REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?

Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?
Zwolnienie z VAT w 2016, 2017 i 2018 roku - kto może skorzystać?

REKLAMA

REKLAMA

150 000 zł to kwota, której nie mogą przekroczyć przedsiębiorcy, pragnący skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w roku 2016 na zasadach zwolnienia podmiotowego. Taki limit będzie obowiązywać także w 2017 i 2018 roku. Kto i w jaki sposób może skorzystać ze zwolnienia z VAT podpowiadają eksperci Cafe Finance.

Kto może skorzystać ze zwolnienia? Najważniejsza przesłanka  - limit sprzedaży na poziomie 150 000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), zwolniona z VAT jest sprzedaż dokonywana przez przedsiębiorców, u których wartość całej sprzedaży w poprzednim roku była nie była większa od 150 000 zł. Przy sumowaniu kwoty ww. limitu sprzedaży nie uwzględnia się również czynności wymienionych w art. 113 ust. 2 ustawy o VAT:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

REKLAMA

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych,

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Biuletyn VAT

Przesłanka druga - przedsiębiorcy rozpoczynający działalność

Drugą przesłanką jest rozpoczęcie działalności gospodarczej. Co do zasady, każdy podatnik rozpoczynający nową działalność gospodarczą może, z mocy prawa, skorzystać ze zwolnienia z VAT. Niezależnie od tego czy otworzył swoją działalność z początkiem nowego roku czy też w jego trakcie. Podatnik  musi przewidzieć czy kwota 150 000 zł zostanie przekroczona do końca roku podatkowego, ale proporcjonalnie do czasu prowadzenia działalności. Inaczej rzecz ujmując -  limit zwolnienia z VAT jest w tym przypadku obniżony proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym. Obliczając limit zwolnienia w tym przypadku, pod uwagę bierze się liczbę dni od zadeklarowanego dnia rozpoczęcia działalności do ostatniego dnia tego roku.

Jak najprościej obliczyć limit? Liczbę 150 000 (kwota limitu) mnożymy przez liczbę dni prowadzonej działalności, a następnie całość dzielimy na 365 (liczba dni w roku podatkowym). Jeśli podatnik rozpoczął działalność np. 7 kwietnia 2015, do końca roku podatkowego może przepracować 269 dni. Tym samym jego limit będzie wynosił 110 547, 95 zł.

W przypadku, gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego powyższy limit, zwolnienie traci moc z dniem, w którym przekroczono 150 000 zł. Ważne, aby pamiętać iż opodatkowaniu VAT podlega cała transakcja przy której przekroczono limit sprzedaży.

Co z już zwolnionymi? Podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT

A co z podatnikami, już korzystającymi ze zwolnienia? Co najważniejsze - nie rozróżniają w swojej działalności sprzedaży netto i brutto. Są oni także zobowiązani do codziennego prowadzenia ewidencji sprzedaży.

Jeśli podatnik nie prowadzi rejestru sprzedaży lub jest ona sporządzona nierzetelnie, a na podstawie dokumentacji nie można ustalić wartości sprzedaży - organy podatkowe mogą samodzielnie ustalić kwotę należnego podatku VAT. W takim przypadku kwotę podatku oblicza się stosując podstawową stawkę VAT (aktualnie 23%).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Kiedy można wrócić do zwolnienia z VAT

Jeśli przedsiębiorca  utracił możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT powrót do takiej możliwości istnieje dopiero po upływie 12 miesięcy, licząc od końca roku, w którym utracił on takie prawo lub z niego zrezygnował. Upraszczając - przedsiębiorca, który w 2016 r. chce powrócić do zwolnienia z VAT musi być pewny, że zgodnie z prowadzoną przez niego dokumentacją księgową jego obroty w 2014 r. nie przekroczyły 150 000 zł. W 2015 roku obroty również nie mogły przekroczyć limitu.

Przedsiębiorca musi także złożyć w terminie 7 dni od daty, w której nastąpił wybór zwolnienia z VAT w urzędzie skarbowym odpowiednie dokumenty. W formularzu VAT-R  musi uzupełnić pozycję 30 oraz 38.

Z artykułu 113 ustawy o VAT wynika, iż do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Regulacja ta dotyczy jednak tylko przedsiębiorców, którzy w roku podatkowym nie byli zwolnieni z opłat VAT, a chcą ponownie skorzystać z tej możliwości.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedsiębiorcy mają prawo powrotu do zwolnienia z VAT od początku każdego miesiąca roku podatkowego, o ile spełnił wszystkie niezbędne warunki.

Zasady rezygnacji ze zwolnienia

Czy ktoś rezygnuje ze zwolnienia?  Tak – zdarza się, że  osoby prowadzące działalność chce dobrowolnie zrezygnować z udogodnienia i stać się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek VAT. Dlaczego?

Podatnik zwolniony z VAT nie może bowiem korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, także np. od wydatków inwestycyjnych. 

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się zrezygnować ze zwolnienia z VAT musi złożyć pisemne zawiadomienie do naczelnika US przed początkiem miesiąca, w którym postanowienie ma wejść w życie. W przypadku podatników rozpoczynających działalność, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Zawiadomienie o rezygnacji ze zwolnienia składa się na formularzu VAT-R.


Kto nie może skorzystać ze zwolnienia z VAT?

Istnieje grupa osób oraz zawodów, którzy według ustawy nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT. Są to między innymi:

1. Osoby dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, tj. wyrobów (złomu) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e), zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) i b) ustawy o VAT,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

2. świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA