REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody z pozostałej działalności operacyjnej - ewidencja księgowa

REKLAMA

Jakie skutki zdarzeń zaliczyć do pozostałych przychodów operacyjnych? Czy trzeba porównywać przychody ze zbycia aktywów trwałych z ich wartością netto? Jak zakwalifikować otrzymaną dotację? Czy korekta odpisów aktualizujących powoduje powstanie przychodu?
Definicja i klasyfikacja przychodów
Biorąc pod uwagę definicję z ustawy o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), przez pozostałe przychody operacyjne (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32) rozumie się przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności przychody związane:
z działalnością socjalną,
ze zbyciem środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, a także z utrzymywaniem i zbyciem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych, zaliczanych do inwestycji,
z odpisaniem należności i zobowiązań przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych, z wyjątkiem należności i zobowiązań o charakterze publicznoprawnym nieobciążających kosztów,
z utworzeniem i rozwiązaniem rezerw, z wyjątkiem rezerw związanych z operacjami finansowymi,
z odpisami aktualizującymi wartość aktywów i ich korektami, z wyjątkiem odpisów obciążających koszty wytworzenia sprzedanych produktów lub sprzedanych towarów, koszty sprzedaży lub koszty finansowe,
z odszkodowaniami, karami i grzywnami,
z przekazaniem lub otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny, aktywów, w tym także środków pieniężnych na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych.
Rozwiązania zawarte w polityce rachunkowości
W zależności od przyjętej w jednostce polityki rachunkowości, do pozostałych przychodów operacyjnych zaliczyć należy również przychody związane ze zdarzeniami nadzwyczajnymi (traktowane przed 2002 rokiem jako zyski nadzwyczajne). Do zdarzeń tych zaliczyć można między innymi skutki:
włamań, kradzieży, wypadków komunikacyjnych,
wynikające z upadłości kontrahentów lub układu z nimi,
związane ze zmianą metod produkcji, zawieszenia któregoś z rodzajów działalności podstawowej, zaniechania budowy środków trwałych.
Właściwym kryterium decydującym o zaliczeniu zdarzeń gospodarczych do pozostałych przychodów operacyjnych powinno być prawidłowe określenie, czy zdarzenie to ma związek z działalnością operacyjną oraz ryzykiem ponoszonym przy jej prowadzeniu.
Dlatego właściwe jest przy kwalifikacji przychodów uwzględnienie zasady ostrożności (w myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości), zgodnie z którą należy w wyniku finansowym (bez względu na jego wysokość) uwzględnić m.in. wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne. Również przepisy art. 41 ust. 1 pkt 1–3 przedmiotowej ustawy określają zasady rozliczania międzyokresowych przychodów, które dokonywane są zgodnie z zasadą ostrożności, a także sposób zaliczania ich do pozostałych przychodów operacyjnych.
Ewidencja przychodów
Ewidencja przychodów pozostałej działalności operacyjnej właściwie powinna sprowadzać się do układu, jaki poniekąd wymusza na jednostce układ rachunku zysków i strat prezentowany w załączniku nr 1 ustawy. Jednakże, specyfika oraz rodzaj wykonywanej działalności może oznaczać, że układ ten jest niewystarczający. Dlatego jednostki, zgodnie z zapisami przyjętej polityki rachunkowości, mniej lub bardziej rozbudowują swoją analitykę, tak by umożliwiała właściwą ewidencję i późniejsze sporządzenie rachunku zysków i strat. Ewidencja tego rodzaju przychodów prowadzona jest zazwyczaj na kontach zespołu 7. Konta te w ciągu roku obrotowego wykazują saldo Ma, które na dzień bilansowy podlega przeniesieniu na wynik finansowy.
Zgodnie z przyjętym w rachunku zysków i strat podziałem pierwszym kryterium pozostałych przychodów operacyjnych będą przychody ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych.
Przychody ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych
W ciągu roku obrotowego po stronie kredytowej kont przychodów ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych księgowane są wszelkie przychody związane ze sprzedażą aktywów trwałych dokonywanych zarówno w formie gotówkowej, bezgotówkowej dla kontrahentów, jak i dla pracowników.
Do przychodów tych powinny zostać zaliczone między innymi:
sprzedaż środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji w nieruchomości oraz inwestycji w wartości niematerialne i prawne,
wniesione wkłady niepieniężne w postaci środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych w zamian za nabyte udziały lub akcje,
przy likwidacji środka trwałego osiągnięte ewentualnie odzyski.
W pozycji tej nie są wykazywane nieodpłatnie otrzymane rzeczowe aktywa trwałe (otrzymane np. w drodze darowizny). Jak wiadomo, zaliczane są one do rozliczeń międzyokresowych przychodów, a następnie odpisywane w pozostałe przychody operacyjne. Poniżej zostały przedstawione typowe księgowania związane z ewidencją przychodów niefinansowych aktywów trwałych.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na koniec okresu sprawozdawczego trzeba porównać osiągnięte przychody ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych z wartością netto tych aktywów, ponieważ w rachunku zysków i strat wykazywany jest tylko zysk bądź strata ze zbycia tych aktywów (tzw. ujęcie wynikowe).
Przychody z dotacji, subwencji, dopłat
W kolejnej pozycji rachunku zysków i strat w ramach pozostałych przychodów operacyjnych zostały wyodrębnione przychody z tytułu dotacji, subwencji oraz dopłat. Otrzymane kwoty wymienionych tytułów powinny obejmować między innymi:
otrzymane dotacje z budżetu centralnego lub od organów samorządu jako dopłaty do sprzedaży lub kosztów działalności,
odpisane raty dotacji, subwencji i dopłat otrzymanych na sfinansowanie budowy środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych, dokonywane równolegle do amortyzacji tych obiektów lub tytułów.
Prowadzona dla tego konta ewidencja analityczna powinna jednostce zapewnić wyodrębnienie poszczególnych przychodów według tytułów. Poniżej zostały przedstawione typowe zapisy na kontach dotacji.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inne przychody operacyjne
Kolejną i zarazem ostatnią pozycją rachunku zysków i strat, z zakresu przychodów z pozostałej działalności operacyjnej, są inne przychody operacyjne. W tej pozycji powinny być ujęte wszelkie niewątpliwe przychody, które nie zostały przez jednostkę zakwalifikowane do wymienionych wcześniej tytułów. A zatem do typowych operacji gospodarczych ujmowanych na kontach innych przychodów jednostki powinny ujmować między innymi:
odpisane umorzone i przedawnione zobowiązania,
rozwiązanie (korekta) utworzonych odpisów aktualizujących na wierzytelności od dłużników, na wartość rzeczowych aktywów obrotowych,
niewykorzystane rezerwy na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, z wyjątkiem operacji finansowych księgowanych na kontach przychodów finansowych,
otrzymane odszkodowania, kary i grzywny,
otrzymane nieodpłatnie składniki aktywów obrotowych (darowizny),
inne tytuły.
Należy również zauważyć, że ewidencja prowadzona dla kont pozostałych przychodów operacyjnych powinna wyodrębnić tytuły istotne dla potrzeb danej jednostki, na przykład z podziałem na działalność inwestycyjną oraz działalność operacyjną (na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych). Poniżej zaprezentowane zostały typowe operacje gospodarcze związane z księgowaniem pozostałych przychodów operacyjnych.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.)
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Piotr Rybicki
dyrektor finansowy
Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA