Dofinansowanie wypoczynku pracownikom i ich rodzinom
REKLAMA
WYJAŚNIENIA
- Wypłaty emerytom nie podlegają zwolnieniu
- Dopłata ze środków socjalnych jest nieopodatkowana
- Zwolnienie z podatku zależy od wieku dziecka
- Dopłata do rehabilitacji dorosłych jest opodatkowana
- Dopłaty do obozu dziecka są częściowo zwolnione
- Wycieczka nie jest świadczeniem rzeczowym
- Wypłata zaległej dopłaty stanowi przychód
- Wypoczynek mogą organizować nie tylko biura turystyczne
- Sprzedaż wczasów dla pracowników jest opodatkowana
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Zakład wypłaca raz w roku własnym emerytom i rencistom świadczenia sobotnio-niedzielne jako dopłatę do wypoczynku, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z dokonywanych wypłat potrącany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc., ponieważ nie jest to świadczenie rzeczowe zwolnione z opodatkowania. Czy dofinansowanie indywidualnego wypoczynku dla emerytów i rencistów z funduszu świadczeń socjalnych podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10 proc.?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy o PIT w wysokości 10 proc. należności. Podstawą prawną ich wypłaty nie jest stosunek pracy, lecz fakt uprzedniego pozostawania w takim stosunku. Tą formą opodatkowania objęte są zatem świadczenia nadzwyczajne, otrzymane i przyznane po rozwiązaniu stosunku pracy.
Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Świętokrzyskim z 19 grudnia 2006 r., nr PDI/415-45/06.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
Interpretacja ta potwierdza praktykę w zakresie różnicowania zasad opodatkowania świadczeń dla emerytów w zależności od charakteru tych świadczeń. Nie wszystkie świadczenia pieniężne są wolne od podatku, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartością, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), tj. przykładowo paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe, wykupienie wczasów oraz biletu kolejowego. Odpowiednio, ekwiwalenty za te świadczenia będą korzystać ze zwolnienia do kwoty 2280 zł. Dofinansowanie do wypoczynku nie jest świadczeniem rzeczowym i nie stanowi ich ekwiwalentu, więc dopłaty do: wczasów, wycieczek itp. stanowią formę świadczeń pieniężnych i nie podlegają zwolnieniu z PIT. Wypłacana ryczałtowo kwota tzw. wczasów pod gruszą, bez względu na fakt, czy emeryci korzystali ze zorganizowanego wypoczynku, czy też nie, nie korzysta ze zwolnienia, gdyż są równoważnikiem świadczenia, jakim byłyby wykupione przez pracodawcę wczasy. Płatnik jest zobowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, a w terminie do końca stycznia roku następnego przesłać urzędowi skarbowemu roczną deklarację (PIT-8AR).
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Spółka dofinansowała wypoczynek dzieci pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jedno dziecko korzystało z wyjazdu organizowanego przez parafię, a drugie przez biuro podróży. Czy dofinansowanie dzieciom pracowników wypoczynku organizowanego przez parafię albo biuro podróży korzysta ze zwolnienia z podatku?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o PIT skorzystanie z zawartego w nim zwolnienia jest uzależnione od następujących warunków: 1) dopłaty do wypoczynku muszą być dokonywane na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18; 2) wypoczynek ten musi mieć formę wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu; 3) dopłaty do wypoczynku muszą być finansowane z ZFŚS; 4) wypoczynek powinien być zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie.
Postanowienie naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 17 stycznia 2006 r., nr 1472/DPC/415-100/05/PK.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
W prezentowanym stanie faktycznym organ podatkowy słusznie zauważył, że do tego, aby skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 21 ust. 78 lit. a) ustawy o PIT, nie jest warunkiem koniecznym, by podmiot organizujący wypoczynek dla dzieci prowadził w tym zakresie działalność gospodarczą. W kręgu podmiotów organizujących wypoczynek dla dzieci mogą się znaleźć zarówno wykwalifikowane biura podróży, jak również wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, uczniowskie kluby sportowe czy też parafie itp.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Spółka dokonuje dopłat z ZFŚS do wypoczynku dzieci do lat 18 w formie obozu zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie. Ponadto dokonuje dofinansowania w wysokości 60 proc. lub 50 proc. (pozostałe koszty pokrywa pracownik) w całości z ZFŚS do biletów do kina lub karnetów na basen, zakupionych przez zakład do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Czy dofinansowanie z ZFŚS do obozów dla dzieci, które mają 18 lat, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego? Czy korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dopłaty w całości sfinansowane z ZFŚS. do biletów do kina lub karnetów na basen zakupionych przez zakład do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są: dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18 z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości.
Postanowienie naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 19 lipca 2006 r., nr RO/415-16/06.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
Przychody w podatku dochodowym od osób fizycznych powstają, co do zasady, w momencie ich otrzymania bądź postawienia do dyspozycji. Sfinansowanie dopłaty do wypoczynku powinno nastąpić, zanim dana osoba ukończy 18 lat, powinny być również spełnione inne warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT. Jeżeli chodzi o koszt biletów i karnetów, konieczne jest, aby były one zakupione bezpośrednio przez zakład pracy i następnie przekazane pracownikom. Organy podatkowe uznają, że w sytuacji gdy pracownicy dokonują samodzielnego zakupy biletów, a następnie pracodawca zwraca im poniesione koszty, to otrzymane świadczenie ma charakter pieniężny, a zatem nie korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT. Takie podejście wynika z literalnej interpretacji tego przepisu, nawet jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia nie ma różnicy pomiędzy przekazaniem biletu (karnetu) a zwrotem udokumentowanych wydatków poniesionych przez pracownika na ich zakup.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Płatnik organizuje co roku w zakładzie leczniczo-rehabilitacyjnym turnusy dla lekarzy rencistów i emerytów. W turnusach tych uczestniczą również osoby towarzyszące, opiekujące się lekarzami. Czy dofinansowanie przez okręgową izbę lekarską z jej środków finansowych - pochodzących ze składek lekarzy - wczasów rehabilitacyjno-leczniczych dla lekarzy tej izby, emerytów i rencistów, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Dofinansowanie do wczasów udzielane lekarzom emerytom i rencistom nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT. W przypadku osób towarzyszących, które społecznie zajmują się osobami niepełnosprawnymi, nie znajduje zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT, bowiem zgodnie z nim wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonych z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18. Zatem zwolnienie przysługuje jedynie w przypadku dofinansowania wypoczynku zorganizowanego dla dzieci i młodzieży.
Postanowienie naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 26 października 2005 r., nr 1436/1CF/Ip-44/05/IW.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
HANNA CZOGALLA
Trudno zgodzić się z tezą postawioną przez urząd, że dofinansowanie turnusów dla lekarzy rencistów i emerytów - zakwalifikowanych ze względu na stan zdrowia w zakładzie leczniczo-rehabilitacyjnym nie może być co do zasady uznane za dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT. Organ wywiódł, że systematyczne organizowanie turnusów nie może być traktowane jako zdarzenie losowe. Przepis stanowi, że wolne od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, zatem ustawodawca wyraźnie wskazał katalog zdarzeń, które uprawniają do zwolnienia z opodatkowania otrzymanej zapomogi. Taką okolicznością może być m.in. zdarzenie losowe (np. wypadek, pożar), jak i długotrwała choroba. Dofinansowanie otrzymali emeryci i renciści, osoby, które albo osiągnęły wiek emerytalny, albo została wobec nich orzeczona utrata zdolności do pracy zarobkowej, z powodu naruszenia sprawności organizmu. Można zatem domniemywać, a powinno to wynikać z dokumentacji medycznej, że przynajmniej część osób korzystających z dofinansowania otrzymała je w związku z długotrwałą chorobą, co stanowi okoliczność uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia podatkowego.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Płatnik dofinansował pobyt dziecka niepełnosprawnego pracownika na letnim obozie edukacyjnym, ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Firma posiada status zakładu pracy chronionej i utworzyła zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który przewiduje wydatkowanie środków na pomoc indywidualną, m.in. kolonie, obozy dla dzieci osób niepełnosprawnych. Czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwota otrzymana przez pracownika będącego osobą niepełnosprawną ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na dofinansowanie letniego obozu edukacyjnego dziecka?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są otrzymane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczecinku z 19 października 2006 r., nr Upd/415-31/06.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
Ustawa o PIT zwalnia z opodatkowania otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków PFRON oraz z ZFRON. W tym przypadku świadczenie musi dotyczyć rehabilitacji osoby niepełnosprawnej. Nie można się więc zgodzić z argumentem, że dofinansowanie obozu pełnosprawnego dziecka pracownika jest świadczeniem mającym na celu rehabilitację społeczną pracownika niepełnosprawnego. Podstawą do zwolnienia dopłaty do obozu dziecka pracownika z PIT może być art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT, w którym ustawodawca zwalnia z podatku dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18. Zwolnienie to obejmuje dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych wraz z kosztami przejazdów związanych z tym wypoczynkiem lub leczeniem. Dopłaty te mogą być zwolnione z podatku dochodowego w całości lub w części, w zależności od źródła finansowania wypłaty. W pełni wolne od opodatkowania są wyłącznie dopłaty dokonane z funduszu socjalnego, ZFŚS oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra (te ostatnie w praktyce dotyczą m.in. służb mundurowych). Dopłaty dokonane z innych źródeł są zwolnione z opodatkowania do kwoty nieprzekraczającej w danym roku podatkowym 760 zł. Zakładając więc, że obóz dziecka pracownika został zorganizowany przez podmiot zawodowo wykonujący tego rodzaju działalność, pracownik korzystałby ze zwolnienia. Ponieważ jednak dopłata została dokonana z ZFRON, zwolnieniu podlegałaby jedynie dopłata do kwoty 760 zł w danym roku podatkowym.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Płatnik organizuje wycieczkę dla pracowników i emerytów. Znany jest koszt wycieczki na jedną osobę. Wycieczka dla pracowników i emerytów była w całości sfinansowana z ZFŚS, a członkowie rodzin mieli ją finansowaną w 70 proc. - resztę zobowiązani byli dopłacić. Czy można uznać, że wycieczka jest świadczeniem rzeczowym, w związku z czym koszt wycieczki pracownika oraz dopłata za członka jego rodziny z funduszu socjalnego byłyby zwolnione z opodatkowania do kwoty 380 zł, a koszt wycieczki emeryta zwolniony do kwoty 2280 zł?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związkowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z 1 sierpnia 2006 r., nr PDB/415-19/06/BJ.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
Prezentowana interpretacja jest co najmniej kontrowersyjna. Według argumentacji urzędu świadczenie w postaci zorganizowanej wycieczki pracowników, byłych pracowników i ich rodzin nie jest świadczeniem rzeczowym, a w konsekwencji nie może korzystać ze zwolnień przedmiotowych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
W 2003 roku spółka nie dokonała przelewu na konto ZFŚS, umożliwiającego wypłatę dofinansowania wypoczynku pracowników i ich dzieci. Część odpisu za 2003 rok na konto ZFŚS przelano w styczniu 2004 r., a następną część w grudniu 2005 r. i w tym czasie świadczenia zostały wypłacone uprawnionym osobom. Niektóre z tych osób w roku 2004 zostały zwolnione, inne przeszły na emeryturę, rentę lub świadczenie przedemerytalne. Czy wypłata zaległego dofinansowania do wczasów z ZFŚS stanowi przychód ze stosunku pracy?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, w wysokości 10 proc. należności.
Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z 14 lutego 2006 r., nr PBI-2/415/4/06.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
PIOTR KICIŃSKI
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodem są pieniądze i wartości pieniężne otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dopłaty zostały przekazane podatnikom w momencie, gdy część z nich przeszła już na emeryturę. Należałoby zatem rozstrzygnąć kwestię, czy sam moment wypłaty świadczenia może decydować o sposobie opodatkowania powstałego przychodu.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
W jaki sposób należy interpretować sformułowanie wypoczynek zorganizowany przez podmioty prowadzące w tym zakresie działalność, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT zwolnione od podatku są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, jak również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości oraz z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł. Z treści przepisu wynika, że niezbędnym warunkiem zastosowania zwolnienia jest spełnienie następujących warunków: wypoczynek musi być zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, dziecko przebywało na wypoczynku w formie wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska.
Postanowienie naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 15 marca 2006 r., nr ŁUS-II-415/46/05/AG.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
Z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT wynika, że dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 są wolne od podatku, pod warunkiem że wypoczynek ten jest: organizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, zorganizowany w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu. Ponieważ ustawodawca nie określił, w jakiej formie może prowadzić działalność podmiot, który zajmuje się organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży, dlatego też słuszne wydaje się stanowisko zajęte przez naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego, uznające, że do podmiotów tych można zaliczyć zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności (np. biura turystyczne czy inne podmioty prowadzące działalność w formie domów wczasowych, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp.), jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością (np. fundacje, stowarzyszenia, kościoły). Ponadto, zgodnie z par. 2 i 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej mogą być także szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA
Spółka zakupuje od kontrahentów obcych usługi w zakresie wypoczynku, tj. wczasy, obozy i kolonie ze środków ZFŚS. Następnie sprzedaje te usługi za częściową odpłatnością swoim pracownikom, rencistom i emerytom. Jaki jest sposób opodatkowania tego świadczenia VAT?
ODPOWIEDŹ IZBY
Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że VAT nie podlegają jedynie nieodpłatne świadczenia usług związane z prowadzonym przedsiębiorstwem lub świadczenia niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, przy nabyciu których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.
Decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 19 sierpnia 2005 r., nr PP-I-005/758/TŁ/04.
EWA MATYSZEWSKA
OPINIA
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest specyficznym rodzajem funduszu zarządzanego przez pracodawcę, którego swoboda w zakresie dysponowania środkami tam zgromadzonymi jest ograniczona. Wcześniejsze, historyczne już regulacje przewidywały możliwość zwolnienia usług w tym zakresie z opodatkowania VAT w sytuacji, gdy były one finansowane co najmniej w 30 proc. m.in. z ZFŚS. W obecnym stanie prawnym tej możliwości już nie ma. Zarówno nieodpłatne, jak i odpłatne świadczenie usług, które finansowane są przez pracodawcę z ZFŚS, które w tym celu pracodawca nabywa od osób trzecich, podlega opodatkowaniu VAT. Pracodawca powinien również tego rodzaju usługi przekazywane za częściową odpłatnością opodatkować VAT. Opodatkowanie ich dotyczy tej części, która jest w istocie odsprzedawana pracownikom.
Źródło: Gazeta Prawna Nr 146/2007 z dnia 2007-07-30
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat