REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT - 3 zasady ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Słapczyński
Moment  powstania obowiązku podatkowego w VAT
Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Gdy rozliczamy się z urzędem skarbowym z tytułu podatku od towarów i usług (VAT), musimy ustalić w którym momencie dana transakcja wywołała powstanie obowiązku podatkowego. Od tego momentu zależy kiedy (w którym miesiącu lub kwartale) musimy wykazać podatek należy. W tym zakresie istnieją dwie zasady ogólne i wiele od nich wyjątków.

Zasady ogólne:

1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi nie muszą być potwierdzone fakturą (tak na przykład w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie wyraziły chęci otrzymania faktury) obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli dostawa polega na wysyłce towaru, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub osobie przez niego wskazanej.

2. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcami) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od wydania towaru lub wykonania usługi.

3. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Znaczenie tych zasad

1. Zasad pierwsza jest prosta - jeśli dostarczyliśmy towar w lutym, rozliczamy się z podatku z tej transakcji do 25 marca (przy założeniu, że rozliczamy się miesięcznie). Ewentualna kontrola skarbowa dokona sprawdzenia, czy dokumentów magazynowych i porówna wielkość sprzedaży według nich ze sprzedażą zadeklarowaną w formularzu VAT-7.

2. Zasada druga pozwala nam na możliwość odroczenia momentu powstania obowiązku podatkowego o 7 dni. Jest to ważne w przypadku sprzedaży w ostatnich 7 dniach miesiąca. Zgodne z prawem będzie wystawienie faktury za transakcję wykonaną w 27 dniu miesiąca dopiero 1 dnia miesiąca następnego. Dzięki temu podatek należny wykażemy miesiąc później a jeśli nie mamy nadwyżki podatku naliczonego nad należnym spowoduje to zmniejszenie podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego. Oczywiście podatek trzeba będzie zapłacić w następnym miesiącu, ale przez ten miesiąc możemy korzystać z tych pieniędzy i mieć większą płynność finansową.

Termin 7 dni od dostarczenia towaru lub wykonania usługi, po którym powstaje obowiązek podatkowy, wprowadzono po to, by podatnicy nie mogli uchylać się od opodatkowania poprzez zbyt długie odraczanie momentu wystawienia faktury. W razie kontroli podatkowej sprawdzane są dokumenty magazynowe i porównywane z datami wystawienia faktury.

Gdyby kontrola wykazała, że
- towar został wydany 20 stycznia.
- faktura dokumentująca tę transakcję wystawiona dopiero 1 lutego.
- podatek należny z tytułu transakcji został wykazany w deklaracji VAT-7 za luty.

podatnik poniósłby następujące konsekwencje:
- podatek należny zostałby przypisany do deklaracji styczniowej.
- zostałaby ustalona inna wartość podatku do zapłaty lub kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
- gdyby w wyniku zmiany deklaracji styczniowej powstał podatek do zapłaty jednocześnie zostałaby ustalona zwłoka w płatności podatku.
- mogłoby być wszczęte postępowanie karno za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe na podstawie art. 62 kks.

3. Zasada trzecia w razie wystąpienia jej przesłanek anuluje postanowienia wcześniejszych zasad. Nie jest już ważne kiedy wydano towar, kiedy wystawiono fakturę.

Ważne jest, że otrzymaliśmy już zapłatę (lub jej część) wcześniej niż wydaliśmy towar lub wykonaliśmy usługę. Bardzo ważne jest by przy rozliczaniu się z VATu sprawdzić konto bankowe za dany miesiąc. Jeśli by się okazało, że nasz nadgorliwy kontrahent za towar, który mieliśmy dostarczyć dnia 01.02.2009 zapłacił już połowę ceny dnia 31.01.2009 r., to musimy wykazać połowę ceny w deklaracji za styczeń.

Kontrolerzy poza sprawdzaniem faktur i dokumentów magazynowych zażądają też wglądu w dokumenty kasowe i wyciągi bankowe. Wszystko po to, by ustalić, czy nie spóźniliśmy się z wykazaniem sprzedaży w deklaracji.

REKLAMA

Poza tymi zasadami ogólnymi warto pamiętać, że pewnych kategoriach sprzedaży ustawodawca przewidział późniejszy – przyjazny przedsiębiorcom – termin powstania obowiązku podatkowego. O tych przykładach takich transakcji w kolejnym artykule.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Słapczyński
aplikant podatkowy z Kancelarii
Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego
Renaty Mikulewicz
Wrocław, ul. Sokolnicza 5/20
tel. 071 797 88 57
raport@raport.wroclaw.pl
www.raport.wroclaw.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA