REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zlecenia kredytowego – skutki w VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi zlecenia kredytowego – skutki w VAT
Usługi zlecenia kredytowego – skutki w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie kredytu przez bank nabywcy samochodu w ramach realizacji umowy zawartej pomiędzy bankiem a sprzedawcą na podstawie zlecenia kredytowego, w wyniku której bank otrzymał od sprzedawcy wynagrodzenie, zaś kredytobiorca otrzyma kredyt na preferencyjnych warunkach objęte jest zwolnieniem od podatku VAT.

Tak wynika z wyroku NSA z 1 marca 2017 r., I FSK 1492/15.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła banku, który planuje wprowadzenie na rynek nowego produktu finansowego - kredytu konsumpcyjnego, który zostanie wprowadzony we współpracy z wybranymi partnerami handlowymi, zajmującymi się dystrybucją szeroko rozumianych dóbr konsumpcyjnych. Istotą produktu będzie kredytowanie przez bank, na zlecenie partnerów handlowych, zakupów oferowanych przez nich towarów - przy czym kredyty będą udzielane przez bank bezpośrednio klientom danego partnera handlowego.

W pierwszym etapie, bank planuje wprowadzenie produktu w odniesieniu do kredytowania zakupów samochodów oraz motocykli. Bank podpisze ze sprzedawcą umowę o współpracy, w ramach której bank przyjmie od sprzedawcy zlecenie udzielenia kredytu osobie trzeciej (zlecenie kredytowe). Bank wyrazi w niej zgodę na zawarcie umowy kredytu z klientem wyłącznie pod warunkiem, że klient (przyszły kredytobiorca) będzie spełniał określone przesłanki: posiadanie zdolności kredytowej oraz wymogi dodatkowe, dotyczące określonego poziomu zadłużenia przyszłego kredytobiorcy w innych bankach, jego historii kredytowej. W związku z celowym charakterem kredytu, kwota kredytu zostanie przelana przez bank bezpośrednio na rachunek sprzedawcy. W zamian za przyjęcie zlecenia kredytowego oraz jego realizację na uzgodnionych warunkach, bank otrzyma od sprzedawcy odpowiednie wynagrodzenie, którego kwota oraz zasady wypłaty zostaną ustalone w ramach zawartej przez strony umowy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Na tym tle bank zapytał organ podatkowy, czy realizacja na rzecz sprzedawcy, usług o charakterze zlecenia kredytowego, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT przewidzianego dla "usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zdaniem banku, usługi wykonywane przez bank na zlecenie sprzedawcy będą korzystać ze zwolnienia. Istotą tych usług będzie bowiem udzielanie przez bank kredytów na rzecz klientów, realizowane na zlecenie sprzedawcy. W konsekwencji, otrzymane przez bank od sprzedawcy wynagrodzenie z tytułu udzielenia kredytu klientowi sprzedawcy, wypłacane na podstawie umowy, będzie objęte zwolnieniem.

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Organ podkreślił, że bank nie udziela  kredytów sprzedawcy, ale jego klientom, nie jest to również usługa pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów. W konsekwencji, usługa świadczona na rzecz sprzedawcy na podstawie zlecenia kredytowego nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Usługa świadczona na rzecz sprzedawcy nie stanowi składowej części generalnej usługi udzielenia kredytu, tym bardziej, że bank zawiera dwie umowy - jedną ze sprzedawcą dotyczącą realizacji zlecenia kredytowego, a drugą z klientem (kredytobiorcą) dotyczącą udzielenia kredytu.

WSA w Warszawie również nie zgodził się ze stanowiskiem banku. W uzasadnieniu wskazał, że istotą opisanej przez bank usługi zlecenia kredytowego nie jest udostępnienie kapitału sprzedawcy, jak również działalność pośrednictwa w tym zakresie.

Serwis Biznes

Sprawę ostatecznie rozstrzygnął NSA, który zgodził się ze stanowiskiem prezentowanym przez bank. NSA zwrócił uwagę, że w związku z celowym charakterem kredytu, kwota zostanie przelana przez bank bezpośrednio na rachunek sprzedawcy pojazdu, który po otrzymaniu kwoty kredytu, przeniesie na klienta własność finansowanego pojazdu. Kredyty będą udzielane klientom przez bank na promocyjnych warunkach, ustalonych w umowie zawieranej pomiędzy bankiem a sprzedawcą w zakresie udzielanego bankowi zlecenia kredytowego. W zamian za przyjęcie zlecenia kredytowego oraz jego realizację na uzgodnionych warunkach, bank otrzyma od sprzedawcy odpowiednie wynagrodzenie, którego kwota oraz zasady wypłaty zostaną ustalone w ramach zawartej przez strony umowy.

Analiza tak przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że bank w wyniku umowy ze sprzedawcą i klientem wykonuje jedno świadczenie, tj. udziela kredytu, który otrzymuje sprzedawca. W konsekwencji korzysta ze zwolnienia w VAT.

Patrycja Łukasiewicz

Źródło: taxonline.pl  3.03.2017 r.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA