REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie wypoczynku pracownikom i ich rodzinom

REKLAMA

Niektóre kwoty stanowiące dofinansowanie do wypoczynku dla dzieci pracownika są zwolnione od podatku dochodowego w całości lub do określonej kwoty. Inne zaś mogą stanowić przychód pracownika, od których pracodawca jako płatnik powinien pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowanie przychodów ze stosunku pracy.

WYJAŚNIENIA





JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Zakład wypłaca raz w roku własnym emerytom i rencistom świadczenia sobotnio-niedzielne jako dopłatę do wypoczynku, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z dokonywanych wypłat potrącany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc., ponieważ nie jest to świadczenie rzeczowe zwolnione z opodatkowania. Czy dofinansowanie indywidualnego wypoczynku dla emerytów i rencistów z funduszu świadczeń socjalnych podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10 proc.?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy o PIT w wysokości 10 proc. należności. Podstawą prawną ich wypłaty nie jest stosunek pracy, lecz fakt uprzedniego pozostawania w takim stosunku. Tą formą opodatkowania objęte są zatem świadczenia nadzwyczajne, otrzymane i przyznane po rozwiązaniu stosunku pracy.
W związku z tym, że takie świadczenia nie mają charakteru zapomogi losowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT, ani też świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 38 podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. Wobec tego potrącanie przez zakład zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat z tego tytułu jest prawidłowe.

Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Świętokrzyskim z 19 grudnia 2006 r., nr PDI/415-45/06.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
doradca podatkowy, kancelaria Dewey Ballantine Grzesiak

Interpretacja ta potwierdza praktykę w zakresie różnicowania zasad opodatkowania świadczeń dla emerytów w zależności od charakteru tych świadczeń. Nie wszystkie świadczenia pieniężne są wolne od podatku, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartością, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), tj. przykładowo paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe, wykupienie wczasów oraz biletu kolejowego. Odpowiednio, ekwiwalenty za te świadczenia będą korzystać ze zwolnienia do kwoty 2280 zł. Dofinansowanie do wypoczynku nie jest świadczeniem rzeczowym i nie stanowi ich ekwiwalentu, więc dopłaty do: wczasów, wycieczek itp. stanowią formę świadczeń pieniężnych i nie podlegają zwolnieniu z PIT. Wypłacana ryczałtowo kwota tzw. wczasów pod gruszą, bez względu na fakt, czy emeryci korzystali ze zorganizowanego wypoczynku, czy też nie, nie korzysta ze zwolnienia, gdyż są równoważnikiem świadczenia, jakim byłyby wykupione przez pracodawcę wczasy. Płatnik jest zobowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, a w terminie do końca stycznia roku następnego przesłać urzędowi skarbowemu roczną deklarację (PIT-8AR).


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Spółka dofinansowała wypoczynek dzieci pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jedno dziecko korzystało z wyjazdu organizowanego przez parafię, a drugie przez biuro podróży. Czy dofinansowanie dzieciom pracowników wypoczynku organizowanego przez parafię albo biuro podróży korzysta ze zwolnienia z podatku?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o PIT skorzystanie z zawartego w nim zwolnienia jest uzależnione od następujących warunków: 1) dopłaty do wypoczynku muszą być dokonywane na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18; 2) wypoczynek ten musi mieć formę wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu; 3) dopłaty do wypoczynku muszą być finansowane z ZFŚS; 4) wypoczynek powinien być zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie.
W przedstawionej sytuacji spełnione są warunki 2 i 3. Należy również założyć, że spółka poprzez dzieci rozumie dzieci i młodzież do lat 18. W przypadku ostatniego warunku, w przepisie nie zostało wskazane, w jakiej formie ma prowadzić działalność organizator wypoczynku. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzenia działalności, jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością. W przypadku wątpliwości, należałoby się zwrócić do organizatora o potwierdzenie prowadzenia działalności. Jednak zarówno biuro podróży, jak i parafię można uznać za podmioty prowadzące działalność w tym zakresie.

Postanowienie naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 17 stycznia 2006 r., nr 1472/DPC/415-100/05/PK.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
konsultant podatkowy, BDO Numerica

W prezentowanym stanie faktycznym organ podatkowy słusznie zauważył, że do tego, aby skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 21 ust. 78 lit. a) ustawy o PIT, nie jest warunkiem koniecznym, by podmiot organizujący wypoczynek dla dzieci prowadził w tym zakresie działalność gospodarczą. W kręgu podmiotów organizujących wypoczynek dla dzieci mogą się znaleźć zarówno wykwalifikowane biura podróży, jak również wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, uczniowskie kluby sportowe czy też parafie itp.
Wysokość zwolnienia od podatku będzie uzależniona od pochodzenia dopłat. W przypadku gdy dopłaty pochodzą z funduszy socjalnych, ZFŚS oraz gdy wypłacane są zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnieniu podlega cała kwota dopłaty bez względu na jej wysokość. Natomiast jeżeli dopłaty pochodzą z innych źródeł, zwolnienie zostało ograniczone do kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł.
Warto w tym miejscu podkreślić, że jeżeli wczasy zorganizowane będą przez pracownika na własną rękę, tzw. wczasy pod gruszą, dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży należy traktować jako przychód pracownika ze stosunku pracy, który podlegać będzie opodatkowaniu.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Spółka dokonuje dopłat z ZFŚS do wypoczynku dzieci do lat 18 w formie obozu zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie. Ponadto dokonuje dofinansowania w wysokości 60 proc. lub 50 proc. (pozostałe koszty pokrywa pracownik) w całości z ZFŚS do biletów do kina lub karnetów na basen, zakupionych przez zakład do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Czy dofinansowanie z ZFŚS do obozów dla dzieci, które mają 18 lat, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego? Czy korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dopłaty w całości sfinansowane z ZFŚS. do biletów do kina lub karnetów na basen zakupionych przez zakład do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są: dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18 z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego przyimek do określa m.in. czas zakończenia zdarzenia, np. czuwać do rana, zwlekać do ostatniej chwili.
Takim zakończeniem zdarzenia jest dzień, w którym dziecko osiągnie 18 lat. Jeżeli we wskazanym przepisie ustawy o PIT określono, że zwolnieniem od podatku objęte są dopłaty m.in. do obozu dla dzieci i młodzieży do lat 18, to ze zwolnienia od podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT korzystać będą dopłaty z funduszu socjalnego do obozów dla dzieci i młodzieży do dnia ukończenia przez nich 18 lat. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę dzień ukończenia 18 lat oraz datę dokonania dofinansowania. Z dniem ukończenia przez dziecko 18 lat i powyżej tego dnia opisane zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Jeśli chodzi o dofinansowanie do biletów, to zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wartość rzeczowych świadczeń przekazanych pracownikom, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS, jest zwolniona z podatku dochodowego - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł.
Bilet wstępu na imprezę kulturalną lub karnet na basen dla pracownika mieści się w zakresie rzeczowych świadczeń kulturalno-oświatowych oraz sportowo-rekreacyjnych i jest objęty wskazanym zwolnieniem od podatku. Świadczeniem rzeczowym w tym przypadku nie jest cała wartość biletu na imprezę kulturalną czy karnetu na basen, lecz ta część wartości biletu lub karnetu, która jest finansowana przez pracodawcę. Nie można bowiem uznać, że wydatek poniesiony bezpośrednio przez pracownika na zakup biletu czy karnetu stanowi dla niego świadczenie rzeczowe.
W związku z tym, przekazane przez zakład pracy dla pracowników wymienione świadczenia rzeczowe (część kosztów zakupu biletów i karnetów dofinansowana przez zakład pracy) w całości zostały sfinansowane z funduszu socjalnego, podlegają przedmiotowemu zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł.

Postanowienie naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 19 lipca 2006 r., nr RO/415-16/06.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
menedżer w firmie Deloitte

Przychody w podatku dochodowym od osób fizycznych powstają, co do zasady, w momencie ich otrzymania bądź postawienia do dyspozycji. Sfinansowanie dopłaty do wypoczynku powinno nastąpić, zanim dana osoba ukończy 18 lat, powinny być również spełnione inne warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT. Jeżeli chodzi o koszt biletów i karnetów, konieczne jest, aby były one zakupione bezpośrednio przez zakład pracy i następnie przekazane pracownikom. Organy podatkowe uznają, że w sytuacji gdy pracownicy dokonują samodzielnego zakupy biletów, a następnie pracodawca zwraca im poniesione koszty, to otrzymane świadczenie ma charakter pieniężny, a zatem nie korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT. Takie podejście wynika z literalnej interpretacji tego przepisu, nawet jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia nie ma różnicy pomiędzy przekazaniem biletu (karnetu) a zwrotem udokumentowanych wydatków poniesionych przez pracownika na ich zakup.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Płatnik organizuje co roku w zakładzie leczniczo-rehabilitacyjnym turnusy dla lekarzy rencistów i emerytów. W turnusach tych uczestniczą również osoby towarzyszące, opiekujące się lekarzami. Czy dofinansowanie przez okręgową izbę lekarską z jej środków finansowych - pochodzących ze składek lekarzy - wczasów rehabilitacyjno-leczniczych dla lekarzy tej izby, emerytów i rencistów, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Dofinansowanie do wczasów udzielane lekarzom emerytom i rencistom nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT. W przypadku osób towarzyszących, które społecznie zajmują się osobami niepełnosprawnymi, nie znajduje zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT, bowiem zgodnie z nim wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonych z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18. Zatem zwolnienie przysługuje jedynie w przypadku dofinansowania wypoczynku zorganizowanego dla dzieci i młodzieży.
Zatem statutowe świadczenia wypłacane przez podmiot podlegają opodatkowaniu według przepisów ustawy o PIT. Zakwalifikować je należy zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
W związku z tym zgodnie z art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, od których nie są zobowiązane pobierać zaliczki na podatek, są zobowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i przesłać ją urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Podatnik, rozliczając się z dochodów za dany rok podatkowy, powinien przychody wykazane w informacji PIT-8C wykazać w zeznaniu podatkowym w pozycji inne źródła.

Postanowienie naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 26 października 2005 r., nr 1436/1CF/Ip-44/05/IW.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA

HANNA CZOGALLA
konsultant podatkowy, HLB Frąckowiak i Wspólnicy

Trudno zgodzić się z tezą postawioną przez urząd, że dofinansowanie turnusów dla lekarzy rencistów i emerytów - zakwalifikowanych ze względu na stan zdrowia w zakładzie leczniczo-rehabilitacyjnym nie może być co do zasady uznane za dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT. Organ wywiódł, że systematyczne organizowanie turnusów nie może być traktowane jako zdarzenie losowe. Przepis stanowi, że wolne od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, zatem ustawodawca wyraźnie wskazał katalog zdarzeń, które uprawniają do zwolnienia z opodatkowania otrzymanej zapomogi. Taką okolicznością może być m.in. zdarzenie losowe (np. wypadek, pożar), jak i długotrwała choroba. Dofinansowanie otrzymali emeryci i renciści, osoby, które albo osiągnęły wiek emerytalny, albo została wobec nich orzeczona utrata zdolności do pracy zarobkowej, z powodu naruszenia sprawności organizmu. Można zatem domniemywać, a powinno to wynikać z dokumentacji medycznej, że przynajmniej część osób korzystających z dofinansowania otrzymała je w związku z długotrwałą chorobą, co stanowi okoliczność uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia podatkowego.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Płatnik dofinansował pobyt dziecka niepełnosprawnego pracownika na letnim obozie edukacyjnym, ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Firma posiada status zakładu pracy chronionej i utworzyła zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który przewiduje wydatkowanie środków na pomoc indywidualną, m.in. kolonie, obozy dla dzieci osób niepełnosprawnych. Czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwota otrzymana przez pracownika będącego osobą niepełnosprawną ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na dofinansowanie letniego obozu edukacyjnego dziecka?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są otrzymane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Przez pojęcie rehabilitacja społeczna rozumie się różne działania pozwalające osobie niepełnosprawnej możliwie najlepiej uczestniczyć w życiu społeczności lokalnej i poza nią. Pozwala to na stwarzanie sytuacji umożliwiających udział w różnorodnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury w bliższym i dalszym środowisku.
Rehabilitacja społeczna to również nauka współżycia i współdziałania w grupie, wyrabiania nawyków kulturalnego zachowania, kształtowania poczucia obowiązku i odpowiedzialności, przestrzegania dyscypliny, wdrażania do sumiennej i systematycznej pracy.
W myśl art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.) rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym. Realizowana jest przede wszystkim przez: wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby niepełnosprawnej; wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych; likwidację barier, w szczególności architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, technicznych, w komunikowaniu się i dostępie do informacji; kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami niesprawnymi.
W konsekwencji dofinansowania pobytu dziecka na obozie edukacyjnym nie można zakwalifikować jako świadczenia na rehabilitację społeczną osoby niepełnosprawnej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką - dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości oraz z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczecinku z 19 października 2006 r., nr Upd/415-31/06.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
doradca podatkowy, Kancelaria Prawna White & Case

Ustawa o PIT zwalnia z opodatkowania otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków PFRON oraz z ZFRON. W tym przypadku świadczenie musi dotyczyć rehabilitacji osoby niepełnosprawnej. Nie można się więc zgodzić z argumentem, że dofinansowanie obozu pełnosprawnego dziecka pracownika jest świadczeniem mającym na celu rehabilitację społeczną pracownika niepełnosprawnego. Podstawą do zwolnienia dopłaty do obozu dziecka pracownika z PIT może być art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT, w którym ustawodawca zwalnia z podatku dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18. Zwolnienie to obejmuje dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych wraz z kosztami przejazdów związanych z tym wypoczynkiem lub leczeniem. Dopłaty te mogą być zwolnione z podatku dochodowego w całości lub w części, w zależności od źródła finansowania wypłaty. W pełni wolne od opodatkowania są wyłącznie dopłaty dokonane z funduszu socjalnego, ZFŚS oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra (te ostatnie w praktyce dotyczą m.in. służb mundurowych). Dopłaty dokonane z innych źródeł są zwolnione z opodatkowania do kwoty nieprzekraczającej w danym roku podatkowym 760 zł. Zakładając więc, że obóz dziecka pracownika został zorganizowany przez podmiot zawodowo wykonujący tego rodzaju działalność, pracownik korzystałby ze zwolnienia. Ponieważ jednak dopłata została dokonana z ZFRON, zwolnieniu podlegałaby jedynie dopłata do kwoty 760 zł w danym roku podatkowym.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

Płatnik organizuje wycieczkę dla pracowników i emerytów. Znany jest koszt wycieczki na jedną osobę. Wycieczka dla pracowników i emerytów była w całości sfinansowana z ZFŚS, a członkowie rodzin mieli ją finansowaną w 70 proc. - resztę zobowiązani byli dopłacić. Czy można uznać, że wycieczka jest świadczeniem rzeczowym, w związku z czym koszt wycieczki pracownika oraz dopłata za członka jego rodziny z funduszu socjalnego byłyby zwolnione z opodatkowania do kwoty 380 zł, a koszt wycieczki emeryta zwolniony do kwoty 2280 zł?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związkowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
W omawianym przypadku organizowana wycieczka kierowana jest do określonej grupy pracowników i emerytów oraz osób, będących członkami ich rodzin, a więc jest zindywidualizowana - znana jest liczba uczestników oraz koszt na jedną osobę. Zatem w przypadku zorganizowania przez pracodawcę wycieczki na rzecz pracowników, polegającej na zakupie usługi turystycznej nie mamy do czynienia ze świadczeniem rzeczowym, lecz przedmiotem świadczenia jest usługa - co nie podlega zwolnieniu. Rzeczami są tylko przedmioty materialne.
W związku z tym pracodawca powinien świadczenia te (dofinansowanie wycieczki) doliczyć do pozostałych przychodów pracownika i jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.
Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł. Oznacza to, że nie wszystkie świadczenia pieniężna wypłacane emerytom są wolne od podatku, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartości, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi są zaś świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), np. paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe itp. Zatem ekwiwalent pieniężny wypłacony w zamian tych świadczeń będzie korzystał na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT ze zwolnienia od tego podatku do wysokości 2280 zł.
Ze wskazanego zwolnienia nie korzystają zaś wypłacone emerytom świadczenia pieniężne, które nie są ekwiwalentem czy równoważnikiem świadczeń rzeczowych. W tym przypadku wypłacane emerytom dofinansowanie do wypoczynku nie będzie korzystało ze zwolnienia, gdyż nie będzie odpowiednikiem czy równoważnikiem świadczenia rzeczowego. W opisanym przykładzie dofinansowanie do wypoczynku wypłacone emerytom z ZFŚS nie stanowi w tym znaczeniu równoważnika rzeczowego, w związku z tym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego stawka wynosi 10 proc.

Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z 1 sierpnia 2006 r., nr PDB/415-19/06/BJ.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
menedżer, doradca podatkowy, Ernst & Young

Prezentowana interpretacja jest co najmniej kontrowersyjna. Według argumentacji urzędu świadczenie w postaci zorganizowanej wycieczki pracowników, byłych pracowników i ich rodzin nie jest świadczeniem rzeczowym, a w konsekwencji nie może korzystać ze zwolnień przedmiotowych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy wskazać, że pojęcia świadczeń rzeczowych, świadczeń w naturze i nieodpłatnych świadczeń nie są konsekwentnie stosowane w przepisach ustawy o PIT. Ustawa zalicza świadczenia rzeczowe zarówno do świadczeń w naturze, jak i do nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym trudno zgodzić się z zaprezentowanym przez naczelnika automatycznym wykluczeniem świadczenia w postaci wycieczki z kategorii świadczeń rzeczowych. Jednocześnie, w kontekście tej argumentacji, wydaje się, że silniejsze argumenty za obroną stanowiska, że możliwe jest zwolnienie podatkowe omawianych świadczeń, będą istniały w sytuacji, jeżeli to pracodawca (były pracodawca) będzie organizatorem wycieczki, a nie dokona zakupu (sfinansuje) wycieczkę za pracowników lub emerytów, przyznając im znaki lub talony, które będą uprawniały do udziału w wycieczce. W tym drugim przypadku, w odniesieniu do pracowników, brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT w sposób jednoznaczny wyłącza ze zwolnienia podatkowego tego rodzaju świadczenia.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

W 2003 roku spółka nie dokonała przelewu na konto ZFŚS, umożliwiającego wypłatę dofinansowania wypoczynku pracowników i ich dzieci. Część odpisu za 2003 rok na konto ZFŚS przelano w styczniu 2004 r., a następną część w grudniu 2005 r. i w tym czasie świadczenia zostały wypłacone uprawnionym osobom. Niektóre z tych osób w roku 2004 zostały zwolnione, inne przeszły na emeryturę, rentę lub świadczenie przedemerytalne. Czy wypłata zaległego dofinansowania do wczasów z ZFŚS stanowi przychód ze stosunku pracy?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, w wysokości 10 proc. należności.
Przepis ten reguluje opodatkowanie nadzwyczajnych świadczeń wypłaconych emerytom i rencistom, które im przysługują już po przejściu na emeryturę lub rentę. Nie są nim objęte natomiast przychody z wykonanej pracy, chociażby były one wypłacone po przejściu na emeryturę lub rentę.
W związku z tym, w przypadku wypłaty z ZFŚS zaległego dofinansowania wypoczynku pracowników i ich dzieci, które przysługiwało zgodnie z regulaminem funduszu świadczeń socjalnych obowiązującym w 2003 roku, dokonanej w latach następnych na rzecz pracowników już zwolnionych oraz tych, którzy przeszli na emeryturę, rentę lub zasiłek przedemerytalny, należy świadczenie to traktować jako wymieniony w art. 12 ust. 1 przychód ze stosunku pracy.

Postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z 14 lutego 2006 r., nr PBI-2/415/4/06.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA

PIOTR KICIŃSKI
konsultant podatkowy, ITA Doradztwo Podatkowe

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodem są pieniądze i wartości pieniężne otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dopłaty zostały przekazane podatnikom w momencie, gdy część z nich przeszła już na emeryturę. Należałoby zatem rozstrzygnąć kwestię, czy sam moment wypłaty świadczenia może decydować o sposobie opodatkowania powstałego przychodu.
W mojej opinii w tym przypadku decydujące znaczenie ma istniejące prawo do otrzymania świadczeń, wynikające ze źródła przychodu, jakim był stosunek pracy, a nie data ich otrzymania. Uprawnienie do uzyskania świadczenia powstało w momencie, gdy osoby te były jeszcze pracownikami, i wiąże się z wykonywaną przez nie pracą. Dlatego też opodatkowanie powinno nastąpić na zasadach ogólnych jako opodatkowanie przychodu ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ustawy o PIT. Niedopilnowanie przez organ spółki obowiązku wypłaty świadczenia nie może mieć wpływu na sposób opodatkowania powstałego z tego tytułu przychodu.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD

W jaki sposób należy interpretować sformułowanie wypoczynek zorganizowany przez podmioty prowadzące w tym zakresie działalność, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT zwolnione od podatku są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, jak również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości oraz z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł. Z treści przepisu wynika, że niezbędnym warunkiem zastosowania zwolnienia jest spełnienie następujących warunków: wypoczynek musi być zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, dziecko przebywało na wypoczynku w formie wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska.
Ustawodawca nie określił, w jakiej formie mają prowadzić działalność podmioty, które zajmują się organizacją wypoczynku. Przez wypoczynek zorganizowany należy więc rozumieć wszelkie formy wypoczynku, z wyjątkiem wczasów pod gruszą. Oznacza to, że do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, np. biura turystyczne, jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością.

Postanowienie naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 15 marca 2006 r., nr ŁUS-II-415/46/05/AG.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
starszy konsultant, Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe

Z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT wynika, że dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 są wolne od podatku, pod warunkiem że wypoczynek ten jest: organizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, zorganizowany w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu. Ponieważ ustawodawca nie określił, w jakiej formie może prowadzić działalność podmiot, który zajmuje się organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży, dlatego też słuszne wydaje się stanowisko zajęte przez naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego, uznające, że do podmiotów tych można zaliczyć zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności (np. biura turystyczne czy inne podmioty prowadzące działalność w formie domów wczasowych, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp.), jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością (np. fundacje, stowarzyszenia, kościoły). Ponadto, zgodnie z par. 2 i 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej mogą być także szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.


JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA

Spółka zakupuje od kontrahentów obcych usługi w zakresie wypoczynku, tj. wczasy, obozy i kolonie ze środków ZFŚS. Następnie sprzedaje te usługi za częściową odpłatnością swoim pracownikom, rencistom i emerytom. Jaki jest sposób opodatkowania tego świadczenia VAT?

ODPOWIEDŹ IZBY

Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że VAT nie podlegają jedynie nieodpłatne świadczenia usług związane z prowadzonym przedsiębiorstwem lub świadczenia niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, przy nabyciu których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.
Finansowanie z ZFŚS wczasów, obozów i kolonii nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż fundusz ten jest tworzony na podstawie odrębnych przepisów w celu przeznaczenia go na cele socjalne. Sprzedaż przez zakład pracy na rzecz pracowników wczasów zakupionych uprzednio u obcego kontrahenta (usług obcych) podlega opodatkowaniu VAT w części, która opłacana jest przez pracownika.
Z uwagi na to, że pytanie dotyczy sprzedaży usług za częściową odpłatnością, a nie usług nieodpłatnych, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - należy uznać, że w odniesieniu do tych usług nie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych usług, gdyż wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 19 sierpnia 2005 r., nr PP-I-005/758/TŁ/04.

EWA MATYSZEWSKA

OPINIA
ekspert podatkowy

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest specyficznym rodzajem funduszu zarządzanego przez pracodawcę, którego swoboda w zakresie dysponowania środkami tam zgromadzonymi jest ograniczona. Wcześniejsze, historyczne już regulacje przewidywały możliwość zwolnienia usług w tym zakresie z opodatkowania VAT w sytuacji, gdy były one finansowane co najmniej w 30 proc. m.in. z ZFŚS. W obecnym stanie prawnym tej możliwości już nie ma. Zarówno nieodpłatne, jak i odpłatne świadczenie usług, które finansowane są przez pracodawcę z ZFŚS, które w tym celu pracodawca nabywa od osób trzecich, podlega opodatkowaniu VAT. Pracodawca powinien również tego rodzaju usługi przekazywane za częściową odpłatnością opodatkować VAT. Opodatkowanie ich dotyczy tej części, która jest w istocie odsprzedawana pracownikom.



Źródło: Gazeta Prawna Nr 146/2007 z dnia 2007-07-30

REKLAMA

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?
Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

REKLAMA

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – zmiany 2025/2026. Wszystko już wiadomo

Od 2025 roku zasady naliczania składki zdrowotnej zmienią się w porównaniu do 2024 roku. Nastąpi ograniczenie podstawy naliczania składki do 75% minimalnego wynagrodzenia oraz likwidacja naliczania składki od środków trwałych. Natomiast od 1 stycznia 2026 r. zmiany będą już większe. W dniu 19 listopada 2024 r. Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk sejmowy nr 764), przedłożoną przez Ministra Finansów. Tego samego dnia rząd przyjął projekt kolejnej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw dotyczący zmian w składce zdrowotnej od 2026 roku.

REKLAMA