REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?
Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?

REKLAMA

REKLAMA

150 000 zł to kwota, której nie mogą przekroczyć przedsiębiorcy, pragnący skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w roku 2016 na zasadach zwolnienia podmiotowego. Taki limit będzie obowiązywać także w 2017 i 2018 roku. Kto i w jaki sposób może skorzystać ze zwolnienia z VAT podpowiadają eksperci Cafe Finance.

Kto może skorzystać ze zwolnienia? Najważniejsza przesłanka  - limit sprzedaży na poziomie 150 000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), zwolniona z VAT jest sprzedaż dokonywana przez przedsiębiorców, u których wartość całej sprzedaży w poprzednim roku była nie była większa od 150 000 zł. Przy sumowaniu kwoty ww. limitu sprzedaży nie uwzględnia się również czynności wymienionych w art. 113 ust. 2 ustawy o VAT:

REKLAMA

Autopromocja

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych,

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Biuletyn VAT

Przesłanka druga - przedsiębiorcy rozpoczynający działalność

REKLAMA

Drugą przesłanką jest rozpoczęcie działalności gospodarczej. Co do zasady, każdy podatnik rozpoczynający nową działalność gospodarczą może, z mocy prawa, skorzystać ze zwolnienia z VAT. Niezależnie od tego czy otworzył swoją działalność z początkiem nowego roku czy też w jego trakcie. Podatnik  musi przewidzieć czy kwota 150 000 zł zostanie przekroczona do końca roku podatkowego, ale proporcjonalnie do czasu prowadzenia działalności. Inaczej rzecz ujmując -  limit zwolnienia z VAT jest w tym przypadku obniżony proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym. Obliczając limit zwolnienia w tym przypadku, pod uwagę bierze się liczbę dni od zadeklarowanego dnia rozpoczęcia działalności do ostatniego dnia tego roku.

Jak najprościej obliczyć limit? Liczbę 150 000 (kwota limitu) mnożymy przez liczbę dni prowadzonej działalności, a następnie całość dzielimy na 365 (liczba dni w roku podatkowym). Jeśli podatnik rozpoczął działalność np. 7 kwietnia 2015, do końca roku podatkowego może przepracować 269 dni. Tym samym jego limit będzie wynosił 110 547, 95 zł.

W przypadku, gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego powyższy limit, zwolnienie traci moc z dniem, w którym przekroczono 150 000 zł. Ważne, aby pamiętać iż opodatkowaniu VAT podlega cała transakcja przy której przekroczono limit sprzedaży.

Co z już zwolnionymi? Podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT

A co z podatnikami, już korzystającymi ze zwolnienia? Co najważniejsze - nie rozróżniają w swojej działalności sprzedaży netto i brutto. Są oni także zobowiązani do codziennego prowadzenia ewidencji sprzedaży.

Jeśli podatnik nie prowadzi rejestru sprzedaży lub jest ona sporządzona nierzetelnie, a na podstawie dokumentacji nie można ustalić wartości sprzedaży - organy podatkowe mogą samodzielnie ustalić kwotę należnego podatku VAT. W takim przypadku kwotę podatku oblicza się stosując podstawową stawkę VAT (aktualnie 23%).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Kiedy można wrócić do zwolnienia z VAT

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca  utracił możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT powrót do takiej możliwości istnieje dopiero po upływie 12 miesięcy, licząc od końca roku, w którym utracił on takie prawo lub z niego zrezygnował. Upraszczając - przedsiębiorca, który w 2016 r. chce powrócić do zwolnienia z VAT musi być pewny, że zgodnie z prowadzoną przez niego dokumentacją księgową jego obroty w 2014 r. nie przekroczyły 150 000 zł. W 2015 roku obroty również nie mogły przekroczyć limitu.

Przedsiębiorca musi także złożyć w terminie 7 dni od daty, w której nastąpił wybór zwolnienia z VAT w urzędzie skarbowym odpowiednie dokumenty. W formularzu VAT-R  musi uzupełnić pozycję 30 oraz 38.

Z artykułu 113 ustawy o VAT wynika, iż do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Regulacja ta dotyczy jednak tylko przedsiębiorców, którzy w roku podatkowym nie byli zwolnieni z opłat VAT, a chcą ponownie skorzystać z tej możliwości.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedsiębiorcy mają prawo powrotu do zwolnienia z VAT od początku każdego miesiąca roku podatkowego, o ile spełnił wszystkie niezbędne warunki.

Zasady rezygnacji ze zwolnienia

Czy ktoś rezygnuje ze zwolnienia?  Tak – zdarza się, że  osoby prowadzące działalność chce dobrowolnie zrezygnować z udogodnienia i stać się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek VAT. Dlaczego?

Podatnik zwolniony z VAT nie może bowiem korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, także np. od wydatków inwestycyjnych. 

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się zrezygnować ze zwolnienia z VAT musi złożyć pisemne zawiadomienie do naczelnika US przed początkiem miesiąca, w którym postanowienie ma wejść w życie. W przypadku podatników rozpoczynających działalność, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Zawiadomienie o rezygnacji ze zwolnienia składa się na formularzu VAT-R.


Kto nie może skorzystać ze zwolnienia z VAT?

Istnieje grupa osób oraz zawodów, którzy według ustawy nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT. Są to między innymi:

1. Osoby dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, tj. wyrobów (złomu) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e), zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) i b) ustawy o VAT,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

2. świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA