REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT transakcji obsługiwanych kartami płatniczymi

Zwolnienie z VAT transakcji obsługiwanych kartami płatniczymi /Fot. Fotolia
Zwolnienie z VAT transakcji obsługiwanych kartami płatniczymi /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wskazuje, które transakcje obsługi kart płatniczych będą nadal zwolnione z VAT. Wyjaśnienia MF ułatwiają analizę przedsiębiorcom przy kwalifikacji świadczonych usług jako zwolnionych z VAT na gruncie obowiązujących przepisów.

Została wydana interpretacja ogólna prawa podatkowego (nr PT6.8101.5.2017), w której Minister Rozwoju i Finansów wyjaśnia które z usług pomocniczych do usług finansowych są nadal zwolnione z VAT po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje ustawy o VAT, które obowiązują od 1 lipca 2017 r., były przyczyną niepewności podatników dotyczących zwolnienia z VAT usług stanowiących element usług finansowych. Wydana interpretacja ogólna powinna w znacznym stopniu wyeliminować wątpliwości dotyczące opodatkowania kompleksowej obsługi realizacji transakcji płatniczych. Zdaniem Ministra takie usługi nadal powinny być kwalifikowane, jako usługi zwolnione z VAT.

Zmieniła się natomiast podstawa prawna zwolnienia. Z uwagi na uchylenie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT przepisem umożliwiającym kwalifikację czynności pomocniczej do usługi finansowej jako zwolnionej z VAT jest teraz art. 43 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy. Zwolnienie nadal dotyczy takich usług, za które pobierane są różne opłaty na poszczególnych etapach realizacji transakcji płatniczej, wykonywanych przez organizacje płatnicze na rzecz agentów rozliczeniowych i wydawców kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych wykonywanych na rzecz akceptantów, w zakresie niezbędnym do realizacji transakcji płatniczych dokonywanych przy pomocy kart płatniczych. Minister wskazuje, że takie transakcje, mimo subsydiarnego charakteru do usług finansowych, tworzą jednak odrębną całość, a skutkiem ich jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności, które w konsekwencji powodują przeniesienie środków pieniężnych i powodują zmiany prawne oraz finansowe.

Omawiane transakcje występują jako przedmiot zwolnienia z podatku od towarów i usług w implementowanej przez Polskę dyrektywie 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej. Zdaniem Ministra kryteria jakie należy przyjąć w celu kwalifikacji konkretnych usług jako transakcji zwolnionych na podstawie ww. aktu prawnego zostały określone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

REKLAMA

Zgodnie z licznymi wyrokami TSUE przedmiotowe zwolnienia dotyczą kompleksowych usług, w ramach których niezbędne jest znalezienie się takich czynności jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • autoryzacja transakcji polegająca na weryfikacji transakcji i karty płatniczej, jej aktualności oraz zgodności danych użytkownika karty, dostępności środków pieniężnych na koncie użytkownika rachunku, które to czynności skutkują zablokowaniem określonej ilości tych środków pieniężnych na rachunku bankowym;
  • przekazywanie środków pieniężnych od użytkownika karty płatniczej;
  • rozliczenie transakcji obejmujące przetwarzanie i przesyłanie oraz udostępnianie danych niezbędnych do ustalenia właściwych kwot wynagrodzenia.


Efektem wymienionych wyżej czynności łącznie jest realizacja transakcji płatniczej w ramach wypłaty lub transferu środków pieniężnych. Brak spełnienia jednego z powyższych warunków sprawiłby, że transakcja podlegająca zwolnieniu z VAT byłaby niemożliwa do spełnienia (lub byłaby niepełna).

Należy zaznaczyć, że Minister wskazuje również działania, które nie były i nadal pozostaną poza katalogiem czynności zwolnionych z VAT. Należą do nich m. in. usługi sporządzania raportów niezwiązanych ściśle i niewarunkujących realizacji transferów pieniężnych czy też usługi szkoleniowe realizowane przez organizacje płatnicze. Takie usługi mają charakter administracyjny lub techniczny i powinny zostać opodatkowane właściwą stawką VAT (np. wyrok TSUE z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie Nordea Pankki Suomi Oyj).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wydaje się, że wykładnia przyjęta w interpretacji ogólnej jest właściwa i prowadzi do prawidłowych wniosków. Jest to niezwykle istotne w szczególności dla branży finansowej, której przedstawiciele z dużym dystansem traktowali wprowadzenie nowych przepisów ustawy o VAT. Wyjaśnienia Ministra pozwolą wyeliminować chociaż część wątpliwości związanych z nowymi regulacjami i ułatwią analizę przedsiębiorcom przy kwalifikacji świadczonych usług jako zwolnionych z VAT na gruncie obowiązujących przepisów.

Autor: Adam Szmyt, Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA