REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zlecenia kredytowego – skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi zlecenia kredytowego – skutki w VAT
Usługi zlecenia kredytowego – skutki w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie kredytu przez bank nabywcy samochodu w ramach realizacji umowy zawartej pomiędzy bankiem a sprzedawcą na podstawie zlecenia kredytowego, w wyniku której bank otrzymał od sprzedawcy wynagrodzenie, zaś kredytobiorca otrzyma kredyt na preferencyjnych warunkach objęte jest zwolnieniem od podatku VAT.

Tak wynika z wyroku NSA z 1 marca 2017 r., I FSK 1492/15.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła banku, który planuje wprowadzenie na rynek nowego produktu finansowego - kredytu konsumpcyjnego, który zostanie wprowadzony we współpracy z wybranymi partnerami handlowymi, zajmującymi się dystrybucją szeroko rozumianych dóbr konsumpcyjnych. Istotą produktu będzie kredytowanie przez bank, na zlecenie partnerów handlowych, zakupów oferowanych przez nich towarów - przy czym kredyty będą udzielane przez bank bezpośrednio klientom danego partnera handlowego.

W pierwszym etapie, bank planuje wprowadzenie produktu w odniesieniu do kredytowania zakupów samochodów oraz motocykli. Bank podpisze ze sprzedawcą umowę o współpracy, w ramach której bank przyjmie od sprzedawcy zlecenie udzielenia kredytu osobie trzeciej (zlecenie kredytowe). Bank wyrazi w niej zgodę na zawarcie umowy kredytu z klientem wyłącznie pod warunkiem, że klient (przyszły kredytobiorca) będzie spełniał określone przesłanki: posiadanie zdolności kredytowej oraz wymogi dodatkowe, dotyczące określonego poziomu zadłużenia przyszłego kredytobiorcy w innych bankach, jego historii kredytowej. W związku z celowym charakterem kredytu, kwota kredytu zostanie przelana przez bank bezpośrednio na rachunek sprzedawcy. W zamian za przyjęcie zlecenia kredytowego oraz jego realizację na uzgodnionych warunkach, bank otrzyma od sprzedawcy odpowiednie wynagrodzenie, którego kwota oraz zasady wypłaty zostaną ustalone w ramach zawartej przez strony umowy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Na tym tle bank zapytał organ podatkowy, czy realizacja na rzecz sprzedawcy, usług o charakterze zlecenia kredytowego, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT przewidzianego dla "usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem banku, usługi wykonywane przez bank na zlecenie sprzedawcy będą korzystać ze zwolnienia. Istotą tych usług będzie bowiem udzielanie przez bank kredytów na rzecz klientów, realizowane na zlecenie sprzedawcy. W konsekwencji, otrzymane przez bank od sprzedawcy wynagrodzenie z tytułu udzielenia kredytu klientowi sprzedawcy, wypłacane na podstawie umowy, będzie objęte zwolnieniem.

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Organ podkreślił, że bank nie udziela  kredytów sprzedawcy, ale jego klientom, nie jest to również usługa pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów. W konsekwencji, usługa świadczona na rzecz sprzedawcy na podstawie zlecenia kredytowego nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Usługa świadczona na rzecz sprzedawcy nie stanowi składowej części generalnej usługi udzielenia kredytu, tym bardziej, że bank zawiera dwie umowy - jedną ze sprzedawcą dotyczącą realizacji zlecenia kredytowego, a drugą z klientem (kredytobiorcą) dotyczącą udzielenia kredytu.

WSA w Warszawie również nie zgodził się ze stanowiskiem banku. W uzasadnieniu wskazał, że istotą opisanej przez bank usługi zlecenia kredytowego nie jest udostępnienie kapitału sprzedawcy, jak również działalność pośrednictwa w tym zakresie.

Serwis Biznes

Sprawę ostatecznie rozstrzygnął NSA, który zgodził się ze stanowiskiem prezentowanym przez bank. NSA zwrócił uwagę, że w związku z celowym charakterem kredytu, kwota zostanie przelana przez bank bezpośrednio na rachunek sprzedawcy pojazdu, który po otrzymaniu kwoty kredytu, przeniesie na klienta własność finansowanego pojazdu. Kredyty będą udzielane klientom przez bank na promocyjnych warunkach, ustalonych w umowie zawieranej pomiędzy bankiem a sprzedawcą w zakresie udzielanego bankowi zlecenia kredytowego. W zamian za przyjęcie zlecenia kredytowego oraz jego realizację na uzgodnionych warunkach, bank otrzyma od sprzedawcy odpowiednie wynagrodzenie, którego kwota oraz zasady wypłaty zostaną ustalone w ramach zawartej przez strony umowy.

Analiza tak przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że bank w wyniku umowy ze sprzedawcą i klientem wykonuje jedno świadczenie, tj. udziela kredytu, który otrzymuje sprzedawca. W konsekwencji korzysta ze zwolnienia w VAT.

Patrycja Łukasiewicz

Źródło: taxonline.pl  3.03.2017 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA