REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?

Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?
Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może dokonać zmiany statusu na zwolnionego z VAT w trakcie roku, ale nie odbywa się to na zasadzie dobrowolnej decyzji. W celu powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków.

REKLAMA

Autopromocja

Każdy posiadający własną działalność gospodarczą staje przed wyborem zakresu obowiązków z tytułu podatku od towarów i usług. Przedsiębiorca może już od początku prowadzenia biznesu zarejestrować się jako czynny podatnik VAT, wystawiać faktury VAT i odliczać podatek naliczony. Przedsiębiorca ma również prawo do wyboru zwolnienia podmiotowego z VAT. Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł (nie wliczając kwoty podatku). W przypadku przedsiębiorcy otwierającego firmę, jego sprzedaż zwalnia się z VAT, jeżeli przewidywalna przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy tego limitu liczonego w proporcji do okresu prowadzenia działalności.

Podjęta decyzja co do statusu w VAT-cie nie jest jednak wieczna.

Zwolnienie z VAT dla usług świadczonych w ramach grupy

Powrót do statusu zwolnionego z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 113 ust. 11 i 11a ustawy o VAT, kiedy rezygnujemy ze zwolnienia z VAT lub tracimy prawo do tego zwolnienia (tj. po wyborze zwolnienia przekraczamy limit sprzedaży), a następnie rozpoczynamy ponownie wykonywanie działalności, możemy – po spełnieniu jednocześnie trzech warunków – ponownie z niego skorzystać.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Po pierwsze powrót jest możliwy nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym zrezygnowaliśmy ze zwolnienia lub utraciliśmy do niego prawo. Nie oznacza to jednak, że jedyną możliwą datą powrotu jest pierwszy dzień stycznia. Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 kwietnia 2015 r. o sygn. PT1.8101.4.2015.LBE.72, podkreśla, że podatnicy mogą ponownie sięgać po zwolnienie w VAT nawet w trakcie roku, o ile oczywiście zachowany jest okres roku liczonego od końca roku, w którym zrezygnowali ze zwolnienia czy przekroczyli limit sprzedaży. Dementuje tym samym pojawiające się do tej pory stanowisko izb skarbowych, jakoby powrót do zwolnienia nie mógłby nastąpić w środku roku.

Przykład

Pan Cezary korzystał w swojej działalności ze zwolnienia z VAT-u do 30 października 2014 r., kiedy to utracił do niego prawo. Pan Cezary będzie mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia najwcześniej 1 stycznia 2016 r., ale równie dobrze będzie mógł to również zrobić w dowolnym momencie w 2016 r.

Drugim warunkiem powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT jest fakt, iż w poprzednim roku ani do końca miesiąca, po upływie którego wracamy do zwolnienia, sprzedaż netto nie przekroczyła 150 000 zł.

Powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT - interpretacja ogólna MF

Ostatni warunek to niewykonywanie czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 przepisów VAT-owskich. A to m.in. dokonywanie dostaw terenów budowlanych czy nowych środków transportu czy świadczenie usług prawniczych, jubilerskich oraz doradczych (z drobnymi wyjątkami).

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Komu się opłaca wracać?

Nad powrotem do zwolnienia podmiotowego z VAT mogą zastanawiać się przedsiębiorcy, którzy mieszczą się ze swoją sprzedażą w granicy 150 000 zł oraz których biznes nie generuje na tyle wysokich kosztów, aby obniżać kwotę VAT-u należnego fiskusowi.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zostań naszym ekspertem!

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA