REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?
Kto może zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy usługach finansowych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mogą zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Najnowsze interpretacje podatkowe potwierdzają, iż skorzystanie z opodatkowania takich usług, jest również możliwe w przypadku podmiotu nieprowadzącego działalności w branży finansowej.

Możliwość wyboru opodatkowania usług finansowych

Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe, mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41 ustawy o VAT. Z możliwości rezygnacji korzystają usługi finansowe takie jak między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną;
  • usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi;
  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę; usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Warunki uprawniające do skorzystania z rezygnacji ze zwolnienia podatkowego

Aby podatnik mógł zrezygnować z przedmiotowego zwolnienia musi spełnić warunki przewidziane w ustawie o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  2. złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu, rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania usług finansowych, jest możliwa wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podatników, tzn. w relacji B2B (business to business). Zatem, usługi finansowe świadczone na rzecz podmiotów, które nie są podatnikami, nadal są zwolnione przedmiotowo, a podatnik nie może zrezygnować z tego zwolnienia.

Jak ustawodawca wskazał w uzasadnieniu do projektu zmian ustawy o VAT, przyznanie podatnikom możliwości wyboru opodatkowania usług finansowych ma na celu zapewnienie większej neutralności podatku VAT w sektorze finansowym, co mogłoby stanowić dodatkową zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji podmiotów z branży finansowej.

REKLAMA

Dotychczas stosowane zwolnienie od podatku powoduje, że podatek naliczony związany ze świadczeniem tych usług nie podlega co do zasady odliczeniu. Opodatkowanie usług finansowych spowoduje powstanie u podmiotów świadczących te usługi prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych ze świadczeniem tych usług. Z kolei podmioty będące podatnikami – nabywcy takich opodatkowanych usług finansowych – będą miały prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie opodatkowania usług finansowych na ogólnych zasadach, tj. jeżeli usługi te będą związane z wykonywaniem przez nich czynności opodatkowanych (Druk sejmowy IX kadencji Nr 1532).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moment powstania obowiązku w przypadku rezygnacji ze zwolnienia

Co do zasady, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT. Zatem, obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia części usług finansowych, które są zwolnione powstaje w momencie otrzymania zapłaty (tzw. metoda kasowa).

Jak to wygląda w sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego dla usług finansowych? Ustawa o VAT nie przewiduje żadnych szczególnych regulacji w przedmiotowym zakresie, zatem obowiązek podatkowy dla usług finansowych, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania (tj. niewskazanych w punktach 37-41 ww. przepisu), będzie powstawał na zasadach ogólnych.

Podmioty inne niż finansowe

Potencjalne zastosowanie rezygnacji ze zwolnienia świadczonych usług finansowych może być nie tylko interesujące dla branży ściśle finansowej, ale także dla podmiotów, które działają wśród grupy kapitałowej i które korzystają z finansowania wewnętrznego.

Ciekawą interpretację podatkową w przedmiotowym zakresie, wydał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w której potwierdził, iż rezygnacja ze zwolnienia może dotyczyć także podatników, których działalność znajduje się poza sektorem finansowym.

Zgodnie z interpretacją podatkową z dnia 24 maja 2022 r., znak 0112-KDIL3.4012.144.2022.1.LS, wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą jako tzw. centrum usług wspólnych dla innych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej. W zakresie świadczonych usług znajdywały się głownie usługi księgowe i rachunkowe, doradcze oraz controllingowe.

W związku dynamicznym rozwojem grupy kapitałowej, wnioskodawca jest zainteresowany udzieleniem oprocentowanych pożyczek pieniężnych z własnych środków, podmiotom wchodzącym w skład grupy kapitałowej.

Organ uznał, iż udzielając pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy wnioskodawca będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a udzielenie pożyczek na rzecz spółek wchodzących w skład grupy będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W ocenie organu, świadczenie usług finansowych w zakresie udzielenia oprocentowanej pożyczki przez tzw. centrum usług wspólnych będzie podlegało opodatkowaniu na gruncie ustawy. A więc, co do zasady świadczenie przedmiotowych usług, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, z możliwością rezygnacji z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, możliwość rezygnacji ze zwolnienia opodatkowania VAT-em usług finansowych przez centrum usług wspólnych jest korzystną alternatywą, gdyż w takim przypadku mamy do czynienia z finansowaniem wewnętrznym, którego warunki są zazwyczaj atrakcyjniejsze od finansowania zewnętrznego. Dodatkowo spółka, która nabywa przedmiotową usługę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawa prawna: Ustawa  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e, art. 43 ust. 1 pkt 7,12 oraz 38-41, art. 43 ust. 22.

Klaudia Źrebiec, starszy konsultant podatkowy w Zespole ds. podatków pośrednich w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA