REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa w systemie marży

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mój kolega prowadzi lombard czyli udziela pożyczek pod zastaw różnych „fantów”. Interes idzie nieźle, ale kolega doszedł do wniosku, że jeszcze lepsze efekty można uzyskać jeśli przedmioty nie odebrane z zastawu będą sprzedawane przez Internet. Ponieważ sam sobie z tym nie poradzi, więc zaproponował mi spółkę w całym biznesie. Twierdzi, że nasza spółka powinna utrzymać stosowany przez niego sposób opodatkowania VAT marża i ewidencjonować sprzedaż internetową dopiero po otrzymaniu pieniędzy. Jeśli wszystkim internetowym nabywcom będziemy wystawiali faktury, to nie musimy fiskalizować tej sprzedaży. Nigdy nie byłem podatnikiem VAT więc nie wiem czy to wszystko jest prawidłowe?

Proponowane przez kolegę rozwiązania nie należą do typowych ani najprostszych ale w większości są prawidłowe i dobrze pasują do omawianej sytuacji.
W pytaniu są poruszone trzy kwestie, które dla pełnej jasności sytuacji warto omówić osobno.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

I. VAT marża

Jest to procedura szczególna, możliwa do zastosowania dla dostawy towarów używanych rozumianych jako towary nie nowe (wprowadzone do obrotu nie po raz pierwszy), które zostały nabyte w celu dalszej odprzedaży:
1) od osoby nie będącej podatnikiem podatku VAT, lub
2) od podatnika VAT, w sytuacji gdy towary te podlegały zwolnieniu przedmiotowemu lub gdy podatnik był zwolniony od VAT, lub
3) od podatnika VAT, który również korzysta ze szczególnej procedury pozwalającej na opodatkowanie marży.

Za podstawę opodatkowania należy w takim przypadku uznać różnicę pomiędzy nie zwróconą pożyczką a kwotą netto (cena pomniejszona o kwotę należnego podatku) sprzedaży.

REKLAMA

Zatem zawsze w przypadku gdy towary w momencie nabycia (tu – przyjęcia w zastaw) nie były opodatkowane VAT (lub była opodatkowana tylko marża) będzie istniała możliwość opodatkowania przy sprzedaży tylko marży. To rozwiązanie będzie miało zastosowanie np. w stosunku do towarów używanych, które spółka przyjmie w zastaw od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej - dostawa ta będzie mogła podlegać opodatkowaniu w systemie marży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tego momentu sposób opodatkowania w systemie VAT marża nie jest skomplikowany i jest korzystny dla klienta. Nie zapłaci on podatku VAT od całej wartości netto kupowanego towaru, a jedynie od kwoty marży, jaką zatrzyma u siebie lombard.
Niestety na etapie dokumentowania sprawa robi się mniej przejrzysta. Dokładniej zagadnienie zostanie omówione w ostatniej części.

II. Sprzedaż wysyłkowa

W systemie podatku od towarów i usług do sprzedaży wysyłkowej stosuje się inne rozwiązania niż do sprzedaży zwykłej, np. w sklepach lub hurtowniach. Dotyczy to przede wszystkim momentu, w którym rozpoznaje się obowiązek podatkowy czyli konieczność zaewidencjonowania (i opodatkowania) sprzedaży. Moment powstania obowiązku podatkowego jest związany z otrzymaniem pieniędzy.

Z tego punktu widzenia odróżniamy dwie sytuacje:

1. Spółka dokona sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem, za pośrednictwem poczty lub kuriera. Listonosz lub kurier dostarczy towary do nabywcy, pobierając jednocześnie od niego zapłatę w gotówce. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty, tj. wpływu do spółki (np. na rachunek bankowy) pieniędzy przekazanych przez pocztę lub firmę transportową. 

Jeśli wraz z wydaniem towaru zostanie wystawiana faktura sprzedaży, to nie wywoła ona skutków podatkowych. Do chwili otrzymania zapłaty spółka nie wykaże obowiązku podatkowego wynikającego z wystawionej faktury, ponieważ on jeszcze nie powstanie. Gdy sprzedaż nie dojdzie do skutku, np. klient się rozmyśli i towar z fakturą wróci do sprzedawcy, fakturę należy anulować. Jeśli spółka będzie posiadała oryginał i kopię faktury, przekreślone jako anulowane, dokument nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego.

2. Spółka pobierze zapłatę przed wydaniem towaru. Zgodnie z tym co zostało napisane wcześniej wpływ pieniędzy do kasy lub na rachunek bankowy spółki spowoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania przedpłaty. Jeśli klient będzie miał prawo zmienić decyzję (np. w ciągu 3 dni), to zwrot będzie wymagał dokumentów korygujących. Zapewne z tego powodu większość aukcji internetowych jest opatrzona apelem o rozważne podejmowanie decyzji o zakupie.

III. Dokumentacja

Zasadą jest, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie musi być dokumentowana fakturą VAT. Wystawienie tej faktury ma miejsce tylko na żądanie nabywcy. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych powinna być fiskalizowana czyli dokumentowana paragonem z kasy rejestrującej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy podatnik (tu: spółka) powinien zainstalować kasy rejestrujące (fiskalne) w tych miejscach, gdzie prowadzona jest sprzedaż na rzecz w/w osób. 

Jednak niewielki wyjątek przewidziany w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, m.in. dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) pozwoli spółce na uniknięcie fiskalizacji do 31 grudnia 2009 r. Skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe ponieważ spółka będzie nowym podatnikiem VAT, który z pewnością nie dokonywał sprzedaży fiskalizowanej przed 1 stycznia 2009 r. 

Trzeba jednak pamiętać, że możliwość skorzystania z wyjątku od zasady fiskalizacji nie dotyczy:
1) dostawy: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
2) dostawy: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
3) dostawy: sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);
4) dostawy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
5) dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
6) dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;
7) dostawy wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU.

Jednocześnie ważne jest, że zwolnienie z ewidencjonowania w kasie rejestrującej będzie dotyczyło tylko dostaw, za które zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy spółki. Dodatkowym warunkiem zwolnienia, jest prowadzenie szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty, na podstawie których będzie można ustalić dane (w tym adres) odbiorców, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Patrząc na ilość wyjątków od zwolnienia z obowiązku fiskalizacji nie sposób oprzeć się przekonaniu, że bezpieczniej i prościej jest jednak fiskalizować.

Zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży w kasie fiskalnej nie oznacza konieczności wystawiania faktur VAT wszystkim odbiorcom. Jednak klient, który zechce dostać fakturę, powinien otrzymać dokument o nazwie FAKTURA VAT MARŻA. Na tych fakturach nie wykazuje kwot podatku. Wystawiając fakturę VAT marża, dokumentującą dostawę towarów używanych spółka wykaże całą należności brutto z tytułu dostawy, nie zaś samą kwotę marży. Uruchamiając od 1 stycznia 2010 ewidencję sprzedaży w kasie rejestrującej (fiskalnej) trzeba będzie stosować te same zasady.

Taki obowiązujący sposób wystawiania dokumentów sprzedaży ma tę zaletę, że klient nie ma wiedzy o wysokości marży sprzedawcy.

Oczywiście ma też wady:
- nabywca na podstawie faktury VAT marża nie może odliczyć podatku naliczonego, bo nie zna jego kwoty;
- sprzedawca dla celów ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania powinien prowadzić dodatkową ewidencję, z której będzie wynikała różnica pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Wymogu prowadzenia dodatkowej ewidencji nie doszukamy się w przepisach wprost. Tym bardziej nie znajdziemy w nich konkretnych wskazówek, jakie warunki powinna spełniać. Jednak organy skarbowe zgodnym chórem wymagają ich od podatników, słusznie twierdząc że bez tego ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania nie jest możliwe.

Jeśli po przeczytaniu części dotyczącej dokumentacji, czuje się Pan zniechęcony do rozpoczęcia nowej działalności gospodarczej to proszę pamiętać, że opodatkowanie w systemie VAT marża podatnik wybrać może ale na szczęście nie musi.

Krystyna J. Ptasińska
doradca podatkowy nr 06349
www.ptasinska.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA