REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż lokalu bez VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Sprzedaż lokalu bez VAT
Sprzedaż lokalu bez VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy spółka może sprzedać lokal przez nią użytkowany i skorzystać ze zwolnienia podatkowego? Tak, jeżeli od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Taką odpowiedź uzyskał podmiot, który skierował zapytanie o interpretację przepisów do Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Przepisy podatkowe w Polsce nie zawsze są jasne. Ponieważ własna interpretacja niekoniecznie musi być zgodna z tą dokonaną przez urząd, zwłaszcza przedsiębiorcy decydują się wystąpić do jednego z pięciu wyznaczonych Dyrektorów Izb Skarbowych o wiążące organy podatkowe indywidualne interpretacje podatkowe.

REKLAMA

Uzyskanie odpowiedzi na zadane pytanie często uznawane jest za drogowskaz. W ten sposób firmy – kierując się otrzymanymi informacjami – mają pewność, że postępują zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto, nie muszą się obawiać wykrycia nieprawidłowości podczas ewentualnej kontroli przeprowadzanej przez urzędników i – w jej efekcie – konieczności płacenia wysokich grzywien. W ostatnim czasie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał ciekawą interpretację w kwestii możliwości sprzedaży lokalu nieulepszonego bez VAT (nr ITPP1/443-901/14/AP).

Stan faktyczny

REKLAMA

Kiedy podmiot zamierzający zbyć nieruchomość nie będzie zobowiązany opłacić podatek od towarów i usług? Spółka, która skierowała zapytanie do Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazała, że jest czynnym podatnikiem VAT. W 2001 roku, z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą, nabyła od dewelopera lokal użytkowy. Ponieważ w lokalu sprzedawane były wyroby spółki, obniżyła ona podatek należny o kwotę VAT, który został uwzględniony w cenie zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Jednocześnie kwota netto z faktur otrzymanych od dewelopera stanowiła początkową wartość środków trwałych podlegających amortyzacji. Spółka w swoim piśmie podniosła również, że od momentu nabycia lokalu nie był on wykorzystywany w celach najmu, nie był również ulepszany, zaś od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Pytanie o konieczność uiszczenia podatku od towarów i usług pomiot motywował tym, że aktualnie chce zbyć przedmiotowy lokal.

Kiedy nie trzeba płacić VAT?

Spółka określiła jasno swoją interpretację w piśmie. Według niej konieczne jest uiszczenie podatku od towarów i usług. Inaczej mówiąc, stwierdziła ona, że przepisy nie będą pozwalały jej na skorzystanie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. Inne zdanie na ten temat miał dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W odpowiedzi organ podatkowy stwierdził, że nie ma żadnych przeszkód, by podatnik skorzystał ze zwolnienia i tym samym zaoszczędził na sprzedaży lokalu. Takie stanowisko wynikało z faktu, że spółka spełnia wszelkie przesłanki wymienione w przepisach – od zasiedlenia nieruchomości minęły 2 lata.

Ogólne zasady

Kwestie związane z koniecznością odprowadzenia podatku od sprzedaży nieruchomości nie dla każdego są jasne. Podstawowa zasada odnosi się do tego, że – według wyżej wspomnianej ustawy o VAT – dostawa budynków czy ich części nie jest wolna od podatku m.in. wówczas, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą tych nieruchomości upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jednym z wyjątków jest sytuacja, w której podmiot spełnia określoną pulę warunków. Mowa o tym, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało przedsiębiorcy prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów (i nie mógł odliczyć VAT naliczonego).

Innym odstępstwem jest sytuacja, w której sprzedający ponosił – co prawda – wydatki na ulepszenie lokalu czy obiektu, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu czy lokalu. W takiej sytuacji, by móc skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży, podmiot powinien użytkować nieruchomość przez co najmniej 5 lat.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Co z tego wynika?

Spółka, która wniosła zapytanie o interpretację przepisów może sprzedać posiadany lokal, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Spełnia ona bowiem wszelkie przesłanki, jakie zostały ustalone przez ustawodawcę w przepisach. Nie tylko użytkuje nieruchomości co najmniej 2 lata, lecz także nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie. Warto również wskazać, że spółka zasiedliła lokal jako pierwsza, gdyż nabyła go od dewelopera (do zasiedlenia doszło po oddaniu przez dewelopera lokalu do użytkowania spółce).


Jeżeli strony transakcji zdecydują się zatem na rezygnację z opodatkowania, zwolnienie od konieczności uiszczenia podatku VAT będzie możliwe. Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił przy tym w interpretacji, że podmioty będące zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi mają możliwość przed podpisaniem stosownych dokumentów, złożyć urzędowi skarbowemu zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli czy ich części.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Partner/Główna Księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA