REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podmiotowe z VAT - nie każdy może skorzystać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zwolnienie podmiotowe z VAT - nie każdy może skorzystać
Zwolnienie podmiotowe z VAT - nie każdy może skorzystać
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Jednak nie każdy przedsiębiorca może wybrać to zwolnienie. Ci, którzy świadczą usługi prawnicze, usługi w zakresie doradztwa lub usługi jubilerskie nie mają wyboru - muszą być podatnikami VAT od początku swojej działalności.

W podatku VAT funkcjonują dwa rodzaje zwolnień - przedmiotowe i podmiotowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zwolnienie podmiotowe (czyli takie, które dotyczy przedsiębiorcy) związane jest z wysokością osiąganego przychodu. Limit zwolnienia z rejestracji wynosi 150 000 zł. Dla przedsiębiorców zakładających działalność w trakcie roku limit ten jest proporcjonalny.

Schemat wyliczenia: 150.000zł * X / 365 (gdzie X to liczba dni od daty rozpoczęcia działalności do końca roku podatkowego).

Limit zwolnienia podmiotowego w VAT

REKLAMA

Faktura korygująca i nota korygująca w 2013 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie przedmiotowe (czyli takie, które dotyczy rodzaju działalności) w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, wymieniono czynności zwolnione z podatku VAT, bez względu na wysokość obrotów.

Trzeba jednak wiedzieć, że istnieją usługi, które wykluczają prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego (dotyczącego przedsiębiorcy) bez względu na wysokość obrotów. Przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa lub usługi jubilerskie, muszą być płatnikami VAT od razu.

Usługi prawnicze i jubilerskie to konkretne i łatwe do zidentyfikowania czynności. Natomiast usługi doradztwa to bardzo szerokie pojęcie i wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, że samo użycie słowa „doradztwo” na wystawianym rachunku skutkuje utratą prawa do zwolnienia podmiotowego.

Należy jeszcze rozpatrzyć kwestię czy posiadanie PKD we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, które zawiera słowo „doradztwo”, od razu zobowiązuje do rejestracji jako płatnik VAT? Na szczęście dopiero rzeczywiste świadczenie usług doradztwa powoduje konieczność zostania czynnym płatnikiem podatku VAT.

Pod symbolem PKWiU 68.31 sklasyfikowane są „Usługi agencji nieruchomości świadczone na zlecenie”.

Klasyfikacja ta obejmuje:

  • działalność wynajmujących, agentów i/lub maklerów w zakresie: kupna lub sprzedaży nieruchomości, wynajmowania nieruchomości oraz pozostała działalność usługowa związana z nieruchomościami, taka jak: wycenianie ruchomości; działalność ta może być prowadzona na własnej lub dzierżawionej nieruchomości lub na zlecenie;
  • budowę obiektów, na użytek własny lub na wynajem;
  • zarządzanie nieruchomościami.

Zgodnie z PKD podklasą 68.31.Z obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

  • pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,
  • doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

Zakwalifikowanie w działalności ww. nr PKWiU nie musi jednoznacznie dyskwalifikować danego przedsiębiorcy ze zwolnienia z VAT, ponieważ w sytuacji, gdy nie prowadzimy usług doradztwa w zakresie nieruchomości, a jedynie pośrednictwo w kupnie nieruchomości, nadal możemy korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Podsumowując - tylko w przypadku faktycznego świadczenia usług doradczych (a nie samego pośredniczenia w transakcji), gdzie doradzamy klientom jakie oferty mieszkaniowe będą korzystne, prawo do zwolnienia nie przysługuje i konieczne jest złożenie formularza wniosku VAT-R i rejestracja do podatku VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA