REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż lokalu bez VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Sprzedaż lokalu bez VAT
Sprzedaż lokalu bez VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy spółka może sprzedać lokal przez nią użytkowany i skorzystać ze zwolnienia podatkowego? Tak, jeżeli od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Taką odpowiedź uzyskał podmiot, który skierował zapytanie o interpretację przepisów do Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Przepisy podatkowe w Polsce nie zawsze są jasne. Ponieważ własna interpretacja niekoniecznie musi być zgodna z tą dokonaną przez urząd, zwłaszcza przedsiębiorcy decydują się wystąpić do jednego z pięciu wyznaczonych Dyrektorów Izb Skarbowych o wiążące organy podatkowe indywidualne interpretacje podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

Uzyskanie odpowiedzi na zadane pytanie często uznawane jest za drogowskaz. W ten sposób firmy – kierując się otrzymanymi informacjami – mają pewność, że postępują zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto, nie muszą się obawiać wykrycia nieprawidłowości podczas ewentualnej kontroli przeprowadzanej przez urzędników i – w jej efekcie – konieczności płacenia wysokich grzywien. W ostatnim czasie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał ciekawą interpretację w kwestii możliwości sprzedaży lokalu nieulepszonego bez VAT (nr ITPP1/443-901/14/AP).

Stan faktyczny

REKLAMA

Kiedy podmiot zamierzający zbyć nieruchomość nie będzie zobowiązany opłacić podatek od towarów i usług? Spółka, która skierowała zapytanie do Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazała, że jest czynnym podatnikiem VAT. W 2001 roku, z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą, nabyła od dewelopera lokal użytkowy. Ponieważ w lokalu sprzedawane były wyroby spółki, obniżyła ona podatek należny o kwotę VAT, który został uwzględniony w cenie zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Jednocześnie kwota netto z faktur otrzymanych od dewelopera stanowiła początkową wartość środków trwałych podlegających amortyzacji. Spółka w swoim piśmie podniosła również, że od momentu nabycia lokalu nie był on wykorzystywany w celach najmu, nie był również ulepszany, zaś od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Pytanie o konieczność uiszczenia podatku od towarów i usług pomiot motywował tym, że aktualnie chce zbyć przedmiotowy lokal.

Kiedy nie trzeba płacić VAT?

Spółka określiła jasno swoją interpretację w piśmie. Według niej konieczne jest uiszczenie podatku od towarów i usług. Inaczej mówiąc, stwierdziła ona, że przepisy nie będą pozwalały jej na skorzystanie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. Inne zdanie na ten temat miał dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W odpowiedzi organ podatkowy stwierdził, że nie ma żadnych przeszkód, by podatnik skorzystał ze zwolnienia i tym samym zaoszczędził na sprzedaży lokalu. Takie stanowisko wynikało z faktu, że spółka spełnia wszelkie przesłanki wymienione w przepisach – od zasiedlenia nieruchomości minęły 2 lata.

Ogólne zasady

Kwestie związane z koniecznością odprowadzenia podatku od sprzedaży nieruchomości nie dla każdego są jasne. Podstawowa zasada odnosi się do tego, że – według wyżej wspomnianej ustawy o VAT – dostawa budynków czy ich części nie jest wolna od podatku m.in. wówczas, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą tych nieruchomości upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jednym z wyjątków jest sytuacja, w której podmiot spełnia określoną pulę warunków. Mowa o tym, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało przedsiębiorcy prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów (i nie mógł odliczyć VAT naliczonego).

Innym odstępstwem jest sytuacja, w której sprzedający ponosił – co prawda – wydatki na ulepszenie lokalu czy obiektu, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu czy lokalu. W takiej sytuacji, by móc skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży, podmiot powinien użytkować nieruchomość przez co najmniej 5 lat.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Co z tego wynika?

Spółka, która wniosła zapytanie o interpretację przepisów może sprzedać posiadany lokal, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Spełnia ona bowiem wszelkie przesłanki, jakie zostały ustalone przez ustawodawcę w przepisach. Nie tylko użytkuje nieruchomości co najmniej 2 lata, lecz także nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie. Warto również wskazać, że spółka zasiedliła lokal jako pierwsza, gdyż nabyła go od dewelopera (do zasiedlenia doszło po oddaniu przez dewelopera lokalu do użytkowania spółce).


Jeżeli strony transakcji zdecydują się zatem na rezygnację z opodatkowania, zwolnienie od konieczności uiszczenia podatku VAT będzie możliwe. Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił przy tym w interpretacji, że podmioty będące zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi mają możliwość przed podpisaniem stosownych dokumentów, złożyć urzędowi skarbowemu zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli czy ich części.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Partner/Główna Księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA