REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż lokalu bez VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Sprzedaż lokalu bez VAT
Sprzedaż lokalu bez VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy spółka może sprzedać lokal przez nią użytkowany i skorzystać ze zwolnienia podatkowego? Tak, jeżeli od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Taką odpowiedź uzyskał podmiot, który skierował zapytanie o interpretację przepisów do Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Przepisy podatkowe w Polsce nie zawsze są jasne. Ponieważ własna interpretacja niekoniecznie musi być zgodna z tą dokonaną przez urząd, zwłaszcza przedsiębiorcy decydują się wystąpić do jednego z pięciu wyznaczonych Dyrektorów Izb Skarbowych o wiążące organy podatkowe indywidualne interpretacje podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

Uzyskanie odpowiedzi na zadane pytanie często uznawane jest za drogowskaz. W ten sposób firmy – kierując się otrzymanymi informacjami – mają pewność, że postępują zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto, nie muszą się obawiać wykrycia nieprawidłowości podczas ewentualnej kontroli przeprowadzanej przez urzędników i – w jej efekcie – konieczności płacenia wysokich grzywien. W ostatnim czasie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał ciekawą interpretację w kwestii możliwości sprzedaży lokalu nieulepszonego bez VAT (nr ITPP1/443-901/14/AP).

Stan faktyczny

REKLAMA

Kiedy podmiot zamierzający zbyć nieruchomość nie będzie zobowiązany opłacić podatek od towarów i usług? Spółka, która skierowała zapytanie do Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazała, że jest czynnym podatnikiem VAT. W 2001 roku, z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą, nabyła od dewelopera lokal użytkowy. Ponieważ w lokalu sprzedawane były wyroby spółki, obniżyła ona podatek należny o kwotę VAT, który został uwzględniony w cenie zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Jednocześnie kwota netto z faktur otrzymanych od dewelopera stanowiła początkową wartość środków trwałych podlegających amortyzacji. Spółka w swoim piśmie podniosła również, że od momentu nabycia lokalu nie był on wykorzystywany w celach najmu, nie był również ulepszany, zaś od jego zasiedlenia minęły 2 lata. Pytanie o konieczność uiszczenia podatku od towarów i usług pomiot motywował tym, że aktualnie chce zbyć przedmiotowy lokal.

Kiedy nie trzeba płacić VAT?

Spółka określiła jasno swoją interpretację w piśmie. Według niej konieczne jest uiszczenie podatku od towarów i usług. Inaczej mówiąc, stwierdziła ona, że przepisy nie będą pozwalały jej na skorzystanie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. Inne zdanie na ten temat miał dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy. W odpowiedzi organ podatkowy stwierdził, że nie ma żadnych przeszkód, by podatnik skorzystał ze zwolnienia i tym samym zaoszczędził na sprzedaży lokalu. Takie stanowisko wynikało z faktu, że spółka spełnia wszelkie przesłanki wymienione w przepisach – od zasiedlenia nieruchomości minęły 2 lata.

Ogólne zasady

Kwestie związane z koniecznością odprowadzenia podatku od sprzedaży nieruchomości nie dla każdego są jasne. Podstawowa zasada odnosi się do tego, że – według wyżej wspomnianej ustawy o VAT – dostawa budynków czy ich części nie jest wolna od podatku m.in. wówczas, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą tych nieruchomości upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jednym z wyjątków jest sytuacja, w której podmiot spełnia określoną pulę warunków. Mowa o tym, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało przedsiębiorcy prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów (i nie mógł odliczyć VAT naliczonego).

Innym odstępstwem jest sytuacja, w której sprzedający ponosił – co prawda – wydatki na ulepszenie lokalu czy obiektu, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu czy lokalu. W takiej sytuacji, by móc skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży, podmiot powinien użytkować nieruchomość przez co najmniej 5 lat.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Co z tego wynika?

Spółka, która wniosła zapytanie o interpretację przepisów może sprzedać posiadany lokal, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT. Spełnia ona bowiem wszelkie przesłanki, jakie zostały ustalone przez ustawodawcę w przepisach. Nie tylko użytkuje nieruchomości co najmniej 2 lata, lecz także nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie. Warto również wskazać, że spółka zasiedliła lokal jako pierwsza, gdyż nabyła go od dewelopera (do zasiedlenia doszło po oddaniu przez dewelopera lokalu do użytkowania spółce).


Jeżeli strony transakcji zdecydują się zatem na rezygnację z opodatkowania, zwolnienie od konieczności uiszczenia podatku VAT będzie możliwe. Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił przy tym w interpretacji, że podmioty będące zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi mają możliwość przed podpisaniem stosownych dokumentów, złożyć urzędowi skarbowemu zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli czy ich części.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dorota Kręcisz, Partner/Główna Księgowa Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA