gruncie ustawy. A więc, co do zasady świadczenie przedmiotowych usług, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, z możliwością rezygnacji z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, możliwość rezygnacji ze zwolnienia opodatkowania VAT-em usług finansowych przez centrum usług wspólnych jest korzystną alternatywą, gdyż w takim przypadku mamy do czynienia z finansowaniem wewnętrznym, którego warunki są zazwyczaj atrakcyjniejsze od finansowania zewnętrznego. Dodatkowo spółka, która nabywa przedmiotową usługę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawa prawna: Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e, art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41, art. 43 ust. 22.

Klaudia Źrebiec, starszy konsultant podatkowy w Zespole ds. podatków pośrednich w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA