REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara umowna a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Kara umowna a VAT
Kara umowna a VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kara umowna otrzymana od klienta nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usługi czy dostawę towaru, nie podlega opodatkowaniu. Dlatego nałożenie kary pieniężnej nie może być dokumentowane ani paragonem fiskalnym, ani fakturą. Obciążenie kontrahenta kwotą tej kary może nastąpić np. na podstawie noty obciążeniowej.

Prowadzę wypożyczalnię sprzętu turystycznego. Wypożyczam m.in. namioty, uprząż wspinaczkową, rakiety śnieżne, kijki trekkingowe, urządzenia GPS itp. Klient płaci cenę za zadeklarowany przez niego okres wypożyczenia sprzętu. Usługa potwierdzana jest paragonem fiskalnym i fakturą (wystawianą na żądanie klienta). Jeśli klient nie zwróci sprzętu w ustalonym terminie, a wcześniej nie przedłuży okresu wypożyczenia, jest obciążany karą umową, która wynika z regulaminu wypożyczalni. Wysokość kary zależy od wartości wypożyczonego sprzętu. Czy obciążenie klienta karą umową podlega opodatkowaniu VAT i powinno być ewidencjonowane na kasie fiskalnej?

REKLAMA

Otrzymanie od klienta opłaty karnej za nieterminowy zwrot sprzętu turystycznego stanowi dla właściciela wypożyczalni (podatnika) rekompensatę za straty w postaci utraty korzyści. Opłata ta nie jest wynagrodzeniem za wykonaną usługę na rzecz tego klienta, wobec czego pozostaje poza zakresem VAT. Nie należy jej potwierdzać ani paragonem fiskalnym, ani fakturą.

Kara umowna - wątpliwości w zakresie VAT

Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Uznaje się, że zakresem VAT objęte są te czynności, które zostały wykonane przez podatnika VAT w ramach umowy zobowiązaniowej, przy czym związek między otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność nastąpiła w zamian za to świadczenie.

W opisanych okolicznościach obciążenie klienta dodatkową opłatą za nieterminowy zwrot sprzętu turystycznego nie stanowi świadczenia usługi na rzecz tego klienta. Kwota obciążenia jest dla klienta sankcją pieniężną (karą umowną, odszkodowaniem) naliczaną zgodnie z regulaminem wypożyczalni, wskazującym na warunki, w których sprzedawca może się jej domagać. Zapłata wymienionej kwoty pieniężnej wynika z konieczności wynagrodzenia usługodawcy straty w postaci utraty korzyści, które uzyskałby, wypożyczając sprzęt turystyczny innym klientom. W tym przypadku istotą i celem obciążenia klienta opłatą karną za niezwrócenie sprzętu turystycznego w umówionym terminie jest rekompensata za szkodę, a nie płatność za świadczenie. Klient zobowiązany do zapłaty kary pieniężnej nie jest uprawniony do otrzymania jakiegokolwiek świadczenia ze strony właściciela wypożyczalni (podatnika).

Wobec tego, że kara umowna otrzymana od klienta nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usługi czy dostawę towaru, nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji nałożenie kary pieniężnej nie może być dokumentowane ani paragonem fiskalnym, ani fakturą. Obciążenie kontrahenta kwotą tej kary może nastąpić np. na podstawie noty obciążeniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie kwestię tę wyjaśnił Dyrektor IS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 października 2013 r. (sygn. IBPP1/443-645/13/KJ), która dotyczyła naliczanej przez sprzedawcę kary umownej za zwrot kaset DVD po upływie ustalonego przez strony terminu, której wysokość – jak wyjaśnił podatnik – była powiązana z wartością kasety DVD, nie zaś z okresem wypożyczenia. W tych okolicznościach organ podatkowy potwierdził, że:

(...) naliczanie kary umownej w przedstawionym opisie stanu faktycznego, za brak zwrotu przez klienta kasety DVD (bez wcześniejszego przedłużenia wypożyczenia), nie stanowi odpłatności za czynność określoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT z tego tytułu ani zarejestrowania na kasie rejestrującej. Pobierane kwoty mogą być więc dokumentowane na podstawie innych dokumentów księgowych, w tym chociażby not księgowych.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Wskaźniki i stawki

Podobne zdanie na ten temat miał również Dyrektor IS w Bydgoszczy, który w interpretacji indywidualnej z 1 kwietnia 2014 r. (sygn. ITPP1/443-1373b/13/MS) odniósł się do opłaty (kary) pobieranej przez uniwersytecką bibliotekę za nieterminowy zwrot zbiorów oraz za ich zniszczenie lub zagubienie. Opłaty te wynikały z zarządzeń rektora uniwersytetu w sprawie wprowadzenia regulaminu korzystania z biblioteki oraz w sprawie zmiany cennika opłat i usług biblioteki. Organ podatkowy, którego zdaniem kary umowne pobierane przez bibliotekę stanowiły wyłącznie sankcję za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie zobowiązań, uznał, że:

W omawianej sprawie podmiot zobowiązany do zapłaty określonej kwoty za nieterminowy zwrot zbiorów oraz za ich zniszczenie lub zagubienie nie jest uprawniony do otrzymania w zamian jakiegokolwiek świadczenia ze strony Biblioteki.

Zatem opłaty, o których mowa we wniosku, pełniące funkcję odszkodowawczą (rekompensacyjną) za poniesione straty, nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

Aneta Szwęch, ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA