REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mogą zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Najnowsze interpretacje podatkowe potwierdzają, iż skorzystanie z opodatkowania takich usług, jest również możliwe w przypadku podmiotu nieprowadzącego działalności w branży finansowej.

Możliwość wyboru opodatkowania usług finansowych

Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41 ustawy o VAT. Z możliwości rezygnacji korzystają usługi finansowe takie jak między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną;
  • usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi;
  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę; usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Warunki uprawniające do skorzystania z rezygnacji ze zwolnienia podatkowego

Aby podatnik mógł zrezygnować z przedmiotowego zwolnienia musi spełnić warunki przewidziane w ustawie o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  2. złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu, rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania usług finansowych, jest możliwa wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podatników, tzn. w relacji B2B (business to business). Zatem, usługi finansowe świadczone na rzecz podmiotów, które nie są podatnikami, nadal są zwolnione przedmiotowo, a podatnik nie może zrezygnować z tego zwolnienia.

Jak ustawodawca wskazał w uzasadnieniu do projektu zmian ustawy o VAT, przyznanie podatnikom możliwości wyboru opodatkowania usług finansowych ma na celu zapewnienie większej neutralności podatku VAT w sektorze finansowym, co mogłoby stanowić dodatkową zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji podmiotów z branży finansowej.

REKLAMA

Dotychczas stosowane zwolnienie od podatku powoduje, że podatek naliczony związany ze świadczeniem tych usług nie podlega co do zasady odliczeniu. Opodatkowanie usług finansowych spowoduje powstanie u podmiotów świadczących te usługi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych ze świadczeniem tych usług. Z kolei podmioty będące podatnikami – nabywcy takich opodatkowanych usług finansowych – będą miały prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie opodatkowania usług finansowych na ogólnych zasadach, tj. jeżeli usługi te będą związane z wykonywaniem przez nich czynności opodatkowanych (Druk sejmowy IX kadencji Nr 1532).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moment powstania obowiązku w przypadku rezygnacji ze zwolnienia

Co do zasady, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT. Zatem, obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia części usług finansowych, które są zwolnione powstaje w momencie otrzymania zapłaty (tzw. metoda kasowa).

Jak to wygląda w sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego dla usług finansowych? Ustawa o VAT nie przewiduje żadnych szczególnych regulacji w przedmiotowym zakresie, zatem obowiązek podatkowy dla usług finansowych, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania (tj. niewskazanych w punktach 37-41 ww. przepisu), będzie powstawał na zasadach ogólnych.

Podmioty inne niż finansowe

Potencjalne zastosowanie rezygnacji ze zwolnienia świadczonych usług finansowych może być nie tylko interesujące dla branży ściśle finansowej, ale także dla podmiotów, które działają wśród grupy kapitałowej i które korzystają z finansowania wewnętrznego.

Ciekawą interpretację podatkową w przedmiotowym zakresie, wydał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w której potwierdził, iż rezygnacja ze zwolnienia może dotyczyć także podatników, których działalność znajduje się poza sektorem finansowym.

Zgodnie z interpretacją podatkową z dnia 24 maja 2022 r., znak 0112-KDIL3.4012.144.2022.1.LS, wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą jako tzw. centrum usług wspólnych dla innych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej. W zakresie świadczonych usług znajdywały się głownie usługi księgowe i rachunkowe, doradcze oraz controllingowe.

W związku dynamicznym rozwojem grupy kapitałowej, wnioskodawca jest zainteresowany udzieleniem oprocentowanych pożyczek pieniężnych z własnych środków, podmiotom wchodzącym w skład grupy kapitałowej.

Organ uznał, iż udzielając pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy wnioskodawca będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a udzielenie pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W ocenie organu, świadczenie usług finansowych w zakresie udzielenia oprocentowanej pożyczki przez tzw. centrum usług wspólnych będzie podlegało opodatkowaniu na gruncie ustawy. A więc, co do zasady świadczenie przedmiotowych usług, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, z możliwością rezygnacji z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, możliwość rezygnacji ze zwolnienia opodatkowania VAT-em usług finansowych przez centrum usług wspólnych jest korzystną alternatywą, gdyż w takim przypadku mamy do czynienia z finansowaniem wewnętrznym, którego warunki są zazwyczaj atrakcyjniejsze od finansowania zewnętrznego. Dodatkowo spółka, która nabywa przedmiotową usługę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawa prawna: Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e, art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41, art. 43 ust. 22.

Klaudia Źrebiec, starszy konsultant podatkowy w Zespole ds. podatków pośrednich w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA