REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?

 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?
Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?

REKLAMA

REKLAMA

150 000 zł to kwota, której nie mogą przekroczyć przedsiębiorcy, pragnący skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w roku 2016 na zasadach zwolnienia podmiotowego. Taki limit będzie obowiązywać także w 2017 i 2018 roku. Kto i w jaki sposób może skorzystać ze zwolnienia z VAT podpowiadają eksperci Cafe Finance.

Kto może skorzystać ze zwolnienia? Najważniejsza przesłanka  - limit sprzedaży na poziomie 150 000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), zwolniona z VAT jest sprzedaż dokonywana przez przedsiębiorców, u których wartość całej sprzedaży w poprzednim roku była nie była większa od 150 000 zł. Przy sumowaniu kwoty ww. limitu sprzedaży nie uwzględnia się również czynności wymienionych w art. 113 ust. 2 ustawy o VAT:

REKLAMA

Autopromocja

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych,

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Biuletyn VAT

Przesłanka druga - przedsiębiorcy rozpoczynający działalność

Drugą przesłanką jest rozpoczęcie działalności gospodarczej. Co do zasady, każdy podatnik rozpoczynający nową działalność gospodarczą może, z mocy prawa, skorzystać ze zwolnienia z VAT. Niezależnie od tego czy otworzył swoją działalność z początkiem nowego roku czy też w jego trakcie. Podatnik  musi przewidzieć czy kwota 150 000 zł zostanie przekroczona do końca roku podatkowego, ale proporcjonalnie do czasu prowadzenia działalności. Inaczej rzecz ujmując -  limit zwolnienia z VAT jest w tym przypadku obniżony proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym. Obliczając limit zwolnienia w tym przypadku, pod uwagę bierze się liczbę dni od zadeklarowanego dnia rozpoczęcia działalności do ostatniego dnia tego roku.

Jak najprościej obliczyć limit? Liczbę 150 000 (kwota limitu) mnożymy przez liczbę dni prowadzonej działalności, a następnie całość dzielimy na 365 (liczba dni w roku podatkowym). Jeśli podatnik rozpoczął działalność np. 7 kwietnia 2015, do końca roku podatkowego może przepracować 269 dni. Tym samym jego limit będzie wynosił 110 547, 95 zł.

W przypadku, gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego powyższy limit, zwolnienie traci moc z dniem, w którym przekroczono 150 000 zł. Ważne, aby pamiętać iż opodatkowaniu VAT podlega cała transakcja przy której przekroczono limit sprzedaży.

Co z już zwolnionymi? Podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT

A co z podatnikami, już korzystającymi ze zwolnienia? Co najważniejsze - nie rozróżniają w swojej działalności sprzedaży netto i brutto. Są oni także zobowiązani do codziennego prowadzenia ewidencji sprzedaży.

Jeśli podatnik nie prowadzi rejestru sprzedaży lub jest ona sporządzona nierzetelnie, a na podstawie dokumentacji nie można ustalić wartości sprzedaży - organy podatkowe mogą samodzielnie ustalić kwotę należnego podatku VAT. W takim przypadku kwotę podatku oblicza się stosując podstawową stawkę VAT (aktualnie 23%).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Kiedy można wrócić do zwolnienia z VAT

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca  utracił możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT powrót do takiej możliwości istnieje dopiero po upływie 12 miesięcy, licząc od końca roku, w którym utracił on takie prawo lub z niego zrezygnował. Upraszczając - przedsiębiorca, który w 2016 r. chce powrócić do zwolnienia z VAT musi być pewny, że zgodnie z prowadzoną przez niego dokumentacją księgową jego obroty w 2014 r. nie przekroczyły 150 000 zł. W 2015 roku obroty również nie mogły przekroczyć limitu.

Przedsiębiorca musi także złożyć w terminie 7 dni od daty, w której nastąpił wybór zwolnienia z VAT w urzędzie skarbowym odpowiednie dokumenty. W formularzu VAT-R  musi uzupełnić pozycję 30 oraz 38.

Z artykułu 113 ustawy o VAT wynika, iż do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Regulacja ta dotyczy jednak tylko przedsiębiorców, którzy w roku podatkowym nie byli zwolnieni z opłat VAT, a chcą ponownie skorzystać z tej możliwości.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedsiębiorcy mają prawo powrotu do zwolnienia z VAT od początku każdego miesiąca roku podatkowego, o ile spełnił wszystkie niezbędne warunki.

Zasady rezygnacji ze zwolnienia

Czy ktoś rezygnuje ze zwolnienia?  Tak – zdarza się, że  osoby prowadzące działalność chce dobrowolnie zrezygnować z udogodnienia i stać się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek VAT. Dlaczego?

Podatnik zwolniony z VAT nie może bowiem korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, także np. od wydatków inwestycyjnych. 

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się zrezygnować ze zwolnienia z VAT musi złożyć pisemne zawiadomienie do naczelnika US przed początkiem miesiąca, w którym postanowienie ma wejść w życie. W przypadku podatników rozpoczynających działalność, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Zawiadomienie o rezygnacji ze zwolnienia składa się na formularzu VAT-R.


Kto nie może skorzystać ze zwolnienia z VAT?

Istnieje grupa osób oraz zawodów, którzy według ustawy nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT. Są to między innymi:

1. Osoby dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, tj. wyrobów (złomu) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e), zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) i b) ustawy o VAT,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

2. świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA