REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta cen transferowych nie zawsze poza VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
VAT, podatek
VAT, podatek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Płatności wyrównawcze pomiędzy podmiotami powiązanymi dostosowujące poziom rentowności do poziomu rynkowego, mogą w określonych przypadkach wpływać na rozliczenia VAT. Problem w tym, że przesłanki opodatkowania takich płatności, wypracowane w praktyce, są niejasne i budzą szereg wątpliwości. Pomimo utrwalonej linii interpretacyjnej w kwestii przesłanek opodatkowania, w związku z subiektywną oceną ich spełnienia w danych okolicznościach faktycznych, organy podatkowe wydają w tym zakresie odmienne rozstrzygnięcia.

Korekta cen transferowych a VAT

W pierwszym z artykułów poświęconych temu zagadnieniu, omawiamy ciekawą, wydaną w ostatnim czasie interpretację indywidualną, w której organ podatkowy stanął na stanowisku, iż korekta dochodowości, mająca na celu jej wyrównanie do poziomu rynkowego, pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2022 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.376.2022.2.DM).

REKLAMA

Korekta dochodowości w celu jej wyrównania do poziomu rynkowego. Czego dotyczyła sprawa?

Z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócili się podatnicy należący do międzynarodowej grupy kapitałowej, będący podmiotami bezpośrednio powiązanymi – spółka prowadząca działalność operacyjną w zakresie produkcji i sprzedaży m.in. wyrobów kosmetycznych i chemii gospodarczej oraz dystrybutor pełniący w ramach grupy funkcje dystrybucyjne i marketingowe. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka dokonuje sprzedaży ww. towarów m.in. na rzecz dystrybutora (dostawa towarów na terytorium kraju), na podstawie umowy regulującej zasady wzajemnej współpracy.

Stosownie do postanowień umowy ceny sprzedaży towarów na rzecz dystrybutora kalkulowane są okresowo, na warunkach rynkowych (zgodnie z wypracowanymi przez strony zasadami ustalania cen transferowych), w kwocie zapewniającej osiągnięcie przez spółkę określonego poziomu dochodowości (marży), odpowiedniego dla pełnionej funkcji.

Mając na uwadze, że przyjęty przez strony sposób kalkulacji cen transferowych oparty jest na pewnych założeniach budżetowych (prognozach), w praktyce może zdarzyć się, że rzeczywisty poziom rentowności spółki, zrealizowany w danym okresie, będzie odbiegał od przyjętych założeń, wskutek niezależnych czynników, np. zmiany poziomu kosztów produkcyjnych, ogólnych kosztów administracyjnych (pomimo aktualizacji cen w trakcie roku; jej celem jest bowiem dostosowanie poziomu cen na potrzeby rozliczeń w przyszłych okresach, tj. bez korygowania rozliczeń dokonanych w przeszłości). 

W takim przypadku, w celu wyrównania rentowności spółki do poziomu rynkowego, strony dokonują odpowiedniej korekty dochodowości (zwiększającej lub zmniejszającej dochodowość spółki), której towarzyszą dodatkowe rozliczenia pomiędzy stronami (płatności odpowiednio na rzecz spółki lub uiszczane przez spółkę).

Odnosząc się do metodologii kalkulacji korekty dochodowości strony wyjaśniły, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • sposób kalkulacji kwoty płatności odnosi się do poziomu dochodowości spółki w danym, ustalonym okresie rozliczeniowym (punktem odniesienia są zagregowane wyniki spółki za dany rok);
  • wyrównanie poziomu dochodowości spółki za dany okres nie odnosi się do konkretnych zdarzeń z przeszłości (lecz do ogółu zdarzeń mających wpływ na poziom dochodowości);
  • w szczególności, kwoty korekty za dany okres nie są bezpośrednio powiązane z dostawami towarów dokonanymi przez spółkę w tym okresie (korekta dochodowości jest przeprowadzana niezależnie od wolumenu sprzedaży dokonanej w danym okresie);
  • z formalnego puntu widzenia, w świetle ustaleń umownych, przyjęty mechanizm korekty dochodowości nie powoduje podwyższenia lub obniżenia ceny/wynagrodzenia należnego spółce z tytułu skonkretyzowanych towarów sprzedawanych dystrybutorowi – korekta dochodowości dokonywana jest w oderwaniu od ceny jednostkowej poszczególnych towarów;
  • przy czym, cena sprzedaży towarów na rzecz dystrybutora wpływa na dochodowość spółki – co wskazuje na możliwość identyfikacji pośredniego związku pomiędzy ceną a korektą dochodowości, z perspektywy ekonomicznej;
  • ponadto, wyrównanie poziomu dochodowości spółki nie jest wynikiem błędu żadnej ze stron;
  • kwota korekty nie jest także możliwa do przewidzenia wcześniej aniżeli następuje rozliczenie pomiędzy stronami;
  • korekta dochodowości nie wiąże się również z żadnym świadczeniem ze strony dystrybutora na rzecz spółki.

Na gruncie przedstawionych okoliczności faktycznych zainteresowani chcieli m.in. upewnić się, że korekta dochodowości nie ma wpływu na rozliczenia VAT, tj. spółka nie jest zobowiązana do dokonania korekt faktur VAT wystawionych na rzecz dystrybutora, ani też do skorygowania wysokości podstawy opodatkowania oraz podatku należnego wykazanego na fakturach dokumentujących dostawy towarów

Korekta dochodowości bez VAT. Rozstrzygnięcie organu podatkowego

Dyrektor KIS potwierdził stanowisko podatników. W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, że korekta dochodowości, dokonywana w celu jej wyrównania do poziomu rynkowego, stanowi zdarzenie niemające wpływu na rozliczenia VAT.

Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, organ podatkowy ograniczył się do przytoczenia okoliczności faktycznych przedstawionych przez strony, nie stwierdzając w analizowanej sprawie:

  • związku pomiędzy wyrównaniem poziomu dochodowości a kwotą należną spółce z tytułu dostaw konkretnych towarów, dokonanych na rzecz dystrybutora;
  • ani także jakiejkolwiek czynności wzajemnej (świadczenia usługi/dostawy towarów) ze strony dystrybutora na rzecz spółki;

które przemawiałby za uznaniem płatności wyrównawczych jako wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Stanowisko, jakie organ podatkowy zajął w rozpatrywanej sprawie, rodzi kolejne pytania, m.in.:

  • czy rozstrzygnięcie byłoby odmienne, gdyby mechanizm korekty dochodowości zakładał – pomimo braku bezpośredniego związku z transakcjami dokonanymi w przeszłości – proporcjonalne rozdzielenie skumulowanej kwoty korekty dochodowości za dany okres, pomiędzy poszczególne faktury wystawione/dostawy dokonane/towary sprzedane w tym okresie?
  • czy podatnicy mogą swobodnie decydować o sposobie wyrównania rentowności do poziomu rynkowego (korekta dochodowości bez odniesienia do konkretnych transakcji dokonanych w przeszłości vs. korekta cen/wynagrodzenia z tytułu poszczególnych, zrealizowanych wcześniej transakcji) – przesądzając tym samym o skutkach podatkowych płatności wyrównawczych na gruncie VAT?

Wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

Bazując na doświadczeniach Zespołu ENODO organizujemy 9 marca 2023 r. o godz. 10:00 bezpłatne szkolenie online pod patronatem medialnym portalu infor.pl, w trakcie którego wyjaśnimy:

  • w jakich przypadkach korekta cen transferowych rzutuje na rozliczenia VAT,
  • jakie są konsekwencje przyjęcia nieprawidłowego podejścia,
  • jak uchronić się przed ryzykiem zakwestionowania rozliczeń podatkowych.

Zachęcamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji.

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA