REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa w systemie marży

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mój kolega prowadzi lombard czyli udziela pożyczek pod zastaw różnych „fantów”. Interes idzie nieźle, ale kolega doszedł do wniosku, że jeszcze lepsze efekty można uzyskać jeśli przedmioty nie odebrane z zastawu będą sprzedawane przez Internet. Ponieważ sam sobie z tym nie poradzi, więc zaproponował mi spółkę w całym biznesie. Twierdzi, że nasza spółka powinna utrzymać stosowany przez niego sposób opodatkowania VAT marża i ewidencjonować sprzedaż internetową dopiero po otrzymaniu pieniędzy. Jeśli wszystkim internetowym nabywcom będziemy wystawiali faktury, to nie musimy fiskalizować tej sprzedaży. Nigdy nie byłem podatnikiem VAT więc nie wiem czy to wszystko jest prawidłowe?

Proponowane przez kolegę rozwiązania nie należą do typowych ani najprostszych ale w większości są prawidłowe i dobrze pasują do omawianej sytuacji.
W pytaniu są poruszone trzy kwestie, które dla pełnej jasności sytuacji warto omówić osobno.

REKLAMA

Autopromocja

I. VAT marża

Jest to procedura szczególna, możliwa do zastosowania dla dostawy towarów używanych rozumianych jako towary nie nowe (wprowadzone do obrotu nie po raz pierwszy), które zostały nabyte w celu dalszej odprzedaży:
1) od osoby nie będącej podatnikiem podatku VAT, lub
2) od podatnika VAT, w sytuacji gdy towary te podlegały zwolnieniu przedmiotowemu lub gdy podatnik był zwolniony od VAT, lub
3) od podatnika VAT, który również korzysta ze szczególnej procedury pozwalającej na opodatkowanie marży.

Za podstawę opodatkowania należy w takim przypadku uznać różnicę pomiędzy nie zwróconą pożyczką a kwotą netto (cena pomniejszona o kwotę należnego podatku) sprzedaży.

Zatem zawsze w przypadku gdy towary w momencie nabycia (tu – przyjęcia w zastaw) nie były opodatkowane VAT (lub była opodatkowana tylko marża) będzie istniała możliwość opodatkowania przy sprzedaży tylko marży. To rozwiązanie będzie miało zastosowanie np. w stosunku do towarów używanych, które spółka przyjmie w zastaw od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej - dostawa ta będzie mogła podlegać opodatkowaniu w systemie marży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tego momentu sposób opodatkowania w systemie VAT marża nie jest skomplikowany i jest korzystny dla klienta. Nie zapłaci on podatku VAT od całej wartości netto kupowanego towaru, a jedynie od kwoty marży, jaką zatrzyma u siebie lombard.
Niestety na etapie dokumentowania sprawa robi się mniej przejrzysta. Dokładniej zagadnienie zostanie omówione w ostatniej części.

II. Sprzedaż wysyłkowa

W systemie podatku od towarów i usług do sprzedaży wysyłkowej stosuje się inne rozwiązania niż do sprzedaży zwykłej, np. w sklepach lub hurtowniach. Dotyczy to przede wszystkim momentu, w którym rozpoznaje się obowiązek podatkowy czyli konieczność zaewidencjonowania (i opodatkowania) sprzedaży. Moment powstania obowiązku podatkowego jest związany z otrzymaniem pieniędzy.

Z tego punktu widzenia odróżniamy dwie sytuacje:

1. Spółka dokona sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem, za pośrednictwem poczty lub kuriera. Listonosz lub kurier dostarczy towary do nabywcy, pobierając jednocześnie od niego zapłatę w gotówce. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty, tj. wpływu do spółki (np. na rachunek bankowy) pieniędzy przekazanych przez pocztę lub firmę transportową. 

Jeśli wraz z wydaniem towaru zostanie wystawiana faktura sprzedaży, to nie wywoła ona skutków podatkowych. Do chwili otrzymania zapłaty spółka nie wykaże obowiązku podatkowego wynikającego z wystawionej faktury, ponieważ on jeszcze nie powstanie. Gdy sprzedaż nie dojdzie do skutku, np. klient się rozmyśli i towar z fakturą wróci do sprzedawcy, fakturę należy anulować. Jeśli spółka będzie posiadała oryginał i kopię faktury, przekreślone jako anulowane, dokument nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

2. Spółka pobierze zapłatę przed wydaniem towaru. Zgodnie z tym co zostało napisane wcześniej wpływ pieniędzy do kasy lub na rachunek bankowy spółki spowoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania przedpłaty. Jeśli klient będzie miał prawo zmienić decyzję (np. w ciągu 3 dni), to zwrot będzie wymagał dokumentów korygujących. Zapewne z tego powodu większość aukcji internetowych jest opatrzona apelem o rozważne podejmowanie decyzji o zakupie.

III. Dokumentacja

Zasadą jest, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie musi być dokumentowana fakturą VAT. Wystawienie tej faktury ma miejsce tylko na żądanie nabywcy. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych powinna być fiskalizowana czyli dokumentowana paragonem z kasy rejestrującej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy podatnik (tu: spółka) powinien zainstalować kasy rejestrujące (fiskalne) w tych miejscach, gdzie prowadzona jest sprzedaż na rzecz w/w osób. 

Jednak niewielki wyjątek przewidziany w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, m.in. dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) pozwoli spółce na uniknięcie fiskalizacji do 31 grudnia 2009 r. Skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe ponieważ spółka będzie nowym podatnikiem VAT, który z pewnością nie dokonywał sprzedaży fiskalizowanej przed 1 stycznia 2009 r. 

Trzeba jednak pamiętać, że możliwość skorzystania z wyjątku od zasady fiskalizacji nie dotyczy:
1) dostawy: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
2) dostawy: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
3) dostawy: sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);
4) dostawy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
5) dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
6) dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;
7) dostawy wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU.

Jednocześnie ważne jest, że zwolnienie z ewidencjonowania w kasie rejestrującej będzie dotyczyło tylko dostaw, za które zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy spółki. Dodatkowym warunkiem zwolnienia, jest prowadzenie szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty, na podstawie których będzie można ustalić dane (w tym adres) odbiorców, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Patrząc na ilość wyjątków od zwolnienia z obowiązku fiskalizacji nie sposób oprzeć się przekonaniu, że bezpieczniej i prościej jest jednak fiskalizować.

Zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży w kasie fiskalnej nie oznacza konieczności wystawiania faktur VAT wszystkim odbiorcom. Jednak klient, który zechce dostać fakturę, powinien otrzymać dokument o nazwie FAKTURA VAT MARŻA. Na tych fakturach nie wykazuje kwot podatku. Wystawiając fakturę VAT marża, dokumentującą dostawę towarów używanych spółka wykaże całą należności brutto z tytułu dostawy, nie zaś samą kwotę marży. Uruchamiając od 1 stycznia 2010 ewidencję sprzedaży w kasie rejestrującej (fiskalnej) trzeba będzie stosować te same zasady.

Taki obowiązujący sposób wystawiania dokumentów sprzedaży ma tę zaletę, że klient nie ma wiedzy o wysokości marży sprzedawcy.

Oczywiście ma też wady:
- nabywca na podstawie faktury VAT marża nie może odliczyć podatku naliczonego, bo nie zna jego kwoty;
- sprzedawca dla celów ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania powinien prowadzić dodatkową ewidencję, z której będzie wynikała różnica pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Wymogu prowadzenia dodatkowej ewidencji nie doszukamy się w przepisach wprost. Tym bardziej nie znajdziemy w nich konkretnych wskazówek, jakie warunki powinna spełniać. Jednak organy skarbowe zgodnym chórem wymagają ich od podatników, słusznie twierdząc że bez tego ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania nie jest możliwe.

Jeśli po przeczytaniu części dotyczącej dokumentacji, czuje się Pan zniechęcony do rozpoczęcia nowej działalności gospodarczej to proszę pamiętać, że opodatkowanie w systemie VAT marża podatnik wybrać może ale na szczęście nie musi.

Krystyna J. Ptasińska
doradca podatkowy nr 06349
www.ptasinska.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA