REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT - 3 zasady ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Słapczyński
Moment  powstania obowiązku podatkowego w VAT
Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Gdy rozliczamy się z urzędem skarbowym z tytułu podatku od towarów i usług (VAT), musimy ustalić w którym momencie dana transakcja wywołała powstanie obowiązku podatkowego. Od tego momentu zależy kiedy (w którym miesiącu lub kwartale) musimy wykazać podatek należy. W tym zakresie istnieją dwie zasady ogólne i wiele od nich wyjątków.

Zasady ogólne:

1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi nie muszą być potwierdzone fakturą (tak na przykład w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie wyraziły chęci otrzymania faktury) obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli dostawa polega na wysyłce towaru, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub osobie przez niego wskazanej.

2. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą (sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcami) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od wydania towaru lub wykonania usługi.

3. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Znaczenie tych zasad

1. Zasad pierwsza jest prosta - jeśli dostarczyliśmy towar w lutym, rozliczamy się z podatku z tej transakcji do 25 marca (przy założeniu, że rozliczamy się miesięcznie). Ewentualna kontrola skarbowa dokona sprawdzenia, czy dokumentów magazynowych i porówna wielkość sprzedaży według nich ze sprzedażą zadeklarowaną w formularzu VAT-7.

2. Zasada druga pozwala nam na możliwość odroczenia momentu powstania obowiązku podatkowego o 7 dni. Jest to ważne w przypadku sprzedaży w ostatnich 7 dniach miesiąca. Zgodne z prawem będzie wystawienie faktury za transakcję wykonaną w 27 dniu miesiąca dopiero 1 dnia miesiąca następnego. Dzięki temu podatek należny wykażemy miesiąc później a jeśli nie mamy nadwyżki podatku naliczonego nad należnym spowoduje to zmniejszenie podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego. Oczywiście podatek trzeba będzie zapłacić w następnym miesiącu, ale przez ten miesiąc możemy korzystać z tych pieniędzy i mieć większą płynność finansową.

Termin 7 dni od dostarczenia towaru lub wykonania usługi, po którym powstaje obowiązek podatkowy, wprowadzono po to, by podatnicy nie mogli uchylać się od opodatkowania poprzez zbyt długie odraczanie momentu wystawienia faktury. W razie kontroli podatkowej sprawdzane są dokumenty magazynowe i porównywane z datami wystawienia faktury.

Gdyby kontrola wykazała, że
- towar został wydany 20 stycznia.
- faktura dokumentująca tę transakcję wystawiona dopiero 1 lutego.
- podatek należny z tytułu transakcji został wykazany w deklaracji VAT-7 za luty.

podatnik poniósłby następujące konsekwencje:
- podatek należny zostałby przypisany do deklaracji styczniowej.
- zostałaby ustalona inna wartość podatku do zapłaty lub kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
- gdyby w wyniku zmiany deklaracji styczniowej powstał podatek do zapłaty jednocześnie zostałaby ustalona zwłoka w płatności podatku.
- mogłoby być wszczęte postępowanie karno za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe na podstawie art. 62 kks.

3. Zasada trzecia w razie wystąpienia jej przesłanek anuluje postanowienia wcześniejszych zasad. Nie jest już ważne kiedy wydano towar, kiedy wystawiono fakturę.

Ważne jest, że otrzymaliśmy już zapłatę (lub jej część) wcześniej niż wydaliśmy towar lub wykonaliśmy usługę. Bardzo ważne jest by przy rozliczaniu się z VATu sprawdzić konto bankowe za dany miesiąc. Jeśli by się okazało, że nasz nadgorliwy kontrahent za towar, który mieliśmy dostarczyć dnia 01.02.2009 zapłacił już połowę ceny dnia 31.01.2009 r., to musimy wykazać połowę ceny w deklaracji za styczeń.

Kontrolerzy poza sprawdzaniem faktur i dokumentów magazynowych zażądają też wglądu w dokumenty kasowe i wyciągi bankowe. Wszystko po to, by ustalić, czy nie spóźniliśmy się z wykazaniem sprzedaży w deklaracji.

REKLAMA

Poza tymi zasadami ogólnymi warto pamiętać, że pewnych kategoriach sprzedaży ustawodawca przewidział późniejszy – przyjazny przedsiębiorcom – termin powstania obowiązku podatkowego. O tych przykładach takich transakcji w kolejnym artykule.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Słapczyński
aplikant podatkowy z Kancelarii
Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego
Renaty Mikulewicz
Wrocław, ul. Sokolnicza 5/20
tel. 071 797 88 57
raport@raport.wroclaw.pl
www.raport.wroclaw.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA