REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż lokalu bez VAT

Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Sprzedaż lokalu bez VAT
Sprzedaż lokalu bez VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy spółka może sprzedać lokal przez nią użytkowany i skorzystać ze zwolnienia podatkowego? Tak, jeżeli od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Taką odpowiedź uzyskał podmiot, który skierował zapytanie o interpretację przepisów do Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Przepisy podatkowe w Polsce nie zawsze są jasne. Ponieważ własna interpretacja niekoniecznie musi być zgodna z tą dokonaną przez urząd, zwłaszcza przedsiębiorcy decydują się wystąpić do jednego z pięciu wyznaczonych Dyrektorów Izb Skarbowych o wiążące organy podatkowe indywidualne interpretacje podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

Uzyskanie odpowiedzi na zadane pytanie często uznawane jest za drogowskaz. W ten sposób firmy – kierując się otrzymanymi informacjami – mają pewność, że postępują zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto, nie muszą się obawiać wykrycia nieprawidłowości podczas ewentualnej kontroli przeprowadzanej przez urzędników i – w jej efekcie – konieczności płacenia wysokich grzywien. W ostatnim czasie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał ciekawą interpretację w kwestii możliwości sprzedaży lokalu nieulepszonego bez VAT (nr ITPP1/443-901/14/AP).

Stan faktyczny

Kiedy podmiot zamierzający zbyć nieruchomość nie będzie zobowiązany opłacić podatek od towarów i usług? Spółka, która skierowała zapytanie do Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazała, że jest czynnym podatnikiem VAT. W 2001 roku, z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą, nabyła od dewelopera lokal użytkowy. Ponieważ w lokalu sprzedawane były wyroby spółki, obniżyła ona podatek należny o kwotę VAT, który został uwzględniony w cenie zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Jednocześnie kwota netto z faktur otrzymanych od dewelopera stanowiła początkową wartość środków trwałych podlegających amortyzacji. Spółka w swoim piśmie podniosła również, że od momentu nabycia lokalu nie był on wykorzystywany w celach najmu, nie był również ulepszany, zaś od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Pytanie o konieczność uiszczenia podatku od towarów i usług pomiot motywował tym, że aktualnie chce zbyć przedmiotowy lokal.

Kiedy nie trzeba płacić VAT?

Spółka określiła jasno swoją interpretację w piśmie. Według niej konieczne jest uiszczenie podatku od towarów i usług. Inaczej mówiąc, stwierdziła ona, że przepisy nie będą pozwalały jej na skorzystanie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. Inne zdanie na ten temat miał dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W odpowiedzi organ podatkowy stwierdził, że nie ma żadnych przeszkód, by podatnik skorzystał ze zwolnienia i tym samym zaoszczędził na sprzedaży lokalu. Takie stanowisko wynikało z faktu, że spółka spełnia wszelkie przesłanki wymienione w przepisach – od zasiedlenia nieruchomości minęły 2 lata.

Ogólne zasady

Kwestie związane z koniecznością odprowadzenia podatku od sprzedaży nieruchomości nie dla każdego są jasne. Podstawowa zasada odnosi się do tego, że – według wyżej wspomnianej ustawy o VAT – dostawa budynków czy ich części nie jest wolna od podatku m.in. wówczas, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą tych nieruchomości upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jednym z wyjątków jest sytuacja, w której podmiot spełnia określoną pulę warunków. Mowa o tym, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało przedsiębiorcy prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów (i nie mógł odliczyć VAT naliczonego).

Innym odstępstwem jest sytuacja, w której sprzedający ponosił – co prawda – wydatki na ulepszenie lokalu czy obiektu, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu czy lokalu. W takiej sytuacji, by móc skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży, podmiot powinien użytkować nieruchomość przez co najmniej 5 lat.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Co z tego wynika?

Spółka, która wniosła zapytanie o interpretację przepisów może sprzedać posiadany lokal, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Spełnia ona bowiem wszelkie przesłanki, jakie zostały ustalone przez ustawodawcę w przepisach. Nie tylko użytkuje nieruchomości co najmniej 2 lata, lecz także nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie. Warto również wskazać, że spółka zasiedliła lokal jako pierwsza, gdyż nabyła go od dewelopera (do zasiedlenia doszło po oddaniu przez dewelopera lokalu do użytkowania spółce).


Jeżeli strony transakcji zdecydują się zatem na rezygnację z opodatkowania, zwolnienie od konieczności uiszczenia podatku VAT będzie możliwe. Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił przy tym w interpretacji, że podmioty będące zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi mają możliwość przed podpisaniem stosownych dokumentów, złożyć urzędowi skarbowemu zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli czy ich części.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Partner/Główna Księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA