REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta cen transferowych a VAT. Dyrektor KIS: Korekta dochodowości wpływa na rozliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
podatki, VAT
podatki, VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim artykule sygnalizowaliśmy niejednolite stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych na gruncie VAT, wynikających z płatności wyrównawczych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujących poziom rentowności do poziomu rynkowego. Źródłem problemu są niejasne przesłanki opodatkowania takich płatności. Dzisiaj przedstawiamy kolejne rozstrzygnięcie dotyczące korekty dochodowości – odmienne jednak od tego, które opisywaliśmy tydzień temu. 

 

REKLAMA

W pierwszym z artykułów poświęconych temu zagadnieniu omówiliśmy interpretację indywidualną, w której organ podatkowy stanął na stanowisku, iż korekta dochodowości, mająca na celu jej wyrównanie do poziomu rynkowego, pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2022 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.376.2022.2.DM). Mając na uwadze niejasne i w dużej mierze ocenne przesłanki opodatkowania płatności wyrównawczych, postawiliśmy przy tym retoryczne pytanie:

  • Czy rozstrzygnięcie organu podatkowego w tej sprawie byłoby odmienne, gdyby mechanizm korekty dochodowości zakładał – pomimo braku bezpośredniego związku z transakcjami dokonanymi w przeszłości – proporcjonalne rozdzielenie skumulowanej kwoty korekty dochodowości za dany okres, pomiędzy poszczególne faktury wystawione/dostawy dokonane/towary sprzedane w tym okresie?

Metodologia kalkulacji korekty dochodowości

Taka metodologia kalkulacji korekty dochodowości przedstawiona została w sprawie rozstrzygniętej interpretacją indywidualną z maja ub.r., w której organ podatkowy w istocie potwierdził, że wyrównanie poziomu dochodowości, dokonywane na opisanych we wniosku zasadach, wpływa na rozliczenia VAT, w związku z obowiązkiem skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku VAT z tytułu dokonanych wcześniej transakcji (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 maja 2022 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.80.2022.1.PK).

Czego dotyczyła sprawa?

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócił się podatnik należący do międzynarodowej grupy kapitałowej będącej producentem samochodów osobowych i ciężarowych. Przedmiotem działalności wnioskodawcy jest m.in. dystrybucja samochodów oraz części zamiennych do samochodów na terytorium Polski, nabywanych uprzednio od dostawcy – spółki powiązanej z wnioskodawcą, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), a następnie odsprzedawanych innym podmiotom.

W trakcie danego roku wnioskodawca nabywa samochody od dostawcy na warunkach mających na celu zapewnić wnioskodawcy uzyskanie zwrotu z całej sprzedaży (obejmującej m.in. sprzedaż samochodów i części zamiennych do nich) na poziomie rynkowym, na podstawie dokonywanych analiz (docelowy zwrot ze sprzedaży ustalany jest przed rozpoczęciem każdego roku, ponadto dochodowość wnioskodawcy analizowana jest także w trakcie danego roku). Pomimo tak ustalonych warunków transakcyjnych, wskutek czynników zewnętrznych, niemożliwych do przewidzenia w trakcie budżetowania, w praktyce zdarza się, że wysokość zwrotu ze sprzedaży, zrealizowana przez wnioskodawcę za dany rok, odbiega od ustalonej wartości rynkowej. W takim przypadku konieczne jest dokonanie korekty rozliczeń z dostawcą, w celu wyrównania dochodowości wnioskodawcy do poziomu rynkowego (zgodnie z wyjaśnieniami wnioskodawcy, korekta dochodowości odnosi się wyłącznie do samochodów, ponieważ głównym przedmiotem jego działalności jest dystrybucja samochodów). 

Odnosząc się do procesu dokonywania korekt dochodowości, wnioskodawca wyjaśnił, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • spółki ustalają listę samochodów nabytych i sprzedanych w danym roku, które mają zostać objęte korektą; 
  • następnie dostawca oblicza skumulowaną kwotę korekty dochodowości za dany rok, po czym rozdziela ją pomiędzy wszystkie wylistowane samochody – w ten sposób skalkulowana zostaje wartość korekty przypadająca na konkretny samochód;
  • w dalszej kolejności wnioskodawca otrzymuje od dostawcy dokument korygujący odnoszący się do nabytych od niego samochodów, wystawiony w formie pojedynczej lub zbiorczej noty księgowej (obciążeniowej lub kredytowej – w przypadku, gdy wysokość zwrotu ze sprzedaży wnioskodawcy jest odpowiednio wyższa lub niższa od ustalonej wartości rynkowej);
  • nota korygująca odnosząca się do pojedynczego samochodu określa numer pierwotnej faktury dokumentującej sprzedaż danego samochodu, jego indywidualny numer VIN, datę dostawy, numer zamówienia oraz kwotę korekty;
  • natomiast zbiorcza nota korygująca wskazuje łączną kwotę korekty, a jej integralną cześć stanowi załącznik prezentujący przełożenie korekty na indywidualne ceny poszczególnych samochodów (zawiera on dane dotyczące indywidualnego numeru VIN konkretnego samochodu, datę dostawy, numer zamówienia oraz kwotę korekty przypadającą na dany samochód).

Na gruncie przedstawionych okoliczności faktycznych wnioskodawca zapytał o wpływ otrzymanych dokumentów korygujących na rozliczenia VAT.

Korekta cen transferowych (korekta dochodowości) a VAT. Stanowisko podatnika

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymane od dostawcy noty korygujące, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości wnioskodawcy poprzez skorygowanie cen poszczególnych samochodów, powinny być traktowane jako korekty (in plus lub in minus) podstawy opodatkowania oraz podatku VAT z tytułu dokonanych wcześniej WNT, wpływając tym samym na rozliczenia VAT wnioskodawcy.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawca wskazał m.in., że:

  • otrzymując do dostawcy dokument korygujący odnoszący się do nabytych od niego samochodów, wnioskodawca posiada każdorazowo informację na temat kwoty korekty (in plus/in minus) przypadającej na cenę konkretnego samochodu (możliwego do identyfikacji w związku ze wskazaniem numeru VIN) – kwota korekty uwzględniona jest bowiem w pojedynczej nocie księgowej lub w załączniku stanowiącym integralną część noty zbiorczej;
  • skoro otrzymane od dostawcy dokumenty korygujące odnoszą się do poszczególnych samochodów, których nabycie zostało wcześniej wykazane dla celów VAT jako WNT – to późniejsza zmiana (zwiększenie/obniżenie) podstawy opodatkowania z tytułu tej transakcji skutkuje w myśl przepisów ustawy o VAT obowiązkiem dokonania jej korekty;
  • końcowo, mając na uwadze, że dostawca traktuje przedmiotowe korekty dochodowości jako korekty podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – analogicznie powinien postąpić wnioskodawca (korygując odpowiednio podstawę opodatkowania oraz VAT z tytułu WNT) zważywszy, że VAT jest podatkiem zharmonizowanym.

Dyrektor KIS: Korekta dochodowości wpływa na rozliczenia VAT

W wydanej interpretacji Dyrektor KIS potwierdził prawidłowość stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, iż korekta dochodowości wpływa na rozliczenia VAT. Podzielając argumentację podatnika, organ podatkowy odstąpił od uzasadnienia prawnego. 

Ważne

W odróżnieniu zatem od interpretacji indywidualnej przedstawionej w naszym poprzednim artykule, w tym przypadku organ podatkowy opowiedział się za opodatkowaniem VAT korekty dochodowości. Odmienne rozstrzygnięcia zapadłe w obydwu omówionych sprawach nasuwają kolejne pytanie – czy w takim razie to podatnik de facto przesądza o skutkach podatkowych płatności wyrównawczych na gruncie VAT, w związku z przyjęciem określonej metodologii kalkulacji korekty dochodowości?

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w ENODO Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA