REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT - 3 zasady ogólne

Krzysztof Słapczyński
Moment  powstania obowiązku podatkowego w VAT
Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Gdy rozliczamy się z urzędem skarbowym z tytułu podatku od towarów i usług (VAT), musimy ustalić w którym momencie dana transakcja wywołała powstanie obowiązku podatkowego. Od tego momentu zależy kiedy (w którym miesiącu lub kwartale) musimy wykazać podatek należy. W tym zakresie istnieją dwie zasady ogólne i wiele od nich wyjątków.

Zasady ogólne:

1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi nie muszą być potwierdzone fakturą (tak na przykład w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie wyraziły chęci otrzymania faktury) obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli dostawa polega na wysyłce towaru, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub osobie przez niego wskazanej.

2. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcami) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od wydania towaru lub wykonania usługi.

3. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Znaczenie tych zasad

1. Zasad pierwsza jest prosta - jeśli dostarczyliśmy towar w lutym, rozliczamy się z podatku z tej transakcji do 25 marca (przy założeniu, że rozliczamy się miesięcznie). Ewentualna kontrola skarbowa dokona sprawdzenia, czy dokumentów magazynowych i porówna wielkość sprzedaży według nich ze sprzedażą zadeklarowaną w formularzu VAT-7.

2. Zasada druga pozwala nam na możliwość odroczenia momentu powstania obowiązku podatkowego o 7 dni. Jest to ważne w przypadku sprzedaży w ostatnich 7 dniach miesiąca. Zgodne z prawem będzie wystawienie faktury za transakcję wykonaną w 27 dniu miesiąca dopiero 1 dnia miesiąca następnego. Dzięki temu podatek należny wykażemy miesiąc później a jeśli nie mamy nadwyżki podatku naliczonego nad należnym spowoduje to zmniejszenie podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego. Oczywiście podatek trzeba będzie zapłacić w następnym miesiącu, ale przez ten miesiąc możemy korzystać z tych pieniędzy i mieć większą płynność finansową.

Termin 7 dni od dostarczenia towaru lub wykonania usługi, po którym powstaje obowiązek podatkowy, wprowadzono po to, by podatnicy nie mogli uchylać się od opodatkowania poprzez zbyt długie odraczanie momentu wystawienia faktury. W razie kontroli podatkowej sprawdzane są dokumenty magazynowe i porównywane z datami wystawienia faktury.

Gdyby kontrola wykazała, że
- towar został wydany 20 stycznia.
- faktura dokumentująca tę transakcję wystawiona dopiero 1 lutego.
- podatek należny z tytułu transakcji został wykazany w deklaracji VAT-7 za luty.

podatnik poniósłby następujące konsekwencje:
- podatek należny zostałby przypisany do deklaracji styczniowej.
- zostałaby ustalona inna wartość podatku do zapłaty lub kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
- gdyby w wyniku zmiany deklaracji styczniowej powstał podatek do zapłaty jednocześnie zostałaby ustalona zwłoka w płatności podatku.
- mogłoby być wszczęte postępowanie karno za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe na podstawie art. 62 kks.

3. Zasada trzecia w razie wystąpienia jej przesłanek anuluje postanowienia wcześniejszych zasad. Nie jest już ważne kiedy wydano towar, kiedy wystawiono fakturę.

Ważne jest, że otrzymaliśmy już zapłatę (lub jej część) wcześniej niż wydaliśmy towar lub wykonaliśmy usługę. Bardzo ważne jest by przy rozliczaniu się z VATu sprawdzić konto bankowe za dany miesiąc. Jeśli by się okazało, że nasz nadgorliwy kontrahent za towar, który mieliśmy dostarczyć dnia 01.02.2009 zapłacił już połowę ceny dnia 31.01.2009 r., to musimy wykazać połowę ceny w deklaracji za styczeń.

Kontrolerzy poza sprawdzaniem faktur i dokumentów magazynowych zażądają też wglądu w dokumenty kasowe i wyciągi bankowe. Wszystko po to, by ustalić, czy nie spóźniliśmy się z wykazaniem sprzedaży w deklaracji.

REKLAMA

Poza tymi zasadami ogólnymi warto pamiętać, że pewnych kategoriach sprzedaży ustawodawca przewidział późniejszy – przyjazny przedsiębiorcom – termin powstania obowiązku podatkowego. O tych przykładach takich transakcji w kolejnym artykule.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Słapczyński
aplikant podatkowy z Kancelarii
Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego
Renaty Mikulewicz
Wrocław, ul. Sokolnicza 5/20
tel. 071 797 88 57
raport@raport.wroclaw.pl
www.raport.wroclaw.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA